NTB - digi Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Luftmålinger avslører langt høyere CO2-utslipp fra oljesand enn oljenæringen oppgir Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 La meg gjette, oljesandutvinnerne har oppgitt utslipp ette NEDC-standarden? Hvis jeg sjekker min egen dieselbil på vegvesen.no finner jeg et CO2-utslipp på 110g/km, noe som tilsvarer 0,41l/mil. I følge kjørecomputeren har mitt snittforbruk siste året ligget rett over 0,6l/mil. Bilen brukes stort sett til langkjøring og inviterer ikke til 'inspirert' kjøring. Nesten 50% høyere utslipp i virkeligheten enn på papiret altså. Da blir ikke 30% høyere utslipp en rapportert for oljesand så ille.. 7 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Bare å kjøpe seg elbil, eller så er man med på de greiene der. Oljesand, olje fra terrorist stater etc. Luftforurensing i byene fra dieselbiler påfører befolkningen alvorlige sykdommer og tidlig død. Skal ikke si noe på at du «bruker opp» bilen din selv Kahuna, men helst ikke kjøp oljebrenner hvis du kjøper fabrikkny bil... 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Verden får i dag det meste av energien sin fra fossile kilder og vi er dermed møkkete alle mann. Det beste vi kan gjøre er hele tiden å strebe etter løsninger og produkter som er bedre og renere enn de vi har i dag. Jeg foretrekker altså 'kontinuerlig forbedring' fremfor 'perfeksjon nå!'. I så måte har jeg ikke dårlig samvittighet for nybilkjøpene mine, alle to har vært elbiler. 4 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Verden får i dag det meste av energien sin fra fossile kilder og vi er dermed møkkete alle mann. Det beste vi kan gjøre er hele tiden å strebe etter løsninger og produkter som er bedre og renere enn de vi har i dag. Jeg foretrekker altså 'kontinuerlig forbedring' fremfor 'perfeksjon nå!'. I så måte har jeg ikke dårlig samvittighet for nybilkjøpene mine, alle to har vært elbiler. Ikke bare energi som kommer fra fossile kilder, men veldig mange materialer som plastvarianter, men også kjemikalier vi bruker i andre sammenhenger. Feks er mye hydrogen laget fra fossile kilder. Alle disse produktene er ganske så nødvendige i dagens samfunn og det er viktig å jobbe frem alternativer. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Bare å kjøpe seg elbil, eller så er man med på de greiene der. Oljesand, olje fra terrorist stater etc. Luftforurensing i byene fra dieselbiler påfører befolkningen alvorlige sykdommer og tidlig død. Skal ikke si noe på at du «bruker opp» bilen din selv Kahuna, men helst ikke kjøp oljebrenner hvis du kjøper fabrikkny bil... Helt enig! Og disse dumme lederne i de store oljeselskapene er så tilbakestående at de ikke skjønner det enhver elbilfantast har skjønt for lengst. At etter 2030 når nysalg av fossilbiler blir forbudt i et par land så har de plutselig ingen som vil kjøpe oljen sin lengre. Sånn går det når man ikke lærer av Kodak og Nokia. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974 Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Man må være religiøst fanatisk for å i det hele tatt tro at CO2 utslipp til atmosfære har noe å si. Klimareligionen må gjerne få telle kalorier eller CO2 enheter for meg, men ikke bland meg borti det. Jeg kjøpte nylig ny diesel, og er ikke flau av det. Kjemisk lagret energi i form av olje er ikke fremmed for naturen, og faktisk er mangelen på CO2 i atmosfæren på det nivå at regnskogene sleit med å opprettholde veksten sin. man skal ikke blande religion og politikk og ergo skal klima ikke blandes inn. MILJØ derimot skal jeg være med å stå på barrikadene for hva dag som helst, og da særlig det totalt underkommuniserte problemet at de siste tre år har nedbrytningen av ozon aksellerert til gamle høyder pga punktutslipp fra shezen i Kina. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891348974 Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Helt enig! Og disse dumme lederne i de store oljeselskapene er så tilbakestående at de ikke skjønner det enhver elbilfantast har skjønt for lengst. At etter 2030 når nysalg av fossilbiler blir forbudt i et par land så har de plutselig ingen som vil kjøpe oljen sin lengre. Sånn går det når man ikke lærer av Kodak og Nokia. Kanskje de kan sette fyr på oljen istedet for da? man kan jo ikke la være å bruke den. man trenger CO2 utslippet for naturens del. Lenke til kommentar
Reodor Felgen ph.d. Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Man må være religiøst fanatisk for å i det hele tatt tro at CO2 utslipp til atmosfære har noe å si. Klimareligionen må gjerne få telle kalorier eller CO2 enheter for meg, men ikke bland meg borti det. Jeg kjøpte nylig ny diesel, og er ikke flau av det. Kjemisk lagret energi i form av olje er ikke fremmed for naturen, og faktisk er mangelen på CO2 i atmosfæren på det nivå at regnskogene sleit med å opprettholde veksten sin. man skal ikke blande religion og politikk og ergo skal klima ikke blandes inn. MILJØ derimot skal jeg være med å stå på barrikadene for hva dag som helst, og da særlig det totalt underkommuniserte problemet at de siste tre år har nedbrytningen av ozon aksellerert til gamle høyder pga punktutslipp fra shezen i Kina. Meget interessant. Jeg ønsker å lese om det jeg har understreket i sitatet ovenfor. Kan De peke meg til en plass med informasjon om dette? 3 Lenke til kommentar
Emil Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Jeg vil også gjerne lese mer om manglende CO2 i atmosfæren! Veldig spent på hva dette er for noe i motsetning til annen informasjon jeg hittil har trodd på! Imponerende at regnskogen mangler CO2 all den tid den minsker utrolig mye hvert år pga. menneskets manglende evne til å bevare den tik fordel for ønske om godt jordbruk med mer! Jungelen som har gitt oss løsninger på en rekke medisiner og annet. Om du tenker vi fikser dette med mer CO2 så si ifra. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Jeg vil også gjerne lese mer om manglende CO2 i atmosfæren! Veldig spent på hva dette er for noe i motsetning til annen informasjon jeg hittil har trodd på! Imponerende at regnskogen mangler CO2 all den tid den minsker utrolig mye hvert år pga. menneskets manglende evne til å bevare den tik fordel for ønske om godt jordbruk med mer! Jungelen som har gitt oss løsninger på en rekke medisiner og annet. Om du tenker vi fikser dette med mer CO2 så si ifra. Bare se på hva CO2 har gjort for norske regnskoger. Vi har bundet opp store deler av vårt CO2 utslipp i skog. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 (endret) Man må være religiøst fanatisk for å i det hele tatt tro at CO2 utslipp til atmosfære har noe å si. Klimareligionen må gjerne få telle kalorier eller CO2 enheter for meg, men ikke bland meg borti det. Jeg kjøpte nylig ny diesel, og er ikke flau av det. Kjemisk lagret energi i form av olje er ikke fremmed for naturen, og faktisk er mangelen på CO2 i atmosfæren på det nivå at regnskogene sleit med å opprettholde veksten sin. man skal ikke blande religion og politikk og ergo skal klima ikke blandes inn. MILJØ derimot skal jeg være med å stå på barrikadene for hva dag som helst, og da særlig det totalt underkommuniserte problemet at de siste tre år har nedbrytningen av ozon aksellerert til gamle høyder pga punktutslipp fra shezen i Kina. Hjelpes Jesus kristus. Jeg er ikke religiøs. Men woha. Slitasjen på ozonlaget over Kina kommer for det meste fra illegale operasjoner. Noe Kina slår hardt ned på nå som problemet er blitt kjent, og Kina leker ikke som politi som her i vesten. De hiver hele familien din bak lås og slå om de må. Fra september i fjor: Colder-than-average temperatures in the Antarctic stratosphere created ideal conditions for destroying ozone this year, but declining levels of ozone-depleting chemicals prevented the hole from as being as large as it would have been 20 years ago. Endret 24. april 2019 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Man må være religiøst fanatisk for å i det hele tatt tro at CO2 utslipp til atmosfære har noe å si. Påstand A: CO2 er en drivhus gass. Påstand B: Mer drivhusgass gjør jorda varmere. Påstand C: En varmere jord er negativt for mange dyr og mennesker. Hvilke av disse er du egentlig enig/uenig i? Det du skriver tyder på at du er uenig i A eller B, men mistenker at det egentlig er C, evt. at du mener effekt av B er meget liten (neglisjerbar) Da jeg var liten lærte jeg at atmosfæren relativt til jorda er like tykk som epleskallet på eplet. At dette er et svært sårbart system virker helt selvsagt for meg, og har ikke noe med religion å gjøre. 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 så har de plutselig ingen som vil kjøpe oljen sin lengre. Hvsi ingen kjøper olje, så får man foreksempel ikke laget bildekk og da blir alternativene på elbil sterkt redusert. Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 så har de plutselig ingen som vil kjøpe oljen sin lengre.Hvsi ingen kjøper olje, så får man foreksempel ikke laget bildekk og da blir alternativene på elbil sterkt redusert. Eller vi kan bruke løvetann. https://www.dinside.no/motor/snart-kan-du-kjore-pa-dekk-laget-av-lovetann/70297369 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 (endret) Eller vi kan bruke løvetann. https://www.dinside.no/motor/snart-kan-du-kjore-pa-dekk-laget-av-lovetann/70297369 Det er naturgummien som er byttet ut "slitebanen", det positive er at du kan bruke taraxagummi istedenfor stålring på tre-eikehjulene All naturgummien i slitebanen på testdekkene var erstattet med Taraxagum. Endret 24. april 2019 av Nautica Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 (endret) Hvsi ingen kjøper olje, så får man foreksempel ikke laget bildekk og da blir alternativene på elbil sterkt redusert. Finnes da mange måter og lage polymerer på, det ikke et problem. Er bare kostnaden det står på. Olje er det billigste, så derfor olje. Naturlig gummi fra gummitreet. De syntetiske polymerene er for og få en mer slitasjesterk, fleksibel og sterk gummi. Edit: Leste meg litt mer opp på dette. Ved og slutte og bruke olje til og lage syntetisk gummi så hadde naturlig gummi prisen gått til værs. Og kanskje den 3 verden hadde sultet litt mindre. Siden det er den 3 verden som står for mye av produksjon. Endret 24. april 2019 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Siden det er den 3 verden som står for mye av produksjon. Spørmålet er om det finnes nok naturgummi, mye av grunnen for at de begynte og blande inn plast var tilgangen og priser på naturgummi. Det skal formidabel mengde naturgummi til for og erstatte plast/olje og dessverre er det nok bare noen få som vil tjener seg styrtrike på dette uansett mengde. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Oljesand brurde vært forbudt. Men mye gris og forurensning fra kullgruver også... Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Spørmålet er om det finnes nok naturgummi, mye av grunnen for at de begynte og blande inn plast var tilgangen og priser på naturgummi. Det skal formidabel mengde naturgummi til for og erstatte plast/olje og dessverre er det nok bare noen få som vil tjener seg styrtrike på dette uansett mengde. Nei det finnes ikke nok naturlig gummi, da det ikke er lønnsomt og drive mye med dette. Men vi kan plante. Regnet meg frem på det, om vi sluttet med syntetisk gummi og bare brukte naturgummi måtte vi planet et område på ca 70.000 km2 for og produsere nok. Ca på størrelse med Irland. Og det er på verdensbasis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå