Gå til innhold

Tesla oppgraderer Model S og X


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

 

For øvrig gir Tesla alle eksisterende Model S- og X-eiere den såkalte Ludicrous-oppgraderingen gratis dersom de kjøper en av de nye modellene. Dette koster knapt 100.000 kroner ved bestilling av ny bil i dag, og reduserer akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen til 2,6 sekunder.

 

Redusert akselerasjon er ikke noe jeg ville hatt på min bil, selv om jeg får det helt gratis  :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke 100% sikker men mener alle er 100 nå. SW limited på SR. Var iallefall snakk om det for en stund tilbake. 

Om det er SW begrenset eller reelt mindre batteri burde være mulig å se på totalvekta i vognkortet, men det er vel en stund til vi får fasiten på både det og CCS.

Lenke til kommentar

Hvis SR er en SW-begrenset LR så blir nok ladehastigheten den samme. Jeg ser ingen motiver for å kunstig begrense ladehastigheten. Hvis det er reelt mindre batteri så vil nok ladehastigheten reduseres lineært med batterikapasiteten. F.eks burde en 75 kWh utgave ha 75% av ladehastigheten til en 100 kWh-utgave.

 

Edit: Jeg skulle ønske de la til en ekstra modell:

 

75 kWh

75 kWh performance

100 kWh

100 kWh performance

 

Da hadde valget blitt langt lettere. Jeg har ikke behov eller betalingsvilje for 100 kWh kontra 75, men performance frister! Hvis det er SW-begrenset batteri så burde det være null problem å tilby. Hvis en kraftigere SW-begrensning av topphastigheta hjelper de å differensiere så gjerne for meg. Jeg har aldri vært i nærheten av topphastigheta og heller ingen planer om det, men aksellerasjon liker jeg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En veldig viktig oppgradering for Tesla dette. Selv om det ikke noe revolusjonerende, så er det flere fine forbedringer som nok vil hjelpe godt i konkurransen mot andre merker.

 

Største trusselen for Tesla er egen service apparat, driftssikkehet og potensielle konkurrenter med faststoffbatteri. Allerede et kinesisk merke som hevder de skal tilby elbil med faststoffbatteri i 2021. Men som man sier: Tror ikke på det før jeg får se det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla står som et av årets tapere på børsen, og den ligger på nivåer man så i toppene helt tilbake i 2014-2015.

Den ligger på et ekstremt kritisk fase der nå, om man tenker TA. 

 

Så sånne ulykker, og generelt kjipe nyheter burde de ta til seg og gjøre noe med. Nesten så en burde få "lappen" på nytt for å bruke biler med litt mer avanserte assists. Majoritetene av de dødsfalls ulykkene foregår jo med den på, selv om det er menneskelige feil, som at de sovner med foten på pedalen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Æsj, det var et mye kjedeligere alternativ for de som sikler på bruktmarkedet.

Jeg er ikke så sikker på at det blir kjedelig. De som kjøpte P100DL i fjor kan nå oppgradere til årets tilsvarende for en prisdifferanse på ca 100 000. Det betyr at de som er ute etter en rå tesla på bruktmarkedet kan kjøpe en bil som i fjor kostet 1,2 mill, for ca 900 000 kr. Det forplanter seg selvsagt nedover i prisklassene. Jeg kommer nok til å beholde min P85 en god stund til, men hvis jeg var i markedet etter ny bruktbil nå ville jeg personlig vurdert P90DL. En bil som fullspekket kostet 1,25 mill for 3 år siden og nå dukker opp på brukten til under 600 000, og som er morsommere å kjøre enn dagens 75 kWh-variant som koster omtrent 200 000 mer.

Lenke til kommentar

~40% kortere ladetid! Noe som også betyr at ladestasjonene kan takle 66% flere biler.

 

Jeg siterer meg selv angående ladetid, for nå kommer ennå en funksjon som øker ladehastigheten: Batterioppvarming før ankomst til superladere man har plottet inn i kjøreruta. Sitatet om 40% kortere ladetid gjelder bare nye biler, men den om batterioppvarming gjelder også gamle. Det er tydelig at Tesla gjør veldig mye for å maksimere betjeningsgraden til superladernettverket.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Musk twitret 19.6.2017: "No plans to change cell form factor for S and X".

Det betyr at det kan være cellekjemien som endres (f.eks til lavere kobolt-andel). Den 2,5 år gamle planen var nok ikke skrevet i stein så den kan jo være moden for endring nå. Men det kan jo også være helt andre forbedringer enn batteri. F.eks aerodynamikk, rullemotstand, motoreffektivitet, regenereringseffektivitet osv. Med bare inntil 5,5% forbedring holder jeg en knapp på at det er noe så kjedelig som dekk med mindre rullemotstand.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Musk twitret 19.6.2017: "No plans to change cell form factor for S and X".

Det betyr at det kan være cellekjemien som endres (f.eks til lavere kobolt-andel). Den 2,5 år gamle planen var nok ikke skrevet i stein så den kan jo være moden for endring nå. Men det kan jo også være helt andre forbedringer enn batteri. F.eks aerodynamikk, rullemotstand, motoreffektivitet, regenereringseffektivitet osv. Med bare inntil 5,5% forbedring holder jeg en knapp på at det er noe så kjedelig som dekk med mindre rullemotstand.

Det er enda nyere uttalelser enn som så:

Sitat

“The core chemistry inside the 18650 cells has improved many times over the years so it’s really the form factor as opposed to a core technology…We’re pretty happy with the energy content, the improvements, and the efficiency of the vehicle. We’re rapidly approaching a 400-mile range for the Model S, for example,” Musk said.

Det var svar på et spørsmål i Q4-presentasjonen om det var planer om å skifte til Model 3-cellene i S/X. April er vel måneden vi får høre noe mer.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Nimrad said:

Det er enda nyere uttalelser enn som så:

Det var svar på et spørsmål i Q4-presentasjonen om det var planer om å skifte til Model 3-cellene i S/X. April er vel måneden vi får høre noe mer.

Utsagnet sier ikke at de ikke vil gå over til 2170-celler på S/X. Det bare forklarer at de er fornøyde med dagens celler. Dette er egentlig et ikke-svar. (Her er det greit å huske at det er ikke lov å si noe som er usant på en slik offisiell konferansesamtale. Altså Musk kunne ikke si at de ikke har planer for å bytte til 2170, om de har det.)

Det åpner altså døren for at det blir byttet til 2170-celler. Men jeg forventer egentlig at både 18650-cellene og 2170-cellene vil bli brukt, i hvert fall i en del måneder. Det gjør ingenting å tilby både en 100 kWh batteripakke med 18650 og en 120 (?) kWh batteripakke med 2170.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...