Gå til innhold

Tesla oppgraderer Model S og X


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Billigste utgave kommer uten FSD og vinterdekk. Da blir prisen fra 748 320,- inkludert mva, leveringskostnader, dokumentavgift, resirkuleringsavgift osv. Hva man legger på ut over basisen er en smakssak. Personlig hadde jeg lagt på rød lakk og krem interiør, men ikke AP da jeg liker å kjøre selv. Da ville min pris blitt 781 720,- LR og performance/ludicrous frister men jeg er usikker på om jeg hadde kostet på meg det. Vinterdekk og felger hadde jeg kjøpt utenom.

 

Men jeg beholder nok bilen jeg har nå en stund til i stedet for.

 

______________________

 

- Lurer på om de nye variantene får CCS-kontak i Europa?

- Litt skuffet over at de ikke har forbedret interiøret i samme slengen. Dash, ratt mm og økt frunk-volumet tilbake til gamle høyder (85D)

- Litt skuffet over at de ikke bytter til 2170-celler i samme slengen. Det burde vært mulig å få til uten å endre form og innfesting på batteriet og det ville antagelig gitt rundt 25% økt rekkevidde i tillegg til de 10% de oppnår nå.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kan se ut til at det blir mange brukte S og X med Ludicrous i nær fremtid...

Eller er det snakk om at den nye bilen får det om man har en fra før?

 

Om en har S/X kan en bestille ny S/X og få ludi på denne gratis. Altså blir det mange brukte S/X, men de må ikke ha ludi. 

Lenke til kommentar

- Litt skuffet over at de ikke bytter til 2170-celler i samme slengen. Det burde vært mulig å få til uten å endre form og innfesting på batteriet og det ville antagelig gitt rundt 25% økt rekkevidde i tillegg til de 10% de oppnår nå.

 

Men da et dyrere batteri, sant?
Lenke til kommentar

Ja selvsagt. Regner med en 125D hadde kostet en god del mer enn dagens 100D og at 125D'en hadde blitt levert i en softwarebegrenset 100D-utgave som koster litt mindre enn dagens 100D. Eller med dagens modellbetegnelser hadde de vel blitt kalt Long Range og Super Long Range.

 

Tesla kuttet jo en peroide ut 75D tilsynelatende for å unngå at den konkurrerer for mye mot Model 3 performance, så de er nok ute etter holde 3 og S i hver sine prisområder. Da gir det mening å jekke batterikapasiteten på begge S-variantene opp et hakk. Men på grunn av dagens justering av S-modellen så tviler jeg på at det kommer en med nye 2170-celler veldig snart. Kanskje om et års tid?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg forventet egentlig alltid en ny lavere modell, og det sa jeg også den dagen 75D ble fjernet. Det var nok både det å skille 3 og S i pris, men også bare å få X og S over på de nye betegnelsene SR, MR og LR. Den dagen de eventuelt lanserer 125-batteri tipper jeg 100-batteriet blir klassifisert som MR, så beholder de betegnelsene til 3-ern.

 

Det jeg egentlig håper mest på etter denne oppdateringen er at Y får seg luftfjæringer

Lenke til kommentar

Jeg regnet litt på hva oppgraderingen betyr for ladetid ved langkjøring. Ved langkjøring bør man starte med fullt batteri og tappe det ned til ganske lite (jeg forutsatte ned til 10% i regnestykket) og lade på hver superlader, som ved viktige transportkorridorer typisk står med 20 mil avstand. Ladingen bør man avbryte når man har ladet nok til neste 20 mil syklus. Videre så er WLTP ganske realistisk ved kjøring på motorvei i moderat/norsk hastighet på sommerføre. Jeg tok utgangspunkt i nye og gamle Model S 100D/LR sin WLTP rekkevidde. Konklusjonen er ganske enkel:

 

~40% kortere ladetid! Noe som også betyr at ladestasjonene kan takle 66% flere biler.

 

post-3851-0-81656800-1556112552_thumb.png

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

- Litt skuffet over at de ikke bytter til 2170-celler i samme slengen. Det burde vært mulig å få til uten å endre form og innfesting på batteriet og det ville antagelig gitt rundt 25% økt rekkevidde i tillegg til de 10% de oppnår nå.

Den nye SR har større rekkjevidde enn min gamle S85 (då tek eg høgde for endringa frå NEDC til WLTP), og superlading/hurtiglading er mykje meir tilgjengeleg no enn då eg kjøpte bilen for snart fem år sidan. Rekkjevidda er ikkje noko problem for meg no, og LR når meir enn 50% lengre. Det er meir enn nok for dei fleste, vil eg tru. Eg trur rett og slett ikkje at ein superduper long range hadde seld veldig mykje. Då er det betre å la utstyret for produksjon av 18650-celler få lengre liv, samstundes som vidare auke i produksjonen av 21700-celler kan gå til Model 3, Model Y og Semi.

 

610 km er vel den beste rekkjevidda på marknaden?

Lenke til kommentar

610km er EPA. I WLTP bør dette bli nesten 700km. Når de etterhvert bytter til 2170 celler så snakker vi 800km på en lading om de beholder samme fysiske størrelse på batteripakken. Da begynner det å smake fugl. Litt avlegs med etron og ipace som klarer 350-400km i virkelig verden...

Lenke til kommentar

Den bruker nesten 20% mindre strøm enn Leaf-en min?

 

Hvilken Leaf har du? Jeg tok bare en kjapp stikkprøve og Leaf 2018 med 40 kWh batteri har et forbruk under samme betingelser (WLTP) på ca 148 Wh/km, altså nært 10% lavere enn nye model S 100D.

 

PS. Husk at forbruket ikke skalerer likt med hastighet for Leaf og model S. Sistnevnte har en aerodynamikk som er mye mer "tunet" for motorveier/langkjøring. På langkjøring kan altså model S vise seg å ha lavere forbruk enn Leaf, men da sammenligner vi ikke lengre WLTP med WLTP.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvilken Leaf har du? Jeg tok bare en kjapp stikkprøve og Leaf 2018 med 40 kWh batteri har et forbruk under samme betingelser (WLTP) på ca 148 Wh/km, altså nært 10% lavere enn nye model S 100D.

 

PS. Husk at forbruket ikke skalerer likt med hastighet for Leaf og model S. Sistnevnte har en aerodynamikk som er mye mer "tunet" for motorveier/langkjøring.

Jeg brukte følgende kilde som sier 20,6 kWh per 100km:

https://pushevs.com/2018/01/11/2018-nissan-leaf-gets-wltp-ratings/

Lenke til kommentar

Jeg brukte følgende kilde som sier 20,6 kWh per 100km:

https://pushevs.com/2018/01/11/2018-nissan-leaf-gets-wltp-ratings/

Skjønner forvirringen. Det offisielle WLTP forbruket er inkludert tap i lading. Det Simen1 ser på er tilgjengelig batterikapasitet delt på WLTP rekkevidde. Dette blir da uten tap i lading.

 

(100 kWh er forøvrig litt høyt. 98 kWh tilgjengelig er mer riktig.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Jeg skulle si at Nissan selv må forklare hvordan de får 20,6 kWh per 100 km * 270/100 til å stemme over ens med 40 kWh batterikapasitet, men nå ser det ut som Espen har svart for dem.

 

Jeg er forsåvidt klar over at 100 kWh-pakken ikke er fullt 100, men lot unøyaktigheten stå til. Forskjellen i antall sekunder er vel antagelig godt innenfor nøyaktigheten i estimatet til gjennomsnittlig ladeeffekt.

 

Poenget er at ladingen blir merkbart raskere. Kanskje så rask at man må regne med å måtte flytte bilen hvis man samtidig skal ha både dopause, spise og drikke-pause og beinstrekk. Ellers så må man begynne å multitaske for å rekke å ikke få "okkupasjonsavgift". Eller hoppe over annenhver lader for å få lange nok pauser. Med mindre man kjører veldig fort så kan man vel påregneå ta ladefrie pauser også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Den nye SR har større rekkjevidde enn min gamle S85 (då tek eg høgde for endringa frå NEDC til WLTP), og superlading/hurtiglading er mykje meir tilgjengeleg no enn då eg kjøpte bilen for snart fem år sidan. Rekkjevidda er ikkje noko problem for meg no, og LR når meir enn 50% lengre. Det er meir enn nok for dei fleste, vil eg tru. Eg trur rett og slett ikkje at ein superduper long range hadde seld veldig mykje.

Tesla har tidligere hatt vanvittig margin på differansen i batterikapasitet. 10-20 ganger kostpris. Men nå som rekkevidden på SR og ladenettverket er såpass utbygd så merker de nok også lavere etterspørsel etter LR versjonen. Performance selger jo for en ganske annen grunn. Det er nok også grunnen til at prisdifferansen mellom batteristørrelsene har krympet kraftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...