Tom Mikalsen Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Som noen sikkert husker, så fikk jeg kraftig refs av daglig leder i bedriften jeg jobber for en tid tilbake for å ha annonsert en vare på finn.no som var kjøpt gunstig hos arbeidsgiver. Ledelsen mente at dette var illojalt og kunne beskrives som «konkurrerende virksomhet». Nå har jeg de siste månedene fulgt med på hva daglig leder og eier annonserer på finn, og funnet ut at han selger helt nye, lett omsettelige varer til svært gode priser. Alt er annonsert som nytt, men alt selges uten kvittering. Alt betales med vipps.Jeg har navn på kunder og hvilke varer disse har kjøpt. Alt ligger tilgjengelig med litt snoking. Selv er jeg iferd med å finne ny jobb, så jeg foretar meg ikke noe før ny jobb er på plass. Men hvilke instans er det som vil ha størst glede av å vite om disse forholdene? Skatt øst? Økokrim? 3 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Det kan gå under varsling, men det er prosedyrer for hvordan man går fram, og utfallet er ikke alltid gunstig for varsler. Dersom daglig leder ikke er eier av bedriften, og det er begrunnede årsaker til å mistenke underslag, kan og bør du varsle eier, evt styreleder. Er eier og daglig leder samme person, og det er snakk om småtterier, bør du spørre deg selv hva du egentlig ønsker å oppnå. Avhengig av alvorlighetsgrad: Det kan i verste fall være illojalt mot arbeidsgiver å lete etter påskudd for å få vedkommende straffet eller satt i et dårlig lys. Dersom hevn er motivet, er dette kanskje ikke rette delen av forumet. Da er det bare å ta seg sammen først og sist, finne deg en ny jobb, ta med det du får av attest fra arbeidsgiver, og kom deg videre. 1 Lenke til kommentar
Tom Mikalsen Skrevet 25. april 2019 Forfatter Del Skrevet 25. april 2019 Skal innrømme at jeg har litt lyst på «hevn» siden jeg føler meg veldig urettferdig behandlet. Og alle broer brennes hvis jeg velger å varsle myndighetene om disse forholdene som beviselig har pågått i flere år. Bedriften har også og tar fremdeles på ser en del oppdrafæg fra det offentlige. Det som plager meg mest er å bli truet med oppsigelse, anmeldelse etc for noe som ikke er ulovlig eller tatt forbehold om, og samtidig ikke ha noen form for sanksjonsmulighet ovenfor en arbeidsgiver som stjeler andres eiendom for personlig vinning. Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 Tom Mikalsen er ikke ditt virkelige navn sant? Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 (endret) Du har avdekket at de er noen svindleraktige løgnaktige tjuvradder. Det er din samfunnsplikt å gjøre noe. Meld fra anonymt til relevante instanser. Endret 25. april 2019 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Jeg synes man generelt bør passe sine egne saker. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Tom Mikalsen er ikke ditt virkelige navn sant? Begynte å lure jeg og... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Jeg antar at revisoren vil underkjenne regnskap der disse varene "forsvinner" ut av bedriften uten kvittering, mva osv. Revisorer har så vidt jeg vet også varslingsplikt til relevante myndigheter dersom det mistenkes eller avdekkes ulovlige forhold. Om det er noe poeng å varsle anonymt vet nok du bedre enn oss. 2 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Er du medlem av en fagforening, snakk med de om hva som er anbefalt. Å rådføre seg med deres advokat kommer ikke opp hvis du velger å la hele saken ligge. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Tenk deg godt om før du går ned den veien du har tenkt å gå. Det er tornefullt og den går bare en vei. Hva har du å tjene på dette? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Jeg antar at revisoren vil underkjenne regnskap der disse varene "forsvinner" ut av bedriften uten kvittering, mva osv. Revisorer har så vidt jeg vet også varslingsplikt til relevante myndigheter dersom det mistenkes eller avdekkes ulovlige forhold. Om det er noe poeng å varsle anonymt vet nok du bedre enn oss. Nåja, her i ett firma underslo daglig leder 20 millioner på enkleste vis ved og rett og slett overføre penger til privat konto, revisor godkjente uten en bemerkning.... 1 Lenke til kommentar
Tom Mikalsen Skrevet 7. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2019 Nuvel, etter å ha fulgt med på daglig leders personlige annonsering på finn.no, og sett fysisk med selvsyn hva som sendes på bedriftens regning til privatpersoner er det helt på det rene at daglig leder forsyner seg ganske grovt av en kundes varelager, og selger dette for egen vinning. Spørsmålet er da, hvor begynner jeg? Politiet? Skatteetaten? Hele bedriftens eksistens hviler på at lederskapet opptrer redelig, og siden det er så veldig åpent og synlig hva daglig leder holder på med av private handler, så er det rett og slett tilfeldig at det ikke blir oppdaget. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 Det er det samme hvor du begynner, bare du begynner, og fortsetter helt til rettferdigheten har seiret! Hvis etaten du henvender deg til sier de ikke vil eller kan, spør du hvem andre du skal snakke med. Blir du bare vist i en sirkel, begynn å henvend deg skriftlig, og ikke slutt å henvend deg skriftlig. Ta kopier av alt og hold hele saken i en bunke med papirer, systematisert kronologisk. Snakk med advokatvakt i din nærmeste kommune. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 Problemet er antagelig at et varsel antagelig vil gi anledning til å produsere falske papirer og forklaringer hvis det ikke gis til en instans som kan reagere korrekt. Det er iallefall slik det gjøres når bedrifter jukser med timer. Det er som regel enkle måter å skjule økonomi på så lenge man får litt tid til å pynte på sakene. Jeg er ingen ekspert, men jeg har observert noen tilfeller hvor timer og penger flyttes og dokumenteres som noe fiktivt i andre firma. Ingen store summer, dog. Lenke til kommentar
Tom Mikalsen Skrevet 7. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2019 Problemet er antagelig at et varsel antagelig vil gi anledning til å produsere falske papirer og forklaringer hvis det ikke gis til en instans som kan reagere korrekt. Det er iallefall slik det gjøres når bedrifter jukser med timer. Det er som regel enkle måter å skjule økonomi på så lenge man får litt tid til å pynte på sakene. Jeg er ingen ekspert, men jeg har observert noen tilfeller hvor timer og penger flyttes og dokumenteres som noe fiktivt i andre firma. Ingen store summer, dog. Den det gjelder klarer sikkert å produsere fiktive faktura etc etc, men det skal godt gjøres å klare det når det foreligger en kundemasse på flere hundre oppigjennom årenes løp. Dessuten vil det da bli uoverenstemmelse mellom innbetalt mva. Det er ikke snakk om juks med timer, men da en person som forsyner seg av et varelager som eies av et annet firma. Det er snakk om så store mengder varer, at det nok ikke merkes at det er en liten mus forsyner seg av det enorme ostefatet. Jeg har skrevet ut samtlige varer annonsert siden Januar, og har i tillegg lister over mottagere av pakker levert inn og sendt av vedkommende selv, hvor bedriften jeg jobber i betaler for frakten. Mange av mottagere gir samtidig gode skussmål på vedkommendes profil. Så 2+2 blir ofte 4. Pakkene er ikke levert inn på "vårt" postkontor, men der hvor vedkommende bor. I tillegg så jukses det med varer som skal selges til inntekt for staten, dette er også enkelt å dokumentere og lett og avdekke. Lenke til kommentar
Tom Mikalsen Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2019 Da er oppdragsgiver varslet om hva som foregår, og det blir spennende å se utfallet. Det er på det rene at min arbeidsgiver underslår annens eiendom og selger dette via internett, og har en særs god bi-inntekt på dette. Politiet har også fått en grei oversikt over hva som foregår, i tillegg en oversikt over varer som bedriften ha betalt for, som er i personlig bruk. 4 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Da er oppdragsgiver varslet om hva som foregår, og det blir spennende å se utfallet. Det er på det rene at min arbeidsgiver underslår annens eiendom og selger dette via internett, og har en særs god bi-inntekt på dette. Politiet har også fått en grei oversikt over hva som foregår, i tillegg en oversikt over varer som bedriften ha betalt for, som er i personlig bruk. See frem til updates 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2019 Del Skrevet 18. juni 2019 Jeg synes man generelt bør passe sine egne saker. Livet er ikke urettferdig nok fra før av? Hadde det vært slik hadde alle uten en grei moral ødelagt for alle andre. Lite gjennomtenkt, men men.. Jeg antar at revisoren vil underkjenne regnskap der disse varene "forsvinner" ut av bedriften uten kvittering, mva osv. Revisorer har så vidt jeg vet også varslingsplikt til relevante myndigheter dersom det mistenkes eller avdekkes ulovlige forhold. Om det er noe poeng å varsle anonymt vet nok du bedre enn oss. Du ville blitt overrasket over hvor lett det er som arbeidsgiver å lure til seg ekstra kroner uten at en revisor/regnskapsfører vil se på det som "unormalt" eller ulovlig. Til TS. Nydelig at du sier ifra. Altfor mange arbeidsgivere jukser til seg i hverdagen. Legger seg med godt samvittighet om natta fordi de skaper arbeidsplasser o.l i tankegangen sin. Alle (4) mine tidligere arbeidsgivere har blitt dømt med underslag når jeg har meldt ifra og jeg frydes over at flere måtte i fengsel. Jobber nå daglig med å finne de som lurer seg unna..Så i mitt tilfelle ga det mersmak å luke ut slike mennesker. Håper "sjefen" din får som fortjent. Anonymous poster hash: bd868...097 1 Lenke til kommentar
Tom Mikalsen Skrevet 19. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2019 Jeg er ikke helt der at jeg fryder meg over hva som foregår, er nok heller der at jeg føler meg som en dobbeltmoralsk hykler. Men faktum er at daglig leder stjeler og underslår for egen vinning, til tross for store overskudd i begge bedriftene, høy lønn og pene utbytter fra konsernet. Når jeg i tillegg blir truet med oppsigelse for å i følge ledelsen bedrive konkurrerende virksomhet når jeg benytter meg av en mulighet jeg bød frem for ledelsen 2 ganger uten gehør, da mister jeg desverre all lojalitet. Det jeg er usikker på er om jeg har nok for politiet og skattemyndigheten til at det blir noen reaksjon. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. juni 2019 Del Skrevet 19. juni 2019 Jeg synes man generelt bør passe sine egne saker. Hvor generelt da? Hvor går grensen for når man skal si fra? Litt nasking fra arbeidsgiver? Underslag fra veldedig organisasjon så donasjonene ikke kommer frem? Valgfusk? Giftige utslipp, svart arbeid, ren svindel? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå