Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 EN ting vet jeg av erfaring. Win10 spiser harddisker. Gudene vet hvor mange ganger jeg har opplevd windowskræsj, pga sektorfeil akkurat der hvor Windows leser og skriver konstant... Går man inn i resurssmonitoren på en fintrimma Win10, som kun står og idler, så ser man hvordan Windows står og leser og skriver logger til høyre og venstre, døgnet i gjennom. Så du mener Linux overser sektorfeiler på en harddisk? Mener nå å huske at diskkontrolleren skal mappe vekk sektorer med feil og ikke bruke de. https://en.wikipedia.org/wiki/Bad_sector Lenke til kommentar
G Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 (endret) sda, sdb, sdc....osv. osv. er forskjellige stasjoner sda1, sda2,sda3 osv osv. er partisjoner på disk sda. og det finnes som sagt tidligere, mange flere. Nå flisespikker du. Ja jeg vet at sdb er en annen fysisk disk enn sda. Men jeg får spinne videre litt på den jeg skrev da: .. ligger i en stor nesten virtuell harddisk .. sda, sdb, sdc og alt annet du kobler til av lagringsenheter vil ligge i samme katalogstruktur. Det var det jeg mente med den "virtuelle" harddisken-analogien. Men du viste kun til sda-partisjoner, så da er jeg vel unnskyldt: Endret 24. april 2019 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 (endret) Så du mener Linux overser sektorfeiler på en harddisk? Mener nå å huske at diskkontrolleren skal mappe vekk sektorer med feil og ikke bruke de. https://en.wikipedia.org/wiki/Bad_sector Det hjelper lite i i de tilfeller der feilen oppstår før systemene blir klar over feilen. Da kan du tape data. EN ting vet jeg av erfaring. Win10 spiser harddisker. Gudene vet hvor mange ganger jeg har opplevd windowskræsj, pga sektorfeil akkurat der hvor Windows leser og skriver konstant... Går man inn i resurssmonitoren på en fintrimma Win10, som kun står og idler, så ser man hvordan Windows står og leser og skriver logger til høyre og venstre, døgnet i gjennom. Er det på snurredisk eller SSD du har dine erfaringer? Spør egentlig mest av egen interesse, da jeg kun har hatt SSD og aldri opplevd noe trøbbel med Windows 10, annet enn når en av mine håpløse SSD-er tok kvelden etter 5 ukers bruk tror jeg det var (men det var designfeil i fra en elendige SSD-produsent jeg aldri kommer til å ta i med ildtang en gang igjen). Det er Samsung jeg benytter nå etterpå, som ikke har skapt trøbbel. Jeg bare lurte litt fordi SSD'er har jo relativt høy overskrivningsrate før man opplever feil. Endret 24. april 2019 av G Lenke til kommentar
LangtGjesp Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 -Som om MBR blir korrupt eller regelrett forsvinner. Bruker man MBR, er det en god ide å kopiere den - så kan man legge den tilbake hvis MBR på disken går i frø. Men dette er kanskje litt sent å tenke på i ditt tilfelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå