Gå til innhold

Utrykningskjøretøy


Tabby

Anbefalte innlegg

Hva har man egentlig lov til å gjøre for å kunne vike for et utrykningskjøretøy?

 

For en tid siden kjørte jeg på en vei med to felt i hver retning. Jeg lå i det venstre feltet. Feltet til høyre for meg var fullt av biler langt bakover og bak meg var det to biler. I lyskrysset rett foran meg var det et avkjøringsfelt for de som skulle til venstre. Der sto en bil.

Det var rødt lys og jeg stoppet. Da hører og ser jeg en ambulanse under utrykning langt bak. Bilene bak meg greide å plassere seg i avkjøringsfeltet. 

Jeg sto nå alene i venstre felt. Det var ikke mulig for ambulansen å komme forbi min bil. I krysset hadde bilene fra sideveiene også sett ambulansen og stoppet selv om de hadde grønt.

Jeg vet jeg har lov til å bryte noen regler for å gi et utrykningskjøretøy under utrykning fri vei, men å kjøre inn i et lyskryss mens jeg har rødt lys - det bød meg svært imot - selv om jeg vurderte det som rimelig trygt i dette tilfellet. 

Her var også en fotoboks så situasjonen ville blitt foreviget.

Situasjonen løste seg heldigvis ved at jeg fikk grønt lys og kunne komme meg vekk uten at ambulansen ble hindret i det hele tatt. 

 

Men altså - kan man kjøre mot rødt lys når man er "korken" foran et utrykningskjøretøy under utrykning OG man vurderer at det kan skje uten fare?

 

 

Tabby

Endret av Tabby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker man må bare gjøre det beste ut av situasjonen uten å sette seg selv eller andre i fare.. Utrykningskjøretøy har vel en duppedings som gir de grønt lys fra sin egen kjøreretning og rødt i kryssende felt på de fleste lyskryss.. Ellers så har jeg vel sett ambulanser kjøre litt sikksakk og snike seg ganske elegant forbi de trangeste stedene..

 

Tenker dette går på Nødrett paragrafen, du har lov til å bryte visse lover og regler når det kan redde liv... Som du kanskje gjør ved å vike for ett utrykningskjøretøy...

Lenke til kommentar

Har vi fått fotobokser som blinker for rødlys-kjøring i norge?

 

Ikke som jeg vet - men ambulansen bak meg ville kjørt over fartsgrensen.

Aner ikke om en slik boks ser forskjell på "vanlige" biler og et utrykningskjøretøy?

Lenke til kommentar

Skummelt å høre at folk ikke vet de skal flytte seg samma f når det er forsvarlig.. Kjipt å være på andre siden av en utrykning og ikke få hjelp i tide fordi en ... står og venter på grønt.

 

Ellers finnes denne:

 

§ 10.Fri veg

1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skummelt å høre at folk ikke vet de skal flytte seg samma f når det er forsvarlig.. Kjipt å være på andre siden av en utrykning og ikke få hjelp i tide fordi en ... står og venter på grønt.

 

Ellers finnes denne:

 

§ 10.Fri veg

1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse

 

Folk vet at de skal flytte seg! Men nøkkelordet er forsvarlig.

Du skal IKKE sette deg selv og andre i fare - selv ikke ved utrykning.

 

Å kjøre på rødt lys er svært farlig.

I dette krysset var det relativt oversiktelig. Bilene som kom fra høyre sidevei hadde stoppet - den første omtrent en billengde inn i krysset. Bilen fra venstre sidevei var også kommet et stykke inn i krysset og bremset ned, men hadde enda ikke stoppet. (Muligens hadde den kjørt på "gult"?) Det var en risiko for at bilen bak denne igjen ikke hadde oppfattet situasjonen og kunne finne på å kjøre forbi inne i krysset (har sett noe lignende før i det krysset).

 

Slik situasjonen løste seg, ble ambulansen overhodet ikke hindret. Den måtte ikke redusere farten og hadde fremdeles et godt stykke igjen til meg. Det var en lang rett strekning bak meg og jeg så den da den var langt bak.

 

Det er mange grunner til en utrykning - alt fra at det står om sekunder til øvelse. Man vet aldri.

Oppstår det en kollisjon vil utrykningskjøretøyet bli hindret mye mer enn om man trygt hjelper de fram ved trygt å gi klar bane.

 

Tabby

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke som jeg vet - men ambulansen bak meg ville kjørt over fartsgrensen.

Aner ikke om en slik boks ser forskjell på "vanlige" biler og et utrykningskjøretøy?

 

Eg kjenner ikkje til at vi har fotobokser for lyskryss i Norge.

Fotoboksene for fart registrerer registreringsnummeret på køyretøyet som blir fotografert, dersom køyretøyet står registrert som utrykningskøyretøy så blir det sendt brev til registrert eigar med beskjed om å dokumentere at bildet blei tatt i forbindelse med ei utrykning.

 

Du har lov til å køyre ut i krysset på raudt lys for å gi fri veg for utrykningskøyretøy, men kun dersom det kan gjerast utan at det oppstår farlege situasjonar.

I praksis betyr det å søke blikkontakt med bilistane som har grønt lys for å få bekrefta at dei har sett utrykningskøyretøyet og slakkar ned/stoppar, deretter kan du køyre forsiktig mot raudt lys.

 

Som Kakeshoma viser til så skal ein etter trafikkreglane § 10 gi fri veg for utrykningskøyretøy.

 

I denne situasjonen så er det straffelova § 17 som er mest aktuell:

 

§ 17. Nødrett
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når
 
a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

 

Dette gjer seg også gjeldande i slike situasjonar.

Merk også punkt B om at nytta skal stå i stil med risikoen.

Så sjølv om du hadde blitt fotografert i det du køyrde på raudt lys, så vil du kunne påklage bota ved å vise til nødretten og på den måten få bota annullert.

 

Tilsvarande vil det også i enkelte tilfeller kunne være innanfor nødretten å trykke litt ekstra på gasspedalen for å kome seg gjennom f.eks. ein sving eller over ein bakketopp slik at ein kan svinge til sides der det er god sikt.

Ei eventuell fartsaukning må fortsatt være trygg og forsvarleg, noke som betyr at du nok ikkje kan rekne med å få tilgiving for å køyre spesielt fort, du har tross alt ikkje blålys og du skal fortsatt klare å svinge til sides og om nødvendig stoppe utan å køyre i grøfta eller inn i ein anna bil som har fullt fokus på blålysa i speilet.

 

I mange tilfeller er det nok eit minst like stort problem at folk er for passive, og for eksempel stopper heilt opp på plassar der utrykningskøyretøyet ikkje kan passere på ein trygg måte. På slike plassar er det betre å berre køyre vanleg til du kjem til ein meir oversiktleg plass å vike til sides.

 

Denne tanken som mange har med å bråbremse og stoppe opp utan å vurdere om det å stoppe faktisk gir fri veg trur eg heng igjen som ei feiltolkning av forsikringsskader, der den bilen som står stille ikkje kan få skulda ved ei ulykke.

Lenke til kommentar

Takk for et godt og grundig svar.

 

Det er det du sier fra §17 b om skaderisikoen sto i forhold til å avvege skade, som har fått meg til å tenke over situasjonen i ettertid.

 

At all kryssende trafikk fra min høyre side hadde oppfattet situasjonen og ville bli stående stille, var jeg rimelig sikker på.

Kryssende bil nr 1 fra venstre skulle rett fram i krysset og var enda litt i bevegelse. Det var kryssende bil nr. 2 fra venstre jeg var mest usikker på. Den hadde fremdeles fart og hvis den skulle svinge til sin venstre, var det godt mulig den ville økt farten og kjørt forbi bil nr 1 og havnet akkurat der jeg måtte kjøre om jeg hadde kjørt på rødt. Det var ikke mulig for meg å vite om føreren av den bilen hadde oppfattet situasjonen eller ikke - og hva føreren aktet gjøre.

Det hele utvikler seg på min venstre side ved at bil nr 2 oppfatter situasjonen og stopper halvveis på siden av bil nr 1 som også har stoppet. Omtrent samtidig skifter lyset til grønt for meg og jeg kjører over krysset og legger meg i høyre felt og ambulansen har fri bane. De bilene som lå i høyre felt, kunne ikke kjøre da lyset skiftet, siden bilen som kom fra høyre sidevei sto foran dem.

Hva hadde jeg gjort om ambulansen var nærmere og jeg måtte ta en avgjørelse før situasjonen ble mer avklart? Tja?

Da det fremdeles var stor fare for "konflikt" med bil nr 2 fra venstre. Heldigvis gikk alt veldig greit.

Og ambulansen ble overhodet ikke hindret!

 

Dette ble veldig detaljert om akkurat denne ene situasjonen.

 

Min mening var egentlig å få synspunkter på/diskusjon om hvor langt en vanlig billist kan gå i å bryte trafikkregler for å gi et utrykiningskjøretøy under utrykning fri bane.

Å kjøre opp på fortau, inn på buss-stopp, i grøftekant etc gjør man jo uten å nøle om det kan skje uten fare, men kjøre på rødt lys med biler "overalt"...?

 

 

Tabby

Lenke til kommentar

Hva hadde jeg gjort om ambulansen var nærmere og jeg måtte ta en avgjørelse før situasjonen ble mer avklart? Tja?

Da det fremdeles var stor fare for "konflikt" med bil nr 2 fra venstre. Heldigvis gikk alt veldig greit.

Og ambulansen ble overhodet ikke hindret!

Dersom situasjonen for din del ikkje var avklart, då må du berre stå. Det hjelper ingen dersom du kaster deg ut i krysset og kolliderer slik at ambulansen må stoppe for å hjelpe deg, då tek det berre endå lenger tid før den som opprinneleg trengte hjelp kan få den hjelpa dei ventar på.

 

I ein slik situasjon så vil ein god ambulansesjåfør holde god avstand til krysset, slik at bilane i krysset ser at ambulansa er i utrykning men utan å stå heilt oppe i krysset og presse bilistane til å gjere ting som dei ikkje har fått tid til å analysere.

 

Min mening var egentlig å få synspunkter på/diskusjon om hvor langt en vanlig billist kan gå i å bryte trafikkregler for å gi et utrykiningskjøretøy under utrykning fri bane.

Å kjøre opp på fortau, inn på buss-stopp, i grøftekant etc gjør man jo uten å nøle om det kan skje uten fare, men kjøre på rødt lys med biler "overalt"...?

Så lenge det du gjer ikkje medfører større fare enn det du kan berge så kan du i utgangspunktet gjere "alt" i nødverge.

 

Det å køyre mot raudt lys medfører ein stor risiko for skade, så der skal ein være veldig forsiktig.

Men også det å køyre opp på fortau kan være farleg, det er derfor viktig at før ein svinger inn på fortauet har sjekka speilet og forsikra seg om at det ikkje kjem f.eks. ein syklist på fortauet i same retning som deg og som du kan køyre på.

Lenke til kommentar

For noen måneder siden. Jeg kjørte på en vei med midtdeler og det var ikke mulig å svinge til siden. Og veien var relativ trang. 80 sone.

Politi kom med blålys bak, og det var ikke mulig å svinge inn til siden.

 

Løsningen ble at jeg, blinket dem forbi, holdt meg så mye jeg kunne til høyre .

Så mye jeg kunne ut fra veien uten å gå i grøften.

Politiet klarte å karre seg mellom bilen min og midtdeler så vidt det var (begge var i fart).

Men, det gikk og dem farta av gårde som om ingenting skulle ha skjedd.

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Eg kjenner ikkje til at vi har fotobokser for lyskryss i Norge.

Fotoboksene for fart registrerer registreringsnummeret på køyretøyet som blir fotografert, dersom køyretøyet står registrert som utrykningskøyretøy så blir det sendt brev til registrert eigar med beskjed om å dokumentere at bildet blei tatt i forbindelse med ei utrykning.

 

Du har lov til å køyre ut i krysset på raudt lys for å gi fri veg for utrykningskøyretøy, men kun dersom det kan gjerast utan at det oppstår farlege situasjonar.

I praksis betyr det å søke blikkontakt med bilistane som har grønt lys for å få bekrefta at dei har sett utrykningskøyretøyet og slakkar ned/stoppar, deretter kan du køyre forsiktig mot raudt lys.

 

Som Kakeshoma viser til så skal ein etter trafikkreglane § 10 gi fri veg for utrykningskøyretøy.

 

I denne situasjonen så er det straffelova § 17 som er mest aktuell:

 

§ 17. Nødrett
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når
 
a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen.

 

Dette gjer seg også gjeldande i slike situasjonar.

Merk også punkt B om at nytta skal stå i stil med risikoen.

Så sjølv om du hadde blitt fotografert i det du køyrde på raudt lys, så vil du kunne påklage bota ved å vise til nødretten og på den måten få bota annullert.

 

Tilsvarande vil det også i enkelte tilfeller kunne være innanfor nødretten å trykke litt ekstra på gasspedalen for å kome seg gjennom f.eks. ein sving eller over ein bakketopp slik at ein kan svinge til sides der det er god sikt.

Ei eventuell fartsaukning må fortsatt være trygg og forsvarleg, noke som betyr at du nok ikkje kan rekne med å få tilgiving for å køyre spesielt fort, du har tross alt ikkje blålys og du skal fortsatt klare å svinge til sides og om nødvendig stoppe utan å køyre i grøfta eller inn i ein anna bil som har fullt fokus på blålysa i speilet.

 

I mange tilfeller er det nok eit minst like stort problem at folk er for passive, og for eksempel stopper heilt opp på plassar der utrykningskøyretøyet ikkje kan passere på ein trygg måte. På slike plassar er det betre å berre køyre vanleg til du kjem til ein meir oversiktleg plass å vike til sides.

 

Denne tanken som mange har med å bråbremse og stoppe opp utan å vurdere om det å stoppe faktisk gir fri veg trur eg heng igjen som ei feiltolkning av forsikringsskader, der den bilen som står stille ikkje kan få skulda ved ei ulykke.

 

Interessant problemstilling.

For min del gjør jeg som det passer seg der og da for å unngå å hindre uttrykning sålenge det ikke risikerer at jeg skader bilen min.

Jeg husker ett tilfelle som er relevant.

I byen min har vi en lengre strekning hvor begge kjøreretninger er individuelt omgitt av fortauskanter høyere enn 20cm i tillegg til at kjørebanen i seg selv er meget smal. Jeg fikk en gang en ambulanse et stykke bak som jeg så i speilet og dersom jeg hadde ligget i fartsgrensa på 50kmt ville jeg sinket ambulansen betydelig så lang strekninger er uten muligheter til å svinge av. (det var en busslomme og en avkjørsel men begge var sperret av biler). Så jeg matet på og la meg i en hastighet som glatt ville ført til førerkortbeslag under normale omstendigheter for å komme meg til rundkjøringen hvor jeg så fikk muligheten til å legge meg til siden. jeg tenkte lite over akkurat det der og da. Jeg ville blitt svært overrasket om en politi bestemte seg for å reagere på kjøringen, men kunne man hypotetisk fått straffereaksjon dersom man traff på en politi som var rasshøl nok og ville man ikke hatt mulighet til å forsvare seg?

 

er det politiet som observerer som er dommer og jury isåfall?

Fra mitt perspektiv var det ingen fotgjengere i nærheten, de få bilene som var i min fil var alle foran meg og hadde okkupert de få stedene som var mulige å bruke for å slippe ambulansen frem. De var da altså alle stoppet for samme formål så det var aldri noen trafikkfare, men man hører jo om politi som hopper på skrensing på en tom og åpen parkeingsplass i den mening at det er uaktsomt.

Lenke til kommentar

Så jeg matet på og la meg i en hastighet som glatt ville ført til førerkortbeslag under normale omstendigheter for å komme meg til rundkjøringen hvor jeg så fikk muligheten til å legge meg til siden. jeg tenkte lite over akkurat det der og da. Jeg ville blitt svært overrasket om en politi bestemte seg for å reagere på kjøringen, men kunne man hypotetisk fått straffereaksjon dersom man traff på en politi som var rasshøl nok og ville man ikke hatt mulighet til å forsvare seg?

 

Fyrst og fremst, rundkjøyringar er ein suveren plass å gi plass til utrykningskjøyreteøy, for då kan du berre køyre ei ekstra runde framfor utrykningskjøyretøyet til utrykningskjøyretøyet har funnet avkjøyringa si.

 

Når det gjeld problemstillinga med å køyre for fort. Så ja hypotetisk sett kunne du ha fått ein straffereaksjon. Dersom politiet (eller andre) anmelder deg for fartsoverskridelsen så vil du som vanleg få spørsmål om du spørsmål om du vil vedgår straffeskyld eller du vil ta saka til retten. Dersom du går til rettsak så vil du og din advokat heilt sikkert bruke nødverge som forsvarsargument.

Då koker det ned til at retten må vurdere om den aktuelle køyringa i den aktuelle situasjonen ligg innanfor bestemmelsen i § 17 b om at handlinga må være mindre risikofylt enn skadepotensialet.

For din del så er det umiddelbare problemet at du ikkje veit kva skadepotensiale ambulansen er ute for å avverge, dermed har du dårleg grunnlag for å vurdere kor stor risiko i trafikken som vil være forsvarleg. Det einaste du veit med ei viss sikkerheit kunne vite er at fordi ambulansen køyrde utrykning så var det fare for liv og helse.

For at din "råkjøyring" skal være strafferfri etter nødvergeparagrafen så må du vise til at det var mindre fare for liv og helse ved at du kjøyrde for fort, enn det hadde vært dersom du hadde forsinka ambulansen med å følge fartsgrensa.

Det vil være situasjonsavhengig.

Politiet sin vitneforklaring vil då få stor betydning, men også ambulansepersonellet sin forklaring vil være viktig for deg.

Men sjølve avgjerlelsen av om dette var innanfor eller ikkje vil det være retten som skal vurdere.

 

I praksis så trur eg du hadde berre hadde fått tilsnakk så lenge kjøyringa ellers var forsvarleg.

 

Derimot, dersom du hadde punktert slik at bilen din gjekk opp på fortauet og traff ein fotgjengar som du ikkje hadde sett, så hadde du hatt ein stort forklaringsproblem.

Når uhellet fyrst er ute, så er det svært vanskeleg å vinne fram med at det å køyre ned ein fotgjengar var ein akseptabel skaderisiko sett i forhold til at det beste du kunne oppnå var å spare ambulansen for 3,4 sekund forsinking på veg til f.eks. eit beinbrot.

Lenke til kommentar

Interessant problemstilling.

For min del gjør jeg som det passer seg der og da for å unngå å hindre uttrykning sålenge det ikke risikerer at jeg skader bilen min.

Jeg husker ett tilfelle som er relevant.

I byen min har vi en lengre strekning hvor begge kjøreretninger er individuelt omgitt av fortauskanter høyere enn 20cm i tillegg til at kjørebanen i seg selv er meget smal. Jeg fikk en gang en ambulanse et stykke bak som jeg så i speilet og dersom jeg hadde ligget i fartsgrensa på 50kmt ville jeg sinket ambulansen betydelig så lang strekninger er uten muligheter til å svinge av. (det var en busslomme og en avkjørsel men begge var sperret av biler). Så jeg matet på og la meg i en hastighet som glatt ville ført til førerkortbeslag under normale omstendigheter for å komme meg til rundkjøringen hvor jeg så fikk muligheten til å legge meg til siden. jeg tenkte lite over akkurat det der og da. Jeg ville blitt svært overrasket om en politi bestemte seg for å reagere på kjøringen, men kunne man hypotetisk fått straffereaksjon dersom man traff på en politi som var rasshøl nok og ville man ikke hatt mulighet til å forsvare seg?

 

er det politiet som observerer som er dommer og jury isåfall?

Fra mitt perspektiv var det ingen fotgjengere i nærheten, de få bilene som var i min fil var alle foran meg og hadde okkupert de få stedene som var mulige å bruke for å slippe ambulansen frem. De var da altså alle stoppet for samme formål så det var aldri noen trafikkfare, men man hører jo om politi som hopper på skrensing på en tom og åpen parkeingsplass i den mening at det er uaktsomt.

 

 

Jeg tror også jeg hadde gjort som deg og økt farten en god del.

Det under forutsetning av at bilene foran tydelig hadde "ryddet vei" for ambulansen (og deg) samt at det ikke var fotgjengere i fare.

Tror jeg også hadde økt farten om det var fotgjengere av typen "oppmerksomme voksne".

Hadde fotgjengerene vært små barn uten en voksen som holdt de, hadde jeg ikke villet kjøre fort forbi. Små barn er uhyggelig uforutsigbare!

 

 

Tabby

Lenke til kommentar

For noen måneder siden. Jeg kjørte på en vei med midtdeler og det var ikke mulig å svinge til siden. Og veien var relativ trang. 80 sone.

Politi kom med blålys bak, og det var ikke mulig å svinge inn til siden.

 

Løsningen ble at jeg, blinket dem forbi, holdt meg så mye jeg kunne til høyre .

Så mye jeg kunne ut fra veien uten å gå i grøften.

Politiet klarte å karre seg mellom bilen min og midtdeler så vidt det var (begge var i fart).

Men, det gikk og dem farta av gårde som om ingenting skulle ha skjedd.

 

Det hørtes jo ut som en grei løsning.

 

Uten å ha sett veien tror jeg at jeg ville vurdert å kjøre så langt ut i grøfta som overhodet mulig og så stoppe. Blinklys på, selvfølgelig.

Når dere begge kjører kloss inntil hverandre, er det en risiko for at en av dere får en liten sleng på bilen (liten stein på bakken feks) og treffer hverandre.

 

I "mitt" lyskryss-scenario var det ikke mulig for ambulansen å komme forbi. Bilene som hadde ligget bak meg og som la seg i venstre avkjøringsfelt, hadde ikke kommet seg helt ut av min og ambulansens kjørefelt samtidig som bilene til høyre for oss lå midt i sitt kjørfelt.

Utrykningssjåførene er dyktige, men her måtte nok ambulansen vært en motorsykkel skulle den kommet forbi.

 

Tabby

Lenke til kommentar

Dersom situasjonen for din del ikkje var avklart, då må du berre stå. Det hjelper ingen dersom du kaster deg ut i krysset og kolliderer slik at ambulansen må stoppe for å hjelpe deg, då tek det berre endå lenger tid før den som opprinneleg trengte hjelp kan få den hjelpa dei ventar på.

 

I ein slik situasjon så vil ein god ambulansesjåfør holde god avstand til krysset, slik at bilane i krysset ser at ambulansa er i utrykning men utan å stå heilt oppe i krysset og presse bilistane til å gjere ting som dei ikkje har fått tid til å analysere.

 

Så lenge det du gjer ikkje medfører større fare enn det du kan berge så kan du i utgangspunktet gjere "alt" i nødverge.

 

Det å køyre mot raudt lys medfører ein stor risiko for skade, så der skal ein være veldig forsiktig.

Men også det å køyre opp på fortau kan være farleg, det er derfor viktig at før ein svinger inn på fortauet har sjekka speilet og forsikra seg om at det ikkje kjem f.eks. ein syklist på fortauet i same retning som deg og som du kan køyre på.

 

Det var slik jeg tenkte også.

Det ble mange vurderinger i løpet av noen stressede sekunder.

Ambulansen var på vei vekk fra sykehuset. Hvorfor den var i utrykning, kunne jeg selvfølgelig ikke vite.

Det kunne være til en kollisjon hvor ingen var skadet likevel, til et beinbrudd, til et hjertetilfelle eller kanskje sjåføren drev med øvelseskjøring (det trengs det også). 

 

Uansett, om jeg og en annen bilfører hadde kollidert, ville ikke det hjulpet noen og antagelig tatt lengre tid enn å vente på grønt. Jeg hadde sett det røde lyset en god stund før jeg kom fram til krysset, så jeg visste at det kunne ikke ta så veldig lang tid før det ble grønt.

Veien jeg kjørte på var "hovedveien" gjennom krysset.

 

 

Tabby

Endret av Tabby
Lenke til kommentar

Dette var interessant lesning for meg også - jeg hadde en episode for flere år siden som jeg stadig tenker på, men konkluderer med var den rette: jeg ser en ambulanse under utrykning et stykke bak meg, og jeg avgjør denne ikke kan forsvarlig kjøre forbi meg (i en lang, slakk sving før en bakketopp, med skog på begge sider og ingen avkjørsler) når den vil ta meg igjen hvis jeg holder farten.

 

Så jeg akselererer, og holder litt under samme hastighet som ambulansen når den kommer opp bak meg - vi er nå igjennom svingen og på et rett strekke, så jeg blinker ut til høyre og bremser forsiktig ned. Når jeg ser ambulansen blinker ut og kommer over i andre felt for å kjøre forbi, bremser jeg ned til "vanlig" fart igjen for å slippe den forbi fortest mulig.

 

Alternativet ville vært at ambulansen enten måtte bremse ned og ligge bak meg frem til rettstrekket, eller foreta en særdeles farlig forbikjøring i en uoversiktlig sving.

Lenke til kommentar

Dette var interessant lesning for meg også - jeg hadde en episode for flere år siden som jeg stadig tenker på, men konkluderer med var den rette: jeg ser en ambulanse under utrykning et stykke bak meg, og jeg avgjør denne ikke kan forsvarlig kjøre forbi meg (i en lang, slakk sving før en bakketopp, med skog på begge sider og ingen avkjørsler) når den vil ta meg igjen hvis jeg holder farten.

 

Så jeg akselererer, og holder litt under samme hastighet som ambulansen når den kommer opp bak meg - vi er nå igjennom svingen og på et rett strekke, så jeg blinker ut til høyre og bremser forsiktig ned. Når jeg ser ambulansen blinker ut og kommer over i andre felt for å kjøre forbi, bremser jeg ned til "vanlig" fart igjen for å slippe den forbi fortest mulig.

 

Alternativet ville vært at ambulansen enten måtte bremse ned og ligge bak meg frem til rettstrekket, eller foreta en særdeles farlig forbikjøring i en uoversiktlig sving.

 

Når det går bra, kan man jo enkelt si at man gjorde det rette i den situasjonen...

 

Det er mange og vanskelige vurderinger man må ta i en stresset situasjon.

For alle seriøse sjåfører vil jeg tro det er naturlig å tenke igjennom situasjonen man kom opp i.

Hva hvis...? Tenk om...? - disse er nok kjente begynnelser på mange av tankene.

 

Man må bare gjøre så godt man kan.

 

Tabby

Lenke til kommentar
For alle seriøse sjåfører vil jeg tro det er naturlig å tenke igjennom situasjonen man kom opp i.

Hva hvis...? Tenk om...? - disse er nok kjente begynnelser på mange av tankene.

 

Jeg var der. "Hva om det kommer en bil imot uansett?", "Hva om jeg nå øker farten og det er en syklist på min side rett over bakketoppen som jeg ikke ser?", "Hva om de har fartskontroll på rettstrekket akkurat idag?"

 

Det er alt man kan gjøre - foreta en situasjonsvurdering, og så ta en sjanse. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...