Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rododendron - erfaring?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å kjøpe et par i potter til kr 400 på Plantasjen. Noen med erfaring fordi akkurat nå har jeg littegrann hage sør og nord, men det er masse mose all over, men også et blomsterbed der det kunne være plass der hekk lager skygge, siden de ikke tåler eller liker for mye lys.

Men usikker på det med vanning om jeg drar på ferie. Tenker de kan pottes om i romslig  isopor potter (40 cm) med et hull i bunn og da kan de stå i en stor stamp jeg har med vann i om jeg reiser bort på sommerferie, og ha plast over stamp for å forhindre for mye fordamping. Er det en god løsning? Det er jo bedre enn om de blir gravet ned i jord og det blir tørke i sommer slik  ifjor sommer. Er det noen som har spesielt erfaring med rododendron og om den er lett eller vanskelig. Bor på østlandet.

Og dersom jeg graver de i jord , kan de tas opp senere om jeg vil flytte de eller om jeg skal rett og slett flytte .

Endret av xrays
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på å kjøpe et par i potter til kr 400 på Plantasjen. Noen med erfaring fordi akkurat nå har jeg littegrann hage sør og nord, men det er masse mose all over, men også et blomsterbed der det kunne være plass der hekk lager skygge, siden de ikke tåler eller liker for mye lys.

Men usikker på det med vanning om jeg drar på ferie. Tenker de kan pottes om i romslig  isopor potter (40 cm) med et hull i bunn og da kan de stå i en stor stamp jeg har med vann i om jeg reiser bort på sommerferie, og ha plast over stamp for å forhindre for mye fordamping. Er det en god løsning? Det er jo bedre enn om de blir gravet ned i jord og det blir tørke i sommer slik  ifjor sommer. Er det noen som har spesielt erfaring med rododendron og om den er lett eller vanskelig. Bor på østlandet.

Og dersom jeg graver de i jord , kan de tas opp senere om jeg vil flytte de eller om jeg skal rett og slett flytte .

Vi har et par gamle store rododendron, 1,5m og 2m høye, som står ganske solrikt til og klarer seg veldig bra, de overlevde tørkesommeren fjor greit uten noe vanning, vi har også et par til som var nye i fjor, men disse fikk litt vanning siden de ikke hadde fått så dype røtter ennå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
@TS

Dersom du må vanne fordi du drar på ferie bor du sannsynligvis i et strøk der det å kjøpe en rhododendrom = å kjøpe et problem. Rhodoendrom er i utgangspunktet ikke kravstore planter, men det er tre ting de MÅ HA for å strutte av trivsel. a) Kalkfri jord, sur som eddik. b) Vann i bøtter og spann fra vår til høst (på en sommerdag kan en rhododendrom i frisk vekst slurpe i seg nærmere 100 liter vann PR TIME)  c) Få og korte kuldegrader (for da hemmes vannopptaket). (I tillegg vil den - akkurat som bergenere hvor som kjent brunfargen vanligvis skyldes rust - ikke ha så mye sol den blir stekt.) Enten kan man tilby det rhododendrom vil ha i hagen og har dermed å gjøre med en svært grei plante som vokser og trives, eller så kan man ikke tilby det og har en plante som må forkjæles verre enn pappagutter fra B(l)ærum og Holmenkollåsen for ikke å gå totalt i føre - trives gjør de aldri. 

40 cm er ellers mye for lite dybde på en potte - rhodondromrøtter kan jakte seg meteren nedover i bakken for å finne vann. For også å nevne det: Den vanlige (grandiflorum, lilla) er minst foredlet og den som tåler mest. Bor man riktig sted med den graver man et hull i bakken, fyller på noen bøtter barnåler eller annet som øker surheten ennå litt mer, planter busken ned, tømmer over 1/4-1/2 kubikkmeter vann - og så går resten av seg selv. 

@RJohannesen

Stor rhododendrom 1,5-2 meter? Vel, på https://www.smp.no/incoming/article11247358.ece/geq8bc/ALTERNATES/w980-default/rhododendron.jpg (fra Sunnøre) finner du en som slett ikke er største jeg har sett, men kommer i “godt brukbar”-klassen. Hvordan de blir slik? Masse sur jord, masse vann og 15-20 års veksttid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hihi, det var en stor busk. Har to stk i hagen, en plantet i bakken og en i potte. Sistnevnte er kanskje 8 år gammel og fortsatt en halvmeter høy, og litt pjusk. Den andre står i en skråning, i dårlig gjord med tynt jordlag (dustete utbygger har bare 30cm jord på toppen av steinmasser). Men betraktelig bedre enn den i potte. 

Ingen av dem vanner jeg særlig mye. Tilogmed den i potte har vel lært seg å ikke være spesielt kravstor, ellers avgår den med døden. 

Men til den siste kommentaren til trådstarter: Man graver da ikke opp planter når man flytter... Du vil jo lage et gigantisk krater i hagen. Pluss at det er litt smålig

• Liker 1
Lenke til kommentar
@Newman221

Neida, veldig stor er den ikke, men over middels, DET er den. 4-5 meter høyde (og både 6og 7 der  der slike planter VIRKELIG trives) er rimelig vanlig når rhodendromen er utvokst i høyden, så begynner de å vokse mer ut enn opp. 

Etter sju-åtte år (og med en normal plante, ikke miniplante som utgangspunkt) bør en rhododendron som trives (i hvert fall av den lilla “standardutgaven” ha passert 2,25-2,50 meter. Våre to er den alderen og over 2,50 meter - men de står nå også i jord så sur roser og syriner nesten ynker seg bare ved bli båret over den og hvor selv mosen sliter med å trives. 

At den planten som har minst jord trives best tyder på at du har for basisk (ikke-sur) jord. Gjort en måling? Du trenger Vadhems kalktest som koster rundt 125 kr for ti testrør og selges mange steder, vet positivt Plantasjen har blant kjedesentrene. Testen krever 5 minutter innsats og viser da gul (sur, period), lys grønn (småsur), lys blå (antydning av sur) elller lilla (ikke sur). Rhodendrom vil ha gul, men trives OK også i grønn, selv om den der vokser saktere og furter litt mer. 

@TS (og litt Newman221) 

Man graver IKKE opp busker og trær når man flytter. I tillegg til hva Newman221 sier er det også et spesifikt avtalebrudd med tilhørende krav hos kjøper, unntatt når man har gjort det uttrykkelig klart fra start at det vil skje. Med bakgrunn i avhendingslovens § 3-5 er det utarbeidet en liste på 21 punkt over hva som SKAL følge boligen der man ikke har gjort kjøper oppmerksom på det motsatte FØR kjøper legger inn et bud (og hvor kjøperen altså får et krav pga avtalebrudd om så ikke skjer) Pkt 16 på den listen er planter, busker og trær plantet direkte i jord eller i kasser etc definert som fastmonterte (altså litt mer enn løs balkongkasse man tar inn om høsten, eller i hver fall lett kan gjøre det med en 12-åring og to hender.  Å ta med noen vårløk kjøperen som kjøper om sommeren og overtar om høsten aldri har sett blir en ting, å begynne å fjerne på busker og trær er jevngodt med å begynne å fjerne på kjøkkeninnredning og dusjkabinett. . 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Angående pH mål så kan kjøpe på i Internett. Fx iherb.

Kan man vanne med vann som har kaffe grut?

Kranvannet i Oslo har ph 6. Eller ha sitron saft oppi vannet.

Ja har hørt om det med barnåler.

Hvor lang tid tar det før røtter utvikles sånn at planten kan operere mer selvstendig ute i jord med å hente vann?

Lurer på om det kommer blomster på en rododendron jeg kjøpte utenfor en kiosk, etter blomstring, Ifjor. Er små knopper nå, så tror ikke den vil blomstre.

Må man gjøre noe spesielt for å bygge opp til nye knopper etter avblomstring?

Har Rod. Gjødsel.

Erfaring med rhododendron rocket?

Endret av xrays
Lenke til kommentar

@Newman221

Neida, veldig stor er den ikke, men over middels, DET er den. 4-5 meter høyde (og både 6og 7 der der slike planter VIRKELIG trives) er rimelig vanlig når rhodendromen er utvokst i høyden, så begynner de å vokse mer ut enn opp.

Etter sju-åtte år (og med en normal plante, ikke miniplante som utgangspunkt) bør en rhododendron som trives (i hvert fall av den lilla “standardutgaven” ha passert 2,25-2,50 meter. Våre to er den alderen og over 2,50 meter - men de står nå også i jord så sur roser og syriner nesten ynker seg bare ved bli båret over den og hvor selv mosen sliter med å trives.

At den planten som har minst jord trives best tyder på at du har for basisk (ikke-sur) jord. Gjort en måling? Du trenger Vadhems kalktest som koster rundt 125 kr for ti testrør og selges mange steder, vet positivt Plantasjen har blant kjedesentrene. Testen krever 5 minutter innsats og viser da gul (sur, period), lys grønn (småsur), lys blå (antydning av sur) elller lilla (ikke sur). Rhodendrom vil ha gul, men trives OK også i grønn, selv om den der vokser saktere og furter litt mer.

@TS (og litt Newman221)

Man graver IKKE opp busker og trær når man flytter. I tillegg til hva Newman221 sier er det også et spesifikt avtalebrudd med tilhørende krav hos kjøper, unntatt når man har gjort det uttrykkelig klart fra start at det vil skje. Med bakgrunn i avhendingslovens § 3-5 er det utarbeidet en liste på 21 punkt over hva som SKAL følge boligen der man ikke har gjort kjøper oppmerksom på det motsatte FØR kjøper legger inn et bud (og hvor kjøperen altså får et krav pga avtalebrudd om så ikke skjer) Pkt 16 på den listen er planter, busker og trær plantet direkte i jord eller i kasser etc definert som fastmonterte (altså litt mer enn løs balkongkasse man tar inn om høsten, eller i hver fall lett kan gjøre det med en 12-åring og to hender. Å ta med noen vårløk kjøperen som kjøper om sommeren og overtar om høsten aldri har sett blir en ting, å begynne å fjerne på busker og trær er jevngodt med å begynne å fjerne på kjøkkeninnredning og dusjkabinett. .

Takk for utfylle de svar, flott rododendron du sendte bilde av, wow den var svær ?

Lenke til kommentar

Vi har et par gamle store rododendron, 1,5m og 2m høye, som står ganske solrikt til og klarer seg veldig bra, de overlevde tørkesommeren fjor greit uten noe vanning, vi har også et par til som var nye i fjor, men disse fikk litt vanning siden de ikke hadde fått så dype røtter ennå.

Så flott de overlevde uten særlig vanning?

Lenke til kommentar

@TS

PH-mål kjøpt via internett er normalt ikke særlig å samle på. Et instrument som måler PH i vann pålitelig ligger på 500-1000 kr, et som måler i jord noenlunde pålitelig koster et par Henrik Ibsen og skal ha årlig service. En hobbyhagebruker kommer det rimeligere fra det med Vadheims prøver, med mindre hobbyen da er i ferd med å gå over i lidenskap. 

Vannet som kommer ovenfra vil jeg tro ligger på 5-6 over det meste av Norge, kanskje unntatt når all sure nedbøren fra industrifeltene ute i Europa kommer over oss. Den blir det vel ellers mindre og mindre av ? 

Kaffegrut er alltid fornuftig der man har bed som krever sur jord. Sitronsaft tror jeg ikke har veldig mye for seg, uten å være vannkjemiker. 

Om knoppene er små nå tviler jeg også på blomstring, “Rocket” vil stå bristeferdig nå i tempererete strøk og være i full gang med blomstringen før måneden er omme. Det er ellers ganske vanlig at planteer ikke blomster første år etter omplanting, da bruker de krefter på annet enn å sette blomster. 

Aldri hørt noen som gjør noe spesielt med rhodondromen etter avblomstring her, men vet en omgang vind er godt da. Den er aldri problem å få på naturligste måte her, spørsmålet er om den kommer denne eller neste uke. Ligger eiendommen vindstille kan du kanskje hjelpe litt med å få “blåst” det avblomstrende bort på en aller annen måte? 

Rhododendromgjødsel har jeg aldri brukt og aldri hørt noen her bruke heller. Kommer trolig av at sur jord ikke er problem her. 

Rocket er en rosarød rhododendron avlet temmelig mye og altså klart mindre sterk/mer utsatt for sykdom enn Grandiflorum Styrken er store blomster (mange også når den virkelig trives, da ser man nesten ikke grønt for bare blomster de to-tre dagene den er på sitt aller mest intense) og vannopptak som hemmes lite av frost, slik at den tåler greitt 10 blå og kan klare 15 noen uker også om den bare får god “dyne” av bargrener over røttene sine og i god hold før frostperioden, noen vil også si den er penere enn den lilla Grandiflorum (vel, noen liker mor best, andre datter beste...). Rocket er også liten og blir selv under 95 % perfekte forhold ikke over 180-190 cm høy første ti år - om det er styrke eller svakhet avhenger jo av øynene som ser. Har inntrykk av at Rocket brukes mer der fem-ti blå flere uker i strekk er mer utbredt enn hos oss, her er det klart mest Grandiflorum som rår (for den kjøper man for 50-100 kr på den lokale planteskolen eller får gratis hos en naob som ikke for stor busk og mener delingens tid er inne, i tillegg vet man jo den aldri gir problemer om man bare finner hagens sureste flekk og tilsetter en bøtte barnåler eller tre  før planting + noen hektoliter vann etterpå. 

Du lot til å være imponert av rhododendromen på bildet. Vel, jeg ser nok for mange lignende hver gang vi kjører til byen i sesongen til å bli et, men som sagt: Godt brukbar, hageeier trenger ikke være flau over den. 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...