Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboloven - gjelder den for kommunen?

Tabby

Anbefalte innlegg

I Nabolovens §2 står det bla at "ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom." 

og ..."kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar."

Jeg bor ved et veikryss og har vei langs to av tomtas sider.

Om vinteren strøs og brøytes det, naturlig nok. Når snøen smelter har jeg et relativt tykt lag strøgrus på plenen langs den ene veien. Dette er selvfølgelig til stor ulempe for meg som i flere år har raket opp og kjørt bort kilovis med grus årlig. Jeg får heller ikke opp all grusen noe som går hardt utover gressklipperen.

I år klarer jeg ikke gjøre jobben selv og ba kommunen fjerne sin egen grus. De nekter og sier at vi som innbyggere må ta ulempen selv.

For meg vil det si å leie et firma til å fjerne grusen fra plenen og kjøre den bort - antagelig årlig resten av mitt liv. Det blir dyrt.

Dette synes jeg naturlig nok er urimelig. 

Det er betydelig mer grus i min hage enn naboers pga veikrysset. Altså synes jeg både kriteriet urimelig og avgrenset fra §2 er oppfylt.

Jeg sendte en mail til leder for "Vei og park" i kommunen da jeg fikk beskjed om å rydde opp etter kommunen selv. Det kan vel ikke kalles et vedtak som jeg kan klage på. Hvordan søker jeg om at kommunen fjerner grusen sin? Og til hvem?

Er det noen som kan gi meg råd om annet jeg kan/bør/skal gjøre?

Tabby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, grannelova gjelder for kommunens vegdrift. Kommunene støtter seg på noen gamle brev fra Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet som påpeker at når man vurderer ulempen eiendommen får fra vegdrift må man også ta hensyn til fordelene eiendommen får av å ha tilgjengelig offentlig veg.

Kommunens utføring av vegdrift er ikke offentligrettslige forhold. Hvis du ikke får gehør hos kommunen for dine synspunkter må du klage til Sivilombudsmannen eller gå til søksmål.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, grannelova gjelder for kommunens vegdrift. Kommunene støtter seg på noen gamle brev fra Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet som påpeker at når man vurderer ulempen eiendommen får fra vegdrift må man også ta hensyn til fordelene eiendommen får av å ha tilgjengelig offentlig veg.

Kommunens utføring av vegdrift er ikke offentligrettslige forhold. Hvis du ikke får gehør hos kommunen for dine synspunkter må du klage til Sivilombudsmannen eller gå til søksmål.

Skulle ønske kommunen så det slik også!

Mailen fra virksomhetsleder kan neppe sees på som et vedtak. For å klage til Sivilombudsmannen må jeg vel ha et vedtak å klage på?

Skal jeg da sende en formell søknad om at kommunen rydder opp etter seg til kommunen ved hvem? Ordføreren? Virksomhetslederen?

Tabby

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...