Gå til innhold

Trenger eget forum til reisesiden min...

Anbefalte innlegg

Reisesiden min humper og går, og antall besøkende stiger, og jeg får en del hendvendelser om at det ville vært kjekt med et reiseforum.

Men... Jeg har like stor sjans for å klare det som jeg har på Jennifer Aniston, så jeg tenkte å spørre her om noen driver å lager slikt på fritiden, og hvor mye de skulle ha betalt for en slik jobb... Jeg må selvsagt se an om det er verdt det, men hadde vært fint om noen kunne gitt meg en cirkapris, slik at jeg ved en senere anledning vet hvor mye det koster.

For jeg regner med at slike ting ikke finnes ferdigscriptert (nytt ord?). Men er det lett å administrere når det er ferdig?

Håper på svar, og at dette var riktig sted å poste det...

Endret av EndeligFerie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger nok ikke å betale for å få et forum script - de finnes det mange av gratis (GLP)!

Hvis serveren din har støtte for PHP og MySQL så trenger du bare å laste ned et ferdig script. Det finnes mange på hotscripts.com

Et script som er ganske lett å sette opp, men mange funksjoner er phpBB. Det er mange som bruker det og det finnes masse tilleggspakker, som norsk oversettelse og flere temaer!

Lenke til kommentar
Et script som er ganske lett å sette opp, men mange funksjoner er phpBB. Det er mange som bruker det og det finnes masse tilleggspakker, som norsk oversettelse og flere temaer!

Og det vil en grønnskolling som meg skjønne noe av? ;)

Jeg kan i hvert fall prøve et gratisscript først, og hvis det går skjeis, så kan jeg jo betale noen å sette det opp da...

Takker for hjelpen, og... GOD JUL :xmas:

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig litt kjekt om man har litt kunnskap om php for å sette opp et ferdig script, men det er ganske lett!

Går det "skjeis" eller du ikke ønsker å sette det opp selv er det sikkert mange som kan sette det opp for noen hundrelapper!

Sikkert mange som setter opp gratis rett å slett fordi noen driver med det for gøy ;)

Lenke til kommentar
Sikkert mange som setter opp gratis rett å slett fordi noen driver med det for gøy ;)

Det er det sikkert! Men det er mange som velger å betal folk som ofte har litt mer kjennskap til PHP - og fordi tar man betalt må man gjøre en skikkelig jobb!

Så en som gjør det gratis for å være grei, kan ikke gjøre en skikkelig jobb fordi han ikke får penger for det ?

Dessuten er det vel litt råttent mot de som har laget det og lagt det ut gratis og sko seg på deres arbeid??

En ting er når det er som en helhet av et prosjekt du jobber for.

Lenke til kommentar

Dere får gi meg noen dager som jeg kan prøve meg på egenhånd først, med hjelp fra supportgreiene... :roll:

Så får jeg heller ty til dere litt mer proffesjonelle etterpå, og det gjør ikke meg noe å betale en av dere noen hundrelapper. Det viktigeste for meg er at resultatet blir bra.

Men som sagt, gi meg noen dager, det kommer inn reisebrev nesten hver dag nå, så jeg får prøve å legge ut de først, mellom julegavehandel og alt annet stress :cry:

Endret av EndeligFerie
Lenke til kommentar

Du kan jo få noen til å legge inn xoops f.eks. Da følger det med bl.a. forum module og en modul slik at brukere kan skrive om sine reiser rett inn i en tekstboks. Bilder kan de også legge inn. Så kan du sette slik at du må godkjenne før det kommer på nett. Deretter listes de slik som du har på siden din nå.

Lykke til uansett hva du velger :)

Edit: bad norsk

Endret av Akke
Lenke til kommentar
Så en som gjør det gratis for å være grei, kan ikke gjøre en skikkelig jobb fordi han ikke får penger for det ?

Dessuten er det vel litt råttent mot de som har laget det og lagt det ut gratis og sko seg på deres arbeid??

Okay, ikke la oss lagen en stor sak ut av dette!

Du skjønner sikkert hva jeg mener! Når noen tar betalt for noe forventer den som betaler at det skal bli gjort en bedre jobb!

Når det gjelder å ta betalt for å sette opp noe som er gratis er jeg delvis ening med deg. phpBB har en enkel installasjon og tar ikke mange minutter å sette opp. Men det finnes langt mer avanserte scripts å sette opp, spesielt server avhengige scripts med exec() funksjoner - der kan det fort gå med noen dager! I sånne tilfeller forstår jeg at folk tar betalt!

Lenke til kommentar
Du kan jo få noen til å legge inn xoops f.eks. Da følger det med bl.a. forum module og en modul slik at brukere kan skrive om sine reiser rett inn i en tekstboks. Bilder kan de også legge inn. Så kan du sette slik at du må godkjenne før det kommer på nett. Deretter listes de slik som du har på siden din nå.

Hørtes jo litt interessant ut det egentlig. Men de blir vel ikke i samme mal som de reisebrevene som ligger inne nå? For slik det er nå så sender de over tekst og bilder i en mail, og jeg bare gjør om skrifttypen, og legger inn bildene i tabeller og linker tumbsene opp til de større bildene. Det skjer også ofte at de har en side liggende, og gir meg frie hender til å plukke ut det jeg vil bruke, både av bilder og tekst.

Men det kan jo kanskje være et godt alternativ til de som verken har en side eller mail tilgjengelig, og dermed bare kan skrive inn reisebrevet direkte på siden og sende inn? ;)

Da var i hvert fall jeg ferdig med å legge inn tre nye reisebrev, og da får jeg vel begynne å sette meg inn i forumgreiene, pluss at jeg har en del på designet og søkemotoren igjen, ikke lett å få tid til alt, det er jo tross alt jul :roll:

God Jul alle sammen :xmas:

Endret av EndeligFerie
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå hoppet i det, lastet ned forumet fra phpbb.no og skulle installere. Da fikk jeg opp en feilmelding (selvfølgelig), og jeg er temmelig sikkert på at det er jeg som har gjort feilen ;)

Fikk i hvert fall opp denne meldingen etter å ha trykket installer:

Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'Administrator@localhost' (Using password: YES) in /home/endeligf/public_html/forum/db/mysql4.php on line 48

Warning: mysql_error(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/endeligf/public_html/forum/db/mysql4.php on line 330

Warning: mysql_errno(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in /home/endeligf/public_html/forum/db/mysql4.php on line 331

phpBB : Critical Error

Could not connect to the database

Jeg har registrert domene hos Nordic Hosting og det er også på deres server at siden ligger. Tok da en tur innom deres forum, der var det en til som hadde fått samme problem, dog support hadde ikke svart på spørsmålet...

Tror jeg bommet på følgende punkter:

Database Servernavn / db_host:

Ditt Databasenavn / db_navn:

Jeg kan vel egentlig drømme om at de svarer hvis jeg sender en mail? :thumbdown:

Lenke til kommentar
Tror jeg bommet på følgende punkter:

Det ser nesten slik ut for det er sjelden man har brukernavnet "Administrator" på et webhotell. Sikker på at du har MySQL i det hele tatt?

Lenke til kommentar

La inn for en del dager siden noen spørsmål inn på forumet til Nordic Hosting, uten at de ser ut til å bry seg særlig om det... (De havner nok på svartelisten min). Så da får jeg prøver her igjen, og håper det er noen glupe hoder som kan guide meg litt videre, vil neppe klare dette selv ;)

Dette er vel ikke domenenavnet mitt endeligferie.com som skal stå her? Var en tur innom kontrollpanelet på domenet mitt og der kunne man sette opp en MySQL-database selv, men det er vel ikke noe jeg må gjøre får å få til dette?

Dette er vel heller ikke noe jeg kan finne på selv, men hvordan finner jeg ut av dette?

Database Brukernavn:

Brukernavnet jeg bruker for å logge meg på domenet? Eller er dette et jeg må velge selv, eller er det et annet passord?

Database Passord:

Det samme gjelder vel her, vet jeg den over, så vet jeg vel dette også.

Kanskje litt vanskelig å svare på, men hvor stor plass vil etter hvert et slikt forum ta? La oss si at det er cirka 50 brukere totalt og at det er kanskje 3-10 nye innlegg per dag, hvor lang tid vil det ta før dette overstiger, tja, si 50 MB?

Har for tiden 200 MB på webhotellet, men reisebrevene og det som ligger der nå er på 65 MB. Dette kommer nok til å synke noe ettersom jeg tenker å sette ned kvaliteten på noen av de store bildene som ligger der inne, men på en annen side så kommer det jo stadig nye reisebrev inn, senest i dag fikk jeg 7 nye, og i går fikk jeg 8. Så jeg må snart utvide plassen på webhotellet, men da hadde det vært greit å ha litt slingringsmonn i henhold til forumet...

Håper noen kan gi meg noen ledertråder her, for som sagt, jeg vil lære noe selv av dette, og da er det i hvert fall greit at jeg prøver å sette opp et forum på egenhånd først, og tilkaller ekspertene hvis jeg skulle stå fast :yes:

Lenke til kommentar

Database Servernavn / db_host:localhost

Ditt Databasenavn / db_navn:endeligferie_com

Database Brukernavn: dittbrukernavn

Database Passord. dittpassord

For å si statistikk, vi har nå ca 1.5 millioner poster i forumet og 2mill rader totalt i databasen, dette blir 2GB.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men hvorfor må folk maile inn reisebrevene sine? Hadde vært bedre med ettt skjema der de limer det inn, så "godkjenner" du det bare, og vips er det publisert. :)

Bruker du database til reisebrevene dine, eller bruker du "flate filer" som du oppretter ut fra mailene og legger ut med FTP?

Lenke til kommentar
Litt off-topic, men hvorfor må folk maile inn reisebrevene sine? Hadde vært bedre med ettt skjema der de limer det inn, så "godkjenner" du det bare, og vips er det publisert.

Bruker du database til reisebrevene dine, eller bruker du "flate filer" som du oppretter ut fra mailene og legger ut med FTP?

Joda, hadde sikkert vært greit at de bare limte det inn i et notatboks og trykket send, men som regel så er det en del bilder med disse reisebrevene. Og hvis det er lange reisebrev så pleier jeg å legge inn flere av bildene midt inne i reisebrevet, hvor det som er på bildet står beskrevet. For å si det på en annen måte, det finnes ikke en standardmal for samtlige reisebrev. Og hvordan blir det med formaterering med tekst og slikt? Bruker jo forskjellig størrelse på overskrift, forfatter, tekst og overskrift i teksten. Ville dette latt seg gjøre?

Tror dere ikke flere hadde vegret seg hvis de måtte sette opp reisebrevet i et avansert skjema, hvor de skulle plassere bilder, overskrifter og slikt? Nå er det bare for dem å sende et word-dokument og noen bilder, så ordner jeg resten.

Men det er jo et fint alternativ til de som ikke har e-post, og bare kan sende inn via siden...

PS.

Fikk endelig litt hjelp fra NH i går, måtte visst inn og registrere deg nok et sted, for derfor å gå inn på en annen supportgreie, da fikk jeg svar nesten med en gang. Jeg måtte sette opp en MySQL-database manuelt i kontrollpanelet for at det hele skulle fungere. Gjorde dette men fikk samme feilmelding som da jeg prøvde Ueland sitt forslag, en ny feilmelding. Får sende den i på samme suppportgreie og se om jeg kommer nok et steg videre.

Endret av EndeligFerie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...