Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] investeringsråd - 5000 kroner

Hobbit

Anbefalte innlegg

Ser ut som at jeg kan lett spare rundt 5000 kroner månedlig - Jeg vil investere dem i aksjer enn at jeg setter dem i en spare konto. Noen som kan anbefale hvilke aksjer er det verdt å kjøpe?

Vil ikke ha kun 1000-2000 kroner profitt etter to-tre år. Er det verdt å investere så lite penger i aksjer eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo mer risiko du tar, jo mer kan du tape/tjene på kort tid. Langsiktig sparing/investering er ikke det samme som kortsiktig gambling på enkeltaksjer. Når alt kommer til alt er du nok best tjent med å 1) Spare opp en bufferkonto med 1-3 månedlønner og 2) sette penger i et nasjonalt eller globalt indeksfond (Nordnets Superfond er gratis). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du investere i aksjer har du sannsynligvis ikke noe interesse av å følge mye med. Kjøper du indeksfond har du kun risikospredning blandt ulike selskapene, ikke selve markedsvolatiliteten. Kjøper du hos en stock-picker gjør de justeringer i forhold til marked.
Jeg valgte å plassere i Odin fordi dem er av den sistnevnte typen og de gjør det som regel en god del bedre enn rene indeksfond, også i dårligere tider. Med det sagt er aksjer varierende grad av risikosport, så ikke legg all sparingen din i det så du ender opp med å spise tørr spaghetti når markedet tryner.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

5000 kroner er ikkje så mykje, men du skriv 5000 kroner i månaden, det blir det pengar av.

Første du må tenke på er sparehorisont. Vil du få bruk for pengane om 1 år, 3, 5, 10? I aksjefond bør du ha sparehorisont lenger enn 5 år.

Lenke til kommentar

Skal du investere i aksjer har du sannsynligvis ikke noe interesse av å følge med. Kjøper du indeksfond har du kun risikospredning blandt ulike selskapene ikke selve markedsvoltiliteten. Kjøper du hos en stock-picker gjør de justeringer i forhold til marked.

Jeg valgte å plassere i Odin fordi dem er av den sistnevnte typen og de gjør det som regel en god del bedre enn rene indeksfond, også i dårligere tider. Med det sagt er aksjer varierende grad av risikosport, så ikke legg all sparingen din i det så du endre opp med å spise tørr spaghetti når markedet tryner.

Nå kjenner jeg ikke til Odin spesielt, men har fremdeles tilgode å se forskning som viser at det på lang sikt lønner seg å putte penger i (som regel dyre) aktivt forvaltede fond fremfor gratis indeksfond. Når alt kommer til alt er det stort sett ingen forvaltere som konsekvent slår markedet over tid og samtidig ikke tar mesteparten av den verdiskapningen selv gjennom div forvaltningsgebyr. 

Lenke til kommentar

De som slår markedet konsekvent over tid bryter statistiske lover og gjør et eller annet snusk. Slikt avsløres som regel til slutt.

Jeg ser poenget ditt med index vs managed. Forvaltningsgebyrene pleier å ta inn en god del av gevinsten, men det er betaling for kompetansen som forvalter midlene. Hva en kommer best ut med kan en vel finregne på historisk og ekstrapolere det man tør over i framtiden.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale trådstarter å sette opp en spareavtale i et billig globalt indeksfond (f.eks DNB Global Indeks). Forskning viser at aktive forvaltere ikke klarer å slå indeksfond på sikt etter kostnader. Det hjelper ikke å se på tidligere avkastning for så å ekstrapolere dette inn i fremtiden. Det gjelder spesielt aktive globale fond. Norske aktive fond har til en viss grad slått indeksfond (med 0,2 %), men det er tilfeldig om det fondet som man velger er et av de som gir meravkastning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp utleiebolig og bli en ansvarlig utleier.

Neida. Støtter posten til Capa Barsavi med buffer først og deretter globalt indeksfond, men jeg ville i tillegg ha lagt inn sparing i BSU, gjerne før indeksfond. Iom. at du kan spare 5k per mnd. antar jeg at du har høy nok inntekt til at du får skattefradraget på 5k ved 25k årlig BSU-sparing.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...