Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utlandsreise under samfunnssttaff?

Anbefalte innlegg

Er blitt idømt 350 timer samfunnssttaff med gjennomføringstid på 1.5 år. Advokaten sa jeg kan dra til utlandet, noen kilder sier det samme, andre noe annet. Hun fra Friomsorgen ved personundersøkelse før rettsaken mente man ikke kan dra til utlandet i hele gjennomføringstiden, men selv kommer jeg fram til andre ting.

Hva er riktig her?

Anonymous poster hash: 299b9...17a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av straffegjennomføringsloven § 54 første ledd bokstav e at den domfelte må oppholde seg i landet i hele gjennomføringstiden hvis ikke kriminalomsorgen gir tillatelse til noe annet.

Terskelen for å få slik tillatelse er høy.

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er uansett kontaktpersonen din i friomsorgen som du må overbevise, det er den personen som har makta til å hevde at du bryt vilkåra for samfunnsstraff og at du derfor må sone den subsidiere fengselsstraffa.

I tillegg kan det være lurt å lese dommen din grundig, det hender at det direkte i dommen blir lagt ned diverse krav for at du skal få sone dommen som samfunnsstraff. Typisk då pålegg om å fråstå frå rusmiddel, skal ikkje oppsøke bestemte plassar eller miljø, osv.

Lenke til kommentar

Jeg trodde pass ble beslaglagt når man avtjente en straff?

Nei, pass ble og blir ikke tatt. Jeg reiser uansett kun i Europa der man ikke trenger pass.

Ingen vilkår i dommen. Kun at jeg er idømt xx samfunnsstraff med xx gjennomføringstid.

Apropos det at kontaktperson i friomsorgen kan gjøre så jeg må sone skal det til gjentatte brudd og da må tingretten ta opp saken om at jeg skal gjennomføre subsidiær straff istedenfor.

Anonymous poster hash: 299b9...17a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...