Redaksjonen. Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 KOMMENTAR: Etterretning, etterrettelighet og moderne lovgiving Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 (endret) Meget bra. Vi står vel i en situasjon der flertallet ikke ønsker å overvåkes, men hvor overformynderske politikere ikke virker fremmede for å gi E-tjenesten og PST omtrent hva de måtte ønske seg. Det er jo ikke det eneste området med demokratisk underskudd i landet vårt, men det er et svært viktig et. Jeg synes å observere at demokratisk underskudd har en tendens til å reprodusere seg selv og ta over stadig større deler av maktapparatet. Uten at jeg vet hvor langt det har gått i Norge, vil jeg påstå at det er viktig å stå opp mot demokratisk underskudd så tidlig som mulig, for den dagen politikere og dypstat bryr seg katta om folket (som i USA, India, Pakistan, UK osv.), blir det ekstremt vanskelig å snu skuta andre veien igjen, siden mediene mater befolkningen med alt annet enn informasjon om tingenes egentlige og bedrøvelige tilstand. Endret 23. april 2019 av Aiven 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 (endret) Det bør i utgangspunktet ikke være utålelig med et system som produserer falske positiver. Det er jo det som skjer dersom tollerne på Gardermoen synes at jeg ser «litt stresset ut» hanker meg til side, sjekker bagasjen min, ikke finner noe galt, og så ønsker meg velkommen hjem. Problemet ligger evt i at man påfører urimelig byrde på en gruppe som har «egenskaper verdt å se nærmere på», hvis man forventer at 999 av 1000 er uskyldige. Spesielt gjelder dette hvis man for all framtid blir satt på «mistenksom»-lista. Jeg synes at mange av mine medborgere har et lite reflektert forhold til overvåkning. «Myndighetene vil jo bare vårt beste». «Men barna/terroristene». «Uansett hva vi gjør så vil myndighetene/Zuckerberg ta det de vil ha». Duppedittene våre gjør det praktisk mulig å samle enorm kunnskap om individer og nettverk, og å aktivt forme oss. Kommersielle krefter har forstått dette og stater har forstått det. Men konsumentene og borgerne gjesper og lurer på om det går noe på Netflix... Endret 24. april 2019 av knutinh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå