Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøpt leilighet, funnet sølvkre/skjeggkre

Anbefalte innlegg

Meg og min samboer kjøpte leilighet i august 2018, og bare noen mnd etter oppdaget jeg bittesmå sølvkre på badet. Det var bare 1 i slengen, men har til sammen sett ca. 4-5. Vi tettet noen lister og luftet godt, og har ikke sett de på badet siden. Men nå i vinter har vi oppdaget sølvkre/skjeggkre på soverommet! Soverommet er ikke fuktig, og disse er litt større. De ligner likevel på sølvkre, men jeg mistenker det er skjeggkre. Bare siste 2 ukene har vi sett 3 stk på rommet. De er ca 8-10 mm, sølv og liten hale, men jeg leser at sølvkre ikke oppholder seg på soverom? Og at det da er den stygge storebroren skjeggkre?

Hvilke rettigheter har vi i denne saken? Ja, jeg vet at sølvkre og skjeggkre blir mer og mer vanlig, men vi ble ikke opplyst om det da vi kjøpte. De er ikke akkurat nyklekte disse insektene, så mistenker at de har vært her en stund.

Er det noe vi kan gjøre med tanke på at vi ikke ble opplyst om dette, eller er det for sent? Nyttige tips og triks til å bli kvitt dem? Er heldigvis ikke SÅ mange enda, men de spres jo fort..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støvsuge godt lags lister. De har funnet metoder for å fjerne krypene. Tror det var en artikkel i Teknisk Ukeblad om det. 

Ellers burde du nok sagt fra for lenge siden om du skulle tatt det til retten. Ikke mange ukene siden en eller annen blogger tapte i tingretten om skjeggkre i leiligheten de hadde kjøpt. De hadde brukt mer enn 2 eller 3 mnd på å varsle, og var da i brudd med varsle "innen rimelig tid".

Ellers er det generelle tips om å ikke oppbevare papp innendørs. Pakk opp mest mulig ute og bær inn tingene som er kjøpt. Kast papp i pappkontainer med én gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du fluer av og til i leiligheten?

Ser du edderkopper av og til i leiligheten?

Ble det opplyst om fluer og edderkopper ifm salget?

Sølvkre/skjeggkre er like vanlig, og like ufarlig. Kverk dem eller la de gå slik du gjør med fluene.

Skal man komme noen vei med en reklamasjon, må det være et skadepotensiale. Det er slått fast at slike kre gjør like mye skade som fluer og edderkopper (som ingen ville drømt om å lage noe styr ut av, samme hvor mange man fant!)

• Liker 2
Lenke til kommentar

De ligner likevel på sølvkre, men jeg mistenker det er skjeggkre. 

Den enkleste måten å se forskjell på disse to er å se om de klatrer på vegg eller ei. Sølvkre kan ikke klatre vertikalt, men det kan skjeggkre. Derfor er også skjeggkre mer plagsomt, da de kommer seg opp i for eksempel senga.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De er ca 8-10 mm, sølv og liten hale, men jeg leser at sølvkre ikke oppholder seg på soverom? Og at det da er den stygge storebroren skjeggkre?..

Hvis de dere fant på soverommet ligner på de dere fant på badet, så er det nok sølvkre.

Skjeggkre har mye lengre "hår" både foran og bak.

Sølvkre liker varmen på badet, men de utforsker av og til omgivelsene også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke kjøpe et insektsmiddel og spraye langs list. Hør på Plantasjen for eksempel. Har brukt det mot sukker maur og en slags midd som jeg ikke husker navnet på.. inne i hus og de forsvant.

Endret av xrays
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...