hekomo Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Sannsynligvis ligger Nvidia fortsatt foran Tesla.På ytelse vs. strømforbruk? Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Sannsynligvis ligger Nvidia fortsatt foran Tesla.På ytelse vs. strømforbruk? Batteri-angst(lade-burger) lever enda oss dere? Jeg synes dere alle skriver som har el-bil, at rekkevidde-angst er blitt bare en støv sky nu? :) 1 Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 Fungere vesentlig bedre enn mennesker? Hva vil du egentlig fram til her at "Tesla" sin er hjerne er smartere en et menneske hjerne? Du er jo så på bær tur som det går an her nu.Maskiner er aldri bedre til noe enn mennesker? Hvem regner ut (587976 + 352352352) / 0,2754966 raskest av deg og en maskin, tror du? "Teslaer skal kunne bli selvkjørende taxier i slutten av 2020 som kan kjøre ærender for eierne mens de ikke bruker bilen selv. " Elon Fusk er så full av tullprat at det er helt pinlig. Den dagen bilene hans kjører på den måten er ikke en dag før 2025. "Funding secured" er jo et kjent sitat. Han er på børs enda. "Tesla Semi to be launched in 2019" er et annet. Bare fjas. Men sekten han skriker Hallelujah. Etter Q1 presentasjonen hans så detter Tesla 10%. Er det Hallelujah da også ? "Funding secured" var reelt. Vi er fortsatt i april 2019. Hva vet du om hva de lanserer i løpet av året? De har faktisk Semi i test-trafikk i dette øyeblikk. Det er haterne som skriker halleluja. Hat-halleulja. Du slettet en innlegg der jeg skrev til svar til deg at, hvordan kan et passasjer fly til 1,6 milliarder kr. ikke fungere uten menneskelig kontroll på auto-pilot. Du skrev til svar at en passasjer fly hadde samme auto-pilot som en bil som er ca. 8 år gammel? Hvem som er på bær-tur her kan man begynne å lure på 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Her har en en betydelig mer rasjonell og profesjonell tilnærming til autonomi: https://www.forbes.com/sites/lianeyvkoff/2019/04/17/is-lidar-necessary-for-self-driving-cars-audi-seems-to-think-so/#4e86acd63acc Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Ville noen av dere lånt ut bilen din i 30 minutter til en kis utenfor Rema-1000 for en hundrelapp? Dersom det ikke var min bil, men jeg kunne få en bil "on demand" ; da snakker vi framtidens kollektivløsning. Volvo prater litt i de baner. Da er det ett firma som eier bilen, og sørger for vedlikehold, reparasjoner, vask, etc. Men bil-deling av privatbiler tror jeg er svært lite sannsynlig. Jeg tenker at det blir mer i retning coop, sameie osv. Lenke til kommentar
Lasse Nessøe Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Taxi næringen er død iløpet av 5-10år. Dette er fantastisk. Jeg tror oppriktig at min 6år gamle sønn ikke vil være nødt til å ta førerkortet om 12år. At vi innen den tid kan abonnere på en biltjeneste som dette gjør at offentlig transport og taxi næring snart ikke er nødvendig lenger. Den eneste utfordringen her er hærverket bilene vil bli utsatt for. Noen form for kamera overvåkning av passasjerer i en slik setting må på plass før jeg evt tørr leie ut min egen bil i ett slikt system. Jeg har leid ut bil via nabobil.no og fått tilbake en fullstendig ramponert bil 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 (endret) Batteri-angst(lade-burger) lever enda oss dere? Jeg synes dere alle skriver som har el-bil, at rekkevidde-angst er blitt bare en støv sky nu? :) Hva har dette med saken å gjøre? Man trenger da ikke ha rekkeviddeangst for å ønske at bilen skal være så effektiv som mulig. Det blir særlig relevant når de skal kjøre rundt som autonome taxier. Endret 29. april 2019 av hekomo Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Du slettet en innlegg der jeg skrev til svar til deg at, hvordan kan et passasjer fly til 1,6 milliarder kr. ikke fungere uten menneskelig kontroll på auto-pilot. Du skrev til svar at en passasjer fly hadde samme auto-pilot som en bil som er ca. 8 år gammel? Hvem som er på bær-tur her kan man begynne å lure på Jeg har ikke slettet noe innlegg. Du drømmer og fantaserer. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Her har en en betydelig mer rasjonell og profesjonell tilnærming til autonomi: https://www.forbes.com/sites/lianeyvkoff/2019/04/17/is-lidar-necessary-for-self-driving-cars-audi-seems-to-think-so/#4e86acd63acc Det er ikke mer rasjonelt og profesjonelt bare fordi du er enig med dem. Audi er en teknologisinke, så å feste lit til deres fremtidsvisjon er i beste fall naivt. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 29. april 2019 Del Skrevet 29. april 2019 Det er ikke mer rasjonelt og profesjonelt bare fordi du er enig med dem. Audi er en teknologisinke, så å feste lit til deres fremtidsvisjon er i beste fall naivt. Nå er det ikke Audi som lager LiDAR systemet det er prat om her. Men hvordan skal du kunne vite dette, når du gang på gang beviser at du aldri leser kildene du siterer? 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Nå er det ikke Audi som lager LiDAR systemet det er prat om her. Men hvordan skal du kunne vite dette, når du gang på gang beviser at du aldri leser kildene du siterer? Jeg sa ikke noe om at Audi lager noe, jeg påpekte at de er teknologisinker, så deres valg av teknologi er irrelevant. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Jeg sa ikke noe om at Audi lager noe, jeg påpekte at de er teknologisinker, så deres valg av teknologi er irrelevant. På hvilken måte er de "teknologisinker"? De klarer i det minste å få et samlebånd til å fungere, i motsetning til visse andre. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Nissan sidestiller seg med Tesla ang Lidar: Japanese automaker Nissan Motor Co Ltd stated on Thursday that it would be using cameras and radar in the development of its full self-driving technologies. Seemingly siding with American electric car maker Tesla, Nissan argued that LiDAR, a key component in the autonomous driving systems of competitors such as GM and Ford, is too expensive for its capabilities. Lenke til kommentar
missi Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Nissan sidestiller seg med Tesla ang Lidar: selskapet som avviser batterikjøling og CCS sier videre: «At the moment, lidar lacks the capabilities to exceed the capabilities of the latest technology in radar and cameras,” Tetsuya Iijima, general manager of advanced technology development for automated driving, told reporters at Nissan’s headquarters. “It would be fantastic if lidar technology was at the level that we could use it in our systems, but it’s not. There’s an imbalance between its cost and its capabilities.”» Med andre ord, motsetning til Elon så ser Nissan en verdi i LIDAR, bare ikke enda. Ha og i mente at Nissan IKKE prøver seg på L5 ved hjelp av kun kamera og radar slik Elon gjør. Lenke til kommentar
missi Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Denne er også grei for perspektiv: https://www.forbes.com/sites/lianeyvkoff/2019/04/17/is-lidar-necessary-for-self-driving-cars-audi-seems-to-think-so/#35d89983acc0 Og siden vi snakker om LIDAR så kan en se her hvorfor LIDAR overgår vanlig kamera med helt eksepsjonelle egenskaper. Prøv på de detaljene med vanlig kamera. https://www.nrk.no/nordland/fant-eldgammelt-tun_-__det-er-nesten-som-a-ha-fatt-et-barn-1.14553956 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Det er vel ingen som sier at lidar ikke kan være en brukbar sensor. Men det er ikke behov for det, og per i dag koster lidar ganske mye. Om lidar kostet $5 per sensor, så er det fullt mulig også Tesla og Nissan hadde inkludert det på sine biler, men det er mer snakk om $5000, og det er det ikke verdt. Ett menneske klarer å kjøre med det som er i utgangspunktet et stereokamera. Det er et veldig bra stereokamera, og bildebehandlingshardwaren er helt superb, men det er altså ingen umulighet å styre en bil svært nøyaktig uten lidar. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 selskapet som avviser batterikjøling og CCS sier videre: «At the moment, lidar lacks the capabilities to exceed the capabilities of the latest technology in radar and cameras,” Tetsuya Iijima, general manager of advanced technology development for automated driving, told reporters at Nissan’s headquarters. “It would be fantastic if lidar technology was at the level that we could use it in our systems, but it’s not. There’s an imbalance between its cost and its capabilities.”» Med andre ord, motsetning til Elon så ser Nissan en verdi i LIDAR, bare ikke enda. Ha og i mente at Nissan IKKE prøver seg på L5 ved hjelp av kun kamera og radar slik Elon gjør. Det er vell akkurat det samme Tesla sier(eller Elon som du alltid må dra opp...). Det ble jo sagt under nevnte presentasjon, spaceX bruker det men det koster. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 (endret) selskapet som avviser batterikjøling og CCS sier videre: «At the moment, lidar lacks the capabilities to exceed the capabilities of the latest technology in radar and cameras,” Tetsuya Iijima, general manager of advanced technology development for automated driving, told reporters at Nissan’s headquarters. “It would be fantastic if lidar technology was at the level that we could use it in our systems, but it’s not. There’s an imbalance between its cost and its capabilities.”» Med andre ord, motsetning til Elon så ser Nissan en verdi i LIDAR, bare ikke enda. Ha og i mente at Nissan IKKE prøver seg på L5 ved hjelp av kun kamera og radar slik Elon gjør. Det var jo heller ingen som prøvde seg med saloon EV før Elon Musk, så jeg tar det med en klype salt. Elon Musk å gå andre veier for å pushe utviklingen. At han tenker utenfor boksen er jeg bare glad for ellers hadde jeg ikke kjørt familie elbiler siste 8-9 år. Og nei jeg har aldri eid en Tesla men veldig takknemlig for hvordan han har kastet bilindustrien inn i fremtiden. Endret 17. mai 2019 av Theo343 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 (endret) Det er vel ingen som sier at lidar ikke kan være en brukbar sensor. Men det er ikke behov for det, og per i dag koster lidar ganske mye. Om lidar kostet $5 per sensor, så er det fullt mulig også Tesla og Nissan hadde inkludert det på sine biler, men det er mer snakk om $5000, og det er det ikke verdt. Lidar er dyrt fordi det ikke finnes noe stort marked for det enda. Radar var i sin tid også dyrt med masse bevegelige deler og kompliserte og klumpede konstruksjoner, så ble det et massemarked bl.a. for å støtte adaptiv cruise kontroll og prisen droppet med mange magnituder. Lidar kan sannsynligvis krympes tilsvarende, problemstillingen er egentlig ganske lik. Utfordringen er å kunne rette en fotonstråle uten komplisert og dyr mekanikk. Radarer løste dette med syntetisk aperture. Jeg ser ikke bort i fra at man kan gjøre det samme med lidar (men med mindre geometrier p.g.a kortere bølgelengder). Ett menneske klarer å kjøre med det som er i utgangspunktet et stereokamera. Det er et veldig bra stereokamera, og bildebehandlingshardwaren er helt superb, men det er altså ingen umulighet å styre en bil svært nøyaktig uten lidar. Det fundamentale problemet med det argumentet er at autonome biler ikke har et menneske med menneskets evne til å resonnere å støtte seg på. At man kan gjøre en del intressante triks med maskinlæring for å få kamera til å klassifisere objekter er nok ikke tilstrekkelig for å lage et system som på en pålitelig og effektiv måte kan kjøre en bil som et menneske. Lidar er kanskje en krykke for å hjepe maskinene å håndetere en kompleks verden, men ikke glem at for en som er handikappet er en krykke gull verdt. Maskinene er nok fortsatt handikappede i forhold til mennesker og vi må regne med at de trenger en del krykker for å komme i nærheten av hva vi kan gjøre. Endret 17. mai 2019 av sverreb 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 (endret) Lidar er kanskje en krykke for å hjepe maskinene å håndetere en kompleks verden, men ikke glem at for en som er handikappet er en krykke gull verdt. Maskinene er nok fortsatt handikappede i forhold til mennesker og vi må regne med at de trenger en del krykker for å komme i nærheten av hva vi kan gjøre.Ettersom bildebehandlingen blir bedre og bedre så vil det kreves færre og færre krykker. Og systemet til Tesla har jo et par krykker. Ikke bare åtte kameraer, men også radar og 360 graders dekning med ultrasoniske sensorer. Om Tesla hadde laget autopilot-systemet med lidar, så hadde det vært naturlig for lidar å være den første krykken man fjernet. Denne sensoren gir egentlig ikke mer informasjon enn det bildebehandlingen gir. Man kan få ganske gode estimater på avstander og størrelser med dagens bildebehandling. Og selv om lidar bare hadde kostet $5, så blir det ganske mye penger hvis man ganger opp med f.eks fire stk per bil og 1 million biler per år. De ultrasoniske sensorene er nok neste krykke å fjerne. De dekker igjen bare avstander, men da til en viss grad områder av bilen der kameraene har dårlig dekning. Dette kan derimot omgås ved at kameraene lager seg en modell av omgivelsene som det husker og oppdaterer. Altså f.eks om bilen obsererer en stolpe ved parkeringsplassen når man parkerer bilen, så må den huske at stolpen fortsatt er der når man setter seg inn i bilen igjen neste dag, for å unngå å kjøre på stolpen. Deretter er det radaren som kan fjernes. Fordelen med radaren er at den kan se i mørket, tåke o.l. Men det menneskelige øyet klarer dette stort sett bra nok i dag, så da kan man forvente at kameraer vil klare det bra nok i fremtiden. Når selvkjøring er oppe på nivået der det er bedre enn en menneskelig sjåfør, så vil det handle om to ting. Å gjøre ting enda litt bedre, noe som vil kunne drives frem av bedre og bedre bildebehandling. Og det å gjøre ting billigere, noe som vil kunne gjennomføres ved å kvitte seg med unødvendige krykker og forbedre kameraene og bildebehandlingen. Endret 17. mai 2019 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå