Gå til innhold

Tesla viste frem ny «Autopilot»


Anbefalte innlegg

 

Pegasus med 2 stk Xavier har strømforbruk på nærmere 500W. Trolig i stor grad fordi de er kraftig overklokket for å klare 30 TOPs.

 

To stk Xavier har altså under halvparten av ytelsen, fem ganger strømforbruket, og koster trolig noe sånt som 10 ganger mer.

Her roter du nok litt Espen.

 

På Pegasus så står begge Tegra Xavier for rund 60W av strømforbruket.

Hoveddelen av forbruket kommer fra 2 stk. Turing TU104 SMX2 kort (samme GPU som GeForce RTX 2080).

 

Drive Pegasus kunne også ha blitt levert med andre GPUer som dro mindre strøm om det var et poeng.

 

Drive Pegasus er uansett et "developer kit", og en produktversjon er ofte annerledes.

Drive PX2 som Tesla bruke i forskjellige versjoner på AP2 og AP2.5 er avviker ganske mye fra Nvidia sitt "developer kit".

Spiller mindre rolle hvor "hovedforbruket" kommer fra når "pakka" drar 500w.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Drive#Drive_PX_Pegasus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spiller mindre rolle hvor "hovedforbruket" kommer fra når "pakka" drar 500w.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Drive#Drive_PX_Pegasus

Du hadde aldri puttet en slik "pakke" inn i ferdig produkt. Pegasus er en utviklingsmaskin, ikke et produkt som skal masseproduseres.

 

Jeg er helt enig at en dedikert ASIC alltid er bedre enn en general purpose-løsning.

 

Grunnen til at jeg nevner dette er at både Elon og Espen bruker feil tall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artik du nevner dette med å vise til ting, for er det noe Elon aldri gjør så er det å vise til ting. Og ja, klart jeg går tilbake til hva Elon har sagt før! Det er jo der en ser hvor latterlig lite etterrettelig fyren er.

 

Du sier at Elon Musk er lite etterrettelig, og ikke har utrettet så mye i sin karriere. Vel, jeg er ikke helt enig. Her er en liste over hva han, og de selskapene han har vært SJEF og ANSVARLIG for har utrettet. Så kan du gjerne få lov å kommentere hvert enkelt punkt og forklare at det er løgn, eller tull og tøys...

 

1995 - Elon startet Zip2 sammen med broren. Selskapet ble senere solgt for $307 million.

1999 - Elon co-startet X.com, som senere ble endret til PayPal. Selskapet ble kjøpt for $1,5 milliard

2001 - Mars Oasis ble etablert, som ble grunnlaget for:

2002 - SpaceX ble etablert av Elon der han var både CEO og CTO

2004 - Tesla, Elon Musk kommer inn i selskapet som styreformann

2006 - SpaceX får kontrakt med NASA

2006 - Elon Musk sammen med søskenbarn etablerer SolarCity

2008 - Tesla, Elon Musk tar over som CEO, og Tesla Roadster starter leveringer

2010 - SpaceX Falcon9 flyr for første gang

2012 - Tesla starter leveringer av Model S

2013 - SolarCity er den neste største installatør av solceller i USA

2013 - Elon Musk lanserer ett konsept for Hyperloop (her kan du prøve å kose deg litt)

2014 - Elon Musk lanserer planene om å bygge verdens største fabrikk for batterier, Gigafactory, sammen med Panasonic

2015 - SpaceX lander Falcon9 for første gang. Ingen andre LAND i verden har gjort dette, ennå.

2015 - Tesla starter leveringer av Model X

2015 - Elon Musk annonserer etableringen av OpenAI non-profit organisasjon

2016 - Elon Musk co-founder Neuralink. 

2016 - Elon Musk lanserer ideen om tunnellboring

2017 - Elon Musk sitt selskap The Boring Company er igang å bore

2017 - Tesla starter begrenset produksjon av Model 3

2018 - The Boring Company har kontrakter og tunneller i Baltimore, Chigago og Los Angeles

2018 - Tesla Model 3 passerer 100.000 produserte biler

2018 - Elon Musk forlater OpenAI for å unngå konflikter siden Tesla begynner å bli tungt involvert i AI

2018 - SpaceX Falcon Heavy flyr for første gang (fjerde største rakett noensinne, og største i drift idag)

2018 - Tesla Gigafactory produserer 3,5 million battericeller type 2170 per dag

2019 - Tesla etablerer (starter bygging) av Gigafactory i Shanghai, Kina.  (første hel-eide utenlandske selskap i verden?)

 

Dette er altså det som Elon Musk har UTFØRT. Ikke nødvendigvis på det tidspunktet han en gang i tiden først SA han skulle gjøre det, men alt han har sagt han skal gjøre såvidt meg bekjent, har han gjort. Jeg tok ikke med de tingene som ligger i framtiden av akkurat den grunn. Men basert på at han tidligere har levert ALT han har lovet, så ser jeg ingen grunn i det hele tatt til at ikke Semi, Y og Pickup skal bli levert i framtiden. FSD (Fully Self Driving, også kjent som autonom kjøring) tror jeg også kommer, en gang. 

 

Med den listen der foran seg, så ville det vært skikkelig råttent gjort av meg å spørre hva DU har gjort som gjør det til ett såpass mye bedre menneske at du kan sverte Elon Musk på den måte du gjør. Fyren er ingen engel, der har ingen sagt. Men som teknolog og ingeniør er det svært svært få mennesker i verden i dag som er på hans nivå. 

 

Om du ønsker det, så kan jeg sikkert forfatte en liste over kompetanseområder og fagfelt der han har ett bemerkelsesverdig høyt kompetansenivå, spesielt om du mener han er en uvitende tomsing så tar jeg meg gjerne tiden det tar å lage en slik liste. Men husk da på at det begrepet vi bruker på noe som er vanskelig, altså "rocket-science" var det han drev med når han startet SpaceX i 2002. Du blir ikke CTO i SpaceX om du ikke vet hvordan raketter fungerer fra A-Z

 

Så værsegod, her har du listen. Gleder meg til svaret ditt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du hadde aldri puttet en slik "pakke" inn i ferdig produkt. Pegasus er en utviklingsmaskin, ikke et produkt som skal masseproduseres.

 

Jeg er helt enig at en dedikert ASIC alltid er bedre enn en general purpose-løsning.

 

Grunnen til at jeg nevner dette er at både Elon og Espen bruker feil tall.

 

Så bra at vi er enige da. Elon sa jo også på Tesla Autonomy Day at Nvidia er ett bra selskap, som lager bra produkter. Så det er ingen som sier at produktene er dårlige. De er bare ikke bra nok til akkurat det behovet og de kriteriene som Tesla hadde i 2016.

 

Og det var derfor Pete Bannon fikk oppdraget med å designe en dedikert løsning med ett maksimalt strømforbruk på 100w, og aller helst lavere. FSD-computer (jeg husker ikke produktnavnet dessverre) endte opp på 72w forbruk på maks load om jeg husker rett.

 

Både Xavier og Pegasus står i den tabellen her: https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_Drive#Drive_PX_Pegasus

Og jeg føler med småtrygg på at wiki sine tall er "innenfor" aksepterte toleranser.

 

Og der står det at en PX Xavier leverer 30 TOPS, og drar 30w (hvorav 20 TOPS fra GPU og 10 TOPS fra DLA

Pegasus pakken består av 2x Xavier + 2x Volta og 2x Turing, samt 2x DLA. Den leverer 320 TOPS som er helt rått, men da suger den også 500w, som er det dobbelte av snittforbruket på min Tesla Model S siste 30.000 km (225 wh/km i snitt).

 

Pegasus er en pakkeløsning såvidt jeg vet, så inntil Nvidia begynner leveringer av noe med realistisk forbruk (det holder faktisk ikke med lanseringer, bare se på Volkswagen), så vil Tesla sin FSD-computer (husker framdeles ikke navnet) være "kongen på haugen" med 144 TOPS og 72w strømforbruk. I hvertfall i mine øyne da, men mulig det finnes folk som synes det er ålrait å ha en computer i bilen som drar 500 watt.

Lenke til kommentar

Ville noen av dere lånt ut bilen din i 30 minutter til en kis utenfor Rema-1000 for en hundrelapp?

 

Dersom det ikke var min bil, men jeg kunne få en bil "on demand" ; da snakker vi framtidens kollektivløsning. Volvo prater litt i de baner. Da er det ett firma som eier bilen, og sørger for vedlikehold, reparasjoner, vask, etc.

 

Men bil-deling av privatbiler tror jeg er svært lite sannsynlig.

 

Bildeling av privatbiler finnes allerede. F.eks. nabobil.no

Lenke til kommentar

Stråmann, har aldri sagt at jeg ikke vil ha sikrere biler, jeg sier jeg vil se konkret datagrunnlag for at selvkjørende biler er sikrere.

La meg minne deg på hva jeg svarte på: Du skrev at privatbilisme er tøys, og spurte en annen om han var villig til å bytte til offentlig transport. Da han sa at han ikke kunne det og at man måtte jobbe med å gjøre privatbiler sikrere, spurte du om han var villig til å ofre menneskeliv for dette.

 

Hvordan kan man tolke det på noe annen måte enn at du mener at man skal nedprioritere det å jobbe med sikkerhet i privatbiler, og heller prøve å få alle over på offentlig transport (som aldri aldri vil skje)?

 

Derfor: Det er du som vil ofre menneskeliv fordi du vil gjøre så personbiler ikke kjører sikrere. Man må forholde seg til virkeligheten, som er at mange ikke har noe annet velg enn å kjøre egen bil.

Lenke til kommentar

Her har du litt fra folk som jobber innen feltet:

 

https://arstechnica.com/information-technology/2019/04/researchers-trick-tesla-autopilot-into-steering-into-oncoming-traffic/

 

Hadde Tesla-ingeniørene fått bruke mer enn bare kamera hadde dette neppe vært en problemstilling.

Her er det altså autopilot og ikke FSD igjen. Bilen bruker heller ikke bare kamera, men har både radar og andre sensorer.

 

Er det vanskelig å følge med på hva det snakkes om her?

 

Dessuten, slike ting kan man jobbe med å fikse.

 

I tillegg så er veitrafikk genrelt enkelt å lage helvete i hvis man vil, som det påpekes i kommentarene. Bare f.eks. dekke over eller fjerne viktige skilt, slenge ut noen bolter på veien, osv. Det som er med autopilot er at selv om den havner over i motsatt kjørebane så vil den fortsatt ha anti-kollisjonssystemer og slikt.

 

Edit:

 

self_driving_issues.png

 

Igjen, Tesla sin tilnærming er for smal, og den er diktert av sjefsguru Musk. Når så mye dikteres fra en person med manglende ene til å innrømme feil så blir denne personen relevant i diskusjonen.

Nå er det ikke bare sjefsguruen som har stått bak valget av denne løsningen. Han har med seg hele teamet sitt på det.

 

Uansett, konklusjonen er at det tesla holder på med nå neppe klarer noe som kan brukes på L5 de neste 10 årene. Ene og alene fordi Musk nekter å bruke mange fornuftige løsninger. Som for eksempel kart.

Jada, dette har vi hørt før. "Musk vil aldri klare bla bla bla", og så gjør han det likevel.

 

Det er jo mye enklere å sitte på nett og rive ned enn det er å være der ute i verden og forandre den. Du får fortsette med smålighetene dine, så fortsetter Musk med å påvirke den virkelige verden i enormt stor grad.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Her har du litt fra folk som jobber innen feltet:

 

https://arstechnica.com/information-technology/2019/04/researchers-trick-tesla-autopilot-into-steering-into-oncoming-traffic/

 

Hadde Tesla-ingeniørene fått bruke mer enn bare kamera hadde dette neppe vært en problemstilling. Igjen, Tesla sin tilnærming er for smal, og den er diktert av sjefsguru Musk. Når så mye dikteres fra en person med manglende ene til å innrømme feil så blir denne personen relevant i diskusjonen.

 

Uansett, konklusjonen er at det tesla holder på med nå neppe klarer noe som kan brukes på L5 de neste 10 årene. Ene og alene fordi Musk nekter å bruke mange fornuftige løsninger. Som for eksempel kart.

 

Nå bruker de jo mer. 

 

Her er noen innen feltet: 

 

https://gizmodo.com/elon-musk-was-right-cheap-cameras-could-replace-lidar-1834266742

 

Igjen må jeg spør om du så presentasjonen? Kart blir brukt, men det går ikke an å bruke dette som primary ordninger. Kart blir brukt til feks å avgjøre fart i svinger osv. Det er gammel data fra flåten som ligger der. Jeg har sett rådata fra kart, det er i ett JSON format med masse informasjon. 

Lenke til kommentar

Fungere vesentlig bedre enn mennesker? Hva vil du egentlig fram til her at "Tesla" sin er hjerne er smartere en et menneske hjerne? Du er jo så på bær tur som det går an her nu.

Herre min hatt... Misforstår du med vilje? Det har ingenting med Tesla å gjøre. Poenget er at selvkjørende biler bil bli mye bedre sjåfører enn menneskelige sjåfører.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

La meg minne deg på hva jeg svarte på: Du skrev at privatbilisme er tøys, og spurte en annen om han var villig til å bytte til offentlig transport. Da han sa at han ikke kunne det og at man måtte jobbe med å gjøre privatbiler sikrere, spurte du om han var villig til å ofre menneskeliv for dette.

 

Hvordan kan man tolke det på noe annen måte enn at du mener at man skal nedprioritere det å jobbe med sikkerhet i privatbiler, og heller prøve å få alle over på offentlig transport (som aldri aldri vil skje)?

 

Derfor: Det er du som vil ofre menneskeliv fordi du vil gjøre så personbiler ikke kjører sikrere. Man må forholde seg til virkeligheten, som er at mange ikke har noe annet velg enn å kjøre egen bil.

 

Jeg sa ikke at privatbilisme er tøys, jeg sa sammenlikningen med privatbilimisme er tøys. Kan du i det minste lese riktig?

 

Og det er mulig å ville begge deler: Å gjøre privatbiler sikrere SAMTIDIG som man reduserer bruk av privatbilisme. Kan du få dette klart inn i hodet? 

 

Det holder ikke å ha bare ha en halvering av ulykker, du må ned mye mer enn det. Og privatbilisme koster samfunnet MYE i infrastrukturkostnader, men også støy og beslagleggelse av store landmasser (og nå har jeg ikke en gang nevnt problemene med produksjon av elbiler eller batterier til elbiler som også er et stort problem)

Lenke til kommentar

Rart av Nvidia å ikke inkludere strømforbruk i bloggposten deres, da den er over fem ganger så høy som Tesla sin.

Når du legger deg så mye høyere i ytelse vil også strømforbruket være mye høyere. Ytelse vokser ikke lineært med ytelse.

 

Nvidia sin chip er jo og bygget basert på deres GPUer, mens Tesla sin er bygget som ren AI chip, og her måler de kun AI ytelse.

 

Ha, nvidia greide tydeligvis ikke å produsere gode nok chips for Tesla biler.

Sikker på det? Kan være mange grunner til at Tesla ikke valgte Nvidia.

Lenke til kommentar

Når du legger deg så mye høyere i ytelse vil også strømforbruket være mye høyere. Ytelse vokser ikke lineært med ytelse.

 

Nvidia sin chip er jo og bygget basert på deres GPUer, mens Tesla sin er bygget som ren AI chip, og her måler de kun AI ytelse.

 

Sikker på det? Kan være mange grunner til at Tesla ikke valgte Nvidia.

Musk sa det selv i pressekonferansen. Han mente nvidia var gode på mye rart, men at de ikke kunne produsere gode nok chips for selvkjøring da de også fokuserte på mye annet. Dermed kunne Tesla fokusere nøyere på dette områedet og produsere en egen brikke som er langt bedre.

Lenke til kommentar

Musk sa det selv i pressekonferansen. Han mente nvidia var gode på mye rart, men at de ikke kunne produsere gode nok chips for selvkjøring da de også fokuserte på mye annet. Dermed kunne Tesla fokusere nøyere på dette områedet og produsere en egen brikke som er langt bedre.

 

Det stemmer. nvidia bruker jo GPU-kraft til å håndtere slike oppgaver, mens Tesla fikk Pete Bannon til å utvikle en helt egen chip med lavt strømforbruk og bla. så var vel Jim Keller hos Tesla gjennom størstedelen av utviklingen til FSD Computer også (før han gikk til Intel).  Det er jo en Pascal GPU (1060) med ikke det aller høyeste strømforbruket som har blitt brukt de siste årene hos Tesla. De ønsket noe som var tilsvarende i strømforbruk, men som også hadde mye høyere prosessering av akkurat det de var ute etter. 

 

De så først på hva som var tilgjengelig på markedet, og innså at det var ingenting der ute som kunne gi de det de ville ha, så de laget sin egen chip med Pete Bannon i spiss for projektet.

Lenke til kommentar

 

Fungere vesentlig bedre enn mennesker? Hva vil du egentlig fram til her at "Tesla" sin er hjerne er smartere en et menneske hjerne? Du er jo så på bær tur som det går an her nu.

Maskiner er aldri bedre til noe enn mennesker?

 

Hvem regner ut (587976 + 352352352) / 0,2754966 raskest av deg og en maskin, tror du?

 

 

 

 

"Teslaer skal kunne bli selvkjørende taxier i slutten av 2020 som kan kjøre ærender for eierne mens de ikke bruker bilen selv. "

 

Elon Fusk er så full av tullprat at det er helt pinlig. Den dagen bilene hans kjører på den måten er ikke en dag før 2025.

"Funding secured" er jo et kjent sitat. Han er på børs enda.

"Tesla Semi to be launched in 2019" er et annet. Bare fjas.

 

Men sekten han skriker Hallelujah.

Etter Q1 presentasjonen hans så detter Tesla 10%. Er det Hallelujah da også ?

"Funding secured" var reelt.

 

Vi er fortsatt i april 2019. Hva vet du om hva de lanserer i løpet av året? De har faktisk Semi i test-trafikk i dette øyeblikk.

 

Det er haterne som skriker halleluja. Hat-halleulja.

Prøvde å Google litt, fant ingen PC maskin som har høyre IQ en et menneske. Tesla gutten min ?

Lenke til kommentar

Kyst til kyst-turen er forsatt bare ein fantasi og blir neppe realisert med den nye brikka. Musk sin påstand om at Tesla-bilane skal bli sjølvkjørande utan førerassistanse i løpet av 2019 framstår som nok ein syretripp utan hold i virkeligheta. Rart at Musk ikkje skjønner dette sjølv, men muligens var denne presentasjonen eit forsøk på å holde konkurs-spøkelse litt på avstand. Hovedpoenget synast som at Tesla skal tjene godt på at folk vil leige ut bilen som sjølvkjørende "Taxi" og at man nærmast er evneveik om man ikkje kjøper seg ein Tesla. Muligens eksisterer det nok "nyttige idioter" som går på dette svadapreiket og vil forsette sin "kamp" for å "promotere" Tesla som det ypperste av "sjølvkjørende biler utan førerassistanse" sjølv utan noko anna å vise til enn løgnene til Musk'n.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvde å Google litt, fant ingen PC maskin som har høyre IQ en et menneske. Tesla gutten min ?

Hva er det du snakker om nå? Er en PC bedre enn et menneske til å gjøre utregninger eller ikke? Det var du som sa at en maskin ikke kan være bedre enn et menneske, og da kom jeg med et eksempel som du fortsatt ikke har svart på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kyst til kyst-turen er forsatt bare ein fantasi og blir neppe realisert med den nye brikka. Musk sin påstand om at Tesla-bilane skal bli sjølvkjørande utan førerassistanse i løpet av 2019 framstår som nok ein syretripp utan hold i virkeligheta. Rart at Musk ikkje skjønner dette sjølv, men muligens var denne presentasjonen eit forsøk på å holde konkurs-spøkelse litt på avstand. Hovedpoenget synast som at Tesla skal tjene godt på at folk vil leige ut bilen som sjølvkjørende "Taxi" og at man nærmast er evneveik om man ikkje kjøper seg ein Tesla. Muligens eksisterer det nok "nyttige idioter" som går på dette svadapreiket og vil forsette sin "kamp" for å "promotere" Tesla som det ypperste av "sjølvkjørende biler utan førerassistanse" sjølv utan noko anna å vise til enn løgnene til Musk'n.

Gjesp. Bla bla bla konkurs bla bla, i mange år allerede. Når skal dere slutte å mase om konkurs? Prøv å fokusere på noe annet, og hold dere til saken i stedet for å mase om noe dere har lovet "når som helst" i lange tider nå.

Lenke til kommentar

Gjesp. Bla bla bla konkurs bla bla, i mange år allerede. Når skal dere slutte å mase om konkurs? Prøv å fokusere på noe annet, og hold dere til saken i stedet for å mase om noe dere har lovet "når som helst" i lange tider nå.

Når skal du faktisk ta for deg argumentene til de du siterer, fremfor FUD, hatere - oppgulpet? 

 

Det er jo nettopp temaet han prater om, og tar opp. Autopilot med "robotaxi". Det er du som fører det off-topic med tøyset. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Musk sa det selv i pressekonferansen. Han mente nvidia var gode på mye rart, men at de ikke kunne produsere gode nok chips for selvkjøring da de også fokuserte på mye annet. Dermed kunne Tesla fokusere nøyere på dette områedet og produsere en egen brikke som er langt bedre.

Spørs hva du mener. En chip er sammensatt av mange kretser. AI kretsen til Nvidia er bare en del av den totale chipen, men en støtte til hoveddelen som er GPU. Tesla har gjort AI delen til hoveddelen regner jeg med. 

 

Så da kan Nvidia produsere en bedre full AI chip. Det er ikke vanskelig å skalere opp, men det er nok ikke verdt det for Nvidia å lage custom chip for Tesla. Grunnet at Nvidia er så store at de kan lage standardpakkene og så kjøper folk fra de, istedenfor å bruke mye penger på custom design til selskap.

 

Sannsynligvis ligger Nvidia fortsatt foran Tesla. Jeg mener Tesla selv sitter garantert på HPC fult med Nvidia kort.

 

Kanskje er det en dårlig vurdering av Nvidia, men det viser jo helt klart at de anser det slik at de ikke trenger å bruke så mye penger på å lage en så custom chip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...