Gå til innhold

Tesla viste frem ny «Autopilot»


Anbefalte innlegg

Bare mine på at Elon har masse aksjer i Tesla. Elon har en deal der han får mye penger ved å øke aksjeprisen.

 

Så når han sier "dere får masse ting om 1 år kjøp bilene mine nå" vel det kunne og en bilselger fortalt deg, men ville du trodd på bilselgeren?

 

Det er litt betenkelig når ingen andre eksperter støtter Musk. Når alle andre setter en rekke selskaper foran Tesla, men disse har ikke planer for selvkjøring for om minst 10 år.

 

Bare lovverket alene betyr jo at dette ikke skjer. Det er ingen stat i verden som kommer til å se en Tweet fra Elon om at nå er vi selvkjørende gitt, og så gjøre disse bilene lovlige å kjøre uten fører. Det skal testes og godkjennes og vi har ikke tester klar engang. testing og sertifisering vil IKKE være klar innen 2020.

 

Men får se hvor mange som melder seg til å testkjøre en Tesla i sludd på en testbane da. Er dagens sensorer gode nok til å se gjennom sludd og snø? I dag har vi jo markører for å markere hvor veibanen går om vinteren, men de enkle sensorene i Tesla er visstnok nok til å se dette uten markører? Morsomt hvordan de bare tester i varme strøk uten snø da. 1 år til release, men ingen snøtester enda. Virker jo veldig troverdig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble litt skuffet over å ikke få se live testene i går, vill se disse før jeg uttaler meg for mye. 

 

Men det Tesla gikk igjennom i går var intet annet enn imponerende. Jeg er ikke så veldig innpå hardware, men om det stemmer slik det ble lagt frem har de jo laget en ekstrem chip til dette formålet og det er kjempe bra. De har troen på retningen de går, og de virker til å ha gode systemer for utvikling på plass. Jeg har virkelig troen, selv om jeg som vanlig tipper det drar ut en del mer enn "tesla tiden" til Elon. 

 

Litt skuffet over at jeg ikke har hardware 3 i min bil og må vente på retrofit, men det får så være. De kan heldigvis bytte med å komme på plassen her. 

Vil nok ta en god stund før softwaren vil ta nytte av hardware 3. Altså, at hardware 3 vil være mer avansert og tilby flere funksjoner enn hardware 2.x. I hvert fall pr nå, så får man ingenting ekstra av hardware 3 etter det jeg har forstått.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For noe idioti.

Som syklist frykter jeg igjen dødsfall av autonome biler, det har skjedd før og det kommer til å skje igjen.

Hvem skal få skylden om noen blir påkjørt av en autonom bil? Skal bilen få bot?

"nei maskinen så ikke syklisten og kjørte rett på hun, syklisten døde", var det som skjedde med uber sin selvkjørende bil..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For noe idioti.

Som syklist frykter jeg igjen dødsfall av autonome biler, det har skjedd før og det kommer til å skje igjen.

Hvem skal få skylden om noen blir påkjørt av en autonom bil? Skal bilen få bot?

"nei maskinen så ikke syklisten og kjørte rett på hun, syklisten døde", var det som skjedde med uber sin selvkjørende bil..

 

Stikk å grin 'a din Ludditt. Hva er verst - 10000 ulykker hvor mennesket er årsak, 1 ulykke hvor en maskin er årsak? Med teknologien går det totale antallet ned, noe som burde være det man streber mot. Så må man på samme tid arbeide med teknologien og forbedre denne.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hva skjer når du bare skal til jobb om morgenen?

kv4y1j3gjut21.jpg?width=960&crop=smart&a

Du biter rett på Fake News du ja. Denne personen har etter flere varsler(som forklarer hva som kan/ikke kan skje) manuelt startet en oppdatering av software. Hvis du gjør det før jobb om morgenen er det nesten fortjent.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

For noe idioti.

Som syklist frykter jeg igjen dødsfall av autonome biler, det har skjedd før og det kommer til å skje igjen.

Hvem skal få skylden om noen blir påkjørt av en autonom bil? Skal bilen få bot?

"nei maskinen så ikke syklisten og kjørte rett på hun, syklisten døde", var det som skjedde med uber sin selvkjørende bil..

Og hva er du villig til å ofre? En dobling av tapte menneskeliv for å kunne ha noen å skylde på? Se for deg det motsatte tilfellet du. Autonome biler er statistisk sett sikrere, men du vil at vi skal styre det selv og doble/triple/whatever antallet dødsulykker? Grotesk!
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Og hvis systemet blir hacket, så blir det mange dødsulykker i verden. Ingen system er 100 % sikker. Så dette er bare et spill på galleriet fra Tesla, de vet også dette selv.
Så slapp av folk, dette er bare falsk reklame fra Tesla om et produkt som aldri kommer til å fungere med 100% sikkerhet.

Endret av jendor1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ble litt skuffet over å ikke få se live testene i går, vill se disse før jeg uttaler meg for mye. 

 

Men det Tesla gikk igjennom i går var intet annet enn imponerende. Jeg er ikke så veldig innpå hardware, men om det stemmer slik det ble lagt frem har de jo laget en ekstrem chip til dette formålet og det er kjempe bra. De har troen på retningen de går, og de virker til å ha gode systemer for utvikling på plass. Jeg har virkelig troen, selv om jeg som vanlig tipper det drar ut en del mer enn "tesla tiden" til Elon. 

 

Litt skuffet over at jeg ikke har hardware 3 i min bil og må vente på retrofit, men det får så være. De kan heldigvis bytte med å komme på plassen her.

 

Dessverre så var det mye mumbo jumbo på maskinvaren i går. Tesla er ikke først, tesla er ikke raskest, men tesla er mest sannsynlig mest energieffektive. Jeg har en lenke en kan klikke seg videre fra. Men om en orker å google så finner en masse gode sammenligninger som viser at det tesla viste i går var et meh. Det er ikke feil sånn tesla tenker, men det er veldig mangelfullt.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AI_accelerator

 

Videre så ble full redundancy nevnt mer enn en gang, på tross av at dette er blank løgn. To prosessorer på ett kretskort er ikke full redundans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare mine på at Elon har masse aksjer i Tesla. Elon har en deal der han får mye penger ved å øke aksjeprisen.

 

Så når han sier "dere får masse ting om 1 år kjøp bilene mine nå" vel det kunne og en bilselger fortalt deg, men ville du trodd på bilselgeren? 

 

Det er litt betenkelig når ingen andre eksperter støtter Musk. Når alle andre setter en rekke selskaper foran Tesla, men disse har ikke planer for selvkjøring for om minst 10 år.

 

Bare lovverket alene betyr jo at dette ikke skjer. Det er ingen stat i verden som kommer til å se en Tweet fra Elon om at nå er vi selvkjørende gitt, og så gjøre disse bilene lovlige å kjøre uten fører. Det skal testes og godkjennes og vi har ikke tester klar engang. testing og sertifisering vil IKKE være klar innen 2020.

 

Men får se hvor mange som melder seg til å testkjøre en Tesla i sludd på en testbane da. Er dagens sensorer gode nok til å se gjennom sludd og snø? I dag har vi jo markører for å markere hvor veibanen går om vinteren, men de enkle sensorene i Tesla er visstnok nok til å se dette uten markører?  Morsomt hvordan de bare tester i varme strøk uten snø da. 1 år til release, men ingen snøtester enda. Virker jo veldig troverdig.

Det med snø ble spurt om spesifikt og svaret var at det hadde de ikke begynt å se på enda. Litt California-boble altså.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mulig de vil søke om å få testet dette ut en plass uten snø?

Loverket forhindrer dette i dag, og som du sier er det nok ikke alle som leser tweeten til musk.

Mulig tesla kommer med en skikkelig søknad der de vil gjennomføre dette?

Siden Elon ikke kan, kan du peke på hvilke lover son står i veien? La oss gjøre det lett å kun se på lovverket for California og Norge.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvis systemet blir hacket, så blir det mange dødsulykker i verden. Ingen system er 100 % sikker. Så dette er bare et spill på galleriet fra Tesla, de vet også dette selv.

Så slapp av folk, dette er bare falsk reklame fra Tesla om et produkt som aldri kommer til å fungere med 100% sikkerhet.

Si fra til Apple, Google, Volvo, BMW, Audi og de andre også. For de er uenige med deg. Det kan være milliarder å spare!

 

Litt offtopic: Når var sist gang autopiloten til et fly ble hacket?

Endret av Nimrad
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Stikk å grin 'a din Ludditt. Hva er verst - 10000 ulykker hvor mennesket er årsak, 1 ulykke hvor en maskin er årsak? Med teknologien går det totale antallet ned, noe som burde være det man streber mot. Så må man på samme tid arbeide med teknologien og forbedre denne.

Dette er falske premiss. Saken er at slik tesla og Uber pusher i dag så vil en få maskinbasert dødsfall som kunne ha vært unngått. Et av de største problemene per i dag er at en har null mulighet for å kommunisere med bilen for å bli enig med hvem som skal krysse veien her og nå.

 

Vi skal oppnå full selvkjøring, men det er uansvarlig å snakke om teknologien som finnes i dag som om den ville være i stand til noe mer enn å være en avansert assistent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For noe idioti.

Som syklist frykter jeg igjen dødsfall av autonome biler, det har skjedd før og det kommer til å skje igjen.

Hvem skal få skylden om noen blir påkjørt av en autonom bil? Skal bilen få bot?

"nei maskinen så ikke syklisten og kjørte rett på hun, syklisten døde", var det som skjedde med uber sin selvkjørende bil..

 

Rimelig sikker på at det du referer til var en syklist som syklet midt over veien om natten rett foran bilen. Om det var et menneske som kjørte ville det altså fortsatt vært syklisten sin skyld. Det er klart at det vil være ulykker med autonome biler, men la oss ikke late som om menneskelige sjåfører ikke forårsaker ulykker. Om autonome biler er MYE bedre enn mennesker er ikke en ulykke grunn til å ikke innføre det.

 

Det med straff derimot er et vanskelig spørsmål. Si en SW feil ved en Tesla som gjør at noen dør, hvem er skyldig?

 

Du biter rett på Fake News du ja. Denne personen har etter flere varsler(som forklarer hva som kan/ikke kan skje) manuelt startet en oppdatering av software. Hvis du gjør det før jobb om morgenen er det nesten fortjent.

 

Er bildet uriktig? Jeg husker ikke å ha kommentert noe rundt det, jeg kun postet bildet. Og du synes ikke det er bekymringsverdig at en bil ikke kan settes i 100% manuelt, null systemer og bare kjøres? 

 

Det med snø ble spurt om spesifikt og svaret var at det hadde de ikke begynt å se på enda. Litt California-boble altså.

Ikke California-boble. Problemet er at det er utrolig vanskelig å få til. Om de sier de ikke skal klare det for snø så er det jo utelukket for både nasjonal godkjenning i både USA og Norge. Det kan faktisk snø i California og.

Endret av Lunaris
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessverre så var det mye mumbo jumbo på maskinvaren i går. Tesla er ikke først, tesla er ikke raskest, men tesla er mest sannsynlig mest energieffektive. Jeg har en lenke en kan klikke seg videre fra. Men om en orker å google så finner en masse gode sammenligninger som viser at det tesla viste i går var et meh. Det er ikke feil sånn tesla tenker, men det er veldig mangelfullt.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AI_accelerator

 

Videre så ble full redundancy nevnt mer enn en gang, på tross av at dette er blank løgn. To prosessorer på ett kretskort er ikke full redundans.

Og det eneste du kan linke til er wiki om ett generelt tema? Hvem lager tilsvarende chipper med samme kapasitet?

 

De viste jo mer enn det ang redundans, de har ikke bare to prosessorer på kortet. Alt er doblet for prosessering. Og det er jo andre ting som inngår i tesla sin redundans, som kabel par osv.

 

Så du presentasjonen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og det eneste du kan linke til er wiki om ett generelt tema? Hvem lager tilsvarende chipper med samme kapasitet?

De viste jo mer enn det ang redundans, de har ikke bare to prosessorer på kortet. Alt er doblet for prosessering. Og det er jo andre ting som inngår i tesla sin redundans, som kabel par osv.

Så du presentasjonen?

Det er en egen seksjon i den artikkelen som linker til akkurat det du spør om.

 

Og nei, det er ingen annen redundans. Det er ingen dobling på sensorer. Det er ingen dobling på kabling av sensorer. Det er ingen dobling på strømkilden. Det er ingen dobling på strømforsyninger til prosseseringsenhetene. Det er rett og slett ingenting som er dobbelt unntatt at de har to enheter som prosesserer. Litt som 737MAx´X og MCAS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...