Gå til innhold

Tesla viste frem ny «Autopilot»


Anbefalte innlegg

Ettersom bildebehandlingen blir bedre og bedre så vil det kreves færre og færre krykker.

Jeg ser ikke at det er billedbehandlingen som er det begrensende. Det er mangelen på noe som ligner intelligens som later til å være begrensingen. Selv på biler som er vesentlig kraftigere utstyrt med sensorer enn hva Teslas er så er selvkøringen så klossete og treg at det er godt som ubrukelig. Tesla har selv ikke demonstrert noe som kan kalles selvkjøring i noen praktisk forstand.

 

 

Når selvkjøring er oppe på nivået der det er bedre enn en menneskelig sjåfør, så vil det handle om to ting. Å gjøre ting enda litt bedre, noe som vil kunne drives frem av bedre og bedre bildebehandling. Og det å gjøre ting billigere, noe som vil kunne gjennomføres ved å kvitte seg med unødvendige krykker og forbedre kameraene og bildebehandlingen.

Men intil da må man regne med å bruke krykker, og det later til å være lagt frem.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

Jeg ser ikke at det er billedbehandlingen som er det begrensende. Det er mangelen på noe som ligner intelligens som later til å være begrensingen. Selv på biler som er vesentlig kraftigere utstyrt med sensorer enn hva Teslas er så er selvkøringen så klossete og treg at det er godt som ubrukelig. Tesla har selv ikke demonstrert noe som kan kalles selvkjøring i noen praktisk forstand.

 

Selvkjøring handler ikke om å være som en "sjåfør", det handler om å fungere. At det virker klossete eller ikke har ikke så mye å si, så lenge det fungerer. Problemet i dag er at en må forholde seg til normen på veien fra normaltkjørte biler, uten dette kunne selvkjøring blitt noe helt annet. Men nok om det. 

 

Tesla leverer helt klart noe innefor selvkjøring pr i dag, som summon+ eller hva det heter. Nivå 4, uten sjåfør. Ganske ekstremt. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

På hvilken måte er de "teknologisinker"? De klarer i det minste å få et samlebånd til å fungere, i motsetning til visse andre. :)

De er teknologisinker fordi de henger igjen i gammeldagse måter å gjøre ting på. For eksempel manglende sømløs OTA og andre ting. Og de insisterer på å putte el-motor inn i fossil innpakning, med knapper ut av hue og ræva m.m.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at det er billedbehandlingen som er det begrensende. Det er mangelen på noe som ligner intelligens som later til å være begrensingen. Selv på biler som er vesentlig kraftigere utstyrt med sensorer enn hva Teslas er så er selvkøringen så klossete og treg at det er godt som ubrukelig. Tesla har selv ikke demonstrert noe som kan kalles selvkjøring i noen praktisk forstand.

De har demonstrert det. Tesla hadde nylig en autonomy day, der analytikere fikk prøve ut selvkjøringsmodusen. Morgan Stanley hadde dette å si:

 

post-346141-0-22883000-1558161113_thumb.png

Lenke til kommentar

Selvkjøring handler ikke om å være som en "sjåfør", det handler om å fungere. At det virker klossete eller ikke har ikke så mye å si, så lenge det fungerer.

Med klossete kan du forstå dithen at bilens fremkommelighet er såpass dårlig at funksjonen er utilstrekkelig.

 

Det er lett å bare henge seg opp i sikkerheten med selvkjørende biler, og selv om høy nok sikkerhet er et absolutt krav, er det ikke et tilstrekkelig krav. Bilene må også klare seg godt nok i trafikken til at man har akseptabel fremkommelighet.

 

Tesla leverer helt klart noe innefor selvkjøring pr i dag, som summon+ eller hva det heter. Nivå 4, uten sjåfør. Ganske ekstremt.

Mener du 'advanced summon'?  ¨Dette er så langt jeg kan se en level 3 løsning. Du som sjåfør må stå klar til å gripe inn selv om det i dette tilfellet kun er snakk om å slippe en dødmannsknapp på mobiltelefonen for å stoppe bilen.

 

Så langt jeg kan se er ytelsen av dette så svak at det neppe er noe som vil brukes annet enn som et partytriks. Omtrent som de automatiske lukeparkeringsassistentene mange biler har nå.

 

Se f.eks:

 

Ser du for deg at dette er akseptabelt å bruke på en parkeringsplass hvor andre mennesker også skal komme seg frem?

 

De har demonstrert det. Tesla hadde nylig en autonomy day, der analytikere fikk prøve ut selvkjøringsmodusen. Morgan Stanley hadde dette å si:

Demoer sier fryktelig lite. Det har vært vist demoer av selvkjørende biler siden ihvertfall 80 tallet. Den som holder demoen kan naturligvis alltids velge en rute eller region som er enklest mulig for bilen så det er veldig begrenset hva vi kan konkludere med vedr. fremkommeligheten.

 

Sikkerhetsaspektet er overhode ikke demonstrert via en demo. Dette må demonstreres ved å vise til statistikk som demonstrerer at det er helt usannsynlig at selvkjøringen kan feile. Tesla er ikke akkurat den mest transsparente aktøren i så måte. En demo kan gjennomføres selv med et sikkerhetsnivå som er milevis under det som er akseptabelt for komersiell utrulling.

 

Kanskje det som for meg er mest oppsiktsvekkende med det sitatet ditt er at ikke engang i en forhåndsplanlagt demo greide de å fullføre ruten uten at sjåføren måtte gripe inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje det som for meg er mest oppsiktsvekkende med det sitatet ditt er at ikke engang i en forhåndsplanlagt demo greide de å fullføre ruten uten at sjåføren måtte gripe inn.

Systemet til Tesla er på ingen måte ferdigutviklet. Det vil gradvis bli bedre ettersom datasettet for læring blir større og større. Men har de "demonsterert noe som kan kalles selvkjøring i noen praktisk forstand"? Ja. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Systemet til Tesla er på ingen måte ferdigutviklet. Det vil gradvis bli bedre ettersom datasettet for læring blir større og større. Men har de "demonsterert noe som kan kalles selvkjøring i noen praktisk forstand"? Ja.

Da forstår du noe annet med å 'demonstrere i praktisk forstand' enn hva jeg legger i begrepet. For at dette skal være oppfyllt må de etter min mening være godt i gang med å verifisere en løsning som med mindre man får store overraskelser skal kunne lanseres som et komersiellt produkt. Når man fortsatt vet man har funksjonelle gap er man ikke en gang kommet til verifikasjonsfasen av noe som kan være en endelig løsning.

 

Når de en gang har noe som er ferdigutviklet og er godt i gang med verifikasjonen av det (I.e. har ihvertfall noen titalls millioner km. uten inngripen) da kan vi kanskje diskutere om de har noe som ligner på et produkt.

 

Jeg vil hevde de ikke har vist noe proof of concept enda (I.e. de har ikke demonstrert at deres fremgangsmåte utvilsomt vil lede frem til noe funksjonellt), og har slettes ikke noe som kan være en kandidat til komersiellt salg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Med klossete kan du forstå dithen at bilens fremkommelighet er såpass dårlig at funksjonen er utilstrekkelig.

 

Det er lett å bare henge seg opp i sikkerheten med selvkjørende biler, og selv om høy nok sikkerhet er et absolutt krav, er det ikke et tilstrekkelig krav. Bilene må også klare seg godt nok i trafikken til at man har akseptabel fremkommelighet.

 

Ja det er selvfølgelig ett problem om den ikke kommer seg frem. 

 

 

 

Mener du 'advanced summon'?  ¨Dette er så langt jeg kan se en level 3 løsning. Du som sjåfør må stå klar til å gripe inn selv om det i dette tilfellet kun er snakk om å slippe en dødmannsknapp på mobiltelefonen for å stoppe bilen.

 

Ja det kan en si, men bilen kjører uten sjåfør og var mer det jeg tenkte på. Men den er såklart overvåket for å komme unna reglemang. 

 

 

 

Så langt jeg kan se er ytelsen av dette så svak at det neppe er noe som vil brukes annet enn som et partytriks. Omtrent som de automatiske lukeparkeringsassistentene mange biler har nå.

 

Tja, den virker til å fungere ganske bra til å være i første stadie spør du meg. Gleder meg til å hente bilen frem når det regner utenfor butikken. Når jeg får muligheten er dog usikkert, EU strammer jo enda mer inn nå. Men jeg liker tanken bak det. 

 

 

 

Ser du for deg at dette er akseptabelt å bruke på en parkeringsplass hvor andre mennesker også skal komme seg frem?

 

Brukes allerede på parkeringsplasser med andre biler/folk. Den navigerer rundt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...