Gå til innhold

Nytt skjermkort 1660/2060/2070/1080?


Sarasin

Anbefalte innlegg

Så var det den tida igjen, hvor man helt ut av det blå har kjøpt seg ny TV, koblet den til pcen, bare for å oppdage at skjermkortet kanskje ikke er heeeelt tilstrekkelig.

 

Kort setup:

i5-7600

16gb ram

27" 144hz skjerm (Freesync)

65" 4k@60hz / 1440p@120hz / 1080p@120hz (Freesync/VRR) TV

 

Har i dag Asus RX 580 8gb.

 

Så - denne jungelen av skjermkort. Vil gjerne ha MSI, da jeg har gode erfaringer med dette med tanke på varme og støy. Vet jeg hopper fra rødt til grønt lag nå, men det har jeg i utgangspunktet ønsket en stund.

 

Jeg struper som regel TVen til å kun tåle 60hz, fordi skjermkortet begynner å bråke noe vakent under spilling. Dette vil jeg unngå i begge forstander, altså ha en stillegående maskin hvor jeg ikke behøver å strupe TVen.

 

Å spille i 4k@60hz er budsjettmessig uvirkelig, så jeg satser på å spille i 1440p@120hz i stedet, men uten å overloade skjermkortet varme- og støymessig. Spill jeg spiller er Hitman 2, Civ 6, Fifa 19, NBA2k19, The Golf club 2019, Far Cry 4, GTA V, Witcher 3, Fortnite / CS:go / Overwatch, etc, etc.

 

Så - med dette til grunn, hvilken modell skal jeg velge? Leser jo gode tall på 2060, men uten RTX-funksjonene (er det egentlig noe grunn til å ha det foreløpig?) er jo også 1660 et alternativ. Når jeg allerede tenker 1660, burde jeg heller gå for 1070ti/1080/1080ti? Eller er det helt kurant å kline til med et 2070 direkte, slik at jeg slipper dette "problemet" om et års tid?

 

Jeg vet at AMD har noe greier på gang utover sommeren (?), men kjenner jeg er litt ferdig med det nå. Regner vel ikke med at 30XX-serien til nVidia er på gang denne høsten?

 

Hvilket av kortene jeg har nevnt er sannsynlige Green Weekend-tilbud, tror man?

 

Takker for alle innspill!

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toppkortene 2080\2080 TI og Titan X etc er nok dårlig kjøp for fremtiden.

Er dyre nå, men faller fort i verdi. Så er ingen god skjermkort som er god invistering nå.

Strålesporing vil nok AMD tilby om ikke alt for lenge, så du kan like godt kjøpe 1080 TI brukt på finn.no om det er alternativ.

Hvis ikke prøv å finn GTX 2070 eller 2080 så billig som mulig.

Lenke til kommentar

Om du bytter til Nvidia mister du freesync\adaptiv sync da det kun er AMD som støtter den via HDMI, dette gir bedre opplevd flyt under spilling. Prosessoren din vil nok bli en flaskehals i mange tilfeller om du kjøper et raskere skjermkort. Du bør også vurdere fps-limiter når du spiller så fps legger seg på f.eks 120 når du kjører 120Hz og ikke peiser på med 170fps, noe som gir mye mer varme og støy.

 

Mitt forslag:

Jeg ville venta til Navi kommer eller kjøpt et Vega 56-kort. I mellomtiden: Har du undervolta skjermkortet ditt? Hvis ikke ville jeg gjort det, bruk enten Afterburner eller wattman i AMD-kontrollpanelet. Tipper du fort kan kjøre minst 30-50mv undervolt, noe som vil føre til lavere temp og mindre støy. Evt kan du underklokke kortet bittelitt og kjøre en mye kraftigere undervolt, da stuper temp og støy uten at ytelsa går noe særlig ned. Om du bruker wattman kan du undervolte minnet og, det kjører Stock på 950mv, tipper 850-900mv skal la seg gjøre.

 

Har et Sapphire Nitro+ 580-kort som jeg enten kan undervolte 30mv på Stock (1411MHz), temp går da ned med ca 5C, strømforbruk med 15W fra 140W i snitt til 125W og viftene spinner litt lavere. Jeg kan kjøre det på 1325MHz og undervolt med 150mv, da går temp ned med ca 15-20C, strømforbruket går ned til ca 100W og ytelsa går ned 3-4%. Viftene blir omtrent ikke hørbare lenger og temp synker drastisk.

Lenke til kommentar

Om du bytter til Nvidia mister du freesync\adaptiv sync da det kun er AMD som støtter den via HDMI, dette gir bedre opplevd flyt under spilling.

 

Stiller med litt undrende til denne påstanden. Har ikke nVidia nå åpnet for VRR / AS på Freesync-skjermer? Grunnen til at jeg kjøpte AMD den gangen var at jeg valgte Freesync-skjerm, og nå bytter jeg lag nettopp fordi nVidia har tatt til vett :p Fint å få bekreftet / avkreftet dette. Skjermen er koblet via DP, TVen er koblet via HDMI.

Lenke til kommentar

Og hvorfor er 4K gaming uvirkelig? Spiller selv med ett 2070 i 4K og en CPU fra forrige århundre.

 

Så lenge man ikke trenger antialias og slikt så går det meste på ultra.

 

Vel - for å være ærlig vet jeg ikke spesifikt hva AA gjør, men jeg liker å trykke på knotten som heter "ultra", og deretter spille ;) Da forventer jeg ikke at alle spill jeg har fungerer smertefritt i 4k@60hz :p

Lenke til kommentar

Stiller med litt undrende til denne påstanden. Har ikke nVidia nå åpnet for VRR / AS på Freesync-skjermer? Grunnen til at jeg kjøpte AMD den gangen var at jeg valgte Freesync-skjerm, og nå bytter jeg lag nettopp fordi nVidia har tatt til vett :p Fint å få bekreftet / avkreftet dette. Skjermen er koblet via DP, TVen er koblet via HDMI.

Jo Nvidia har åpnet opp for Freesync, men det gjelder kun over DP. Skal du ha Freesync over HDMI så må man fortsatt ha AMD.

Lenke til kommentar

Stiller med litt undrende til denne påstanden. Har ikke nVidia nå åpnet for VRR / AS på Freesync-skjermer? Grunnen til at jeg kjøpte AMD den gangen var at jeg valgte Freesync-skjerm, og nå bytter jeg lag nettopp fordi nVidia har tatt til vett :p Fint å få bekreftet / avkreftet dette. Skjermen er koblet via DP, TVen er koblet via HDMI.

Det går greit med skjermen, men du mister freesync på tven om du bytter til Nvidia. Freesync over HDMI støttes kun av AMD. FS via Displayport funker med Nvidia.
Lenke til kommentar

Ja, da er jo tråden sånn sett død :p Dersom nVidia ikke kan kjøre FS/VRR/AS via HDMI, blir det nok eventuelt nytt AMD-kort. Får heller sette FPS-limiteren i Radeon settings til 60 og rulle derfra.

 

Hva slags AMD-kort bør man ha for å takle 4k@60hz, eventuelt 1440p@120hz?

 

 

edit:
Eventuelt, er det jo fullt mulig å smekke inn et nVidia-kort som faktisk ikke trenger TVens Freesync. Hvis vi da igjen tenker primært 1440p@120hz - hvilket kort ender jeg på da? Og dersom jeg ønsker å smelle til med 4k@60hz, hva må til fra den grønne siden?

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar

Du kan lese denne, så får du et visst inntrykk av ytelsa i 4k med dagens skjermkort: https://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GeForce_GTX_1660_Ventus_XS/27.html

 

Vega 56 gir mye for pengene pr nå om du ønsker å gå for freesync-vegen, med litt undervolt eller powerlimiter kan du senke støy\strømforbruk drastisk.

 

2060 eller 2070 er vell veien å gå om du går for de grønne, evt finn noe brukt 1070ti\1080, det gir og god valuta for pengene.

 

Om du holder deg til 4k vil CPUen din holde tritt en stund videre og, i 1080p vil den være en solid flaskehals for skjermkort i 2060-klassen eller over, spesielt på 1% lows\frametimes i en del nyere spill.

Lenke til kommentar

Vel - for å være ærlig vet jeg ikke spesifikt hva AA gjør, men jeg liker å trykke på knotten som heter "ultra", og deretter spille ;) Da forventer jeg ikke at alle spill jeg har fungerer smertefritt i 4k@60hz :p

Grovt forklart så smoother AA ut ting så det ser penere ut på lave oppløsningen. 4K er såppas høy oppløsning og man merker så å si ingen forsjell med det av eller på. Eneste man merker er halv ytelse med AA påslått.

 

Så med ett 2070 kan du spille det meste på Ultra bare du slår av AA. 2070 clockes og lett opp til 2080 ytelse men om du er redd for støy så skal du kansje ikke overclocke.

 

Til sammenligning så får du clocket 2060 til 2070 ytelse - men du vil alltid ha mindre ram.

Lenke til kommentar

Fryktet det med 2080ti :p Kjenner likevel at 1440p i 120fps er helt kurant :)

 

Forstår jeg det riktig at på grunn av min (svake) CPU, så vil jeg komme bedre ut av det med et 1080 (ti?) enn et 2070?

2560x1440 i 120 fps er nesten like krevende som 4K 60 fps.

 

Generasjon av GPU har ingenting å si for CPU-flaskehalser. Du kommer til å møte flaskehalser i alle spill, i noen av dem vil det være CPU, i noen GPU, og i mange vil det være maksimal framerate.

Lenke til kommentar

Grovt forklart så smoother AA ut ting så det ser penere ut på lave oppløsningen. 4K er såppas høy oppløsning og man merker så å si ingen forsjell med det av eller på. Eneste man merker er halv ytelse med AA påslått.

 

Så med ett 2070 kan du spille det meste på Ultra bare du slår av AA. 2070 clockes og lett opp til 2080 ytelse men om du er redd for støy så skal du kansje ikke overclocke.

 

Til sammenligning så får du clocket 2060 til 2070 ytelse - men du vil alltid ha mindre ram.

Tull, de aller fleste spill bruker i dag en shaderbasert TAA, som tar vekk 1-5% ytelse avhengig av GPU og spill. Det er ingen grunn til å ikke bruke AA i 4K så lenge det er en shaderbasert variant. Spesielt i nyere spill der detaljene er såpass tettpakket at du får skimring når du beveger kameraet.

Her er noen eksempler: https://www.game-debate.com/news/26392/resident-evil-2-remake-pc-performance-breakdown-and-most-important-graphics-options

https://www.reddit.com/r/BattlefieldV/comments/9xgr78/bfv_performance_impact_of_each_graphics_setting/

 

Om man sliter med ytelse i 4K ser man etter "Volumetric", "Ambient Occlusion", "Post processing", og spesifikke innstillinger som skal forbedre skyggelegging (for et solid kutt i ytelse).

Lenke til kommentar

Ville valgt 1080Ti over RTX 2070,  pga 1080Ti 11Gb Ram kontra 2070 8Gb Ram.

 

Om du går for 1080Ti:

 

Msi: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=145343826

 

Asus OC: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=117187403 jeg ville valgt et slikt kort av de tilgjengelig på finn.no nå pga at Asus sier alle disse skal kunne nå 2100MHz minst, betinger at annet hardware holder "følge" da spesielt HK. har et slikt selv og det går over 2100MHz på orginal kjøler.

 

Helst skulle du funnet et MSI  GTX 1080 TI LIGHTNING Z selv om det ikke er like raskt som eks Asus OC , har hatt et slikt selv, jo tyngre oppgaver jo mer skilte det seg ut fra de andre 1080Ti jeg har hatt(3 x Evga og 1 x Asus).

https://www.komplett.no/product/930984?noredirect=true#

 

1080Ti treff på finn.no( 2 linker fordi delvis forskjellig treff pga skirve måte) Synes også som om prisene er sunket litt i det siste på finn.no

 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?

category=0.93&product_category=2.93.3215.46&q=gtx+1080ti&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=4&sub_category=1.93.3215 

 

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.93&product_category=2.93.3215.46&q=gtx+1080+ti&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=4&sub_category=1.93.3215

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. Kikker litt på nye skjermkort akkurat nå, og lurer på hva som er den store forskjellen på MSIs Gaming Z og X? Bortsett fra en hundrelapp og litt mhz, såklart. Bare lurer på hvilket av de som er det bedre kortet.

 

Har også kikket litt på Sea Hawk, men er litt redd for støy når idle. Regner med at vannkjølingen ikke blir benyttet med mindre man spiller - men dette er helt nytt terreng for meg, og har derfor hundre spørsmål :p Trenger i og for seg også mål på vifte+radiator (tykkelse fra vegg), hvis jeg skal få montert dette i topp over CPU-vifte.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. Kikker litt på nye skjermkort akkurat nå, og lurer på hva som er den store forskjellen på MSIs Gaming Z og X? Bortsett fra en hundrelapp og litt mhz, såklart. Bare lurer på hvilket av de som er det bedre kortet.

 

Har også kikket litt på Sea Hawk, men er litt redd for støy når idle. Regner med at vannkjølingen ikke blir benyttet med mindre man spiller - men dette er helt nytt terreng for meg, og har derfor hundre spørsmål :p Trenger i og for seg også mål på vifte+radiator (tykkelse fra vegg), hvis jeg skal få montert dette i topp over CPU-vifte.

https://www.techpowerup.com/223002/msi-gaming-z-and-gaming-x-differentiated-some-more Marginalt høyere ytelse for Z og litt "bling" ;) Om de prismessig er ganske like kan du gå for Z, om det blir noen hundrelapper i favør av X og "bling" ikke er viktig så gå for X.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jo Nvidia har åpnet opp for Freesync, men det gjelder kun over DP. Skal du ha Freesync over HDMI så må man fortsatt ha AMD.

 

Da lurer jeg på om det vil fungere (har noen prøvd?) å bruke et DP->HDMI-adapter for å oppnå "Freesync fra nVidia", ettersom TV'en ikke har DP inngang?

 

*krysser fingrene*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...