Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Downlight GU10 kan man bytte pære?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du 220v sokkel så kan du bruke pærer beregnet på det enten de lyser med LED eller filament, men pæren må være designet for 220v.

GU10-pærer er laget for 220v standard. Det du må være oppmerksom på er å ikke sette i pærer som trekker mer strøm en sokkelen er designet for, ellers er det ikke noe som kan bite deg i rompa.

Lenke til kommentar

GU10 er navnet på en en utskiftbar sokkel. Har den GU10 har den også mulighet for å bytte pære.

Det er ikke dermed sagt at du kan bytte til hva som helst. Spenning og effekt må stemme over ens og lampa må gi god nok kjøling til LED, ellers stryker de bare med etter kort tid.

Lenke til kommentar

Har du 220v sokkel så kan du bruke pærer beregnet på det enten de lyser med LED eller filament, men pæren må være designet for 220v.

GU10-pærer er laget for 220v standard. Det du må være oppmerksom på er å ikke sette i pærer som trekker mer strøm en sokkelen er designet for, ellers er det ikke noe som kan bite deg i rompa.

Jeg tenkte mer på om det er fysisk mulig å dra ut den pæren til den jeg linket til og f.eks sette inn en philips hue pære

Lenke til kommentar

De GU10 soklene jeg har vært borti er skru-baserte så en må dreie pæren ca 1 cm mot klokka for å få løsnet og bytte den. Så lenge du får feste til å klare og vri dette burde du klare å skifte pæra. Den du linker til virker veldig lite skruvennlig med mindre man bruker sugekopp/tape-bit eller har en måte å fjerne ytterkappen på, men det er kanskje basert på en mekanisme for man trykker innover ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Alle GU10 sokler er like. Det er derfor GU10 er en sokkel-standard. Man dytter litt inn og vrir de ørlite for å feste eller løsne. Som regel klarer man det fint med to fingre selv i en ganske trang armatur.

Med halogen var det litt verre siden man måtte unngå fingermerker på glasset. Det trenger man ikke tenke på med LED.

Lenke til kommentar

Siste er beregnet for tak med dobbel gipshimling. Kan bli mye plunder og slark om man bare har én gipsplate i taket... 

Har tretak som er litt tykkere enn gips vil jeg tro, men fant noen brukte som jeg prøver ut

Lenke til kommentar

Du kan jo bare kjøpe no ala dette: https://elby.no/downlight-uten-paere-ra-mo-rund-ip24-230v-for-gu10-hvit-3206320.html i prinsippet samme greia uten pære. Vi bygde om et 12V-anlegg med halogen med over 30 spotter til GU10 med spotter, hetter og feste fra elby og fikk lokal elektriker til å fikse det, vi slet dog litt med at andre elektrikere vi spurte bare ville montere ferdige kasser med egen trafo etc til den nette sum av rundt 1000,- pr punkt. Ikke så mye avanse akkurat på løsninger ala det elby tilbyr, men vi ble ihvertfall veldig fornøyd da vi fikk noen til å montere, sparte svært mye penger sammenligna med AIO-løsninga omtrent alle helst vil selge.

Lenke til kommentar

Alle GU10 sokler er like.

Det er jo mest logisk med en standard som alle følger på sokkel. Tenkte kanskje det var en kreativ sjel som ville ha alt tett rundt fronten av pæra som lagde et trykke-system med feste-funksjon med den mekanikken en trenger for å gripe og løsne kontaktpunktene på GU10. Teknisk sett er det mulig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...