Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Henge opp panelovn i gipsplugg

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

For et lite år siden flyttet vi inn i et helt nytt hus, og jeg ser nå at utbygger/elektriker har hengt opp panelovnene på gipsvegger med vanlig røde gipsplugger.

Det nærmer seg ettårsbefaring, og jeg tenker at dette får de komme å skifte ut dette med bedre festemateriell da en ovn allerede har begynt å løsne.

Men har jeg noe rett på å klage på dette? Kan de virkelig si at sånne små plugger skal være godt nok?

Jeg synes egentlig det er ganske dårlig utført å ikke sette opp spikerslag der det er tiltenkt å henge slikt på gipsvegg, da hvor disse skulle stå har vært på plantegningene hele tiden.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke jeg har sett at det blir montert spikerslag for slikt. Muligt for en selvbygger, men ikke på prosjekt.

Rødplugger er nok i minste laget for en panelovn, men vil nok også i noen tilfeller kunne holde. Ville uansett påpeket dette ved ettårsbefaringen og krevd at festemidler byttes. Ikke store jobben verken i kost eller tid, men avhenger selvsagt på hvor behjelpelig entrepenør er....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du har noe mer enn å utbrodere "min mening". Forskriftene er ganske runde i kantene på sånt med formuleringer som "hensiktsmessig" og "fungere som forutsatt". Jeg regner med de fikser dette med et raskt bytte til gipsplateanker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Selv synes jeg det er veldig dårlig av elektrikker/ingeniør å ikke sørge for spikerslag. Jeg har jobbet som begge deler og ville aldri utført slik montasje uten spikerslag.

Jeg har aldri bodd noe sted der det var montert spikerslag for å montere panelovner på gipsvegger. Plugger av den typen jeg lenker til over holder i massevis. Dersom man ikke er fornøyd med de røde, tar det max 2-3 min pr ovn å bytte ut de røde men noen som holder bedre. 

Lenke til kommentar

Jeg har aldri bodd noe sted der det var montert spikerslag for å montere panelovner på gipsvegger. Plugger av den typen jeg lenker til over holder i massevis. Dersom man ikke er fornøyd med de røde, tar det max 2-3 min pr ovn å bytte ut de røde men noen som holder bedre. 

Greit at du ikke har bodd noe sted man har sørget for spikerslag. Hva nå det betyr?

Men spikerslag er en bedre løsning. Og det tar kun noen få minutter det også. Kvalitet vet du....

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Den dagen det forlanges spikerslag til panelovner er det like greit å legge rupanel bak gipsen i hele huset for en panelovn er ikke noe mere eller mindre last en ei hylle, store bilder etter lampetter som henges på veggene.

Dessuten endrer design på ovnene over tid og den ovnen du har i dag har ikke det samme festet som den du bytter til senere osv.

Riktige gipsanker vil få ovnene til å sitte som de skal og er langt enklere en å tvinge utbygger til å fikse det, selv med 10 ovner.

Lenke til kommentar

Den dagen det forlanges spikerslag til panelovner er det like greit å legge rupanel bak gipsen i hele huset for en panelovn er ikke noe mere eller mindre last en ei hylle, store bilder etter lampetter som henges på veggene.

Dessuten endrer design på ovnene over tid og den ovnen du har i dag har ikke det samme festet som den du bytter til senere osv.

Riktige gipsanker vil få ovnene til å sitte som de skal og er langt enklere en å tvinge utbygger til å fikse det, selv med 10 ovner.

Det er kun fordeler med spikerslag for varmeovner. Dårlig kvalitet å ikke sørge for det. 

Men det er ikke pålagt. For ts er det bare å bytte til bedre fester som foreslått.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Men spikerslag er en bedre løsning. Og det tar kun noen få minutter det også.

Forklar gjerne hvordan spikerslag er en bedre løsning for TS, og hvordan dette tar noen få minutter når veggen er bygget og overflatebehandlet.

Lenke til kommentar

Forklar gjerne hvordan spikerslag er en bedre løsning for TS, og hvordan dette tar noen få minutter når veggen er bygget og overflatebehandlet.

Man river selvsagt ikke veggen. For ts er det bare å bytte til bedre fester, som foreslått.

Men, når man bygger hus - så er det bedre å sørge for spikerslag. Det vil en elektrikker/ingeniør som er opptatt av kvalitet gjøre.

Lenke til kommentar

Aldri hørt at utbyggere monterer spikerslag på vegger der det er naturlig å ha panelovner. Det er ganske beskjeden belastning på en panelovn. Faller den ned bruker man den feil...

Sikkert kjekt med spikerslag overalt, men det er ikke krav til at utbygger har det, verken der panelovner eller tv'r skal henges opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du har jo hørt om det nå?  :D

Her er for eksempel en kravspec for Trondheim kommune:

https://www.trondheim.kommune.no/globalassets/10-bilder-og-filer/10-byutvikling/trondheim-eiendom/prosjekteringsanvisning-bolig-rev1.3-150910.pdf

Søk etter spikerslag.

Jeg har selv montert varmeovner i hundrevis av boliger og prosjektert enda flere som ingeniør, utarbeidet kravspecs/anbudsunderlag, deltatt på byggemøter osv. for tusenvis av varmeovn montasje i alle typer bygningsmasse - og bestandig krevd spikerslag.

Så lenge dette er planert riktig, medfører det veldig lite arbeid, gjør jobben til elektrikkeren lettere og fører til et bedre resultat. 

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Ikke alltid så gøy med spikerslag når det skal betales da. I prisoversikten til Sanden Brygge tar de 1200 inkl.mva pr 600mm med spikerslag. Så det blir en passe stor sum etterhvert. 

Du kan ikke sammenligne ekstrarbeider på den måten. I en bolig vil det ikke være slike summer - når det er tatt med fra begynnelsen.

Fra Montasjehåndboka til Nordgips:

Både på vegger og i tak skal gjenstander som avgir sterk varme, så som el-ovner og store lamper, ikke festes direkte i platene. De skal festes i egne spikerslag bak platekledningen.

https://norgips.no/assets/planningpdfs/Montasje/Oppheng-og-spikerslag.pdf

Et annet poeng også altså.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...