Gjest Slettet+9817234 Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 (endret) Førerkortet mitt er gyldig til jeg er 100 år. Kan myndighetene vedta en lov med tilbakevirkende kraft som endrer gyldigheten på tidligere utstedte dokumenter? Sikter naturligvis til Grunnloven § 97: Ingen lov må gis tilbakevirkende kraft. Statens vegvesen forklarer at det er forskjell på gyldighet og førerrett. Men dette gir ingen forklaring på hvorfor, og med hvilken hjemmel, jeg skulle bli fratatt førerretten med et gyldig førerkort, foruten etter gamle regler og forskrifter som regulerer skikkethet. De nye førerkortene får en administrativ gyldighet, et nytt begrep innført for anledningen, som ikke gjelder for de gamle kortene. At det innføres nye førerkort, endrer ikke på skikketheten som sjåfør hos de som har gamle, og fremdeles gyldige, førerkort. Telefonstorm etter ny førerkort-regel, så mange har spørsmål om dette, men ingen har kommet med gode svar offentlig. Hvis gyldigheten på eksisterende førerkort ikke endres, som det sies, rammes heller ikke regelendringen av § 97. Men når de gamle og gyldige førerkortene likevel ikke kan benyttes, så fremstår det hele som semantikk for å omgå § 97. Hvis jeg lar være å skaffe nytt førerkort med administrativ gyldighet, med hvilken hjemmel kan jeg miste førerretten på denne bakgrunn? Redigert: Endret første setning - førerkortene har ikke en varighet på 100 år, men til innehaverens 100-årsdag. Endret 23. april 2019 av Slettet+9817234 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Hva er problemet egentlig? Og er det virkelig en lov her som gis tilbakevirkende kraft? 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Førerretten din er gyldig. Førerkortet er dokumentasjon for førerretten. Hjemmelen for å frata førerkortet ditt sin gyldighet er førerkortforskriften § 4-6. Denne bestemmelsen har ikke tilbakevirkende kraft. Den griper ikke inn i historiske forhold (førerkortet ditt blir ikke ugyldiggjort for en tid forut for når bestemmelsen trådte i kraft), og den griper heller ikke inn i en bestående rettighet på en urimelig måte (særlig ikke når man vektlegger at førerkortet faktisk ofte fungerer som primærlegitimasjon for mange). Kjører du med førerrett men uten førerkort risikerer du et gebyr på noen hundrelapper. Gjør du det gjentatte ganger kan du risikere førerretten fordi du ikke klarer å forholde deg til vegtrafikklovens krav om å kjøre med gyldig dokumentasjon for førerretten. 4 Lenke til kommentar
spetter Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 (endret) slettet. linken jeg ga var lik, men en annen enn det ts ga. Endret 21. april 2019 av spetter Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 Førerretten din er gyldig. Førerkortet er dokumentasjon for førerretten. Det er det motsatte av hva Statens Vegvesen uttaler, men la gå. Det viser vel en viss forvirring også blant jurister. Men din forståelse ser ut til å være i samsvar med regelverket. Hjemmelen for å frata førerkortet ditt sin gyldighet er førerkortforskriften § 4-6. Denne bestemmelsen har ikke tilbakevirkende kraft. § 4-6 fratar førerkort som ikke skiftes ut innen fastsatt frist, sin gyldighet. Og det var jo spørsmålet: Kan myndighetene uten videre endre gyldigheten til dokumenter som har en påført gyldighetsperiode? Dette er ikke saklig begrunnet, annet enn i at EU har bestemt det, på et grunnlag som ikke er relevant i Norge. Norske myndigheter hadde ikke gjennomført disse endringene uten at EU hadde pålagt dem det. Det er ikke anført noen rimelig begrunnelse for at eldre førerkort må byttes. Forfalskninger av disse har ikke vært et problem i Norge, og utfordringen med gamle bilder kan løses på en mindre inngripende måte (men dette har heller ikke vært et problem før EU kom med pålegget). Du anfører at "førerkortet ditt blir ikke ugyldiggjort for en tid forut for når bestemmelsen trådte i kraft", men det er ikke slik tilbakevirkning blir forstått. HR skriver i Hagens pensjonsdom: "Hvis loven direkte knytter tyngende rettsvirkninger til tidligere hendelser, er loven som hovedregel grunnlovsstridig." Bestemmelsen får negativ virkning for førerkort utstedt for mange siden, det er uomtvistelig. Når førerkortet er påført en gyldighetsperiode, har vi en berettiget forventning om at den vil bli overholdt. Skal dette avvikes, må det tungtveiende grunner til. Det er bekymringsfullt at myndighetene, med støtte fra juridisk ekspertise, snor seg rundt viktige rettsstatlige prinsipper. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 For det første har du sannsynligvis ingen berettiget forventning om at førerkortets gyldighetstid er gyldig etter den påtrykte tekst. Avla du førerprøven før 1979 ("grønn bok") hadde førerkortet ditt en gyldighet på 10 år. Disse førerkortene ble administrativt gitt 100-årsvarighet i 1982, men noen berettiget forventning om å få beholde det har man i utgangspunktet ikke. Avla du førerprøven etter at det ble innført helseattestkrav har du heller ingen berettiget forventning om at det kun er førerkortet som avgjør gyldighet. Det er altså en relativt liten gruppe mennesker - maksimalt personer som fikk førerkort i perioden 1983-1994 - som med noe som helst berettiget forventning kan tro at førerkortet alene sier noe om gyldighetstid. Vi har videre hatt en rekke førerkortreformer siden 1979 hvor førerrettigheter har blitt reformert, kanskje mest drastisk i 2001 da samtlige "grønn bok"-, Wien 1- og Wien 2-innehavere mistet retten til å føre lett lastebil med mindre de fremla helseattest. Ingen gikk til sak. For det andre har du misforstått hva "tidligere hendelser" er. Les Arves trafikkskole i stedet for Hagen-dommen, den er mer matnyttig. For det tredje er harmonisering av regelverket innad i EU og EØS et saklig og rimelig hensyn. Se ellers direktiv 2006/126/EF (Førerkortdirektivet), fortalens avsnitt 2. Det er faktisk ganske praktisk for Norge at norske førerkort anerkjennes i Sverige. Norge gjør ikke dette "bare" fordi EU sier det. Vi gjør dette fordi samtlige av våre nærmeste handelspartnere og naboland også gjør det. "Administrativ gyldighetstid" er et begrep hentet fra direktiv 2006/126/EF. Dette direktivet regulerer harmonisering av nasjonale bevis for førerrett (førerkort) i den hensikt å forenkle den gjensidige plikten til anerkjennelse av andre lands førerbevis. Det handler ikke om førerrett, men om førerkort, og leser man direktivet ser man lett at poenget med gyldighetstiden ikke er en revurdering av førerretten som sådan, men at det periodisk skal vurdere om førerretten skal falle bort som følge av etterfølgende hensyn. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 Det er det motsatte av hva Statens Vegvesen uttaler, men la gå. Det viser vel en viss forvirring også blant jurister. Men din forståelse ser ut til å være i samsvar med regelverket.Jaha? Hvor sier SVV det motsatte? Alt jeg kan se de sier er at gyldig førerkort ikke betyr gyldig førerrett. Det er jo det samme som krikkert skriver. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Jaha? Hvor sier SVV det motsatte? Alt jeg kan se de sier er at gyldig førerkort ikke betyr gyldig førerrett. Ja, og lest i sammenheng gis det da inntrykk av at førerkortet ikke mister sin gyldighet. Som er direkte feil etter § 4-6, men det er vel alle enige om nå. Det er altså en relativt liten gruppe mennesker - maksimalt personer som fikk førerkort i perioden 1983-1994 - som med noe som helst berettiget forventning kan tro at førerkortet alene sier noe om gyldighetstid. Det er 30 000 som har grønnboken, og 230 000 har de store laminerte kortene som ble utstedt til 1998. Men også den nye typen kort utstedt frem til 18. januar 2013 har denne 100-årsregelen. Regelendringen berører dermed det store flertall av bilførere i landet. Det er et skjønnsspørsmål hvorvidt alle disse kan ha en berettiget forventning om at førerkortets påførte gyldighetsdato respekteres av myndighetene. Jeg mener det. For det andre har du misforstått hva "tidligere hendelser" er. Les Arves trafikkskole i stedet for Hagen-dommen, den er mer matnyttig. Takk, det skal jeg få gjort ved anledning. For det tredje er harmonisering av regelverket innad i EU og EØS et saklig og rimelig hensyn. Førerkort utstedt før 1998 er faktisk hverken gyldig som legitimasjon i Norge eller som førerkort i utlandet. Endringen som ble innført i 2013 har derfor ingen praktisk betydning for innehavere av disse førerkortene som ønsker å kjøre bil i utlandet - de måtte uansett skaffe nytt kort da (eller dokumentere førerrett på annen måte). Momentet med harmonisering av regelverket i EØS-området kunne derfor blitt ivaretatt uten å pålegge disse å bytte inn førerkortene sine, og den frivillige ordningen kunne blitt videreført uten større problemer. Pålegget om at førerkort utstedt før 2013 må byttes inn, er en inngripen som ikke er nødvendig ut fra den uttalte målsettingen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Ja, og lest i sammenheng gis det da inntrykk av at førerkortet ikke mister sin gyldighet. Som er direkte feil etter § 4-6, men det er vel alle enige om nå.Slik jeg forstår SVV så sier de jo det motsatte: Førerkortet mister sin gyldighet som dokumentasjon på førerretten, men førerretten som sådan forblir gyldig. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Det er 30 000 som har grønnboken, og 230 000 har de store laminerte kortene som ble utstedt til 1998. Men også den nye typen kort utstedt frem til 18. januar 2013 har denne 100-årsregelen. Regelendringen berører dermed det store flertall av bilførere i landet. Det er et skjønnsspørsmål hvorvidt alle disse kan ha en berettiget forventning om at førerkortets påførte gyldighetsdato respekteres av myndighetene. Jeg mener det. Det er et objektivt spørsmål om forventningen er berettiget. Det er et skjønnsspørsmål, men det forventes vanligvis at man klarer å begrunne hvorfor man har en oppfatning ut over "Jeg mener det". Førerkort utstedt før 1998 er faktisk hverken gyldig som legitimasjon i Norge eller som førerkort i utlandet. Endringen som ble innført i 2013 har derfor ingen praktisk betydning for innehavere av disse førerkortene som ønsker å kjøre bil i utlandet - de måtte uansett skaffe nytt kort da (eller dokumentere førerrett på annen måte). Momentet med harmonisering av regelverket i EØS-området kunne derfor blitt ivaretatt uten å pålegge disse å bytte inn førerkortene sine, og den frivillige ordningen kunne blitt videreført uten større problemer. Pålegget om at førerkort utstedt før 2013 må byttes inn, er en inngripen som ikke er nødvendig ut fra den uttalte målsettingen. Førerkort utstedt før 1998 er gyldig førerkort i hele EØS (hvorfor tror du vi har et problem med over 100 gjensidig anerkjente førerkortmodeller?), men for grønn bok må du ha et supplement som viser EØS-klassebetegnelser. Pålegget om at førerkort utstedt før 2013 må byttes inn er nødvendig for at Norge skal kunne slutte seg til Førerkortdirektivet. Majoriteten av norske førerkort er EØS-modell N4 og N5. Disse ligner i stor grad på ny modell N6, og kan utenfor Norge forveksles. Det er ikke holdbart for EØS-samarbeidet om Norge opprettholder N4 og N5 som rene nasjonale førerkort. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 26. april 2019 Del Skrevet 26. april 2019 (endret) Slik jeg forstår SVV så sier de jo det motsatte: Førerkortet mister sin gyldighet som dokumentasjon på førerretten, men førerretten som sådan forblir gyldig. Det punktet i debatten var eksplisitt avsluttet fra min side, men siden du bringer det frem igjen, kan vi se mer detaljert på det. Siterer SVV her (fra linken i første post): – Selv om du har et førerkort som er gyldig til du er 100 år, betyr ikke det at du har rett til å kjøre bil til du er 100. Etter at du har fylt 75 år, må du for eksempel ha legeattest for å fortsette å kjøre. Alt etter attesten fra legen, vil førerkortet da bli fornyet med inntil tre år, forklarer Kirsti Jørstad Bjørnaas ved førerkort-kontoret i Statens vegvesen. Her forklarer SVV relativt tydelig at du ikke nødvendigvis har førerrett selv om du har gyldig førerkort. Underforstått at førerkortene ikke blir ugyldige ved de nye reglene. Dette forsterkes også av det som står lenger oppe i artikkelen: "Det vil si at gamle førerkort må fornyes, selv om de egentlig er gyldige fram til du fyller 100 år." Dette er altså i konflikt med § 4-6, som sier eksplisitt at førerkortet blir ugyldig. Hvis du forstår dette motsatt, må du nesten prøve å forklare hvordan. Eller, jeg ser egentlig hvordan du tenker. Men hvis førerkortet ikke mister sin gyldighet (kun som dokumentasjon av førerrett), hva er det gyldig som da? Endret 26. april 2019 av Slettet+9817234 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Men hvis førerkortet ikke mister sin gyldighet (kun som dokumentasjon av førerrett), hva er det gyldig som da? Dokumentasjon av hvem du er. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 Det punktet i debatten var eksplisitt avsluttet fra min side, men siden du bringer det frem igjen, kan vi se mer detaljert på det. Siterer SVV her (fra linken i første post): – Selv om du har et førerkort som er gyldig til du er 100 år, betyr ikke det at du har rett til å kjøre bil til du er 100. Etter at du har fylt 75 år, må du for eksempel ha legeattest for å fortsette å kjøre. Alt etter attesten fra legen, vil førerkortet da bli fornyet med inntil tre år, forklarer Kirsti Jørstad Bjørnaas ved førerkort-kontoret i Statens vegvesen. Her forklarer SVV relativt tydelig at du ikke nødvendigvis har førerrett selv om du har gyldig førerkort. Underforstått at førerkortene ikke blir ugyldige ved de nye reglene. Dette forsterkes også av det som står lenger oppe i artikkelen: "Det vil si at gamle førerkort må fornyes, selv om de egentlig er gyldige fram til du fyller 100 år." Dette er altså i konflikt med § 4-6, som sier eksplisitt at førerkortet blir ugyldig. Hvis du forstår dette motsatt, må du nesten prøve å forklare hvordan. Eller, jeg ser egentlig hvordan du tenker. Men hvis førerkortet ikke mister sin gyldighet (kun som dokumentasjon av førerrett), hva er det gyldig som da? Poenget er at gyldig førerkort og gyldig førerrett er uavhengig. Du kan ha et gyldig førerkort uten at du har gyldig førerrett, og du kan ha gyldig førerrett uten at du har gyldig førerkort. Det vil si, du får ikke skrevet ut førerkort uten at du har gyldig førerrett på tidspunktet hvor det skrives ut. Førerretten har en sterkere beskyttelse enn førerkortet, fordi du har krav på nytt førerkort om staten gjør det gamle ugyldig. Det å gjøre førerkortet ugyldig griper dermed ikke inn i eksisterende rettigheter, fordi førerkortet ikke er en rettighet. Hvis førerkortet mister sin gyldighet som dokumentasjon av førerrett, så er det ikke gyldig som noe som helst relevant. (Muligens som dokumentasjon på ID for hvitvaskingsformål eller lignende, men ikke noe av særlig betydning) Men fordi det at førerkortet blir ugyldig ikke påvirker førerretten, så er beskyttelsen din mot at førerkortet blir gjort ugyldig (eller: kravene staten må oppfylle for å få lov til å gjøre førerkortet ugyldig er) svak(e). 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. april 2019 Del Skrevet 28. april 2019 og dette vil en finne ut når man blir stoppet? Eneste artikkelen jeg har sett om dette var bak en betalingsmur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå