Redaksjonen. Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Snart kommer svømmehaller med 50 meters dybde Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 (endret) Fett! Slenger ut et par bonusspørsmål: Jeg ser noen ganger på bilder folk som dykker en del meter under vann med vanlig snorkelmaske. Er det sånn at disse kan holde luft som man kan puste en eller to ganger? Er det spesielle masker som har den funksjonen? Endret 21. april 2019 av Taurean Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 50 meter, langt dypere en amatør-dykkersertifikater anbefaler, så regner med at dette blir i ordnete former. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 (endret) Fridykkere når en del dypere enn vanlig scuba. Så da er det ganske nyttig med en slik dyp tank for hobbyfridykkere. F. eks. noen av de jeg har fridykket med i oslofjorden er nede på 40-60m. Endret 21. april 2019 av Matsemann 3 Lenke til kommentar
Christer Langum Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Fett! Slenger ut et par bonusspørsmål: Jeg ser noen ganger på bilder folk som dykker en del meter under vann med vanlig snorkelmaske. Er det sånn at disse kan holde luft som man kan puste en eller to ganger? Er det spesielle masker som har den funksjonen? Du skal ikke landt under vann før du ikke er i stand til å trekke pusten av egen maskin (skulle du ha luft tilgjengelig). Lunger er ikke designet for å kunne ekspandere under trykk. Derfor er du avhengig av trykkluft som kan presse luft inn i lungene. Slik prinsippet er med dykkerutstyr (scuba). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Fridykkere når en del dypere enn vanlig scuba. Så da er det ganske nyttig med en slik dyp tank for hobbyfridykkere. F. eks. noen av de jeg har fridykket med i oslofjorden er nede på 40-60m. Seriøst? Hvor lenge er de under vann sånn ca? Jeg regner med de dykker med lodd og slikt? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Du skal ikke landt under vann før du ikke er i stand til å trekke pusten av egen maskin (skulle du ha luft tilgjengelig). Lunger er ikke designet for å kunne ekspandere under trykk. Derfor er du avhengig av trykkluft som kan presse luft inn i lungene. Slik prinsippet er med dykkerutstyr (scuba). Er vel ikke helt riktig at du presser luft inn i lungene? Man puster jo som normalt, men man puster luft som har samme trykk som der man er. 4 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 (endret) Seriøst? Hvor lenge er de under vann sånn ca? Jeg regner med de dykker med lodd og slikt? 2,5-3 minutter ca. på de dybdene, kanskje. Selv har jeg klart å holde pusten 4:58 liggende i ro, men klarer ikke like lenge når man må bruke oksygen på å bevege muskler. I oslofjorden er det iskaldt et par meter ned selv om det mot overflaten er 20 grader i vannet. Så blir fort 7mm våtdrakt hele året. Da trenger i hvert fall jeg ca. 12 kg med blylodd for å ikke duppe som en kork i overflaten. Men man er fortsatt vektet slik at man er flytende. Først når man har svømt ned til ca. -10m endrer oppdriften seg slik at man begynner å synke (siden man blir mer komprimert). Dykker forøvrig langs en line man er festet til, så skulle det skje noe kan de som ligger i overflaten trekke en opp igjen. Og skulle man få problemer kan man jo da også droppe blybeltet, og så spretter man til overflaten. Så sikkerheten er god. Det vanskeligste er forøvrig ikke å holde pusten, men å utligne trykket i ørene. I scuba har man goood tid, hodet pekende oppover, og fulle lunger, som gjør det veldig greit. I fridykking har man hodet nedover (så luften man vil trykke ut i ørene har mest lyst til å være nederst i lungene) og ikke fulle lunger. På 10m er jo lungevolumet halvert. På 20m er det enda mindre. Så å utligne med å "blåse i nesa" slutter å fungere, da lungene er så komprimert at man ikke klarer å blåse ut. Så må derfor lære seg andre teknikker. Her er forøvrig en video av meg som fridykker: https://www.facebook.com/matskrug/videos/10157400139015077/ Ser jeg dykker langs en line, og om du har på lyd kan en høre hvordan det akselerer etter hvert som jeg kommer dypere og mister oppdrift og derfor synker fortere og fortere. Her bruker jeg også en utligningsteknikk der jeg ikke trenger å holde for nesa og blåse. Her nede på ca. 20m, så langt unna de flinkeste i klubben Endret 22. april 2019 av Matsemann 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 2,5-3 minutter ca. på de dybdene, kanskje. Selv har jeg klart å holde pusten 4:58 liggende i ro, men klarer ikke like lenge når man må bruke oksygen på å bevege muskler. I oslofjorden er det iskaldt et par meter ned selv om det mot overflaten er 20 grader i vannet. Så blir fort 7mm våtdrakt hele året. Da trenger i hvert fall jeg ca. 12 kg med blylodd for å ikke duppe som en kork i overflaten. Men man er fortsatt vektet slik at man er flytende. Først når man har svømt ned til ca. -10m endrer oppdriften seg slik at man begynner å synke (siden man blir mer komprimert). Dykker forøvrig langs en line man er festet til, så skulle det skje noe kan de som ligger i overflaten trekke en opp igjen. Og skulle man få problemer kan man jo da også droppe blybeltet, og så spretter man til overflaten. Så sikkerheten er god. Det vanskeligste er forøvrig ikke å holde pusten, men å utligne trykket i ørene. I scuba har man goood tid, hodet pekende oppover, og fulle lunger, som gjør det veldig greit. I fridykking har man hodet nedover (så luften man vil trykke ut i ørene har mest lyst til å være nederst i lungene) og ikke fulle lunger. På 10m er jo lungevolumet halvert. På 20m er det enda mindre. Så å utligne med å "blåse i nesa" slutter å fungere, da lungene er så komprimert at man ikke klarer å blåse ut. Så må derfor lære seg andre teknikker. Her er forøvrig en video av meg som fridykker: https://www.facebook.com/matskrug/videos/10157400139015077/ Ser jeg dykker langs en line, og om du har på lyd kan en høre hvordan det akselerer etter hvert som jeg kommer dypere og mister oppdrift og derfor synker fortere og fortere. Her bruker jeg også en utligningsteknikk der jeg ikke trenger å holde for nesa og blåse. Her nede på ca. 20m, så langt unna de flinkeste i klubben Sykt fett! Har planer om å prøve litt fridykking i sommer. Litt OT nå, men hvordan trener du for å kunne holde pusten lengre? Jeg er i rimelig god form, men sliter seriøst å holde pusten lengre enn 1-2 minutter. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 ... men hvordan trener du for å kunne holde pusten lengre? Jeg er i rimelig god form, men sliter seriøst å holde pusten lengre enn 1-2 minutter. CO2 tables og O2 tables. Selv bruker jeg en app som heter "apnea trainer", finnes hundrevis. Basically bare en stoppeklokke. Med CO2 tables (som er det du bør fokusere på) så holder man pusten en fast tid, men minker pausene i mellom. F. eks holder jeg pusten i 3 minutter, 2 min pause, 3 minutter hold, 1:45 pause, 3 minutter hold, 1:30 pause osv., i 6-8 runder. Med dine egne verdier, så klart. Kan kanskje begynne med 2 min pause, og minske pausen med 10sek for hver runde. Kan gjøre det annen hver dag, da ser du rask fremgang. Prøve å øke holde-tiden fra dag til dag. Viktige er å slappe av. Jeg pleier ligge i senga eller sofaen. Aldri hyperventiler. Nyttig kunnskap er at trangen til å puste er ikke fordi kroppen mangler oksygen! Så trenger ikke bli nervøs når kroppen begynner å si ifra, bare å slappe av videre. Det er nemlig mengden co2 i lungene som trigger pustetrangen, men selv om den har slått inn er det masse o2 igjen i lungene! Det gjør derimot vondt når man begynner få mye co2 i kroppen, som å få melkesyre i alle muskler samtidig. Så det å holde pusten lenge er i stor grad å venne seg til den smerten men vite at den er ufarlig og ta det rolig. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Takk! Skal prøve den appen. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Er det nå jeg kan komme inn med litt koffert-tanker og si at dette bassenget ser ut til å være klargjort for Hulken og hans lyster? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Er vel ikke helt riktig at du presser luft inn i lungene? Man puster jo som normalt, men man puster luft som har samme trykk som der man er. Helt riktig. Det fine med naturen, er at slikt ordnes helt "automatisk": Tar man med seg 10 liter luft ned til 10 meters dybde (ca. 2 atmosfærer trykk) står man igjen med 5 liter luft med helt nøyaktig perfekt trykk til å puste inn på akkurat den dybden Lenke til kommentar
missi Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Sykt fett! Har planer om å prøve litt fridykking i sommer. Litt OT nå, men hvordan trener du for å kunne holde pusten lengre? Jeg er i rimelig god form, men sliter seriøst å holde pusten lengre enn 1-2 minutter. Jeg har trent meg opp til 4 minutt på land bare på vilje. Handler om å ha mental og fysisk ro, samtidig som en overser refleksene som vil ha deg til å puste. Det hjelper veldig å hyperventilere i forkant. Har klart over tre minutt en håndfull ganger i vanlige basseng på vanlige badebesøk. med andre ord uten særlige forberedelser. Lenke til kommentar
missi Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 CO2 tables og O2 tables. Selv bruker jeg en app som heter "apnea trainer", finnes hundrevis. Basically bare en stoppeklokke. Med CO2 tables (som er det du bør fokusere på) så holder man pusten en fast tid, men minker pausene i mellom. F. eks holder jeg pusten i 3 minutter, 2 min pause, 3 minutter hold, 1:45 pause, 3 minutter hold, 1:30 pause osv., i 6-8 runder. Med dine egne verdier, så klart. Kan kanskje begynne med 2 min pause, og minske pausen med 10sek for hver runde. Kan gjøre det annen hver dag, da ser du rask fremgang. Prøve å øke holde-tiden fra dag til dag. Viktige er å slappe av. Jeg pleier ligge i senga eller sofaen. Aldri hyperventiler. Nyttig kunnskap er at trangen til å puste er ikke fordi kroppen mangler oksygen! Så trenger ikke bli nervøs når kroppen begynner å si ifra, bare å slappe av videre. Det er nemlig mengden co2 i lungene som trigger pustetrangen, men selv om den har slått inn er det masse o2 igjen i lungene! Det gjør derimot vondt når man begynner få mye co2 i kroppen, som å få melkesyre i alle muskler samtidig. Så det å holde pusten lenge er i stor grad å venne seg til den smerten men vite at den er ufarlig og ta det rolig. Aldri hyperventilere? Skal jeg over 4 minutt på land så hyperventilerer jeg i forkant til jeg blir bra suset og så tar jeg et par skikkelige drag og slår over på total fysisk og betal avslapping. Funker så det griner for meg. Hvorfor skal en ikke hyperventilere? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Å hyperventilere tømmer kroppen for co2. Som jeg skrev tidligere er det mengden co2 i kroppen som gir oss trangen til å puste. Om man ikke hyperventilerer først, vil man aldri klare å besvime, co2-nivået kommer til å gjøre så vondt at man gir opp lenge før man er tom for oksygen. Om man derimot hyperventilerer, så har man ikke denne innebygde sikkerhetsmekanismen lenger. Da føles det "lettere" å holde pusten fordi det gjør ikke like vondt, men plutselig er man tom for oksygen og besvimer. Ikke en god idé om man er i vann. Det å hyperventilere gjør det som egentlig er en veldig trygg aktivitet veldig farlig. Det hjelper heller egentlig ikke på det å holde pusten lengre. Det føles kanskje litt lettere når man er ny, men de store pustebevegelsene øker pulsen og gjør at man faktisk bruker opp oksygenet raskere. Lærer fort å klare seg lenger uten å hyperventilere. Alle som underviser fridykking påpeker dette, f eks https://www.deeperblue.com/what-is-hyperventilation-and-why-is-it-such-a-bad-idea/ 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Viktige er å slappe av. Jeg pleier ligge i senga eller sofaen. Aldri hyperventiler. Nyttig kunnskap er at trangen til å puste er ikke fordi kroppen mangler oksygen! Så trenger ikke bli nervøs når kroppen begynner å si ifra, bare å slappe av videre. Det er nemlig mengden co2 i lungene som trigger pustetrangen, men selv om den har slått inn er det masse o2 igjen i lungene! Det gjør derimot vondt når man begynner få mye co2 i kroppen, som å få melkesyre i alle muskler samtidig. Så det å holde pusten lenge er i stor grad å venne seg til den smerten men vite at den er ufarlig og ta det rolig. Svært interessant og ny kunnskap, for meg. Men hvor mye O2 er det igjen i lungene når man tror man dør. ( til hvor ca. lang tid før man dør ) - Og hvorfor besvimer man,- pga. smerten ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Du skal ikke landt under vann før du ikke er i stand til å trekke pusten av egen maskin (skulle du ha luft tilgjengelig). Lunger er ikke designet for å kunne ekspandere under trykk. Derfor er du avhengig av trykkluft som kan presse luft inn i lungene. Slik prinsippet er med dykkerutstyr (scuba). Tror du blander med å trekke luft fra overflaten her? For man skal ikke langt ned før man ikke klarer å trekke luft fra overflaten(via f.eks ett rør) pga trykkforskjelle.. 1 Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Man må passe på å ikke hyperventilere for lenge da man kan gå i Co2 narkose. Det er en skummel tilstand man kan dø av da man kan slutte å puste helt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå