Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

skattefradrag på salg av eigendom med tap

117163

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte en hytte for noen år siden. la oss si kjøpesummen var 1.000.000kr .

Den var i veldig dårlig stand og måtte derfor gjøres mye jobb på for å sette den tilbake til normal standard igjen.

det var lekkasje på tak.mye rotskade av matrial som måtte byttes,bjelkalag måtte forsterker og jekkes opp osv. ny panel måtte byttes, 

så jeg har hatt mine timer med arbeid for at den i hele tatt kunne brukes som en hytte.

Jeg har nå solgt hytten og salgsummen ble la oss si 980.000kr  ( jeg har då tapt 20.000kr )

La oss si jeg jeg har tapt ca 30.000kr i matrial utlegg i tilegg og  ca 150 timers arbeid.

jeg vet jeg kan føre tap på 20.000 på selvangivelsen men kan jeg også dra av kostnader for utlegg for å sette hytten tilbake til bruksstand..   jeg har ikke satt hytten i bedre stand en den i utgangspunkte var men bare rettet opp i feil osv.

Og så blir spørsmålet vilken timespris har man rett å regne arbeidsutlegg fra?

kan man då føre på 30.000 i matrial utlegg og la 150 timer arbeidsutlegg?

jeg kan vel ikke regne timespris som en faglært tømrer har.

hvor kan jeg finne eventuelt timespris jeg kan gå ut fra. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert på dette ,men det er vel vanskelig å få igjennom ting du ikke kan dokumentere (slik som egen innsats i x antall timer). Kravene er vel at det kan dokumenteres. Slik som : Takst før og etter, materiell benyttet som kan dokumenteres med kvitteringer og faktura bilag, samt arbeid fakturert av håndtverekere.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på dette ,men det er vel vanskelig å få igjennom ting du ikke kan dokumentere (slik som egen innsats i x antall timer). Kravene er vel at det kan dokumenteres. Slik som : Takst før og etter, materiell benyttet som kan dokumenteres med kvitteringer og faktura bilag, samt arbeid fakturert av håndtverekere.

det som midlertidi kan dokumenteres er bilder av skadene..   og bilder av hytta før og etter arbeid var gjort.

snakkte med de på skattekontoret ,de sa jeg kunne føre å timer men vilken pris jeg kunne føre på var bare ikke lett å komme fram til.

dette burde vel stå noen plass i lovdata. eller på skatteetaten sine sider..

Eller kan man bare dra av Slike kostnader når salgstapet er av større omfang.?

Fører eg på utleggene mine for arbeid og for matrialer så blir inngangs verdien min mye høyere og då blir salgstapet mye større.

Lenke til kommentar

det som midlertidi kan dokumenteres er bilder av skadene..   og bilder av hytta før og etter arbeid var gjort.

snakkte med de på skattekontoret ,de sa jeg kunne føre å timer men vilken pris jeg kunne føre på var bare ikke lett å komme fram til.

dette burde vel stå noen plass i lovdata. eller på skatteetaten sine sider..

Eller kan man bare dra av Slike kostnader når salgstapet er av større omfang.?

Fører eg på utleggene mine for arbeid og for matrialer så blir inngangs verdien min mye høyere og då blir salgstapet mye større.

å bruke handverkere er totalt uaktuelt med dagens priser.. derfor har jeg valgt å gjøre alt selv.. 

Lenke til kommentar

Jo men du kan vanskelig dokumentere i hvilken grad du har vært like effektiv som en fagmann i arbeidet.

Jeg kan f.eks sikkert bruke ti ganger så lang tid på å bytte en dør som en snekker ville ha gjort. Eller tyve ganger om jeg brukte «kosejobb» rytmen.

Jeg tenker mest på høvelig antall timer som skal legges til grunn i fradragskravet for egen arbeidstid og likeledes sats. Og hvordan man skal finne dette.

Lenke til kommentar

Om egeninnsats på jobb i egen bolig.

Timelønn på 250,- anses å kunne aksepteres av skatteetaten iflg denne artikkelen.

Smarte Penger anbefaler heller at man estimerer en totalpris på hele jobben og legger den til grunn (inkl materiellet)

Kan du dokumentere via et anbud eller prisoverslag fra en håndverker/firma at det ville kostet f.eks 45.000 ville du kunne utleggsføre det beløpet som en helhet.

https://www.nettavisen.no/okonomi/disse-far-skattefradrag-for-arbeidsinnsats-pa-egen-bolig/3422774687.html

Lenke til kommentar

Jo men du kan vanskelig dokumentere i hvilken grad du har vært like effektiv som en fagmann i arbeidet.

Jeg kan f.eks sikkert bruke ti ganger så lang tid på å bytte en dør som en snekker ville ha gjort. Eller tyve ganger om jeg brukte «kosejobb» rytmen.

Jeg tenker mest på høvelig antall timer som skal legges til grunn i fradragskravet for egen arbeidstid og likeledes sats. Og hvordan man skal finne dette.

naturligvis. skjønner poenget ditt. nå er jeg midltlertidig god erfaring og jobber minst like kjappt som en faglært tømrer. Men kan nok uansett ikke forsvare en timespris på la oss si 800kr timen..  Men om jeg då skriver 400.kr timen så burde det vert innafor men det burde jo ståt noen plass vilken timespris man kan gå utfra ved egeninnsats eller så blir det jo bare synsing.

kan unasett forsvare de 150 timene . medbrakt tid har jeg allerde skrevet ned.

feksempel.. Bytte av planker  på terasse : ( 5 m2) 3 timer.

demontering av vedovn som hadde lekkasje. montering av ny ovn. med rør osv. ( 3 timer)

Jekking av bjelkalag og forsterking av svikt i konstruksjon på bjelkelag til Soverom ( 3 timer)

lekkasje på pipehatt. jekking søylepunkt og støyping avstempling av nytt søylepunkt til drager i møne )  5 timer osv .

dette burde vere godt nok dokumentajson..

men hadde jo begynt å lure selv om noen skrev skifte av dør og terassebord 150 timer.

Lenke til kommentar

Dersom du har hatt hytta i fem av siste åtte år er det vel ingen skatt ved salg av hytte? Du må ikke skatte av fortjenste og får da heller ingen fradrag for tap?

Men hvis du ikke tilfredsstiller kravet for brukstid, så blir det som du sier. Rene innkjøp bør kunne dokumenteres med kvittering, i saken som omtales her https://byggebolig.no/skatt/skattemessig-vurdering-av-egeninnsats har skatteetaten satt en timepris på 150 på egeninnsats. Du kan jo også sende en epost og spørre hva som er rimelig timepris å bruke.

Lenke til kommentar

Men om jeg då skriver 400.kr timen så burde det vert innafor

Jeg tror at timeprisen du trekker fra må sees på som en netto timespris og ikke hva du ville utbetalt deg selv brutto. Du har tross alt ikke betalt skatt eller arbeidsgiver avgift av dette beløpet.

Lenke til kommentar

Om egeninnsats på jobb i egen bolig.

Timelønn på 250,- anses å kunne aksepteres av skatteetaten iflg denne artikkelen.

Smarte Penger anbefaler heller at man estimerer en totalpris på hele jobben og legger den til grunn (inkl materiellet)

Kan du dokumentere via et anbud eller prisoverslag fra en håndverker/firma at det ville kostet f.eks 45.000 ville du kunne utleggsføre det beløpet som en helhet.

https://www.nettavisen.no/okonomi/disse-far-skattefradrag-for-arbeidsinnsats-pa-egen-bolig/3422774687.html

leste artikkelen. og der står det følgende : 

Timer du arbeider på din egen bolig kan redusere skatten. Da må følgende forutsetninger være oppfylt:

• Arbeidstimene må redusere en skattepliktig gevinst ved salg av bolig eller tomt
  • Arbeidene må være utført på fritiden
  • Du må være amatør (altså ikke en profesjonell snekker som snekrer på sin egen bolig)
  • Jobben må knyttes til en påkostning på boligen, ikke vedlikehold

følgende punkt : 

• Arbeidstimene må redusere en skattepliktig gevinst ved salg av bolig eller tomt

Gjelder det ikke ved salg av eigendom med tap ?  gjelder fradrag for arbeidstimer bare ved salg med gevinst?

Lenke til kommentar

Jeg tror at timeprisen du trekker fra må sees på som en netto timespris og ikke hva du ville utbetalt deg selv brutto. Du har tross alt ikke betalt skatt eller arbeidsgiver avgift av dette beløpet.

der har du faktisk et poeng. 

Bare syns det er rart at ikke timespris for egeninnsats er fast for alle og at det ikke står skrevet noen plass. men det har vel en sammanheng med at ikke alle som tar egeninnsatsen selv jobber like kjappt heller.    

Endret av 117163
Lenke til kommentar

Dersom du har hatt hytta i fem av siste åtte år er det vel ingen skatt ved salg av hytte? Du må ikke skatte av fortjenste og får da heller ingen fradrag for tap?

Men hvis du ikke tilfredsstiller kravet for brukstid, så blir det som du sier. Rene innkjøp bør kunne dokumenteres med kvittering, i saken som omtales her https://byggebolig.no/skatt/skattemessig-vurdering-av-egeninnsats har skatteetaten satt en timepris på 150 på egeninnsats. Du kan jo også sende en epost og spørre hva som er rimelig timepris å bruke.

jeg har hatt hytten i 3år bare før jeg solgde

Lenke til kommentar

De differensierer fradragsberettiget egeninnsats om det er påkostninger (ikke dekket) eller vedlikehold (dekkes ) om jeg forstår rett.

Så det er viktig at man sannsynliggjør at at det er nødvendig vedlikehold og ikke påkostninger (forbedringer, utvidelser, etc)

Det vil bli en skjønnsmessig vurdert så det er ingenting i veien for å sette en slik timepris dersom du sannsynliggjør dine krav/beregninger etter «beste evne» prinsippet.

Lenke til kommentar

Om satser.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/3/3/6/

-Inngangsverdi

Verdien av eget arbeid verdsettes til hva det ville kostet å få arbeid av samme kvalitet utført av andre. Timegodtgjørelsen for ikke-håndverkere må som hovedregel settes lavere enn det en håndverker ville ha oppnådd, f.eks. til timesats for ufaglært arbeidskraft. Satser finnes på Arbeidstilsynets nettsider.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

Bygg

For fagarbeider: 203,80 kroner

For ufaglærte uten bransjeerfaring: 183,10 kroner

400 kroner vil helt sikkert bli endret.

Lenke til kommentar

Om satser.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/3/3/6/

-Inngangsverdi

Verdien av eget arbeid verdsettes til hva det ville kostet å få arbeid av samme kvalitet utført av andre. Timegodtgjørelsen for ikke-håndverkere må som hovedregel settes lavere enn det en håndverker ville ha oppnådd, f.eks. til timesats for ufaglært arbeidskraft. Satser finnes på Arbeidstilsynets nettsider.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

Bygg

For fagarbeider: 203,80 kroner

For ufaglærte uten bransjeerfaring: 183,10 kroner

400 kroner vil helt sikkert bli endret.

Takk for nyttig info. dette kan nok sikkert brukes til en beregning ja..

supert

Lenke til kommentar

kan jeg også dra av kostnader for utlegg for å sette hytten tilbake til bruksstand..   jeg har ikke satt hytten i bedre stand en den i utgangspunkte var men bare rettet opp i feil osv.

Det du beskriver er "vedlikehold".

I følge skatteabc kapittel 7 er hovedregel at gevinst/tap utgjør differansen mellom vederlag/erstatning og inngangsverdi (opprinnelig kostpris tillagt senere påkostning).

Vedlikeholdet som er beskrevet gir altså ikke fradrag?

Lenke til kommentar

Det du beskriver er "vedlikehold".

I følge skatteabc kapittel 7 er hovedregel at gevinst/tap utgjør differansen mellom vederlag/erstatning og inngangsverdi (opprinnelig kostpris tillagt senere påkostning).

Vedlikeholdet som er beskrevet gir altså ikke fradrag?

påkost er utbedringer.  dvs du legger flis isteden for å legge gulvbelegg som det var i utgangspunktet.

Vedlikehold dekkes .  Dette kan vere skifte maling,nye terassbord osv.

Lenke til kommentar

Jeg finner detforvirrende de beskrivelsene med påkost og vedlikehold.

Utbedringer/påkost gir normalt verdiøkning og gevinst ved salg. Og man begrenser summen i gevinstberegningen med fradrag for eget arbeid og utgifter.

Det samme sier man også skal gjelde ved tap .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...