Gå til innhold

Fradrag møbler og utstyr


Anbefalte innlegg

Hei

Driver et ENK som har 2 nettbutikker pr nå. Den ene nettbutikken selger utstyr til håndverkere. For å kunne teste noen av produktene jeg selger, samt kunne lage presentasjoner og produktfotografier, så trenger jeg en dem utstyr/verktøy. Kan jeg utgiftsføre dette fullt og helt i regnskapet? Utstyret vil primært bli brukt i bedriftssammenheng.

 

Videre: har et kontor i huset vårt. Her må det nå kjøpes inn blant annet kontorstol, et par skap osv. Alt vil kun benyttes til bedriften, regner med alt kan utgiftsføres? Noen begrensninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel fordele mellom bedrift og privat nytte, dvs foreta en skjønnsmessig fordeling.

 

Når det gjelder kontorutstyr så er det normalt fradragsberettiget, men det forutsetter selvsagt at det er nødvendig for firmaet og ikke benyttes privat, evt at du fordeler kost på bedrift og privat ut i fra bruk. Merk at dersom du skal ha fradrag for hjemmekontor så er det strenge regler knyttet til hva som kan ansees som hjemmekontor.

Lenke til kommentar

Hei

Driver et ENK som har 2 nettbutikker pr nå. Den ene nettbutikken selger utstyr til håndverkere. For å kunne teste noen av produktene jeg selger, samt kunne lage presentasjoner og produktfotografier, så trenger jeg en dem utstyr/verktøy. Kan jeg utgiftsføre dette fullt og helt i regnskapet? Utstyret vil primært bli brukt i bedriftssammenheng.

Hvis du tar ut gjenstander fra varelager for å bruke det som driftsmidler kan du fradragsføre dem som om du hadde kjøpt dem direkte (merk at det gjelder noen særregler, blant annet må du inntektsføre differansen hvis det hadde vært billigere å kjøpe det som driftsmidler enn som varer).

 

Skaffer du utstyr for å lage presentasjoner og produktfotografier er dette fradragsberettigede anskaffelser så lenge hovedbruken er firmarelatert. Hovedbruk er her 51 % eller mer av brukstiden.

 

Videre: har et kontor i huset vårt. Her må det nå kjøpes inn blant annet kontorstol, et par skap osv. Alt vil kun benyttes til bedriften, regner med alt kan utgiftsføres? Noen begrensninger?

Fradragsføring av møbler skjer etter etter bruksfordeling privat/inntektsgivende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...