Wiktory8 Skrevet 22. april 2019 Forfatter Del Skrevet 22. april 2019 Tydelig et supperåd som sender ut oppsigelser, informasjon osv før de har tenkt og undersøkt. De får en sabla jobb med å rydde opp i rotet de har skapt. Men hvordan kan andeleiere greie å få styret til å rydde opp i dette sabla rotet når de med hjelp av forretningsfører bare setter seg på bakbeina. Styret har inngått en avtale med et firma for å opprette 34 biloppstillingsplasser med ladetårn, med oppstart 2. mai. 34 andelseiere får likvidert sin leieavtale fra 30. april. Ordinær generalforsamling er 15. mai. Fristen for forslag til generalforsamling var 15. april. HJÆÆLP! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Midlertidig forføyning. Kontakt advokat. 1 Lenke til kommentar
Wiktory8 Skrevet 22. april 2019 Forfatter Del Skrevet 22. april 2019 Midlertidig forføyning. Kontakt advokat. Dette synes jeg var et litt for kort svar. Jeg synes jeg trenger litt "mer kjøtt på beinet" før jeg går til, det jeg kaller et drastisk skritt, advokat. Det kan koste meg dyrt, på min lille pensjonistlønn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Er det krav om at du har elbil eller hybrid for å leie en BOB med lademulighet? Dyrere blir det sikkert, men kanskje likevel et alternativ. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 Bare for de berørte å nekte å flytte bilen Lenke til kommentar
Wiktory8 Skrevet 23. april 2019 Forfatter Del Skrevet 23. april 2019 Er det krav om at du har elbil eller hybrid for å leie en BOB med lademulighet? Dyrere blir det sikkert, men kanskje likevel et alternativ. Styret har vedtatt følgende: "Frist for anskaffelse av el- eller hybridbil etter signert leieavtale / innbetalt innskudd settes til 12 måneder." Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 Hvis du har en veldig kort bil (WV Up eller ennå kortere) kan det bli plass til en Buddy bak den. En brukt Buddy i dårlig forfatning kan fåes for noen tusenlapper og innfri kravet om elbil på BOP med lading. Det høres kanskje ut som et stort tapsprosjekt, men melder man buddyen inn i nabobil eller lignende bildelingstjenester så kan det gå i pluss. Det blir nok mye logistikk med flytting av bil, men det er kanskje en mulig måte å omgå reglene på. I infoskrivet la de vekt på verdiøkning på boliger med lademulighet. Det argumentet er jo null verdt om man ikke har ladbar bil med ladeplass. Årevis med venteliste på sårt tiltrengte plasser og antagelig ennå mer sårt tiltrengte ladeplasser er jo ikke akkurat noe man skriver i prospektet. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 Buddy er jo ikke en bil så det forutsetter vel at de godtar motorsykler på samme måte.. Lenke til kommentar
Wiktory8 Skrevet 23. april 2019 Forfatter Del Skrevet 23. april 2019 Buddy er jo ikke en bil så det forutsetter vel at de godtar motorsykler på samme måte.. Det heter biloppstillingsplass. Jeg har tidligere (riktignok noen få år siden) fått beskjed skriftlig fra styret, om at jeg ikke fikk lov til å parkere min 1800 ccm. MC på det som er en BILoppstilingsplass. Tro det eller ei, men det er helt sant! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 Det heter biloppstillingsplass. Jeg har tidligere (riktignok noen få år siden) fått beskjed skriftlig fra styret, om at jeg ikke fikk lov til å parkere min 1800 ccm. MC på det som er en BILoppstilingsplass. Tro det eller ei, men det er helt sant! Akkurat, og siden Buddy er en motorsykkel er det vel ikke lov å parkere den på en slik ladeplass heller.. Lenke til kommentar
Wiktory8 Skrevet 23. april 2019 Forfatter Del Skrevet 23. april 2019 Hvis du har en veldig kort bil (WV Up eller ennå kortere) kan det bli plass til en Buddy bak den. En brukt Buddy i dårlig forfatning kan fåes for noen tusenlapper og innfri kravet om elbil på BOP med lading. Det høres kanskje ut som et stort tapsprosjekt, men melder man buddyen inn i nabobil eller lignende bildelingstjenester så kan det gå i pluss. Det blir nok mye logistikk med flytting av bil, men det er kanskje en mulig måte å omgå reglene på. I infoskrivet la de vekt på verdiøkning på boliger med lademulighet. Det argumentet er jo null verdt om man ikke har ladbar bil med ladeplass. Årevis med venteliste på sårt tiltrengte plasser og antagelig ennå mer sårt tiltrengte ladeplasser er jo ikke akkurat noe man skriver i prospektet. §11 i Reglement for billoppstillingsplasser i xxxx borettslag. "Tildelt biloppstillingsplass skal benyttes til parkering av bil. Dobbeltparkering, parkering av lastebiler, busser, avskiltede kjøretøy, hengere, campingvogner eller lignende er ikke tillatt. Overtredelser kan medføre borttauing for kjøretøyets eiers regning og risiko. Gjentakelser kan føre til oppsigelse av leieforholdet." Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. april 2019 Del Skrevet 23. april 2019 Dette borettslaget trenger vel noen endringer, det er bare å stille til valg og sørge for å fjerne teite reguleringer over tid. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Dette ble vedtatt uten 2/3 flertall? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Jeg ville fremlagt mistillitsforslag mot styret. Her ser det ut som det er personlig vinning som styrer. Og hva du parkerer på din egen parkeringsplass har ikke styret noe med. Hva om du hadde pickup? Det er tross alt en liten lastebil. Eller hva med en ATV eller UTV? Tross alt biler med MC-motor. Nei, styret deres har tatt seg friheter langt over deres mandat. Endret 14. mai 2019 av Dragen Lenke til kommentar
Wiktory8 Skrevet 14. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2019 Var du tilstede på generalforsamlingen? Hva sto i sakspapirene i innkallingen til generalforsamlingen? Jeg var innlagt på sykehus og var dessverre ikke på generalforsamlingen. Vedrørende innkallingen: Det sto at det skal etableres ladeplasser for elbil. Det sto ingen ting om at disse 34 plassene skulle ofres Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Burde ikke alle plassene omfordeles? Altså at alle avtalene til alle 120 bilplasser ble terminert, og de med høyest ansiennitet fikk tildelt de gjenværende 86 plassene. Og de med el-bil ble prioritert på de nye ladeplassene. Uavhengig av hvilke parkeringsplasser som berøres. Virker merkelig å kun frarøve de uheldige beboerne som tilfeldigvis hadde plass nr. 1-35 som sin parkeringsplass. 1 Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 (endret) Det er noen deler av innkallingen som ikke er riktig eller muligens ikke riktig. For det første har hverken NEK400 eller FEL tilbakevirkende kraft og hensynet til elbiler har ikke vært en del av NEK400 før i fjor. En annen ting er at schuko _er_ beregnet for kontinuerlig last, men ikke med 16A. Hvor mye av produktavhengig men vanligvis er det bygget for kontinuerlig bruk på 8 eller 10A, samt kortvarige laster (>1 time) på 16A. Der tar du nok feil - NEK400 har i dette tilfellet en tilbakevirkende kraft på grunn av §16 i FEL: Bruk av eksisterende kontakter På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas. Dersom eksisterende kurs med vanlig kontakt skal benyttes for regelmessig lading vil dette være å anse som en bruksendring etter §16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg som krever at anlegget "skal være egnet til forutsatt bruk". Bakgrunnen er at lading av elbil vil innebære en vesentlig endring i belastningsmønster og type belastning. Selv om en vanlig kontakt kan tilkobles med 16A er den ikke laget for denne høye belastingen over tid. DSB erfarer ofte varmgang og smelteskader ved tilsyn. Slike skader er en stor risiko for brann. I tillegg vil ladesystemet i elbilen maskere en vanlig jordfeilbryter som da ikke vil fungere ved jordfeil. Da kan det oppstå livsfarlige situasjoner. Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet. https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#bruk-av-eksisterende-kontakter Videre normkrav ligger i NEK400:722 og vil i de aller fleste tilfeller kreve ombygging av ladekurs. Strengt tatt er de eneste løsningene som ikke faller inn under dette kurser etablert til elbillading før NEK400:2014, da det strengt tatt ikke er en bruksendring. Endret 22. mai 2019 av unik42 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 Tja, du har et poeng angående bruksendring, men det er kun hvis det er en reell bruksendring. - Mange sånne stikk var beregnet for motorvarmere som kunne stå på ganske kontinuerlig. Begrenser man laderen til 8-10A (den kontinuerlige lasten den spesifikke stikken er beregnet for) så mener jeg bruken er den samme som før, altså ingen bruksendring. - Jordfeilvernet er nok verre. Jordfeilvernet på sånne kurser er veldig sjeldent (kanskje kun i teorien) type B. Hvis det nå var type B fra før så mener jeg det ikke er noen bruksendring, men ettersom det er sjeldent så har du helt klart et poeng der. Dersom det ikke er type B så er det en klar bruksendring. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Men nå er det ikke jeg som har et poeng, det er DSB. Du vil få pålegg om utbedring av tilsynet om det oppdages at du lader med klattlader i schuko på noe annet enn dedikert ladekurs på 10A og med jordfeilvern type B. Motorvarmere sto ikke på i 10-12timer! 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Motorvarmere sto ikke på i 10-12timer! Kursen og materiellet var beregnet for det (inntil 8-10A) - ergo ingen bruksendring som følge av effekt så lenge man holder seg innenfor 8-10A med det nye utstyret også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå