Gå til innhold

Neste generasjon bør ha 8K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Lurer på hvorfor folk nøyer seg med 30fps på konsoll, det føles helt grusomt ut om man har en god PC. Blir det 8k på de neste konsollene blir det 30fps og ustabilt. Håper de heller kjører 4k og får høyere fps. Eller la folk velge innstillinger i spillet er den beste løsningen. Husker jeg spilte Gears 4 på både Xen og PC. Herregud for grusomt det var på konsoll i forhold til PC, dag og natt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var 4k egentlig noen revolusjon?

 

Det er ikke umulig at det til og med sitter noen gamlinger en plass i Norge og ser nyhetene på en CRT TV. ;) Utskiftningen av TV apparater er ganske gradvis.

 

En ting som irriterer meg litt er hvordan denne industrien som lever av å måtte gjen oppfinne seg selv hele tiden, likevel klarer å ødelegge slik for seg selv. Skjønt, kanskje er det slik de skaper "behovet" for nye elektriske duppeditter? Ved å ta livet av de gamle? Jeg elsker 3D filmer, men jeg skjønner jævlig godt at det ikke slo an. Selv når Samsung som siste merke ga opp 3D, var vel den mest solgte størrelsen på TV'er i Norge rundt 55". Hvem faen er det som klarer å få noen glede av 3D på en slik "miniatyr" TV? Likeledes var det på en måte med 4K. 4K TV'ene i Norge i "de 1000 hjem" var alt for små til å ha noen særlig glede av 4K når det kom, ikke ved vanlig sitteavstand.

 

Men slik har det nå "alltid" vært. Noen av oss husker den gang 32" var en "stor" LCD TV. Så overtok 40" og 42" som de mest solgte størrelsene. 50" og 55" etter det, og nå er vi vel der at det ser ut som at folk flest ser på, eller etter 65"+. Om noen år vil vi, om trenden fortsetter, være der at 8K faktisk vil ha noe for seg. Som sagt elsker jeg 3D filmer, ikke vanskelig det, når man har en 78" TV. Og når jeg på den oppgraderte fra XBOX One S til X, og begynte å spille Diablo 3 i 4K i stedet for 1080p... Vel, om man ikke ser stor forskjell da, så tviler jeg på om man kan kjøre bil lovlig i Norge. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme skolelys ser at hoppet fra 2k til 4k har en faktor på 4.

Og hoppet fra 4k til 8k har en faktor på......tada! =4.

 

Sist gang vi diskuterte dette, fra 2k til 4k, ble det sagt at en 4-dobling ikke var mulig. Tada!.....de fikk det til.

Nå diskuterer vi igjen om en 4-dobling er mulig, og enkelte konkluderer med....."det går ikke".

 

Vel noen skolelys ser fagene under ett, og tenker tverrfaglig. Så hvis vi nå blander historiefaget med mattefaget, så vil et skolelys som ser lengre linjer både bakover og fremover, ha en høyere forståelse.  :w00t: 

 

Og jeg er helt enig. Det kommer i utgangspunktet til å blir et markedsføringsgimmick å få stemplet 8k!! på konsollene, selv om det tar lang tid før vi får ekte 8k!!!. Men tro meg, de kommer til å klare det.

(Nå brukte jeg mest historiefaget, og ikke så mye mattefaget her i konklusjonen. :rofl: )

Ser du fortsetter i ren trollstil men det begynner å bli en vant gangart på deg.

 

Nå hadde jeg lyst til å tilføre at det ikke dreier seg om bare ren prosentregning men å få teknologien i alle ledd til å henge med i å få drevet et stadig økende antall piksler.

 

Men tenkte at dette var du i stand til å komme frem til selv, men ser jeg tok feil ;)

 

Hvis du tror at 8K blir like "enkelt" å få til som 4K i spill så tror jeg du undervurderer de nødvendige fremskrittene vi trenger i den teknologiske utviklingen. Frem til nå har det nærmest vært et løp bestående av hovedsaklig å "krympe + øke antall + die-size" så enkelt blir det ikke nødvendigvis videre.

 

Vi befinner oss nå rundt 7nm men enkelte sliter selv her (uten å sammenligne epler og pærer). Vi var på 28nm når denne generasjonen ble lansert. Xbox One X og S var på 16nm Vi står ikke nødvendigvis ovenfor et like enkelt løp som det har vært til nå, videre.

 

Sist gang vi diskuterte dette, fra 2k til 4k, ble det sagt at en 4-dobling ikke var mulig. Tada!.

 

Helt feil. Jeg kan ikke huske at dette har blitt sagt av noen av oss og siterer derfor MistaPi

 

Det måtte en mellom generasjon til da og mye av tvilen dreide seg om native 4K, noe som stort sett har vist seg å stemme.

 

Videre...

Vel noen skolelys ser fagene under ett, og tenker tverrfaglig. Så hvis vi nå blander historiefaget med mattefaget, så vil et skolelys som ser lengre linjer både bakover og fremover, ha en høyere forståelse.

 

 

Det overasker meg ikke at du sier "tverrfaglig" og ikke er i stand til å bedømme hva vi trenger av teknologiske fremskritt og heller ikke evner å se sammenhengene der. Det var jo nettopp det tverrfaglige i min sammenstilling.

 

Historie har selvsagt verdi, og en viktig verdi, men langt i fra på måten du fremstiller det. Hvis du tror at man klarer å utvikle seg til å løfte 200kg eller 200kg til 400kg på samme tid som man utviklet seg til å gå fra 50kg til 100kg så er jeg redd for at du bruker "historikk" helt feil. Men begynner å treffe noen utfordringer man ikke hadde fra 50-100kg.

 

Bare for at vi snakker 2x eller 4x (eller prosentregning) så betyr absolutt ikke det at det skjer like enkelt som i forrige 2x eller 4x.

 

så vil et skolelys som ser lengre linjer både bakover og fremover, ha en høyere forståelse

Dermed slår det meg at du umulig kan snakke om deg selv her ;)

 

Og igjen ingen har betvilt at vi vil klare å nå 8K også i de aller fleste spill men utfordringen er ikke nødvendigvis like "enkel" som fra 2K til 4K og dermed en litt annen ballgame enn vi har sett tidligere.

 

EDIT

Ta så utgangspunkt i at PS5 og XB2 vil komme med Ryzen3/Navi APU på 7nm.

 

Som de fleste er enig i så tipper man at de kanskje klarer å drive "8K" 30FPS i noen tilpassede titler men at native 8K 30+FPS er mer usikkert før neste mellomgenerasjon.

 

Med APU på 7nm for å oppnå "8K" 30FPS.

Hva ser du for deg, tverrfaglig sett, at trengs for native 8K 60FPS? Og når tenker du at vi når det? Kun 3 år etter PS5?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Oppløsning er oppskrytt og helt feil fokus.

Alt under 60 fps er en vits i neste konsollgenerasjon. Playstation 2 hadde 60 fps.

 

Å komme med slike bombastiske utsagn er det som som er helt feil fokus. ;)

 

Det finnes en haug av forskjellige spillsjangre, og ikke alle (om noen) krever 60 fps. En av mine favoritter; Divinity: Original Sin vil ha ~0 utbytte av å kjøre i 60 fps. 8K derimot, vel, OK, det kommer ikke til å være for alle det heller. ;)

 

Men personlig ser ihvertfall ikke jeg noen problemer med "både og", i stedet for "enten eller". En konsoll som klarer både 4K@60fps og 8K@30fps kan da ikke være så galt? :p

 

Akkurat det med 60fps er jo ganske enkelt. Om vi ser bort fra forbedringer i måten å jobbe på, slik som nevnte foveated rendering, eller CBR for den saks skyld. Så er det så enkelt som at vi må ha en GPU som klarer å lage dobbelt så mange pixler i sekundet som en GPU som klarer 30 fps. Og vi må ha en CPU som i tillegg klarer å holde følge. Zen 2 har vel rundt dobbelt så høy IPC som Jaguar kjernene i X1X, vil være klokket ~50% høyere, og ha SMT i tillegg til 8 fysiske kjerner... Så vi snakker nok om en minst 3 -4 ganger så rask CPU som i dagens. 60 fps vil med andre ord være det minste problemet i verden på CPU siden.

 

Det er sånn sett bare GPU siden som er spørsmålet. Som nevnt tidligere; CBR + foveated rendering (dynamisk oppløsning også forsåvidt, men da mister man jo potensielt oppløsning på en måte som vil være synlig) vil gjøre at GPU slipper å rendre ganske mange pixler enn uten. Og som jeg sa; så lenge vi gir GPU litt ekstra tid å jobbe på, ved å ha triple buffer skrudd på, så bør en GPU som er dobbelt så kraftig som den i X1X, fint klare 8K@30fps...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

At utviklingsfokuset må vinkles noe vekk fra "Brute Force" og over til smartere teknikker som Foveated Rendering (VR motivert) osv. er helt klart.

 

 

EDIT:

Håper også heller at det blir vekting mot slikt, enn 8K.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Å komme med slike bombastiske utsagn er det som som er helt feil fokus. ;)

 

Det finnes en haug av forskjellige spillsjangre, og ikke alle (om noen) krever 60 fps. En av mine favoritter; Divinity: Original Sin vil ha ~0 utbytte av å kjøre i 60 fps. 8K derimot, vel, OK, det kommer ikke til å være for alle det heller. ;)

 

Men personlig ser ihvertfall ikke jeg noen problemer med "både og", i stedet for "enten eller". En konsoll som klarer både 4K@60fps og 8K@30fps kan da ikke være så galt? :p

 

Akkurat det med 60fps er jo ganske enkelt. Om vi ser bort fra forbedringer i måten å jobbe på, slik som nevnte foveated rendering, eller CBR for den saks skyld. Så er det så enkelt som at vi må ha en GPU som klarer å lage dobbelt så mange pixler i sekundet som en GPU som klarer 30 fps. Og vi må ha en CPU som i tillegg klarer å holde følge. Zen 2 har vel rundt dobbelt så høy IPC som Jaguar kjernene i X1X, vil være klokket ~50% høyere, og ha SMT i tillegg til 8 fysiske kjerner... Så vi snakker nok om en minst 3 -4 ganger så rask CPU som i dagens. 60 fps vil med andre ord være det minste problemet i verden på CPU siden.

 

Det er sånn sett bare GPU siden som er spørsmålet. Som nevnt tidligere; CBR + foveated rendering (dynamisk oppløsning også forsåvidt, men da mister man jo potensielt oppløsning på en måte som vil være synlig) vil gjøre at GPU slipper å rendre ganske mange pixler enn uten. Og som jeg sa; så lenge vi gir GPU litt ekstra tid å jobbe på, ved å ha triple buffer skrudd på, så bør en GPU som er dobbelt så kraftig som den i X1X, fint klare 8K@30fps...

 

Jeg tror at native 4K kommer til å bli nokså sjelden også på neste generasjons konsollene, da tapet av bildekvalitet med f.eks 1800P eller bruk av dynamic resolution scaling er ganske liten på en TV (normale størrelser og sitteavstand). Så grafikken må nok ofte bli redusert en del for "8K" 30FPS. Så selv om det er en mulighet, hvor interessant blir det da med 8K med både halvert framrate og potensielt markant svakere kjernegrafikk, ikke bare for brukerne også for spill utviklerne å bruke tid og penger på det. Det vil neppe bli en utbredt løsning, men som nevnt så utelukker jeg ikke "8K" i relativt fåtalls spill i fremtiden.
 
Anngående foveated rendering så har jeg bare lest om dette som en teknikk for VR briller. Hvordan tenker du deg dette vil fungere på en TV? Vil eye tracking foveated rendering fungere på flere meter avstand og det må se ganske rart ut for andre i rommet. Jeg ser ikke at fixed foveated rendering er god løsning med mindre man har en veldig stor TV og/eller sitter veldig nærme TV'en.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg tror at native 4K kommer til å bli nokså sjelden også på neste generasjons konsollene, da tapet av bildekvalitet med f.eks 1800P eller bruk av dynamic resolution scaling er ganske liten på en TV (normale størrelser og sitteavstand). Så grafikken må nok ofte bli redusert en del for "8K" 30FPS. Så selv om det er en mulighet, hvor interessant blir det da med 8K med både halvert framrate og potensielt markant svakere kjernegrafikk, ikke bare for brukerne også for spill utviklerne å bruke tid og penger på det. Det vil neppe bli en utbredt løsning, men som nevnt så utelukker jeg ikke "8K" i relativt fåtalls spill i fremtiden.
 
Anngående foveated rendering så har jeg bare lest om dette som en teknikk for VR briller. Hvordan tenker du deg dette vil fungere på en TV? Vil eye tracking foveated rendering fungere på flere meter avstand og det må se ganske rart ut for andre i rommet. Jeg ser ikke at fixed foveated rendering er god løsning med mindre man har en veldig stor TV og/eller sitter veldig nærme TV'en.

 

 

Nei, foveated rendering på konsoll trenger ikke være "fixed". Det vil være å benytte geometri og lys data slik at maskinen selv "ser" hvilke områder som ikke trenger samme oppløsning som resten. En mørk krok i et hjørne for eksempel, eller en fordypning i et objekt. Hver eneste pixel i slike områder vil med tradisjonelle metoder beregnes til samme "kostnad" som alle andre mer "synlige" elementer på skjermen. Ved foveated rendering kan maskinen i stedet rendre områder som dette i halv oppløsning (kanskje ikke det en gang) som et eksempel. De kan også eksperimentere med å prøve å forutsi hvor brukeren kommer til å se på skjermen, siden eye tracking ikke blir aktuelt. Hvor vellykket det blir skal jeg ikke mene noe om før jeg har sett det i bruk, og eventuelt modnes.

 

CBR var ganske åpenbart i begynnelsen, men etter at utviklerne nå har lekt litt med det, så har faktisk selv pixel "detektivene" hos Digital Foundry ved flere anledninger rapportert at spill er i native 4K, bare for senere ha måttet oppdatere artiklene med info om at utviklerne har kontaktet dem og sagt at de faktisk benytter CBR.

 

---

 

En ting jeg finner litt merkelig her i tråden nå, er det jeg oppfatter som en litt slags negativitet? Mens argumentene ikke akkurat gir så mye mening hele tiden heller. På den ene siden sies det av noen at 1080p var "nok". "Vi har jo allerede på "vanlig" sitteavstand problemer med å se forskjell på 4K og 1080p"...

 

Men altså, Sony sier; "PS5 takler spill i 8K!"... En ting er at, OK for enkelte høres dette usannsynlig ut. Men hvorfor skulle noen med vettet i behold klage på det? Altså, det er kanskje litt PR bullshit blandet inn som hevder vesentlig bedre ytelse enn man selv klarer å tro på. Men vil ikke det i så fall bety at de overgår ens forventninger, selv om de klarer å innfri bare sånn nogen lunde? Er ikke det en bra ting i så fall?

 

Som sagt: Dagens 4K@30fps titler vil kreve dobbelt så rask CPU og GPU for å kunne kjøres i 60fps. Vi vet nå at begge deler vil være minst 2 ganger raskere, potensielt vesentlig mer. Hvor er jubelen?

Lenke til kommentar

Nei, foveated rendering på konsoll trenger ikke være "fixed". Det vil være å benytte geometri og lys data slik at maskinen selv "ser" hvilke områder som ikke trenger samme oppløsning som resten. En mørk krok i et hjørne for eksempel, eller en fordypning i et objekt. Hver eneste pixel i slike områder vil med tradisjonelle metoder beregnes til samme "kostnad" som alle andre mer "synlige" elementer på skjermen. Ved foveated rendering kan maskinen i stedet rendre områder som dette i halv oppløsning (kanskje ikke det en gang) som et eksempel. De kan også eksperimentere med å prøve å forutsi hvor brukeren kommer til å se på skjermen, siden eye tracking ikke blir aktuelt. Hvor vellykket det blir skal jeg ikke mene noe om før jeg har sett det i bruk, og eventuelt modnes.

 

Foveated rendering går ut på å ta utgangspunkt i et fokuspunkt og rendre alt rundt i gradvis lavere oppløsning. Jeg ser nå at variabel rate shading kan bli brukt med foveated rendering (som reduserer antall pixler som blir kjørt i pixel shader operasjoner) og kan være brukbart i enkelte spill på skjerm/TV, men det du beskriver er vel mer "ren" VRS.

 

 

 

En ting jeg finner litt merkelig her i tråden nå, er det jeg oppfatter som en litt slags negativitet? Mens argumentene ikke akkurat gir så mye mening hele tiden heller. På den ene siden sies det av noen at 1080p var "nok". "Vi har jo allerede på "vanlig" sitteavstand problemer med å se forskjell på 4K og 1080p"...

Jeg er litt usikker på den var ment til meg, men jeg skrev 1800P og ikke 1080p, nærmere bestemt 3200x1800. Jeg har som oftes ikke noe problemer med å se forskjell mellom 1080p og 4K. Jeg sitter forøvrig ca. 2M fra en 55" TV.

 

 

 

 

 
Men altså, Sony sier; "PS5 takler spill i 8K!"... En ting er at, OK for enkelte høres dette usannsynlig ut. Men hvorfor skulle noen med vettet i behold klage på det? Altså, det er kanskje litt PR bullshit blandet inn som hevder vesentlig bedre ytelse enn man selv klarer å tro på. Men vil ikke det i så fall bety at de overgår ens forventninger, selv om de klarer å innfri bare sånn nogen lunde? Er ikke det en bra ting i så fall?
 
Som sagt: Dagens 4K@30fps titler vil kreve dobbelt så rask CPU og GPU for å kunne kjøres i 60fps. Vi vet nå at begge deler vil være minst 2 ganger raskere, potensielt vesentlig mer. Hvor er jubelen?
Jeg mener ihvertfall at jeg ikke har uttrykt negativitet om PS5, men heller mer et ønske om at spill utviklerne pusher kjernegrafikk i "4K" enn å gå for "8K", noe jeg også er ganske sikker på at dem stort sett kommer til å gjøre. Det er ikke sannsynlig at "8K" vil bli standard på PS5 og jeg mener også at det burde heller ikke være ønskelig (det er dog sikkert noen som ville ha satt mer pris på 8K) er ihvertfall det jeg vil få frem. 
Jeg har uttrykt "jubel" i en annen tråd her om PS5, der jeg skriver: "Det som kanskje er mest spennende er hvilken imponerende og levende spill verdener utviklerne vil lage i fremtiden med Ryzen og en lynrask SSD". Jeg liker virkelig det som har kommet frem hittil og det har overgått mine forventninger. Bl.a forventet jeg 4-6 Zen kjerner og en lynrask solid state storage kom også som en veldig positiv overraskelse. Med tanke på hvor mye utviklerne får ut av de stakkarslige Jaguar kjernene i dagens konsoller blir det virkelig spennende å se hva dem får ut av 8 Zen2 kjerner i fremtiden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dummeste jeg har hørt. Tror faktisk så mange av dere at en konsoll kan klare 8k i noe annet en tetris og til nød minecraft.

Og for det andre 4k er såpass klart hvis det er ekte 4k vi snakker om og ikke checkerboard etc at og i det heletatt ha 8k er meningsløst, så sant du ikke sitter 10cm foran tv skjermen.

tull og vas akuratt som gamer mus med 10000000000000000000dpi. Hva er vitsen ????????

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var samme historiene fra samme folke når 4K skulle komme på Xbox .... Gud bedre

Du roter.

 

Før 2013-lansering sa mange at konsollene ikke ville kjøre spill i 4k. Noen trodde faktisk at de ville det. Skeptikerne fikk rett. Xbox og PS 4 klarer i praksis ikke 1080p og 60 fps. I krevende spill må framerate begrenses til 30 fps eller kjøre i ustabil 60.

 

Før Ps4 Pro og Xbox One X var det ikke samme diskusjonen. Pro og X skulle jo kjøre i 4k. Det var salgsargumentet.

 

Det viste seg at heller ikke disse oppgraderte konsollene klarte 4k. Som oftest er det checkerboarding og i praksis rundt 1600-1900p. Tilnærmet aldri 4k og 60 fps.

 

Den neste generasjonen bør tilstrebe 60 fps og 4k. Ikke mer lovnader som de ikke kan holde.

 

Egentlig ganske sprøtt at noe slikt må forklares. En får ikke 2080ti-ytelse i en maskin til 5000 kroner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Foveated rendering går ut på å ta utgangspunkt i et fokuspunkt og rendre alt rundt i gradvis lavere oppløsning. Jeg ser nå at variabel rate shading kan bli brukt med foveated rendering (som reduserer antall pixler som blir kjørt i pixel shader operasjoner) og kan være brukbart i enkelte spill på skjerm/TV, men det du beskriver er vel mer "ren" VRS.

Du har helt rett, det er jeg som roter. Men akkurat som utviklere gjerne til konsoll vil legge inn forsinkelser for å flytte tearing opp til starten av frames slik at de skal bli mindre synlige. Vil "pre-tracking" av øye bevegelser for å forutsi hvor på skjermen spillere vil se, også være en ting som potensielt kan benyttes til foveated rendering uten "real time" øye-sporing. Akkurat den tingen er jeg som sagt litt skeptisk til, men som jeg sa, og sammenliknet med CBR; CBR var ikke bra i begynnelsen, men har med litt tid blitt veldig bra. Om de kan få til FR uten øye-sporing på en god måte skal likeledes bli interessant å se. Skjønt, om de ikke får det til, så er det jo heller ikke sikkert at vi noensinne får se det. :p

 

Men som du sier; VRS er jo en helt annen ting. Det er bare det jeg fra tidligere diskusjoner i andre fora har blitt vant til at VSR har blitt bakt inn i ett samlebegrep, og jeg husket ikke i farten på at VRS er en egen greie.

 

Det irriterer meg litt, for jeg visste at jeg hadde glemte noe, det var derfor jeg skrev i første post "foveated rendering etc.". Der etc altså skulle vært VRS. Man det er klart, det kan jo være mer jeg har glemt. ;)

 

Jeg er litt usikker på den var ment til meg, men jeg skrev 1800P og ikke 1080p, nærmere bestemt 3200x1800. Jeg har som oftes ikke noe problemer med å se forskjell mellom 1080p og 4K. Jeg sitter forøvrig ca. 2M fra en 55" TV.

 

Nei, det var ikke ment til deg spesifikt, men som en generell betraktning. Om man skriver 2 poster rett etter hverandre risikerer man nemlig at en moderator popper innom og slår dem sammen til en likevel. Derfor forsøkte jeg altså å skille ut det som ikke var direkte til deg med de tre strekene.

 

Dummeste jeg har hørt. Tror faktisk så mange av dere at en konsoll kan klare 8k i noe annet en tetris og til nød minecraft.

Og for det andre 4k er såpass klart hvis det er ekte 4k vi snakker om og ikke checkerboard etc at og i det heletatt ha 8k er meningsløst, så sant du ikke sitter 10cm foran tv skjermen.

tull og vas akuratt som gamer mus med 10000000000000000000dpi. Hva er vitsen ????????

 

Det dummeste jeg "hører" er når folk blir presentert med bevis for hvordan en ting er mulig. Men så fortsetter å diskutere ut fra sine egne overbevisninger som ikke har rot i noe som helst annet enn fordommer. Du har blitt presentert for bevis som viser hva som skal til for å klare 8K gaming. Hva med å forholde deg til dem, og diskutere ut fra hva der du er uenig i heller?

 

Du roter.

 

Før 2013-lansering sa mange at konsollene ikke ville kjøre spill i 4k. Noen trodde faktisk at de ville det. Skeptikerne fikk rett. Xbox og PS 4 klarer i praksis ikke 1080p og 60 fps. I krevende spill må framerate begrenses til 30 fps eller kjøre i ustabil 60.

 

Før Ps4 Pro og Xbox One X var det ikke samme diskusjonen. Pro og X skulle jo kjøre i 4k. Det var salgsargumentet.

 

Det viste seg at heller ikke disse oppgraderte konsollene klarte 4k. Som oftest er det checkerboarding og i praksis rundt 1600-1900p. Tilnærmet aldri 4k og 60 fps.

 

Den neste generasjonen bør tilstrebe 60 fps og 4k. Ikke mer lovnader som de ikke kan holde.

 

Egentlig ganske sprøtt at noe slikt må forklares. En får ikke 2080ti-ytelse i en maskin til 5000 kroner.

 

Vel, nå forklarer du jo ingenting her da. ;)

 

Nylig har vi fått skjermkort (som du nevner) som klarer å utføre Ray Tracing i "real time" til en viss grad. Måten et bilde bygges opp da er en helt annen tilnærming enn ved tradisjonell rendring. Nærmere bestemt, det er en hybrid mellom rasterisering og Ray Tracing, fordi kortene ikke er i nærheten av å ha kraften til å klare 100% ekte Ray Tracing. Vil du hevde at bildene derfor ikke er i ekte native oppløsning? Siden deler av det ikke er produsert ved hjelp av tradisjonell rasterisering?

 

CBR er "ekte" 4K, eller kan ihvertfall være det. Så lenge annenhvert bilde er produsert i 4K med tradisjonell raterisering, og man ikke klarer se forskjell på påfølgende annenhver bilder, selv med zooming, i motsetning til Nvidias DLSS for eksempel. Så kan man ikke hevde at det ikke er i 4K. Annenhvert bilde som ikke produseres i 4K vha. tradisjonell rasterisering produseres i praksis bare på en annen måte. Om man da klarer å se at disse bildene ikke har samme "fidelitet" som om de var produsert med rasterisering, så skjønner jeg at man kan klage på det, og til og med hevde at det ikke er "ekte" 4K. Men når selv ikke profesjonelle pixel "detektiver" klarer å se forskjell ved 2-400% zoom... Sorry, da gir det ikke lenger noen som helst mening å klage på at det er produsert vha. CBR.

 

Nå, X1X hadde vel over 4x GPU kraften til X1/S? (~4,6x mener jeg å ha lest en plass) Men ville ikke trengt mer enn litt over dobbelt så kraftig GPU for å klare 60fps i det som på en X1/S vil være en 1080p@30fps tittel. Så X1X burde jo klare dette! Likevel ser vi at selv ikke X1X alltid klarer å få disse spillene opp i 60fps... Og det er ikke noe mysterium hvorfor; strikkmotor CPU'en som jeg nevnte, klarer rett og slett ikke følge med i svingene. Den er litt overklokket på X1X riktignok, og MS hevder de også har gjort "andre forbedringer". Men utviklere er ikke i tvil om hvor det er det stopper. Og det er altså i CPU. Med Zen 2 vil denne flaskehalsen forsvinne fullstendig. Vi har sett 8 Zen 2 kjerner på ~4GHz trekke 65W, og likevel slå/matche en 9900K. Når Zen 2 er fremme i "Xbox 2/PS5" vil den sannsynligvis ligge på litt over 3GHz, og trekke ~25W-30W.

 

Når det gjelder GPU ytelse, og pris på konsoll, så ser du ut til å glemme et par ting:

 

- "PS5/XBox2" er ventet i 2020, kanskje så sent som rett før jul 2020. Altså potensielt 1,5 år fra nå. For alt vi vet ligger 2080Ti på bruktmarkedet til 2000 Kr da. (mild overdrivelse :p).

 

- 2080Ti er i dag grovt overpriset, så det gir ikke mye mening å sammenlikne prisen mot det.

 

- Selv Vega 56 som har vært på markedet i over 1,5 år har nesten samme TFLOPS som 2080Ti, men koster i dag under 4000 Kr. Så, forbedr V56 med Navi arkitektur og krymp den ned til 7nm, og se så hva slags ytelse/pris den vil komme på. ;)

 

- Mest sannsynlig vil, dersom nødvendig, både "PS5" og "XBox2" bli subsidiert av produsenten. Det er bare Nintendo som klarer å tjene penger på selve konsollen i tillegg til spillene. ;)

 

- Volum; PS4 er solgt i rundt 90 millioner eksemplarer, X1 ligger rundt 45mill? Ved slike volum faller produksjons kostnaden per enhet ganske drastisk.

 

- Historikk; Ved lansering har de konsollene det kan være aktuelt å sammenlikne mot, hatt det som må sies å være svært imponerende spesifikasjoner i forhold til prisen. Skal dette snu i 2020? ;)

 

- Well, you get the idea. ;)

Lenke til kommentar

Synes i grunn denne oppsummeringen sier det flere av oss tenker.

 

The Wired article concludes that Sony will likely focus on the PS5’s “8K capability,” which, I’m sorry, but no it won’t. Yes, Japan intends to broadcast the 2020 Tokyo Olympics in 8K. The first 4K UHD broadcast was in 2008. Yet somehow — notwithstanding this empirical fact — broadcast TV and streaming are still anchored to 720p/1080p. The first 4K TV set went on sale in 2013; 4K sets are only expected to cross over 50 percent of total TV shipments this year, in 2019. 8K is expected to hold 0.2 percent market share this year.

8K-TV-Sets

 

No one is targeting 8K for the PlayStation 5 because there are no 8K TVs in market, there will be precious few 8K TVs in market by 2020, and therefore absolutely no point to attempting to launch an 8K streaming service that would suck down titanic amounts of network bandwidth. The video standard intended to be used for 8K, known as Versatile Video Coding, won’t be completed until 2020 at the earliest, which means hardware support won’t be ready until 2021 or 2022. That’s also really important because each generation of video codec has slashed bandwidth needs by 40-50 percent, allowing the resolution to scale upwards more easily. H.265/HEVC is ~50 percent more efficient than H.264; VCC is targeting 1.5x higher compression at the same quality level than HEVC. Like HEVC, it will require more horsepower to decode. Like HEVC, it’ll take a few years before we see hardware supporting it. There is no reason to believe 8K is on some sort of accelerated timeline for deployment compared with 4K.

 

The PS5 is not an 8K console. It might one day be updated to support 8K video decoding in software if Sony wants to go to the trouble. It may be technically possible to play games in 8K on the PS5, in much the same way that it’s technically possible to play them on the PC — all you need is an old enough game with modern resolution support or supersampled AA capability, and you can play, say, Quake 3 at an effective 8K today, with the final output scaled down to 1080p or 4K to fit the limits of your monitor. But we won’t see AAA games targeting this resolution on the standard PS5, and we won’t see a “Ryzen 3600G” in the PS5. We won’t see an 8K gaming service, either, at least not in the next year or two. Even if we did, absent VVC, most people in the US wouldn’t have the bandwidth to deliver the content. Streaming services are still struggling to deliver acceptable latency and performance with a 1080p stream. 8K is 16x more pixels. It may happen, but it’s not happening soon.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke 8K støtte de neste årene, men det er helt fint at neste generasjons konsoller legger til støtte pga markedsføringshensyn, og at TV-produsenter lanserer 8K-TV'er av markedsføringshensyn. Jeg tror vi er tjent med at de pusher frem økt båndbredde i nye DP/HDMI standarder, slik at vi kan få støtte for høyere oppdateringsfrekvens (hz/fps), og HDR/10bit/12bit osv i lavere oppløsninger som 4K.

 

Noe må drive utviklingen fremover, og selv om det er "feil" ting (noe som uansett er subjektivt) som driver det fremover, så gir det alle mer fleksibilitet. Hvis overføringsstandardene stopper på 4K, så vil f.eks. VR bli for dårlig. Og dagens 4K skjermer støtter som regel ikke >120hz, HDR, bedre fargedybde osv, selv om de støtter basic 4K. Det er derfor viktig å pushe videre, så får vi bare håpe at fremtidens innhold ikke blir stuck på 24/30/60fps eller dårlige farger/dynamikk selv om det er 8K.

Endret av Ziff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...