Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

For lav ladespenning kanskje?


toriamos

Anbefalte innlegg

Har en Ford Sierra, 90 mod. Flatt batteri - lades opp - flatt igjen... Så er spørsmålet: kan dette skyldes for lav ladespenning? (nei har ikke målt ennå) Og om det er for lav ladespenning, kan man skifte ut en duppedings på dymamoen da, eller må hele saken byttes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en 86 sierra, som skal skrapes. På denne var det 13,5V ladespenning (for lavt), samt tynne ledninger mellom dynamo og batteri.

Dette ødelegger batteriet. Lagde meg en ny lader 14.2V, og bytta ledninger og batteri. Batteriet har holdt siden 1996. Så jeg kan bare anbefale å gjøre noe (lignende) med det.

Lenke til kommentar
Har en Ford Sierra, 90 mod. Flatt batteri - lades opp - flatt igjen... Så er spørsmålet: kan dette skyldes for lav ladespenning? (nei har ikke målt ennå) Og om det er for lav ladespenning, kan man skifte ut en duppedings på dymamoen da, eller må hele saken byttes?

"Duppedingsen" på dynamoen er spenningsregulatoren, som du lett kan bytte ut. Den fungerer også som børsteholder, slik at dette er en enhet. Er festet med to skruer bak på dynamoen, og på Sierra´n er det relativt enkelt å komme til disse for å skifte.

Regulatorer fåes i er rekke varianter, og som allerede nevnt, også i 14,2v. Anbefales, ikke minst fordi du også vil få bedre (sterkere) lys på bilen din.

Lenke til kommentar

Batteriet er kortsluttet eller har lite syre.

 

Man gjør ikke så mye med 14,4 v spenning, sålenge dynamoen ikke gir amp.

 

Ladelampa, slukker ved X ant, volt, men det betyr bare at batteriet får volt, det sier ikke noe om det får ampere.(må måles med Amp.meter, mellom dyn. og batt.)

 

Hvis dette gir null resultat, vil jeg tippe at børstene eller *diodebrua må skiftes.

 

*Lettere/billigere å bytte hele dynamoen.

 

Men har jeg forstått deg riktig Tori Amos ;) , så er det slik at batteriet lader så lenge motoren er i gang, men blir flatt en liten stund etter at motoren er stoppet?

 

Hvis så, tror jeg at batteriet er kortsluttet.(sjekk dette før du mistenker dynamoen).

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Takk for svar. - Opus: Jepp, det er slik at batteriet aldri har blitt helt flatings - starter om jeg ruller bilen i gang. Har aldri stoppet når motoren er i gang. Av og til lades batteriet, og av og til ikke. Ladelampa har aldri lyst. Typisk er at jeg starter, kjører en kilometer, og når jeg stopper igjen.... flatt. Dynamo og batteri ble skifta i fjor - samme greia da. For musikkinteresserte kan jeg nevne at da bodd jeg i Oslo, og levert inn bila på et opplæringsverksted, der Prepple Homb jobber, og det var han som skifta dynamo - Dynamo berørt av vokalisten i Dum Dum Boys selges til høystbydende! - uten signatur, men man kan ikke få alt. Eh.. her rota jeg meg bort merker jeg... Oki skal prøve å skifte spenningsregulatoren da, 14.2 volt skal bli.

Forøvrig synes jeg det er litt rart at batteriet lades av og til da - er det frekt av meg å spekulere i om viftereima er for slakk? (nei, det er mørkt, og batteriet flatt, så jeg får ikke sjekka om alle rundingene nede i der går rundt som de skal) MEN jeg har observert at det et par ganger har kommet litt røyk ut av panseret etter stopp (aldri skjedd før battteriet starta å flate ut).. trodde først at det var eksos som ble blåst forover av vinden, men kan det være at viftereima har slarka istedet for å blir dratt rundt da? HAR trykka litt på den, og den er ikke kjempestram, går fint an å trykke den inn et par centimeter uten å bruke særlig med kraft. Ja, ikke vet jeg - den oppmerksomme leser har sikkert fått med seg at bil har jeg ikke greie på.

Lenke til kommentar

Hvis viftereimen er slakk pleier den å gi lyd i fra seg. Slett med samme problemet på scorpioen min. Feilen der lå i starter kretsen hvor det var en kortslutning. Byttet bøttehvis av laderegulatorer, batterier og annet stæsj før jeg fant ut av det byttet kun en laderegulator etter det (de jeg byttet tidligere var sånne jeg ikke visste om de virket, men de var jævlig lett å putte i lommen når vi var hos høggeren og lette etter deler :D

Lenke til kommentar

Fordgnomen slårt til igjen. Ford og elektrisk går ikke akkurat hånd i hånd.

 

Selv trodde jeg at batteriet var ødelagt / dynamoen ladet dårlig på min scorpio. Symptomene var at bilen rett og slett ikke hadde nok strøm til å dra rundt starteren. Men ved litt nermere undersøkelse viste det seg at det bare var dårlig kontakt nede på starteren! Det var frontlysene som avslørte feilen. Vanligvis blir de mye svakere når man drar rundt starteren, dersom det er lite strøm. Men lysstyrken var rimelig konstant selv om starteren bare såvidt gikk rundt.

Lenke til kommentar
For musikkinteresserte kan jeg nevne at da bodd jeg i Oslo, og levert inn bila på et opplæringsverksted, der Prepple Homb jobber, og det var han som skifta dynamo

Kult :thumbup:

 

 

 

Tror nok at svaret ligger i en av postene du har fått til nå, ja.

 

Men...Hvis reima er stram og du ikke har noen kontaktfeil, sjekk batteriet.

 

Har hatt samme sympton som du har, flere ganger - batteri kortsluttet. :yes:

Det skal utrolig lite til. :(

Endret av Opus
Lenke til kommentar

Vel, nå står batteriet til lading. Spenningsregulator har jeg allerede forsøkt å montere en gang, men er jo bil-imbesil så jeg kom ikke på å dra ut splinten som holder børstene inne, så jeg fikk ikke til å skru i begge skruene. Tok bare en og en halv time med banning i snø****** og en tur innom butikken jeg kjøpte regulatoren i - (CD Bildeler i Trondheim forøvring - super service - himler ikke med øynene eller noe når sånne som jeg kommer innom og spør etter dingsebomsen på dynamoen) Klokka har blitt kvart på ni om kvelden, og nå skal jeg tøfle ned og fortelle den hersens dynamoen hvem som bestemmer her i huset, alternativet er å pynte juletre - så da velger jeg heller å pynte dynamoen.

 

GOD JUL :fun:

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Har noe lignende problem på min tror jeg, men lurte først på om noen kunne forklart meg et par ting.

 

På generatoren er det koplet 2 ledninger. En som leverer strøm og en til styring av ladestrømmen eller noe. Stemmer dette? Kan det isåfall være feil i det "styringssystemet"?

 

Spenninga over batteriet er ca. 11.6V når tenninga er av. Når bilen sviver er den som regel på rett over 12V. Av og til litt under og noen ganger litt over, men sjeldent over 13V. VELDIG sjeldent så hender det at spenninga er 14.0V idét jeg starter, men den synker raskt til 12-13V. (noen minutter).

 

Kan detta være regulatoren som tuller? Vet at bilen min regulerer generatoren ettersom det trengs, men syns det er rart at spenninga av og til synker helt ned til 11V mens jeg er ute og kjører.

 

Edit: Bilen er en '91 Citroën BX14TE

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Har noe lignende problem på min tror jeg, men lurte først på om noen kunne forklart meg et par ting.

 

På generatoren er det koplet 2 ledninger. En som leverer strøm og en til styring av ladestrømmen eller noe. Stemmer dette? Kan det isåfall være feil i det "styringssystemet"?

 

Spenninga over batteriet er ca. 11.6V når tenninga er av. Når bilen sviver er den som regel på rett over 12V. Av og til litt under og noen ganger litt over, men sjeldent over 13V. VELDIG sjeldent så hender det at spenninga er 14.0V idét jeg starter, men den synker raskt til 12-13V. (noen minutter).

 

Kan detta være regulatoren som tuller? Vet at bilen min regulerer generatoren ettersom det trengs, men syns det er rart at spenninga av og til synker helt ned til 11V mens jeg er ute og kjører.

 

Edit: Bilen er en '91 Citroën BX14TE

*Host* Bumping *host*

 

Ladespenningen skal ikke synke(ikke under 12v i allefall), kun ampen.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg tar sjansen på å bytte regulatoren, hvis ikke den er for dyr. Målte spenninger istad og kunne konkludere med at noe er totalt bananas!

 

Måler 0 volt ut fra generatoren, men alikavel øker spenninga over batteriet.

Av og til øker batterispenninga når jeg stopper bilen (tenninga fremdeles på). Sist det skjedde økte den fra 11.5V til 12.0V.

Når bilen sviver på tomgang står nåla hele tiden og vipper tilfeldig opp og ned mellom ca. 11.7 og 12.3V

Ladespenninga er nå aldri over 12.3V.

Lenke til kommentar

Ladespenningen bør aldri bikke under 14 v.. den skal helst ligge på 14,4 V.

Detter den under, så kan det bety flere ting.

Slakk vifterem, dårlige børster på dynamo, gåen regulator.. eller rett og slett utslitt dynamo. Vifteremen skal aldri være så stram at du ikke klarer å trykke den ned, er den det så kan du belage deg på ødelagte lager i dynamo, vannpumpe eller servo. Dette er ett problem på kileremer.. som er normalt på litt eldre biler.

Lenke til kommentar

Spraya dynamoen med 5-56 og nå fungerer den (nesten) helt topp! Stabil ladespenning på 14,0V og den synker aldri! (Bortsett fra når jeg guffer opp anlegget, men selv da går den opp til 14 med en gang jeg skrur ned.)

 

14,0 er kanskje ikke heelt idéelt, men det er bedre enn de 11,5 til 12,5 jeg hadde før. (Egentlig 0 til 12,5V siden dynamoen av og til kutta totalt ut).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...