Gå til innhold

GM-sjefen kalte elbilen «et stort steg fremover». Få år senere destruerte de nesten alle sammen


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

For GM var bilene del i et eksperiment med ny teknologi og kundene fikk kun lease bilene (riktig nok vanlig lease). Ingen bilprodusent kan avtale seg bort fra garanti for tilførsel av deler og service over et titalls år over for private kunder (det skulle ta seg ut!).

I USA kan ein avtale seg vekk frå nesten alt ansvar, inkludert å måtte tilby garanti og delar. (Det kan ein i Noreg og, med triks som å selje bilen som "delebil".)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse bilene var ikke helt vanlige kundebiler med vanlig registrering! For GM var bilene del i et eksperiment med ny teknologi og kundene fikk kun lease bilene (riktig nok vanlig lease). Ingen bilprodusent kan avtale seg bort fra garanti for tilførsel av deler og service over et titalls år over for private kunder (det skulle ta seg ut!). GM ville ikke ha mangeårige ansvar for disse bilene og tusenvis av forespørsler om disse bilen som naturlig ville komme. GM så at elbiler på dette tidspunktet ikke var mulig å produsere til en pris markedet var villig til å betale. GM's eneste mulighet ville være å subsidiere elbiler ca tjue år innen teknologien var utviklet nok og bilene billig nok. Fortsatt er det vel ingen produsent som påstår å tjene penger på sin elbilproduksjon (når også subsidier er trukket fra)?

Det kan godt være at også andre faktorer bidro til GM's beslutning om å skrote hele elbilsatsingen, men de argumenter jeg streker opp var alene mer enn tilstrekkelige.

Tror China vil bli dei første til å skalere opp batteri dreven autonomisk bilpark i lettvektsklassen (1-15 pasasjerer), for å eleminere traffikk og utslips problemer.

Dei er jo godt i gang med 300 000 store batteri busser m/sjåfør, eller så.

 

Noen som vet hvor mye som er investert i førerløs teknologi, 100 000 000 millioner ?

 

Er for så vidt bare å “trikse” i US, med SAS bonus eller her i komentarfeltet, China har eget språk som ikke bare er semantikk.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Dere bryr dere ikke om kvotehandel når dere kjører el biler.

 

Dere kan ikke omgå normal fysikk. Strømnettet i verden må være i balanse. Tapper du ut 90Kwh må det leveres et annet sted.

 

Langt over 50% av strømmen kommer fra fossile kilder. Sol og vind står for en bitteliten del av totalen. Enda mindre om vi ser på verdens energiforbruk.

CO2-kvotene er noe helt annet enn opprinnelsesgarantier. Det ligger faktisk et tak på utslippene i kvotepliktig sektor. Om det må produseres mer strøm fra fossile kilder må det kjøpes kvoter. Det driver opp prisen på kvotene. Ett eller annet sted når noen sin lønnsomhetsgrense og tar beslutningen om å investere på en måte som gjør at de må kjøpe færre kvoter (og dermed slippe ut mindre), eller evt. legge ned. Så ja, strømproduksjonen kan ha høyere utslipp men sektoren under ett kan ikke få høyere utslipp. 

 

Og nei, over 50% kommer ikke fra fossile kilder i EU. I 2016 var tallet 43%, ned fra 54% i 2005. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

For GM var bilene del i et eksperiment med ny teknologi og kundene fikk kun lease bilene (riktig nok vanlig lease). Ingen bilprodusent kan avtale seg bort fra garanti for tilførsel av deler og service over et titalls år over for private kunder (det skulle ta seg ut!).

I USA kan ein avtale seg vekk frå nesten alt ansvar, inkludert å måtte tilby garanti og delar. (Det kan ein i Noreg og, med triks som å selje bilen som "delebil".)

Kan du dokumentere det? Med de voldsomme erstatningssummer som en har i USA, så er det jo bare å avtale seg fra et hvert ansvar. Lar det seg gjøre?

Lenke til kommentar

Hvor lenge skal vi høre dette? Det har det vært snakk om siden Th!nk var noe folk hadde tro på.

Jeg blir ikke overrasket om det var snakk om det sist elbilene hadde sin "storhetstid" også. (Altså ca 1910 elns)

 

 

Om du blir overrasket over hvordan markedet fungerer så er det hyllemeter på hyllemeter med god lektyre på biblioteket. Og du trenger bare registrere deg så kan du ta med deg alt du ønsker hjem å lese i fred og ro. Da slipper du å blir forvirret i fremtidige forumtråder som er innom temaer som masseproduksjon, kritisk masse etc. 

 

Og hva har forresten skjedd med prisene og energitettheten på batterier de ti siste årene? Ikke overraskende så har energitetthet økt, og pris har gått ned. Og vi er fortsatt bare i startgropen. Ny batterifabrikker er på tegnebrettet i flere land og et par store straks under bygging. Så ja det blir bedre tilgang på batterier og prisen de vil fortsette å falle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

For GM var bilene del i et eksperiment med ny teknologi og kundene fikk kun lease bilene (riktig nok vanlig lease). Ingen bilprodusent kan avtale seg bort fra garanti for tilførsel av deler og service over et titalls år over for private kunder (det skulle ta seg ut!).

I USA kan ein avtale seg vekk frå nesten alt ansvar, inkludert å måtte tilby garanti og delar. (Det kan ein i Noreg og, med triks som å selje bilen som "delebil".)
Kan du dokumentere det? Med de voldsomme erstatningssummer som en har i USA, så er det jo bare å avtale seg fra et hvert ansvar. Lar det seg gjøre?
I utgangspunktet kan alt kontraktsfestast, med mindre det er eksplisitt forbode med lov. Du må dermed prove at det ikkje er lov å fråskrive seg ansvar for å produsere reservedelar til ein bil i x år gjennom kontrakt. Heller ikkje ved å selje bilen som delebil. Eg kan ikkje prove at det er lov å avtale, for i prinsippet kan alt avtalast og kontraktsfestast.

 

Det same gjeld forresten i norsk avtalerett. Du kan avtale kva som helst, so sant det ikkje er i strid med lova. Faktisk kan du avtale punkt som er i strid med lova òg. Avtala er likevel privatrettsleg gyldig, men kan få andre konsekvensar for partane. Til dømes kan eg avtale med ein elektrikar at han monterer ein kontakt for lading av bilen, kopla rett på inntaket på huset før målaren. Det ville vere veldig dumt for oss begge å inngå ei slik avtale, sidan begge då gjer noko ulovleg, men avtala er likevel bindande. Sjå: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/842/845

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan alt kontraktsfestast, med mindre det er eksplisitt forbode med lov. Du må dermed prove at det ikkje er lov å fråskrive seg ansvar for å produsere reservedelar til ein bil i x år gjennom kontrakt. Heller ikkje ved å selje bilen som delebil. Eg kan ikkje prove at det er lov å avtale, for i prinsippet kan alt avtalast og kontraktsfestast.

Det same gjeld forresten i norsk avtalerett. Du kan avtale kva som helst, so sant det ikkje er i strid med lova. Faktisk kan du avtale punkt som er i strid med lova òg. Avtala er likevel privatrettsleg gyldig, men kan få andre konsekvensar for partane. Til dømes kan eg avtale med ein elektrikar at han monterer ein kontakt for lading av bilen, kopla rett på inntaket på huset før målaren. Det ville vere veldig dumt for oss begge å inngå ei slik avtale, sidan begge då gjer noko ulovleg, men avtala er likevel bindande. Sjå: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/839/842/845

Skyt alle som er i mot Demokrati, og alle rotter (inkognitoer).

 

Eller kunne produsenter av avgiftsfrie og sterkt subsidierte varer levere “korekte” og lett etterprøvbare studier av sine “fantastiske 0-utslipps varer”

Ville dei tjene på det ?

 

Eller er det å kjøpe “nøkkelhull” og bruke semantikk mer verdig og korekt.

 

Hvor er SSB hva angår 1/3 av Verdi omløpet i forbruksmarkedet. Er dei helt i svime, uten strategi, litt som vi ser i Etteretningstenesten, FLO og tilsvarende.

Og hva gjør Riksrevisjonen med sin “Forvaltningsrevisjon”, EV er da ikke for lite/ minimalistisk for en anelse objektivitet.

 

Har noen tilgang på et økonomisk atlas, kva i all verden er det Russen og Afrika mangler. Kan man gå til krig for å skaffe seg gode trygdeytelser og et oljefond.

 

Eller er det bare Norsk-Presse som er helt ute å kjøre...., over hele linja.

Mye tyder på det siste.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...