Gå til innhold

Kombinert jet- og rakettmotor skal sende nytt romfly ut i verdensrommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm… En type scramjet, med variabelt luftinntak fra SR-71, og kjølesystemet omfavnet av Wernher von Braun

 

Artikkelen sier ingenting om hvor motoren gjør av all den varmen den leder bort fra luftinntaket. Antar derfor det er snakk om regenerativ kjøling, der denne varmen går med til å fordampe drivstoffet, før drivstoffet i gassfase så forbrennes i rakettdysene. Som introdusert 'kommersielt' på V2 og forfinet på R-1250/R-7 og etterhvert Saturn V rakettene. Men hva er i så fall den Heliumpumpen i midten av motoren, som presentert i videoen, tiltenkt?

 

Tviler ikke på at Reaction Engines har fått til noe nytt eller i hvert fall etterlengtet her, men hverken artikkelen eller videoen forklarer hva dette noe faktisk er?

 

 

EDIT: Med nærmere ettersyn står det faktisk i klartekst at kjølemiddelet er Helium. Derav behovet for Heilumpumpe. Men problemet med å omsette all denne varmen gjenstår fortsatt. Tegningen indikerer dog at 'overskytende' Hydrogen brennes av i rakettdyser. Eneste måten å bli kvitt slike mengder energi på er gjennom faseskift, slik som fordamning av Hydrogen. Så denne motoren har indirekte regenerativ kjøling? Hvorfor?

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Artikkelen gjør ikke en spesielt god jobb i å forklare hva dette går ut på. Dette er da et design på et single-stage-to-orbit romfly, der flyet kan ta av på en rullebane, fly ut til rommet, så entre atmosfæren og lande på en rullebane.

 

Motorene skal kunne begynne med å brenne medbrakt drivstoff og atmosfærisk oksygen, som en jetmotor, og så når flyet er så høyt at det ikke lengre er tilstrekkelig oksygen, så skal den bytte over til å bruke medbrakt oksygen, som en vanlig rakettmotor.

 

Det er behov for kjøling av inntaksluften ved veldig høye hastigheter, ettersom motoren ikke vil takle så ekstreme temperaturer som man vil få ved å brenne oksygen som allerede er hundrevis av grader varmt. Motoren vil smelte.

 

Når man ser på spesifikasjonene til Skylon på wikipedia, så ser det ut som at *om* de klarer å innfri på ambisjonene, så kan Skylon gi mening. SSTOer gir som regel ikke særlig mening, ettersom nyttelasten blir som regel ganske dårlig. Men Skylon skal ha ganske brukbar nyttelast - opp til 17.000 kg til LEO og 7300 kg til GTO.

 

Jeg tror kanskje de vil slite med å innfri på ambisjonene, men man må jo bare si lykke til.

 

Kan anbefale denne videoen til Everyday Astronaut. Den nevner Skylon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den største utfordringen her har vert tilgjengelig materialteknologi. Dette har britene vert veldig klare på selv og det er dette som er det store i britenes gjennombrudd. "Alle" har hørt om scramjet og vet hva det er men ingen har en teknologi som funker noe videre utenfor laboratoriet i de høye temperaturene og trykkendringer det her er snakk om. Det er her britene har satset alt på for å løse de utfordringene. De var selv ute med en artikkel for noen år siden (kjenner igjen illustrasjonene). Da beskrev de nettopp disse problemene og hva de jobbet med å få til. Det har de tydligvis greid nå. Good work, mate! Utrolig hva godt som kommer ut av en brexit..... 《hum?》

 

Artikkelen er der ute ett sted.

Endret av EremittPåTur
Lenke til kommentar

Dette konseptet dukker opp med ujevne mellomrom og tankene går umidelbart til "Saenger"... https://en.wikipedia.org/wiki/Saenger_(spacecraft) MBB jobbet med konseptet allerede på 60 tallet, og da i form av en videreføring av arbeidet som ble utført blandt annet av Von Brown på slutten av krigen. Som kjent var V2 (A4) ferdig utviklet sommeren 43, og det er nok mange med meg som ikke tror at Von Brown satt og tvinnet tommeltotter frem til maidagene 45... Jeg tillater meg å spekulere, slik Ingeniører fikk gjøre i gamle dager uten å bli stemplet som konspirasjonsteoretiker, om ikke årsaken til at prosjekter som Saenger forduftet fra radarskjermene var fordi man fant militær utnyttelse av konseptene, og at de forduftet inn i miljøer som "Skunk works" for videre utvikling, produksjon og benyttelse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...