TorsteinHiA Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Hei. Har en Volvo xc90 2006. Etter at jeg skiftet hjul sist uke har det kommet en dunke lyd fra begge forhjul. Lyden kommer av og til når jeg svinger og i ujevn underlag i litt lavere hastighet. Føler det er mest i starten av kjøringen. Bilen har lagt slik lyd flere ganger før, men mye sjeldnere, ikke hver gang jeg kjører sånn som nå. Mekaniker har tidligere sagt at det ikke er noe galt med bilen. Ved hjulskifte sparket jeg til dekket for at det skulle løsne hvis det kan ha noe med saken å gjøre Hva kan lyden komme av og er det noe som må fikses? Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Har du byttet om frem og bak hjulene? Da kan lyden komme av balansering lodd som treffer bremse caliper. Lenke til kommentar
TorsteinHiA Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 Har du byttet om frem og bak hjulene? Da kan lyden komme av balansering lodd som treffer bremse caliper. Jeg fant ikke noe merking som sa hva som var til frem og bak, tok de minst slitte foran så de har sikkert vert bak tidligere. Nokså sikker at det er like dimensjoner så skjønner ikke at det har noe å si. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Bremseskivene foran er større så klaring til felgen blir mindre, så selv om loddet har gått klart når det står bak er det ikke sikker det går foran. Tar du av eller om felgen er åpen så burde se det på eventuelle lodd om de har tatt borti. Lenke til kommentar
TorsteinHiA Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 Bremseskivene foran er større så klaring til felgen blir mindre, så selv om loddet har gått klart når det står bak er det ikke sikker det går foran. Tar du av eller om felgen er åpen så burde se det på eventuelle lodd om de har tatt borti. Jeg skal sjekke det i morgen. Takk for tips! Lenke til kommentar
TorsteinHiA Skrevet 19. april 2019 Forfatter Del Skrevet 19. april 2019 (endret) Det som jeg klarer å se er det god klaring fra loddene/felgen og bremsekaliper. Jeg byttet fra 17 tommer vinter til 18 tommer sommerdekk så det er god klaring Under dekkskiftet kan jeg ha bøyd skjermen bak bremseskiven men tror det skulle ha lagt skrape lyd i ikke klunge og dunke lyd Endret 19. april 2019 av TorsteinHiA Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 husket du å bruke sommerboltene? Lenke til kommentar
TorsteinHiA Skrevet 19. april 2019 Forfatter Del Skrevet 19. april 2019 (endret) husket du å bruke sommerboltene?Pleier det å være det? Var første gang jeg byttet dekk på denne bilen. Hentet dekkene fra dekkhotell, men fikk ikke med noen bolter. Hva er forskjell på vinter og sommerboltene? Edit: tidligere eier sier det er samme bolter fordi begge felger er lettmetall Endret 19. april 2019 av TorsteinHiA Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 ok....ser du fant ut av det med bolter når felgene er like.....kontra vinterhjul på stål og sommer på aluminium... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Et enkelt dunk eller raske gjentatte "dunk dunk dunk". Hadde det siste nå, og her var det gummi-lagrene et eller annet sted i hjulopphenget som sang på siste verset. Geir Lenke til kommentar
TorsteinHiA Skrevet 19. april 2019 Forfatter Del Skrevet 19. april 2019 Et enkelt dunk eller raske gjentatte "dunk dunk dunk". Hadde det siste nå, og her var det gummi-lagrene et eller annet sted i hjulopphenget som sang på siste verset. Geir Er et par dunk i noen svinger eller ujevn vei. Er ikke konstant Var det stor/dyr reparasjon for å fikse det? Lenke til kommentar
TorsteinHiA Skrevet 19. april 2019 Forfatter Del Skrevet 19. april 2019 Et enkelt dunk eller raske gjentatte "dunk dunk dunk". Hadde det siste nå, og her var det gummi-lagrene et eller annet sted i hjulopphenget som sang på siste verset. Geir Er et par dunk i noen svinger eller ujevn vei. Er ikke konstant Var det stor/dyr reparasjon for å fikse det? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Var det stor/dyr reparasjon for å fikse det? Delene var ikke så dyre. Under tusenlappen. Men mye å demontere først og montere etterpå, så det var 4 tusen til for arbeidet. Men nå hadde jeg flere ting å fikse på hjulopphengene, så jeg tok alt på en gang i håp om å slippe å betale for demontering/montering for hver feil. Geir 1 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 (endret) Hører du ikke lyden ved å kjøre over fartsdumper hvor begge hjulene går opp/ned sammen men du får den ved å kjøre over en dump med ett hjul? Da er synderen mest sannsynlig et hundebein/kjyllingbein eller krengings stabilisatoren. Kommer den uansett om et eller begge hjulene går opp eller ned bør du få sjekket bærekuler/foringer på den siden. Drivaksler kan også lage ulyder. Jeg ville funnet meg en ny mekaniker om han påstår at ikke noe er galt men du fortsatt har ulyder. Så feilkilder er, hundebein, krenknings stabilisator, foringer, hjullager, drivaksler og bærekuler så du bør få bilen sjekket av en kompetent mekaniker. Og skifte deler som ikke er er defekt koster mer enn å betale noen å få sjekket hva som er galt. Endret 20. april 2019 av Maxopp 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Du glemte fjærbenslageret (på toppen av støtdemperen). 1 Lenke til kommentar
TorsteinHiA Skrevet 22. april 2019 Forfatter Del Skrevet 22. april 2019 Hører du ikke lyden ved å kjøre over fartsdumper hvor begge hjulene går opp/ned sammen men du får den ved å kjøre over en dump med ett hjul? Da er synderen mest sannsynlig et hundebein/kjyllingbein eller krengings stabilisatoren. Kommer den uansett om et eller begge hjulene går opp eller ned bør du få sjekket bærekuler/foringer på den siden. Drivaksler kan også lage ulyder. Jeg ville funnet meg en ny mekaniker om han påstår at ikke noe er galt men du fortsatt har ulyder. Så feilkilder er, hundebein, krenknings stabilisator, foringer, hjullager, drivaksler og bærekuler så du bør få bilen sjekket av en kompetent mekaniker. Og skifte deler som ikke er er defekt koster mer enn å betale noen å få sjekket hva som er galt. Jeg får snakke med en annen mekaniker. Takk for bra info Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå