Lindsay Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Grunnen er att jeg har flere pihole`s med raspberrypi og da er det ønskelig att i loggen vises klienters blokkeringer. Nå vises kun 10.0.0.1 som er routers adresse. Så det jeg tenkte att router deler ut i range 10.0.0.2-10.0.0.50, de andre deler da ut i range fra 50 til 254 utifra hvilke klienter som får sin dns fra piholes som er satt i nettverket. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Du _kan_ ha flere DHCP-servere på samme subnet. Men - har du tenkt over hvordan en (DHCP-)klient skal få IP adresse fra "riktig" DHCP-server? Klienten sender jo normalt bare ut en forespørsel, og tar det første svaret den får... Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 Jo det er derfor jeg spør,men ser for meg att de klienter som får dns fra pihole`s får statiske IP`er. Men ser ikke bort i fra det kan bli krøll. Alternativet er jo å sette opp vlan`s som er en mulighet. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Så du vil at enhetene (klientene) dine skal få tildelt ulike DNS servere (dvs. Piholes) på nettet ditt? En (avansert) DHCP-server kan settes til å alltid gi en spesifikk IP-adresse til en spesifikk enhet basert på MAC-adressen til enheten. Mulig du kan løse det med det? Hvis ikke du binder en IP-adresse mot en spesifikk enhet, vil ikke flere konkurrerende DHCP-servere på samme LAN-et hjelpe; det blir vilkårlig hvilken DHCP-server som svarer (først.) Ser ikke at om du deler opp det eksisterende subnettet ditt i eks. 4 (/26) vil hjelpe. Da må du ha flere (4) tilkoblingspunkter (WIFI/VLAN, egne switcher for kablene enheter.) Tilbake til tegnebordet, se på om det er noe med dagens config på pieholene dine du kan gjøre for å få infoen du er ute etter? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Jepp, MAC-filter er tingen.Raspberry Pi bruker vel Dnsmasq som også har DHCP-server. I alle fall har jeg det på lettvektsdistroen på routeren. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 19. april 2019 Forfatter Del Skrevet 19. april 2019 (endret) Tror faktisk det løste seg uten endringer med flere dhcp servere Endret 19. april 2019 av Lindsay Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 20. april 2019 Forfatter Del Skrevet 20. april 2019 (endret) Løsningen ligger i /etc/host på pihole Etter editering av filen kjøres komando pihole restartdns Endret 20. april 2019 av Lindsay Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå