Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Holde tilbake penger sluttoppgjør


Anbefalte innlegg

Hei.

Entreprenør har gjort en stor oppussingsjobb.

 

Sluttfaktura er sendt og den er det ingen tvil om at er korrekt.

 

Det er dog endel jobb som ikke er utført enda, som de skal ta "snart", samt all dokumentasjon fra elektrikker og rørlegger er ikke sendt oss.

 

Entreprenør mener vi skal forholde oss til tidligere satt forfall på faktura, vi sier den ikke blir betalt før jobben er ferdig og dokumentasjon er hos oss.

 

Finnes det noen regler som regulerer når en jobb er "ferdig"? Hvor mye rest kan stå igjen?

 

Anonymous poster hash: 32ea8...664

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre er å betale et prosentvis beløp hvor du har trukket fra det som gjenstår.

De får en fair sum betalt up front for utført arbeid og slipper å bekymre seg for å få inn penger og du slipper å betale for jobb som ikke er fullført.

 

Potensiell ulempe med dette er at de kan stikke og ta tapet siden summen som gjenstår er liten nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her bør du vell holde igjen meir enn 10%.
Ein ting er at 90% av jobben er utført, men dersom du aldri får dokumentasjonen frå elektrikar og rørleggar så må du rive mesteparten og starte på nytt igjen.

Eg vil tørre påstå at hovuddelen av det du betalar fagfolk for, er for å få dokumentasjonen.

Når det er sagt, så kjem det ann på kva som er avtalt.
Umiddelbart så virker det feil å sende sluttfaktura før jobben er sluttført dersom det er avtalt at du skal betale etter at arbeidet er utført.

Eg forstår at entrepenøren vil ha inn pengar så fort som mogleg, men for deg er det heilt avgjerande å få dokumentasjonen. Og ikkje berre ein lovnad om å få dokumentasjon i ettertid.
Worst case så står du med ei leiligheit som du ikkje kan dokumentere er fagmessig utført, ei kvittering på betalt sluttfaktura og ein påstand frå entreprenør om at du har fått dokumentasjonen og at alt det avtalte arbeidet er utført. For så å vise til kvitteringa som dokumentasjon på at det som manglar er ditt ansvar.

Lenke til kommentar

Entreprenør har gjort en stor oppussingsjobb.

 

 

Hvor stor? "Full ombygging"? (Det vil si, er det håndtverkertjenesteloven eller bustadopføringslova som gjelder?)

 

Har dere hatt en "overtakingsforretning"?

 

 

 

Hva sier avtalen om betaling? Sier avtalen noe om når jobben skal være ferdig? Eventuelt hva som skjer ved forsinkelse?

Endret av Ståle Nordlie
Lenke til kommentar

Vanligvis er slikt avtalt på forhånd.

Som ståle sier; hva står i avtalen?

 

Jeg jobber med større prosjekter og det er etter min forståelse forskjellige typer kontrakter, men den som oftest blir brukt tillater hverken stopp i arbeid eller utbetalinger. Er det en tvist skal den taes rettslig i etterkant og ikke påvirke prosjektet.

 

Sånn rent generelt når jeg føler meg utrygg på slikt ber jeg den andre part sende meg en mail hvor det beskrives hva som skal gjøres og hva som skal betales slik at jeg har dokumentasjon i ettertid dersom det skulle vise seg at noe ble urimelig og jeg regner med å kunne bruke dette for å få tilbake penger eller kreve dekning for mangler.

 

Hvis en byggherre kommer og ber meg produsere og/eller montere noe utstyr som ikke er beskrevet ihht arbeidsbeskrivelsen så gjør jeg slik som han ønsker, men jeg passer på å få ham til å sende meg en skriftlig beskjed via sms eller mail sånn at jeg senere kan forsvare endringen fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...