Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Sparekonto - høy rente?

josteino

Anbefalte innlegg

Hei, 

Santander har rente på 2.05 og skiller seg ut i forhold til andre banker. Er det en god investering å spare høye summer hos dem? Summer over 100 000 kr. Hvorfor er rentene så forskjellig i forhold til bankene?

Endret av josteino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen god investering som investering betraktet,  men det er en god plassering om du skal spare penger en viss periode.  Plasserer du f eks hos Dnb sin sparekonto er renten rundt 0, 7 prosent...så da er jo Santander vesentlig bedre.  Indeksfond er mer en investering, og med investering følger risiko som du slipper å ha i tanken om du bruker Santander sitt tilbud.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke kalle sparing på en sparekonto for investering, og med dagens rente er det heller ikke en god langsiktig spareform. Selv med 2 % rente er realrenten ca. minus 0,5 %, noe som i praksis vil si at 100000 kr vil være verdt ca. 500kr mindre etter ett år pga. inflasjon. Det er likevel den eneste trygge og fornuftige måten å spare penger på om du trenger de i løpet av noen få år. ?

Lenke til kommentar

Santander har rente på 2.05 og skiller seg ut i forhold til andre banker. Er det en god investering å spare høye summer hos dem? Summer over 100 000 kr. Hvorfor er rentene så forskjellig i forhold til bankene?

De skiller seg ikke ut. Kraftbank har f.eks rente på 2.22 uten begrensninger. (fra 50.000 »)

God investering er det som nevnt av andre, ikke - Men det er en sikker plassering.

God ide å sjekke Finansportalen for å få en oversikt.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Når det er snakk om over million+ (arv) etter salg av bolig. Indeksfond er en risiko, hvis markedet er ustabilt? Mens sparekonto kan man ikke tape noe på eller? Med over en mill, så vil man kunne tjene ca 20k pr måned. Da trenger man ikke å jobbe lengre? (Ikke at det er planen...)

Endret av josteino
Lenke til kommentar

Med over en mill, så vil man kunne tjene ca 20k pr måned. Da trenger man ikke å jobbe lengre? (Ikke at det er planen...)

2% av en million er 20k, det er riktig. Men renter regnes pr. år, ikke måned. 

Så da blir det  snaut 1700 pr måned. Det kan bli blitt snaut... :)

Høyeste renten jeg ser er 2,5%, men da må du binde pengene for 5 år.

Geir :)

Lenke til kommentar

2% av en million er 20k, det er riktig. Men renter regnes pr. år, ikke måned. 

Så da blir det  snaut 1700 pr måned. Det kan bli blitt snaut...  :)

Høyeste renten jeg ser er 2,5%, men da må du binde pengene for 5 år.

Da har jeg tydeligvis fått feilinformasjon via en chat hos SBanken. :huh:

Endret av josteino
Lenke til kommentar

Sbanken gir rente pr måned, men som alle andre opplyser de hva den er på årsbasis. Dvs de gjør omregningen til årlig rente for deg, slik at du kan sammenligne med andre banker.

Men det er riktig at du får rente hver mnd i sbanken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror enten du eller kundebehandleren i Sbanken må ha misforstått noe av det som ble sagt. 2 % rente på 1 million er i hvert fall 20k, og så betaler du 21 % skatt på dette (kommer på selvangivelsen året etter). Men med mindre du ikke skal bruke pengene før om 5-10 år ville jeg ikke satt de i noe annet enn høyrentekonto.

Lenke til kommentar

Det er fort gjort å misforstå hverandre på chat. Som nirolo sier: Prosentsatsen er alltid den årlige, selv om du kan få rentene utbetalt månedlig.  Det er forsåvidt bare et pluss om du trenger dem til løpende utgifter. Hvis både innskuddet og rentene uansett skal stå på konto noen år og godgjøre seg, så er betingelsene viktigere enn hvor ofte rentene utbetales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...