AnonymDiskusjon Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Kan hende denne passer bedre under økonomi, men her har jeg muligheten til å poste anonymt. Jeg starter på studier til høsten, er uten jobb nå og har vært uten jobb siden høsten 2017. Jeg må fra neste månedene stå på egne ben økonomisk og sliter med å finne meg jobb frem til studiene starter. Spørsmålet mitt er om jeg har krav på dagpenger fra Nav som "arbeidssøker" bare for denne perioden frem til jeg starter studier? Hva skjer hvis jeg får utbetalt dagpenger, og ikke finner jobb før studiene starter og så melder jeg meg bare ut fra nav? Blir jeg skyldig penger? Jeg vil helt oppriktig finne meg jobb, men det kan jo skje at jeg ikke finner noe på den tiden. Hva skjer hvis nav finner meg jobb, så slutter jeg bare etter en viss tid for å gå studier? Jeg er ikke interessert i å høre om hvordan dette er dine skattepenger eller liknende. Jeg ønsker kun svar på spørsmålene mine, eller relevante spørsmål som kan hjelpe min situasjon. Takk. Anonymous poster hash: 637af...031 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Du kan lese om hvem som kan få dagpenger her: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-n%C3%A5r-du-er-arbeidsledig--893#chapter-1 Det mest relevante for deg vil sannsynligvis være: "har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i det siste avsluttede kalenderåret, eller minst 3G i løpet av de 3 siste avsluttede kalenderårene" 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 (endret) Ett poeng er hva som var grunnen til at du er arbeidsledig? Egen skyld eller uten skyld? Hvis du f.eks sa opp selv sist jobb så vil karenstiden løpe nå, med mindre du fra før har vært registrert/mottaker i mellomtiden. Jeg sa selv opp en jobb, registrerte meg arbeidsledig, fant ny jobb etter to dager, jobbet i ett år før jeg ble permittert og måtte da fortsette på karenstid fra oppsigelsen i jobben før den siste i permitteringstiden. Saken ble klaget til fylkesmannen uten at det hjalp for annet enn at jeg fikk et brev som sa "vi ser at i ditt tilfelle så treffer reglene uheldig og kan oppleves urimelige..." så strengt er det. Endret 18. april 2019 av Invader Zim Lenke til kommentar
Morromann Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Kan hende denne passer bedre under økonomi, men her har jeg muligheten til å poste anonymt. Jeg starter på studier til høsten, er uten jobb nå og har vært uten jobb siden høsten 2017. Jeg må fra neste månedene stå på egne ben økonomisk og sliter med å finne meg jobb frem til studiene starter. Spørsmålet mitt er om jeg har krav på dagpenger fra Nav som "arbeidssøker" bare for denne perioden frem til jeg starter studier? Hva skjer hvis jeg får utbetalt dagpenger, og ikke finner jobb før studiene starter og så melder jeg meg bare ut fra nav? Blir jeg skyldig penger? Jeg vil helt oppriktig finne meg jobb, men det kan jo skje at jeg ikke finner noe på den tiden. Hva skjer hvis nav finner meg jobb, så slutter jeg bare etter en viss tid for å gå studier? Jeg er ikke interessert i å høre om hvordan dette er dine skattepenger eller liknende. Jeg ønsker kun svar på spørsmålene mine, eller relevante spørsmål som kan hjelpe min situasjon. Takk. Anonymous poster hash: 637af...031 Jeg tror ikke man får dagpenger om man har vært arbeidsledig i over et år, men det kan hende jeg tar feil. Men slik jeg skjønner må man ha blitt arbeidsledig ganske nylig og det må være ufrivillig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Du har ikkje hatt nok inntelt i 2018 til å få dagpengar. Du kan derimot ha rett på økonomisk sosialhjelp dersom du ikkje har pengar til å forsørge deg sjølv fram til du blir student og får stipend/lån. Kva du kan få og kva som skal til for å få det er basert på ei vurdering frå ditt lokale NAV kontor. Forskjellige stadar i landet kan ha stor forskjell på kva dei gir i sosialhjelp. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Jeg tror ikke man får dagpenger om man har vært arbeidsledig i over et år, men det kan hende jeg tar feil. Men slik jeg skjønner må man ha blitt arbeidsledig ganske nylig og det må være ufrivillig. Nja, jeg hadde dagpenger et par måneder etter jeg var ferdig som student basert på inntekten jeg hadde hatt som deltidsarbeider over et år før jeg ble ferdig. Så om de ikke har gjort om på det i nyere tid så kan man få det enda. Man så på snitt inntekt de siste 3 årene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå