Gå til innhold

Framtidas hytte: Solceller, batteri, fjernutkobling og smart elbillading


Anbefalte innlegg

Så artig. Jeg er også elektroingeniør. med over 20 års erfaring. Så igjen tror jeg du har bevist din kompetanse....

 

Og i motsettning til deg så viste jeg til kilder. Kan du vise til noenkilder på dine påstander?

 

Så igjen tror jeg du har bevist din kompetanse....

 

Som sagt, kilden din er Datsun-Ghosn. Den bilprodusenten som har dårligst garantier på batteriene sine, størst kapasitetstap og dårlig BMS. Litt av en kilde du velger deg.

 

Hvis du er elektroingeniør, så oppfør deg som en. Da vet du at konsesus for batterilevetid, type lithium, er ca 1000 sykler.

Hold deg til konsensus og tenk selv, istedenfor å dra inn useriøse lurendreiere som "kilder".

Skal du bruke kilde, så bruk i det minste en seriøs en.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10% (kapasitets)tap er pr. definisjon utslitt batteri.

Unntatt Tesla sin egen definisjon da. De lagde sin egen definisjon, som passet dem selv bedre.

Blir som om jeg påstår at jeg har 1 meter lang penis det. Og lager min egen definisjon på 1 meter.

Det er Tesla-nivå på seriøsitet og saklighet.

 

Herre fred for en idiotisk uttalese. Voks opp.

 

Her er ikke problemet om Tesla har definert noe. Det er du som har definert noe.

 

Dette er data samlet inn over lang tid fra eiere av el-biler. https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Herre fred for en idiotisk uttalese. Voks opp.

 

Her er ikke problemet om Tesla har definert noe. Det er du som har definert noe.

 

Dette er data samlet inn over lang tid fra eiere av el-biler. https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

Helt enig i at det er idiotisk.

Ta det opp med Musk, det var hans ide å definere sin egen måleenhet.

Jeg har ikke definert noe som helst, jeg holder meg til konsensus, og sammenligner det med heller tvilsomme lovnader fra diverse produsenter.

Hvorav du velger den mest tvilsomme produsent av alle, og leser som om det var bibelen.

 

Hvis du er ingneiør, oppfør deg som en. Tenk selv.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Helt enig i at det er idiotisk.

Ta det opp med Musk, det var hans ide å definere sin egen måleenhet.

Jeg har ikke definert noe som helst, jeg holder meg til konsensus, og sammenligner det med heller tvilsomme lovnader fra diverse produsenter.

Hvorav du velger den mest tvilsomme produsent av alle, og leser som om det var bibelen.

 

Hvis du er ingneiør, oppfør deg som en. Tenk selv.

 

 

Herre fred for en idiotisk uttalese. Voks opp.

 

Her er ikke problemet om Tesla har definert noe. Det er du som har definert noe.

 

Dette er data samlet inn over lang tid fra eiere av el-biler. https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

 

Helt enig i at det er idiotisk.

Ta det opp med Musk, det var hans ide å definere sin egen måleenhet.

Jeg har ikke definert noe som helst, jeg holder meg til konsensus, og sammenligner det med heller tvilsomme lovnader fra diverse produsenter.

Hvorav du velger den mest tvilsomme produsent av alle, og leser som om det var bibelen.

 

Hvis du er ingneiør, oppfør deg som en. Tenk selv.

 

Det er det åpenbart du ikke kan. Dersom du virkelig er ingeniør så ser jeg flau på dine vegne. Du har enda ikke vist til en eneste bit av fakta eller kilde.

 

Avsluttet fra min side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er det åpenbart du ikke kan. Dersom du virkelig er ingeniør så ser jeg flau på dine vegne. Du har enda ikke vist til en eneste bit av fakta eller kilde.

 

Avsluttet fra min side.

Som sagt, jeg har rett til det motsatte er bevist. Ytterligere forsterket av at du går til personangrep når jeg kritiserer deg for ukritisk kildebruk.

Du hadde ikke bedre kilder selv heller?

Jeg kan selvsagt google en tilfeldig sjørøver som sier noe som passer meg her og nå, det fins ikke vanskelig. Men jeg er litt for god for det nivået. Jeg er ingeniør. Er ikke du også litt for god, syns du? Til å ukritisk henvise til kilder, bare fordi de sier noe som passer deg? Uten å vurdere kildens integritet?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Man er litt selektiv på hva man kjøper, vettu.

DeWalten, som brukes 7,5 timer hver dag, den kjøper du ikke på biltema, du sliter den ut på ei uke,

DeWalt må være DeWalt.

Men pipenøkkelsettet om du bruker 1 gang i måneden, det kan du kjøpe på Biltema. Du roter bort pipene før du sliter dem ut likevel, med så lite bruk.

At håndtverkerne står utenfor Biltema betyr absolutt ikke at de kjøper primærverktøyene sine der.

 

De fleste håndtverkere bruker vel firmabil til/fra jobb også, det kan likegjerne være privat ærend de har der.

Snekkere gir vel akkurat like mye faen i kvaliteten på biltemas vindusspylerveske, som alle andre.

Det går mye i spiker, skruer, strips, kabelsko, teip, etc. forbruksmateriell blir av mange handlet inn hos biltema.

 

Problemet er når de begynner og kjøpe vvs, fittings, pvc-rør/vannrør, kraner, trekkerør, sikring/kabelmateriell og sånt, det er da du får varer av dårlig kvalitet som ikke varer så lenge.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har du regnet på hvor mange ladesykluser "bilens levetid" er?

Hvor mange KM er 1000 ladesykluser for elbilen din?

 

Det tallet har jeg fra konsensus om litiumbatteriers levetid.

Nissan Leaf har demonstrert at tallet endatil er optimistisk, for enkelte bilmodeller uten skikkelig BMS.

 

Du regner nok med nissan leif importert fra USA med tydelige varmeskader. Men det er klart at noe mer enn 500 Mm med en model 3 skal en ikke regne med. Svært få biler generelt som varer så lenge. Når det gjelder norskkjørt nissan leif så har de rekkevidde på 200-250 km per lading, og det er allerede flere som har passert 200 Mm.

Lenke til kommentar

Du regner nok med nissan leif importert fra USA med tydelige varmeskader. Men det er klart at noe mer enn 500 Mm med en model 3 skal en ikke regne med. Svært få biler generelt som varer så lenge. Når det gjelder norskkjørt nissan leif så har de rekkevidde på 200-250 km per lading, og det er allerede flere som har passert 200 Mm.

 

Datsun-Ghosn tok ingen spesielle forbehold mot varme california da han lovet ett bilbatteri som skal vare i 1000 år.

Dumt han ikke stilte garantier, men han er vel ikke dum. Bare slu, og uærlig.

Uansett, hvis varme kan drepe batteriene uten at Datsun-Ghosn sier noe som helst om det, hva mer kan drepe batteriene? Uten at han sier noe om det?

Fra dag 1 med Nissan Leif, og frem til i dag, så er det fint lite av Nissans oppførsel, som innbyr til tillit, verken i deres batteri, eller merkevaren deres.

Og hva er SoH på de batteriene som har passert 200 000 km? Med normal definisjon på batterilevetid, altså at batteriet er utslitt ved 10% kapasitetstap, hvor mange av de Leifene har vært utslitt for lenge siden allerede? Jeg har sett Leifer med 50% SoH!

Det blir som å kjøre stempelmotor der en sylinder ikke går! Ja, den går rundt og du kan kjøre. Men, noe er rav ruskende galt her!

Lenke til kommentar

 

Men det er jo etter 300 000 km. Drivlinjen i en fossilbil er jo også utslitt etter så mange km.

 

Forskjellen er at en erstaningsstempeldunker koster en femtedel av et nytt batteri.

Du er vel ekstremt heldig hvis det bare er en enkelt del du trenger å bytte i en gammel brukt fossilbil. Hvis du må bytte ut en del her og der en gang i året over noen år blir det fort mye penger til slutt.

 

Her har elbilen to store fordeler: Et "utslitt" batteri har lavere kapasitet, men det funker i de fleste tilfeller fortsatt helt fint. Det betyr at du ikke plutselig står der med en bil du er nødt til å reparere, selv om det ikke passer deg der og da. Den andre fordelen er at hvis du bytter batteriet, så har du en drivlinje som i de fleste tilfeller kan kjøre nye 300 000km+ uten noen videre investering. Elmotorer kan fint kjøre langt over 1 million km uten vesentlig vedlikeholdsutgifter.

 

En tredje mulig fordel - og dette er per i dag spekulasjon - er at når du en dag bytter ut batteriet, blir det mulig å oppgradere batteriet. Lenger rekkevidde med samme vekt til lavere pris. Det er ingen teknisk grunn til at det ikke skal bli en mulighet, men jeg vet ikke om noen bilprodusenter som gjør det enda. Det er mulig det blir tredjeparter som leverer slike batterier etterhvert.

Lenke til kommentar

Du er vel ekstremt heldig hvis det bare er en enkelt del du trenger å bytte i en gammel brukt fossilbil. Hvis du må bytte ut en del her og der en gang i året over noen år blir det fort mye penger til slutt.

 

Her har elbilen to store fordeler: Et "utslitt" batteri har lavere kapasitet, men det funker i de fleste tilfeller fortsatt helt fint. Det betyr at du ikke plutselig står der med en bil du er nødt til å reparere, selv om det ikke passer deg der og da. Den andre fordelen er at hvis du bytter batteriet, så har du en drivlinje som i de fleste tilfeller kan kjøre nye 300 000km+ uten noen videre investering. Elmotorer kan fint kjøre langt over 1 million km uten vesentlig vedlikeholdsutgifter.

 

En tredje mulig fordel - og dette er per i dag spekulasjon - er at når du en dag bytter ut batteriet, blir det mulig å oppgradere batteriet. Lenger rekkevidde med samme vekt til lavere pris. Det er ingen teknisk grunn til at det ikke skal bli en mulighet, men jeg vet ikke om noen bilprodusenter som gjør det enda. Det er mulig det blir tredjeparter som leverer slike batterier etterhvert.

 

Vedlikeholdsfri bil fins ikke. Skal du ha bil så må du regne med å skru, enten det er elektrisk eller bensin.

Hvis du ikke vil skru, så må du åpne lommeboka for noen som kan skru for deg.

Det eneste som skiller bensinbil kontra elbil hva gjelder vedlikehold, er bensinmotor/elmotor vs batteribakke/bensintank.

Ellers er de nær identiske.

 

Hva du sier om drivlinje på elbil stiller jeg meg helt uforstående til.

Drivlinjen til elbil er da prinsipielt helt identisk med drivlinjen til bensinbil for untagen alt annet en nettopp motoren.

For søstermodeller, så er drivlinjen ofte også helt identisk i praksis.

Jeg skjønner derfor ikke hvilket vedlikehold av drivlinje du sparer deg for på elbil, kontra bensinbil.

 

Hvor langt elmotorer "kan" kjøre er for meg helt uinteressant, da det er svakeste ledd i systemet som setter punktum. Hva hjelper det å ha en helt fin elmotor, og et batteri som hører hjemme på dynga?

Det blir som å si at bensintanken lett går en million km, derfor en bensinbilen bedre en elbilen. Energilageret varer mye lengre...

 

Med den forutsetningen, så kan vi regne vedlikeholdskostnaden som lik, for alt annet en nettopp batteri/elmotor vs bensinmotor/bensintank.

Elmotoren trenger kun lagerbytte, til neglisjerbar kostnad. Men batteribytte, det er dyrt! Vi snakker om hundretusener.

Bensintanken trenger bare å bytte bensinpumpe av og til, til neglisjerbar kostnad.

Bensinmotorbytte, det koster noen titusen.

Så da er det batteribytte vs motorbytte som er den store skilnaden da.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Du er vel ekstremt heldig hvis det bare er en enkelt del du trenger å bytte i en gammel brukt fossilbil. Hvis du må bytte ut en del her og der en gang i året over noen år blir det fort mye penger til slutt.

Så du mener at el-bil ikke har behov for å bytte slitedeler etter x antall kjørte mil ?

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

10% (kapasitets)tap er pr. definisjon utslitt batteri.

Dei fleste opererer med 20-25% kapasitetsreduksjon før dei kallar batteriet utslite til bilbruk. Ville du kasta mobiltelefonen din etter at han mista 10% av batterikapasiteten?

 

Dei fleste bilar vil vere utslitne lenge før batteriet har tapt 10% av kapasiteten. Eg trur ikkje eg har hatt nokon bensinbil som har gått over ca 250.000 km før dei har rusta vekk eller motoren har skore seg. Min noverande bil er hovudsakleg bygd i aluminium, so rust er eit lite problem og at motoren skulle skjære seg er lite sannsynleg. Dersom batteriet ryk fyrst, har bilen sannsynlegvis gått mykje lenger enn nokon bensinbil eg har hatt.

Lenke til kommentar

Dei fleste opererer med 20-25% kapasitetsreduksjon før dei kallar batteriet utslite til bilbruk. Ville du kasta mobiltelefonen din etter at han mista 10% av batterikapasiteten?

 

Dei fleste bilar vil vere utslitne lenge før batteriet har tapt 10% av kapasiteten. Eg trur ikkje eg har hatt nokon bensinbil som har gått over ca 250.000 km før dei har rusta vekk eller motoren har skore seg. Min noverande bil er hovudsakleg bygd i aluminium, so rust er eit lite problem og at motoren skulle skjære seg er lite sannsynleg. Dersom batteriet ryk fyrst, har bilen sannsynlegvis gått mykje lenger enn nokon bensinbil eg har hatt.

 

Jeg har nettopp kjøpt nytt batteri på Ebay, til mobilen. Det kostet et beløp jeg ikke bet meg merke i.

Den dagen batteriet på Kiaen er utslitt, så tror jeg at jeg biter meg merke i beløpet....

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Eg trur ikkje eg har hatt nokon bensinbil som har gått over ca 250.000 km før dei har rusta vekk eller motoren har skore seg.

Da er du ikke snill med bilene dine :)

 

Har hatt biler som har gått over 400K og fungerte uten store kostnader.

 

Kjørte også en 7.5T lastebil over 700K på midten av 80tallet uten annet en normalt vedlikeholdt.

 

Men moderne biler holder ikke så lenge, vanligvis er slitedeler klare for utbytting på 120K til 180K og det tror jeg også gjelder el-biler.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en Leaf på 112k km og med 91% SoH. Den har fremdeles 12/12 streker på batteri indikatoren og i praksis merker vi ikke noe til de ca 10 % med degradring av batteripakken. Den er i full daglig bruk og og selv de kaldeste vinterdagene oppfører den seg helt som før. Påstand om at elbil batterier med 10% degradering er ødelagt eller ubrukelig er grunnløse.

Lenke til kommentar

Jeg har en Leaf på 112k km og med 91% SoH. Den har fremdeles 12/12 streker på batteri indikatoren og i praksis merker vi ikke noe til de ca 10 % med degradring av batteripakken. Den er i full daglig bruk og og selv de kaldeste vinterdagene oppfører den seg helt som før. Påstand om at elbil batterier med 10% degradering er ødelagt eller ubrukelig er grunnløse.

 

Det skulle vel bare mangle, 112 000 km er da ingen alder for en bil.

Jeg håper for din skyld av den SoH du leser av fra bilen faktisk er korrekt.

Det har tidligere vært grelle eksempler på at bilen lyver grovt om batteriets tilstand, sikkert for at kunder ikke skal komme løpende med klager og garantiforespørsler.

Denne for eksempel, riktignok en Kia Soul:

 

https://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?t=920

 

Bilen påstår selv den har 83% SoH, som er godt innenfor hva Kia garanterer (70%).

Men faktisk måling av hvor mange kilowattimer den drar ut av stikkontakten når den lader, fra tom til full,

peker på at SoH i realiteten er under 75% (75% forutsatt 100% virkningsgrad, og det er det jo aldri).

Legg på 10% tap i omformer og varming/kjøling av batteri, så er reell SoH nede i 67,5%. Ganske stort avvik fra de 83% bilen selv påstår!

Merkeverksted var motvillig til å hjelpe han til å begynne med, men han hadde for mye å slå i bordet med så de måtte til slutt gi seg.

 

Sett strømmåler på laderen sin, og sjekk at bilen faktisk tar imot så mange kilowattimer som indikert SoH og batterikapasitet tilsier.

 

 

Og her er enda en SoH-løgnhals. Kia det også:

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=808#p6943

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"– Det handler om at man kan få utfordringer ved strømbrudd. Nettleverandørene vil ikke ha strøm ut på nettet som de ikke har full kontroll over. Det er jo krise om en montør klatrer opp i en stolpe og tror det er strømløst. Med industrielle anlegg kan det bli kvasse effekter, forklarer Mayer."

 

Dette er ikke riktig.

Etter den (etterhvert ikke så nye lengre) plusshusordningen, så har alle lov til å selv produsere energi, og mate tilbake på nettet. Alle nye AMS målere er 4 kvadrantmålere, nettopp for å kunne ta høyde for kundens egenproduksjon.

Om energien kommer fra en elbil, et solcellepanel, eller ei vindmølle på taket, det har ikke nettselskapet noe med. Nettselskapet får ei samsvarserklæring fra installatør om at installasjonen er utført etter bla bla bla normer opp og i mente, hauet og ræva, signatur og stempel fra installatør. Utover det slal ikke nettselskap blande seg borti.

 

Solcellepanel skrur automatisk av produksjonen ved strømbrudd

Lenke til kommentar

Solcellepanel skrur automatisk av produksjonen ved strømbrudd

Du mener vel at inverteren kan skru av ved strømbrudd.

Det er nesten sant. Inverter kan skru av når inverter _tror_ at den har havnet i øydrift.

Inverter har noen indikasjoner å se etter for å detektere dette, men inverter kan ikke vite det med sikkerhet.

Og det er ikke godt nok med tanke på personsikkerhet for dem som bokstavelig talt skal sette livet sitt på at linja er spenningsløs.

Jeg hadde ihvertfall blånektet å koble på ei linje, der huseier sier at kinainverteren hans ikke kommer til å drepe meg.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...