Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Drivhus på terrassen for hobbydyrkere.

Anbefalte innlegg

Har lyst til å forsøke meg på å dyrke litt grønnsaker og et par bær sorter på terrassen og har et par grunnlegende spørsmål ang drivhus.

1. Er det ikke mye jobb med drivhus da man hele tiden må passe på at det ikke blir for varmt, og hva egentlig hensikten med å ha et drivhus?

2. Bær og grønnsaker vokser jo "vilt" ute i marka, så er det da sånn at man MÅ ha drivhus. Kan man ikke sette plantene langs med veggen og la det gro der? 

3. Vis man ønsker å dyrke uten drivhus, er det da anbefalt å kjøpe halvferdige planter fremfor frø?

Hilsen en nybegynner 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dyrket urter i vinduskarmen. Jeg kan ikke forestille meg at man -må- ha drivhus. Fordelen er vel hovedsaklig tre punkter, så langt jeg har klart å tenke meg frem til: 1) Man kan kontrollere klimaet; temperatur, luftfuktighet og får utnyttet flere solstråler pga nettopp høyere drivhuseffekt. 2) Man slipper å bekymre seg for mye regn og vind, de kan bare stå der. 3) Dyr, katter, lus, edderkoppmidd og slike ting kommer ikke så lett til.

Utover det, tipper jeg du ikke har noe å tape på bare å prøve å dyrke uten drivhus. Som skrevet, pass på å flytte dem til lun og dekket plass ved mye regn og vind.

Jeg dyrket butikk-kjøpte urter, og frø av urter, basilikum, timian, persille og dill, i vinduskarmen innendørs, i fjor vår og sommer, og det var jo en supersommer med 95% soldager, og det vokste over hodet mitt. Tok stiklinger og greier, det virket også stort sett bra, i hvert fall av basilikum. Basilikum vokser som pokker. Men man trenger mye av det for å få smak, smaksratio i forhold til tørket er 1:4. Men det er gøy når man får det til.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Har dyrket urter i vinduskarmen. Jeg kan ikke forestille meg at man -må- ha drivhus. Fordelen er vel hovedsaklig tre punkter, så langt jeg har klart å tenke meg frem til: 1) Man kan kontrollere klimaet; temperatur, luftfuktighet og får utnyttet flere solstråler pga nettopp høyere drivhuseffekt. 2) Man slipper å bekymre seg for mye regn og vind, de kan bare stå der. 3) Dyr, katter, lus, edderkoppmidd og slike ting kommer ikke så lett til.

Utover det, tipper jeg du ikke har noe å tape på bare å prøve å dyrke uten drivhus. Som skrevet, pass på å flytte dem til lun og dekket plass ved mye regn og vind.

Jeg dyrket butikk-kjøpte urter, og frø av urter, basilikum, timian, persille og dill, i vinduskarmen innendørs, i fjor vår og sommer, og det var jo en supersommer med 95% soldager, og det vokste over hodet mitt. Tok stiklinger og greier, det virket også stort sett bra, i hvert fall av basilikum. Basilikum vokser som pokker. Men man trenger mye av det for å få smak, smaksratio i forhold til tørket er 1:4. Men det er gøy når man får det til.

Ok takk for gode svar. Punkt 3 vil nok ikke bli et problem siden jeg bor i 5 etasje. Jeg forsøkte meg med frø i fjor. De fikk stå ved vinduskarmen, men døde alle sammen etter å ha vokst 2 cm. Skjedde over natta, så vet ikke hva jeg gjorde galt. For mye eller for lite vann, skal de ikke ha direkte sollys kanskje?

Lenke til kommentar

Mine fikk full sol og dekket dem ikke til. Det er visstnok vanlig å dekke til frø og spirer med plast eller plastlokk, med noen hull, for å holde jorda og alt fuktig. Jeg tok nok en risiko der. Men jeg var nøye med å vanne og holde alt fuktig hele tiden. Det er veldig viktig at det ikke tørker ut, men skal jo ikke være superfuktig heller, da kan jorda bli muggen eller noe sånt. Men når plantene får begynt å slå røtter, og hvis de får mye sol, så føler jeg de kan suge opp nesten alt vann man kan gi dem. Likevel kan de også drukne hvis man vanner for mye for ofte. Det er kunst å få til det der riktig.

En ting jeg gjorde "feil", var at jeg ikke pakket jorda sammen. Dette er visstnok en fordel, for å gi røttene litt mer å ta "tak" i. Men de vokste jo godt likevel da.

Viktig å ikke pirke i jorda når man har lagt frøa nedi. Stikk et hull med fingeren, ca 1-2 cm dypt, legg frøet nedi, legg litt jord over, trykk forsiktig, that's it. Ikke rør noe som helst før de har begynt å vokse. Du skjønte tydeligvis dette siden du fikk de til å spire. Det var en mystisk død, da.

Når de vokser ser høyere, kan det hende eller det er mest sannsynlig at du må støtte dem opp. Jeg brukte noen pinner fra en flettet kurv jeg hadde. Det var litt skummelt, for de var ganske skarpe, og jeg opplevde at et par av dem ble faktisk skadet av treverket og knakk. De klarte seg dog etter jeg fikk støttet dem opp igjen. Så bruk noe som er glatt i strukturen, og pass på så du ikke stikker dem i jorda så du treffer røtter eller spirer til planta ved siden av.

Et par tips til angående vanning, er at hvis man sprayer på vann, så kan visstnok vanndråpene fungere som speil og forsterke sollyset, og dette kan brenne bladene. Derfor er det visstnok alltid best å vanne om kvelden, slik at jorda står fuktig i løpet av natten, og utover dagen etter. Det er sunt at jorda får tørke litt når plantene har slått røtter, så den får "puste". Men det skal så klart ikke stå tørt over særlig lang tid. Det er en kunst å få det der riktig. Er det småkjølig og ikke mye sol, så er det ikke sikkert man trenger å vanne så mye. Vanner man for mye, så kan røttene "drukne", og da er alt kjørt.

Brukte ikke gjødsel eller noe sånt. Jeg fikk noe jord av far, som driver med planter på litt større skala. Men hadde tenkt å kjøpe en 10 liters pose eller noe sånt i butikken, det hadde sikkert holdt. Jeg føler ikke det er nødvendig å tilsette for mye gjødsel eller næring i jorda. Gjorde dette før, da jeg prøvde å dyrke visse andre vekster, og det følte jeg var noe som påvirket i negativ retning. Overnæring kan visstnok føre til komplikasjoner. Så jeg anbefaler å bruke jorda i én sesong, kaste jorda, og kjøpe ny jord neste sesong.

Du må gjerne oppdatere underveis! ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...