Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Laseroperasjon av øynene i utlandet

WinchesterNor

Anbefalte innlegg

God kveld! Jeg har alltid vært svært nærsynt, og har endelig bestemt meg for å utføre en laseroperasjon i utlandet (siden de norske prisene er latterlig høye), men er usikker på hva jeg skal se etter når jeg velger klinikk. Hittil har jeg sett meg ut enten Polen eller Tsjekkia. Har funnet en klinikk i Wroclaw (Wroclaw Eye Laser Center), som tilbyr nyeste behandlingsmetode (relex smile) for kun 15-16k, og en i Praha (Praga Medica) for 23k. Det åpenbare hadde jo vært å velge den som både er trygg og billig, men vet ikke helt hva som gjør en klinikk "trygg". Er det noen med erfaringer eller innspill her inne? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

God kveld! Jeg har alltid vært svært nærsynt, og har endelig bestemt meg for å utføre en laseroperasjon i utlandet (siden de norske prisene er latterlig høye), men er usikker på hva jeg skal se etter når jeg velger klinikk. Hittil har jeg sett meg ut enten Polen eller Tsjekkia. Har funnet en klinikk i Wroclaw (Wroclaw Eye Laser Center), som tilbyr nyeste behandlingsmetode (relex smile) for kun 15-16k, og en i Praha (Praga Medica) for 23k. Det åpenbare hadde jo vært å velge den som både er trygg og billig, men vet ikke helt hva som gjør en klinikk "trygg". Er det noen med erfaringer eller innspill her inne?

Hei.

Får du ikke dette dekket da? Dersom du snakker med fastlegen som så henviser deg til øyenlege så skal du kunne få vurdering om du kan få dette dekka. Jeg får selv cross linking (operasjon for keratonus) om en måneds tid.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Hei.

Får du ikke dette dekket da? Dersom du snakker med fastlegen som så henviser deg til øyenlege så skal du kunne få vurdering om du kan få dette dekka. Jeg får selv cross linking (operasjon for keratonus) om en måneds tid.

Hvis det er mulig, gjør jeg det! Har -7.5 og -6.5 + skjeve hornhinner. Har ikke noen medisinsk grunn til å få støtte, tror jeg. Har du link til noe jeg kan lese meg opp på? :)

Lenke til kommentar

Nå er Keratonus en øyelidelse som skiller seg fra myopi. Behandlingen CLX er ikke en laseroperasjon.

Men det er absolutt verdt det å få en vurdering av en øyelege fremfor en optiker. Det kan jo være annen medisinsk årsak enn myopi til dine synsfeil.

Hvis jeg husker det riktig, får du synskorrigerende behandling på statens bekostning når linser eller briller ikke er mulig eller egnet for å korrigere synet. Synsfeilen bør i tillegg medføre nedsatt arbeidsevne eller annet handikapp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nå er Keratonus en øyelidelse som skiller seg fra myopi. Behandlingen CLX er ikke en laseroperasjon.

Men det er absolutt verdt det å få en vurdering av en øyelege fremfor en optiker. Det kan jo være annen medisinsk årsak enn myopi til dine synsfeil.

Hvis jeg husker det riktig, får du synskorrigerende behandling på statens bekostning når linser eller briller ikke er mulig eller egnet for å korrigere synet. Synsfeilen bør i tillegg medføre nedsatt arbeidsevne eller annet handikapp.

Det har jeg vel heller ikke påstått. Poenget var at jeg får dekket operasjon.

Skriver mer til T s imorgen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Man kan kanskje sjekke litt på polske forum eller høre med noen polakker i Norge om hvilke klinikker som har godt navn og rykte. Selv ville jeg gjort dette og det regnes vel som standard behandling i hele verden.

Du skal vel ikke se bort i fra at norske øyeleger har utdannelse fra nettopp Polen?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...