Mr.Q Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Effektfaktor = cos () hvor er vinkel mellom P og S. Hva er den høyeste verdien effektfaktoren kan få ? Lenke til kommentar
Mr.Q Skrevet 17. april 2019 Forfatter Del Skrevet 17. april 2019 Ok. Jeg tenkte det var under 1, men tett opptil 1. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 (endret) Ok. Jeg tenkte det var under 1, men tett opptil 1. Det ideelle er jo at den er 1, og er (i teorien) oppnåelig. Det som derimot blir problematisk er når effektfaktoren nærmer seg 0 (hvorfor?) Endret 17. april 2019 av N o r e n g 1 Lenke til kommentar
Mr.Q Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 Reaktiv Effekt. Når effektfaktoren er lav er ikke strøm og spenning i fase, det kreves spenning som ikke omsettes i arbeid for å få levert strømmen. Da må det tilføres mye mer effekt enn det som brukes og resten forsvinner. Tilsynelatende effekt tilføres, aktiv effekt brukes og reaktiv effekt forsvinner. Strømleverandøren må levere den reaktive effekten, og kabler må dimensjoneres for den. Når effektfaktoren nærmer seg null tipper jeg at det blir ett problem fordi den reaktive effekten blir for høy. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå