sujee Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 tittelen sier det selv. når motortemp øker skrur jeg på kilma temp til høyeste også går motortemp ned til normalt Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Motortemp går over det normale med mindre du har på varme? Har du gjort noe med kjølesystemet som har introdusert luft? Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Det er helt normalt at temperaturen i kjølevannet går ned hvis du skrur varmen i bilen på fullt. Gammelt triks for å hindre koking på sommeren f.eks. Det sirkuleres jo maks kjølevann gjennom varmeapparatregisteret slik at varmen blir borte der (=inni bilen). Du har et problem et eller annet sted. Termostat eller vannpumpe kan være et godt sted å begynne. 2 Lenke til kommentar
sujee Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 Det er helt normalt at temperaturen i kjølevannet går ned hvis du skrur varmen i bilen på fullt. Gammelt triks for å hindre koking på sommeren f.eks. Det sirkuleres jo maks kjølevann gjennom varmeapparatregisteret slik at varmen blir borte der (=inni bilen). Du har et problem et eller annet sted. Termostat eller vannpumpe kan være et godt sted å begynne. termostat byttet jeg pga dette problemet. men det funket ikke. må nok sikker være vannpumpa kanskje. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Det er helt normalt at temperaturen i kjølevannet går ned hvis du skrur varmen i bilen på fullt. Gammelt triks for å hindre koking på sommeren f.eks. Det sirkuleres jo maks kjølevann gjennom varmeapparatregisteret slik at varmen blir borte der (=inni bilen). Du har et problem et eller annet sted. Termostat eller vannpumpe kan være et godt sted å begynne. Om du har en bil fra 60-tallet ja. Ingen moderne biler skal bevege seg spesielt langt fra midten. Synker den under midten så har du en dårlig termostat, og stiger den over midten så har du problemer med kjøling. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Har du luftet skikkelig etter du bytta termostat? 1 Lenke til kommentar
sujee Skrevet 19. april 2019 Forfatter Del Skrevet 19. april 2019 Har du luftet skikkelig etter du bytta termostat? verksted som gjorde det. ikke jeg... hvordan skal jeg gjøre det nå Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Har du sjekket at radiatorvifta sviver når motoren er varm? Lenke til kommentar
sujee Skrevet 19. april 2019 Forfatter Del Skrevet 19. april 2019 Har du sjekket at radiatorvifta sviver når motoren er varm? den fungerer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. april 2019 Del Skrevet 19. april 2019 Om du har en bil fra 60-tallet ja. Ingen moderne biler skal bevege seg spesielt langt fra midten. Synker den under midten så har du en dårlig termostat, og stiger den over midten så har du problemer med kjøling. Det stemmer ikke alltid. Ved liten belastning har motorer lite spillvarme, så når en bil går på tomgang i kaldt vær, med varmen på fullt, vil motortemperaturen synke. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Det stemmer ikke alltid. Ved liten belastning har motorer lite spillvarme, så når en bil går på tomgang i kaldt vær, med varmen på fullt, vil motortemperaturen synke. Mulig dette er tilfellet på svært effektive motorer, men i all hovedsak så er alt annet enn driftstemperatur uønsket av produsent, så derfor er det lagt inn nøyaktige termostater som åpner og stenger kjølevannet i blokka for å holde motortemperatur der den er mest effektiv og komfortabel. Hvis termostat er dårlig og slipper gjennom kjølevann selv ved optimal temperatur så kan du risikere at temperaturen synker. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 den fungerer En del biler har gjerne to elektriske vifter bak radiatoren; én (større,) generell og én (mindre) for klimaanlegget. Hvis én av disse blir defekt, kan man oppleve uvante svingninger i motortemp pga. ineffektiv kjøling. TS skriver ikke hva slags bil det er snakk om men verdt å dobbeltsjekke. Lenke til kommentar
sujee Skrevet 21. april 2019 Forfatter Del Skrevet 21. april 2019 En del biler har gjerne to elektriske vifter bak radiatoren; én (større,) generell og én (mindre) for klimaanlegget. Hvis én av disse blir defekt, kan man oppleve uvante svingninger i motortemp pga. ineffektiv kjøling. TS skriver ikke hva slags bil det er snakk om men verdt å dobbeltsjekke. hei! ja bilen er en Audi a3 2001 1.6 model! den har to vifte som du sier og begge fungerer! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Da har du enten fått en defekt termostat eller så er radiatoren din full av dritt. Hvis bilen har egen pumpe til varmeapparat (min har det) så kan det hende vannpumpa er gåen. Lenke til kommentar
sujee Skrevet 26. april 2019 Forfatter Del Skrevet 26. april 2019 Da har du enten fått en defekt termostat eller så er radiatoren din full av dritt. Hvis bilen har egen pumpe til varmeapparat (min har det) så kan det hende vannpumpa er gåen. skal sjekke ut radiatoren! takk for svar! Lenke til kommentar
sujee Skrevet 30. april 2019 Forfatter Del Skrevet 30. april 2019 Såå igår da jeg kjørte kom temperaturen høy og jeg skrudde på ac til high som jeg alltid gjør og da plutseligbkom det hvit røyk fra motorrom. Jeg stoppet bilen å sjekka det fant ut at kjølevæska var tomt. heldigvis hadde jeg nytt i baggasjen. Så jeg helte det oppi og alt bare falt under bilen.. hvor kan det være lekkasje? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. april 2019 Del Skrevet 30. april 2019 Lekkasjen er der det kommer ut. Du må rett og slett bare se nøye etter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå