Gå til innhold

Nå kommer de elektriske motorsyklene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelens første del presenterer elektriske motorsykler som noe nytt som endelig kommer.
Jeg hadde lest ganske langt nedover, før dere endelig nevnte Zero.
Så det er ikke noe nytt likevel, bare fordi Harley endelig lanserer sin modell.

Jeg har fremdeles min Zero DS som jeg kjøpte ny i 2016. Kjempefornøyd. Den er omtrent vedlikeholdsfri, og bruker en bagatell i strøm.
200 kilometer rekkevidde er realistisk på en god dag med forsiktig kjøring, og nyere modeller er ytterligere forbedret.
Og selv om den er relativt dyr for en motorsykkel, er den et røverkjøp sammenliknet med Harley.

 

 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som synes det er litt hinsides med 340000 for en motorsykkel?

Nei. Prisen er jo spinnvill, men HD tar seg som vanlig svært godt betalt for sine produkter. Er uansett spent på markedet. Ser for meg at mange HD-kjøpere er interessert i syklene nettopp pga lyden, størrelsen, og at det er litt "macho". Harley Davidson er jo også gjerne et merke du enten liker eller hater.

Lenke til kommentar

HDen er enormt dyr ja. Zero er fantastiske sykler til mer fornuftige priser, men harforeløpig litt for simpel batteriarkitektur som ikke støtter hurtiglading. Begge merkene har beltedrift, som er lurt. På Zeroen gir el + beltedrift en helt smørmyk flygende-teppe-følelse, en kjede støyer veldig mye i forhold. Når man kjører vanlig bensinsykkel (med lovlig anlegg) inntil en murvegg hører man jo nesten kjeden mer enn motoren.

 

Energica har solgt noen sykler i Norge, de støtter hurtiglading, men er veldig dyre, har kjededrift og har hørt lite reell erfaring med de. Ellers ser Lightning Strike helt rå ut. Kostbar, men mye billigere enn HDen og alle specs er riktige: https://electrek.co/2019/03/28/lightning-strike-electric-motorcycle-launch/ Skulle ønske den kom i en mer touring-vennlig ergonomi da, det kommer kanskje etter hvert.

Lenke til kommentar

 

Er jeg den eneste som synes det er litt hinsides med 340000 for en motorsykkel?

Nei. Prisen er jo spinnvill, men HD tar seg som vanlig svært godt betalt for sine produkter. Er uansett spent på markedet. Ser for meg at mange HD-kjøpere er interessert i syklene nettopp pga lyden, størrelsen, og at det er litt "macho". Harley Davidson er jo også gjerne et merke du enten liker eller hater.

De har nok levd lenge på lyden sin, og spesielt image. Ulempen med Harley Davidson nå er jo at generasjonen som går med lærjakke med logoen og teksten på ryggen begynner å bli gamle. De må satse på nye markeder og yngre kjøpere skal de kunne leve i fremtiden også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har nok levd lenge på lyden sin, og spesielt image. Ulempen med Harley Davidson nå er jo at generasjonen som går med lærjakke med logoen og teksten på ryggen begynner å bli gamle. De må satse på nye markeder og yngre kjøpere skal de kunne leve i fremtiden også.

Absolutt, de sikter mot et yngre marked. Problemet er vel da å finne "yngre" som har over 300.000 å bruke på sykkel, samt ha lyst på en Harley Davidson. Tror de kan få det tøft, og prisen er nok den største hindringen.
Lenke til kommentar

Absolutt, de sikter mot et yngre marked. Problemet er vel da å finne "yngre" som har over 300.000 å bruke på sykkel, samt ha lyst på en Harley Davidson. Tror de kan få det tøft, og prisen er nok den største hindringen.

 

Rike folk i 20-årene med mange Instagram/Youtube-følgere tror jeg kan bli et viktig marked.

Lenke til kommentar

Nyere modeller fra Zero har faktisk hurtiglading. Alle kan også lades i stikkontakten, slik som min 2016-modell.

 

Nei, det stemmer ikke. Nye Zero SR/F kan lade 12 kW AC hvis du har et tilvalg som går på bekostning av større batteripakke, men det er ikke hurtiglading selv om det er en ok hastighet. Hurtiglading er CCS eller CHAdeMO likestrømlading som burde begynt på 14 kW på en Zero og helst hatt 20 kW max på lav SOC / temperert batteri. De har heller ikke vist noe Type 2 grensesnitt eller snakket om trefas lading. Zeroene som selges i Norge nå kan fås med Charge Tank som har Type 1 grensesnitt. Da er du uansett begrenset til 32A/1 fase som er 7,3 kW.

 

edit: Når alt det er sagt, Zero SR/F er helt rå på alle andre områder, virker som en perfeksjonering av platformen. De mangler kun CCS-lading.

Endret av OlaML
Lenke til kommentar

 

Litt mindre stas uten lyd?

 

Jeg tror dette gjelder for mange, men absolutt ikke for meg. For meg er en MC en flott maskin for å oppleve natur og landskap på lange turer, og å transportere seg effektivt på korte turer. For de som er opptatt av lyd, enten det er supermoto, Harley eller sportsykler med hver sine kjempedyre og absolutt ikke godkjente ettermarkds eksosanlegg, så er vel meningen at det er omgivelsene som skal oppleve motorsykkelen og at føreren har en idé om at de blir beundret og respektert hvis de lager mye leven. Er det noen som tviler på vi hører hjemme i dyreriket?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror dette gjelder for mange, men absolutt ikke for meg. For meg er en MC en flott maskin for å oppleve natur og landskap på lange turer, og å transportere seg effektivt på korte turer. For de som er opptatt av lyd, enten det er supermoto, Harley eller sportsykler med hver sine kjempedyre og absolutt ikke godkjente ettermarkds eksosanlegg, så er vel meningen at det er omgivelsene som skal oppleve motorsykkelen og at føreren har en idé om at de blir beundret og respektert hvis de lager mye leven. Er det noen som tviler på vi hører hjemme i dyreriket?

 

Det er vel ikke noe unikt for MC verden. EL-MC virker rimelig kjedelig for meg som entusiast/leketøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...