Anterialis Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 (endret) Hei! Vennligst korriger meg om jeg tar feil, men om jeg har forstått korrekt vi ikke bilavgiftene (engangsavgift med CO2-avgift, vektavgift, vrakpantavgift og mva) endre seg fra 2019 til 2020, men måten en eller to av faktorene (CO2 og NOx-utslippene?) måles på, endres. Poenget er vel at NEDC gir en falsk lav utslippsprofil om vi sammenligner med gjennomsnittsbilen i gata. Derfor går vi fra 2020 over til WLTP. Sistnevnte skal ha en mer "hverdagslig" kjøreprofil og dermed vil målte utslippsgasser øke. Pga. denne økningen i målt CO2- og NOx-utslipp, vil engangsavgiften bli høyere. Er dette riktig så langt? Så til mitt egentlige spørsmål. Stemmer det da at dersom jeg ønsker å kjøpe en ny hybrid og vil få den billigst mulig (minst mulig avgifter) så må bilen førstegangsregistreres innen 31.12.19, eller fastsettes avgifter en tid før dette? Jeg lurer altså på om jeg må bestille bil nå (for å håpe å få den innen 2019), eller om jeg kan skrive kontrakt i høst selv om dette betyr levering våren 2020... Og hva om jeg bestiller bil nå, og får levering i januar 2020. Når januar kommer, får jeg beskjed av forhandler at pga. endringer i engangsavgiften, blir bilen 50.000kr dyrere. Kan jeg da bryte kontrakten? Hva er kutymet mer? Oppsummert: Har jeg forstått korrekt om engangsavgiften? Må bilen førstegangsregistreres innen 31.12.19 om jeg ønsker avgiftsberegningen vi nå har i 2019, i stedet for sannsynlig økt avgift i 2020 grunnet overgang til WLTP? Eller kan man "forhåndsbetalt" engangsavgift før bilen er levert? Tips? Hva om levering skjer ut i januar og jeg får beskjed at "grunnet WLTP, må jeg betale 100k ekstra i avgifter", har jeg da rett til å bryte kontrakten uten "bøter"? På forhånd takk for hjelpen! Endret 16. april 2019 av Anterialis Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 FrP og V var uenige i om den nye målemetoden skulle gi utslag på bilavgiftene. De utsatte dermed avgjørelsen til regjeringen på ubestemt tid. I EUs eget direktiv om overgangen til WLTP står det at de anbefaler medlemslandene og de landene som skal implementere den nye målemetoden (inkl. Norge) å IKKE sende regningen til bilistene ved at de må betale mer for bilene. Her har altså FrP helt rett, mens V som vanlig er svært interessert i å få økt avgiftene. Med tanke på at mange nye biler vil få målt ca 15-20% høyere utslipp av CO2 med WLTP kontra NEDC, ønsker V at avgiftene også skal gjenspeile disse nye utslippstallene, og at avgiftene dermed skal økes, selv om bilene er akkurat de samme. 2 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 (endret) Meget interessant, FrihetensRegn! Jeg ønsker å sette meg litt mer inn i dette, og dersom det er enkelt for deg, kan du fortelle meg hvor eksakt (nettlenke) jeg finner EU-direktivet du snakker om, samt referatene fra FrP/V hvor denne uenigheten fremgår? Jeg leste denne uten å finne den spesifikke anbefalingen du nevnte, så om du har en link ville det vært supert =) Endret 16. april 2019 av Anterialis Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Du kan lese mye info her: https://wltpfacts.eu/, spesifikt https://wltpfacts.eu/taxation-wltp/ for skatter og avgifter Jeg gidder ikke lete etter rene EU direktiver ang overgangen til WLTP og senere ekte utslippstester. Se her: https://www.caremissionstestingfacts.eu/ VG har skrevet litt om dette: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/3jObLP/nye-bilavgifter-voldsom-prisoekning-fra-2019 Frp-lederen vil ikke garantere at bilistene unngår avgiftshopp: https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/rLjkOw/frp-lederen-vil-ikke-garantere-at-bilistene-unngaar-avgiftshopp 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Statsbudsjettet legges frem i oktober, frem til da er alt bare gjetting. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 Takk for info! Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 20. april 2019 Forfatter Del Skrevet 20. april 2019 (endret) Én ting til.. Dersom det blir endring i avgiftene, altså ingen faktisk avgiftsendring, men endring i måten avgiftene (eg. CO2) måles på (nedc —> wltp). Vil da biler som allerede er avgiftsberegnet med wltp ikke få noen endring i engangsavgiften?? Biler som i dag måles med nedc vil jo sannsynligvis komme dårligere ut (co2 g/km) med wltp. Jeg leser for nye BMW x5 e45 at den allerede er avgiftsberegnet med wltp («Om du må ty til fossilt drivstoff, er forbruket etter WLTP-standarden oppgitt til snille 0,19 l/mil, noe som gir et CO2-utslipp på bare 49 gram/km». Link: https://www.dinside.no/motor/endelig-en-ladbar-hybrid-som-virker/70181176). 1) Bilen ville nok fått et bedre co2-tall med nedc, og dermed mindre avgifter her i Norge. Hvorfor har ikke BMW valgt å benytte seg av nedc inntil wltp blir pålagt? 2) Stemmer det - dersom vi sier at wltp blir påbudt målemetode fra 2020 - at denne bilen ikke vil få noen endring i avgifter? Eller benyttes NEDC allikevel som avgiftsgrunnlag for alle biler i år? Jeg forstår ar intet er bestemt, men la oss ta utgangspunkt at ryktene stemmer.. Endret 20. april 2019 av Anterialis Lenke til kommentar
MKap Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Frå forskrift om engangsavgift på motorvogner: § 3-1.Avgiftsgrunnlag Avgiften beregnes på grunnlag av de kjøretekniske data som er lagt til grunn ved motorvognens godkjenning etter vegmyndighetenes regelverk. For motorvogner som er typegodkjent etter testsyklusen NEDC skal CO₂ -verdien som oppgis i feltet «kombinert» fra typegodkjenningen eller enkeltgodkjenningen benyttes i avgiftsberegningen. Tilsvarende skal CO₂ -verdien som oppgis i feltet «vektet kombinert» benyttes for ladbare hybridbiler. For motorvogner som er typegodkjent etter testsyklusen WLTP skal det skje en omregning av CO₂ -verdien til NEDC ved bruk av EUs omregningsverktøy (CO₂ MPAS). Det kan også gjennomføres NEDC testsyklus, slik at motorvognen får en målt CO₂ -verdi etter NEDC. Den omregnede eller målte NEDC CO₂ -verdien som oppgis i feltet «kombinert» fra motorvognens samsvarssertifikat skal benyttes i avgiftsberegningen. Tilsvarende skal CO₂ -verdien som oppgis i feltet «vektet kombinert» benyttes for ladbare hybridbiler. Det har altså ingenting å seia for avgiftene om dei har brukt WLTP, sidan det uansett blir «konvertert» til NEDC. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 21. april 2019 Forfatter Del Skrevet 21. april 2019 Men dette gjelder vel for 2019? Og vi vet vel ikke hva som skjer i 2020, men spørsmålene mine har tatt utgangspunkt i at wltp blir ny standard i seg selv, uten omregning til nedc. Jeg har forstått fra innlegg over at EU anbefaler medlemslandene å ikke belaste oss kjøpere for det ekstra avgiftspåslaget som kommer siden wltp for høyere CO2-verdier, men heller nedjustere satsene slik at avgift for eg 49g CO2 /km under wltp tilsvarer eg 40g CO2/km for nedc. Hensikten er å forstå litt mer av hvordan dette fungerer.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Det mest miljøvennlige de kan gjøre er å fjerne bakseteavgiften Er helt på tryne at det skal koste 200k for å montere bakseter Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Det mest miljøvennlige de kan gjøre er å fjerne bakseteavgiften Er helt på tryne at det skal koste 200k for å montere bakseter Du har nok misforstått. Det de bør gjøre er heller å fjerne avgiftslettelsene for folk som kjører stor bil med bare to seter. 1 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 21. april 2019 Del Skrevet 21. april 2019 Men dette gjelder vel for 2019? Og vi vet vel ikke hva som skjer i 2020, men spørsmålene mine har tatt utgangspunkt i at wltp blir ny standard i seg selv, uten omregning til nedc. Jeg har forstått fra innlegg over at EU anbefaler medlemslandene å ikke belaste oss kjøpere for det ekstra avgiftspåslaget som kommer siden wltp for høyere CO2-verdier, men heller nedjustere satsene slik at avgift for eg 49g CO2 /km under wltp tilsvarer eg 40g CO2/km for nedc. Hensikten er å forstå litt mer av hvordan dette fungerer.. Det var svar til spørsmål 1, ja. Kva som skjer framover er det ingen som veit før politikarene på Stortinget blir samde med seg sjølve. Ein får håpa at fornuften seirer, og at CO2-avgifta blir justert ned slik at avgiftsnivået blir på omtrent det same som nivå som i dag. Så langt har det vore få signal på om det faktisk blir slik eller ikkje. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Du har nok misforstått. Det de bør gjøre er heller å fjerne avgiftslettelsene for folk som kjører stor bil med bare to seter. Du snakker her om Forsvaret, politiet, brann og ambulanse Alle disse har kjøpt slike store biler Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. april 2019 Del Skrevet 22. april 2019 Du snakker her om Forsvaret, politiet, brann og ambulanse Alle disse har kjøpt slike store biler Kjører forsvaret og politiet rundt med 2-setere sier du? Det er vel ikke så veldig vanlig. Ambulansene er stort sett biler med mer enn en seterad de også, brannvesenet har vel noen varebiler men det er ikke så mange av de heller siden de ofte får bilene levert med tilpasning til røykdykkere (og derfor lavere eller ingen avgifter) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå