Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Selge bil mens man er på sosialdtønad?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du selg bilen så vil du nok ikkje lenger oppfylle krava til å trenge støtte til livsopphold. Dette er ei skjønnsmessig vurdering som vil variere frå stad til stad i landet, men eg vil gjette på at grunnen til at du ikkje har fått krav om å selge bilen før er at saksbehandlaren har forstått at tilgangen til ein bil kan være nøkkelen til å få seg jobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg kan føre et eierskifte til et familiemedlem så slipper der å bli snakk om penger så jeg får bilen tilbake etter at jeg er ferdig med sosialstønaden :)

Anonymous poster hash: 60be1...76e

Aiaiai, akkurat det er svindel, og vil få konsekvensar dersom det blir oppdaga.

Det er lov å gi vekk bilen til eit familiemedlem, men ikkje med intensjon om at det er ei pro forma gåve som du skal få igjen seinare og ikkje faktisk er gitt vekk.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Du kan være kriminell, ja.

Det kan vi alle - og krysse fingrene for at ingen rundt deg blir irritert av at du stjeler og melder ifra.

Du bør antagelig være forsiktig med hvem du forteller dette til siden du kan risikere at det er en ærlig person som er opptatt av at systemet fungerer som tiltenkt.

Husk at godene du nå svindler er på bekostning av noen andre som kanskje har et reelt behov for godene og grunnen til at vi har velferden der i det hele tatt.

Endret av Invader Zim
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Et par innlegg som kunne tolkes som oppfordring til lovbrudd er fjernet da dette bryter retningslinjene til forumet. 

Modereringen skal ikke diskuteres i tråden. Eventuelle tilbakemeldinger på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg heller om store fisker, kryptoskurker som unndrar millioner i skatt, politikere som innvilger millioner til det ene dødfødte prosjektet etter det andre, og som skriver fiktive reiseregninger. Om en stakkars sosialmottaker prøver å ikke direkte stjele, men å holde seg litt bedre flytende så man minsker risikoen for personlig kollaps, så føler jeg det er noe man bør ha moralsk slingringsmonn nok til å se mellom fingrene.

Det er forskjell på å gjøre et grep for å fortsette å få lov til å fortsette å ha bil så man kan være fri i samfunnet, kanskje øke sannsynlighet for å få seg betalt arbeid, enn å være en person med makt og rikdom som bevisst unndrar mest mulig skatt. Bare å google ordet "skatteoptimalisering". De rike vet å sko seg. Jeg ville heller rettet min vrede mot dem.

I de årene jeg har vært aktiv i arbeidslivet har en av mine hovedmotivasjonsfaktorer vært at min skatt er med på å holde noen i en svakere posisjon enn meg selv flytende. Folk i en sårbar posisjon som prøver å beholde noen goder, dømmer jeg ikke. Det må være litt spillerom og slingringsmonn hvis samfunnet skal gå rundt. Kan ikke knipe på hver eneste krone og øre, da blir det ikke levelig.

Psykologi og økonomi henger sammen, ingen lever nøyaktig på smerte/levegrensen gjennom hele livet. Det må enten være litt mer eller litt mindre. Jeg tror på å gi folk litt mer enn de trenger, skape tillit og gi de mulighet for å prøve og feile. Får folk for lite, så blir de bare kreative for å lure systemet. Tillit avler tillit, (både fysisk og psykisk) vold avler vold.

Jeg er dog enig i at denne saken er i en viss gråsone, men ikke noe å dømme hardt for.

Hvis jeg skulle ordlagt meg annerledes som trådstarter, ville jeg skrevet noe sånt som at "jeg har ikke råd til å ha bilen, så jeg lar et familiemedlem med råd få overta den, så kan jeg heller låne hvis jeg trenger."

Så kan man heller ta spørsmålet om tilbakeføring, hvis man har råd, når den tid kommer, hvis det blir aktuelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...