Habla Møberg Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Fruen forlangte oppgradering av vår atlibox-abbonement i oktober i fjor til en litt større pakke. Dette resulterte i 12mnd bindingstid.Nå flagger fruen ut av huset, og jeg vil ikke bruke dette lenger, kun en enkel nettforbindelse (1 av 3 produkter). Dette får jeg ikke gjort pga bindingstiden. Kan nevne at vi har vært kunder hos disse i over 10 år og hatt variabelt med pakker hos de, og ikke tenkt over om hvorvidt vi har fått noe binding når vi har endret. Nå ba jeg om å få abonnementet overført til meg, siden det sto på fruen som nå flytter. Det fikk jeg lov til, men bindingen følger uansett sa de. Det fikk meg til å under på om de egentlig har anledning til det? Overføre bindingstid til ny eier? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Jeg tror at Altibox kansellerer bindingstiden dersom man flytter og de ikke kan levere på ny adresse. Du skulle derfor ikke fått abonnementet overført på deg. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 Jeg tror at Altibox kansellerer bindingstiden dersom man flytter og de ikke kan levere på ny adresse. Du skulle derfor ikke fått abonnementet overført på deg. Har ingen planer om å flytte, men hun skal flytte. Og der er det alt fiber fra Altibox inn i huset, så hun tegner seg sikkert noe nytt abb der.. Kunne det vært gjort annerledes? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Ja, jeg mener at hun skulle tatt med seg abonnementet til den nye adressen. Dette med at det ble 12 mnd binding ved oppgraderingen av abonnementet høres litt ut som at hun aksepterte uten at det nødvendigvis var nødvendig. Mulig finlesing av abonnementsvilkårene kan gi grunnlag for å klage på dette. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 (endret) Ahh, sånn ja. Ja, det kan jo være noe. Tenkte ikke på det. Må se litt hva det koster med å etablere nytt :-) Når jeg sist oppgraderte (alltid meg som har tatt meg av slike ting) så ble det ikke nevnt noe med oppgradering, men fikk en ordrebekreftelse, hvor det sto at det var binding. Så min feil, jeg burde ha lest det.. Endret 16. april 2019 av Habla Møberg Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Det kan kanskje tenkes at oppgraderingen omfattet noe som det normalt er binding på? Ekstra tv-mottaker/utvidet programpakke etc? 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Hun tar med seg produktene når hun flytter, ingen grunn til at du skal sitte igjen med abonnementet. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 Det kan kanskje tenkes at oppgraderingen omfattet noe som det normalt er binding på? Ekstra tv-mottaker/utvidet programpakke etc? Ja, det var utvidet pakke. Men det slo meg ikke at de kunne tvinge på meg binding fordi jeg gjorde en slik endring. Men men. Ringer de i morgen for å høre om hva etablering koster på et hus som alt har utstyret og fiberen inn. Og evt får det tilbakeført til fruen, så flytter hun det med seg i stedet, og jeg tegner nytt. Skillsmisse er dyrt! Her må alle hundrelapper gnites på :-D Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Ikke gi dem lillefingeren er du snill. I følge prislisten står det at "Etablering Fiberbredbånd kan tilkomme". https://www.bergenfiber.no/privat/priser/ Jeg har aldri betalt etablering hos min leverandør (ikke BergenFiber) ved etablering av abonnement der utstyret allerede er installert. Istedenfor å spørre om hva etableringen koster, så sier man noe slik: Det står i prislisten at etablering kan tilkomme. Betyr dette at det ikke er etablering på en adresse som allerede har det nødvendige utstyret installert? 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Er det ikke heller vanlig å få gode tilbud og prisavslag ved nytegninger av abonnement? 2 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 17. april 2019 Del Skrevet 17. april 2019 Benytt angreretten på din bestilling, så får fruen flytte med seg eller si opp selv, mens du bestiller nytt abo. 1 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 18. april 2019 Del Skrevet 18. april 2019 Ja, det var utvidet pakke. Men det slo meg ikke at de kunne tvinge på meg binding fordi jeg gjorde en slik endring. Såvidt eg hugsar kan dei ikkje det i Norge. Men ofte tilbyr selskapa litt lågare månadspris dei fyrste 6 eller 12 mnd mot 12 mnd binding (evt gratis tilkopling, men det er vel ikkje aktuelt i ditt tilfelle). Har du bestillinga skriftleg bør du sjå på om du blei informert godt nok om at du bestilte eit «tilbod» med binding. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 18. april 2019 Forfatter Del Skrevet 18. april 2019 Såvidt eg hugsar kan dei ikkje det i Norge. Men ofte tilbyr selskapa litt lågare månadspris dei fyrste 6 eller 12 mnd mot 12 mnd binding (evt gratis tilkopling, men det er vel ikkje aktuelt i ditt tilfelle). Har du bestillinga skriftleg bør du sjå på om du blei informert godt nok om at du bestilte eit «tilbod» med binding. Her er utklipp av ordrebekreftelsen, som kom noen minutter etter at jeg bestilte via telefon: " Takk for din bestilling Produktpakken Altibox Standard inneholder:Altibox Fiberbredbånd 500/500 (Mbps) Nye Altibox TV 50 poeng til valgfritt innhold Opptakstjeneste Pris per måned for produktpakken: kr 999,- Ved å kjøpe tjenestene som en pakke får du en fordelaktig pris. Avtalen forutsetter derfor en bindingstid på 12 måneder for produktpakken." Aner meg de nok har det juridiske på det tørre, selvom det ikke ble nevnt noe med bindingstid i samtalen. Nå fikk jeg ikke tak i de, det var lang ventetid på telefonen, så får prøve igjen over påske. Skal høre med de om dette med flytting, nyetablering, m.m. Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Ble du informert om angrerett? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 20. april 2019 Forfatter Del Skrevet 20. april 2019 Ble du informert om angrerett?Nei. Men det behøves vel heller ikke på en endring av et eksisterende abb..? Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 Nei. Men det behøves vel heller ikke på en endring av et eksisterende abb..? Hør med Krikkert eller Herr Brun, men du er jo ny kunde. Blir vel fort det samme som om du overtar et nytt abonnement på TV/internett når du flytter inn i nytt hus der forrige eier har avtale. Gitt at du har angrerett bør du angre innen 14 dager, men om de ikke har informert om angrerett så er det to muligheter: Du har ikke angrerett, eller så har du forlenget angrerett siden de ikke har gitt opplysninger om angrerett. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. april 2019 Del Skrevet 20. april 2019 1) Hovedregelen ved transport av en avtale er at man trer inn i avtalen slik den står. Dette inkluderer bindingstid, men også fordelene som utløste bindingstid. Ønsker man en annen ordning må man reforhandle. 2) Ved transport av rettigheter og forpliktelser inngås det i utgangspunktet ingen avtale, det skjer en endring i hvem som er berettiget og hvem som er forpliktet etter en eksisterende avtale. Det skjer strengt tatt derfor ikke noe "salg", og vi er utenfor angrerettslovens virkeområde, jf. § 1. Angreretten påvirker ikke konas rettsposisjon, hun er fri fra avtalen som følge av overføringen uansett slik at bruk av noen angrerett ikke kan skade hennes forpliktelser. Man kan uansett ikke "angre" kona inn i avtalen igjen. Hvis det foreligger angrerett vil angreretten innebære at også kona er fri fra bindingstiden. Det kan tenkes at ved bruk av angreretten vil man bli etterfakturert differansen mellom "rabattert" pris i bindingstid og ordinær fullpris, avhengig av hvordan man tolker den nye angrerettsloven § 26. 2 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 20. april 2019 Forfatter Del Skrevet 20. april 2019 1) Hovedregelen ved transport av en avtale er at man trer inn i avtalen slik den står. Dette inkluderer bindingstid, men også fordelene som utløste bindingstid. Ønsker man en annen ordning må man reforhandle. 2) Ved transport av rettigheter og forpliktelser inngås det i utgangspunktet ingen avtale, det skjer en endring i hvem som er berettiget og hvem som er forpliktet etter en eksisterende avtale. Det skjer strengt tatt derfor ikke noe "salg", og vi er utenfor angrerettslovens virkeområde, jf. § 1. Angreretten påvirker ikke konas rettsposisjon, hun er fri fra avtalen som følge av overføringen uansett slik at bruk av noen angrerett ikke kan skade hennes forpliktelser. Man kan uansett ikke "angre" kona inn i avtalen igjen. Hvis det foreligger angrerett vil angreretten innebære at også kona er fri fra bindingstiden. Det kan tenkes at ved bruk av angreretten vil man bli etterfakturert differansen mellom "rabattert" pris i bindingstid og ordinær fullpris, avhengig av hvordan man tolker den nye angrerettsloven § 26. Var noe slikt jeg hadde en tanke om at det var. Jaja. Får stå løpet ut. Ingen krise, selvom noen hundrelapper i måneden er penger det og :-) Takk for utfyllende svar Krikkert! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå