Vargo Hoat Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Hei! Jeg har en 75% stilling i et service/ reiselivsyrke. Jeg er fortsatt i prøvetiden, og skal si opp. Trenger i den forbindelse råd om fremgangsmåte. For å ha nok penger til å overleve til studiestart i august, skal jeg jobbe ut mai. Jeg kan teknisk sett levere oppsigelsen i midten av mai og gå etter siste arbeidsdag 29. mai. Siden dette er en liten bedrift så vet jeg at et slikt scenario vil skape trøbbel for sjefen i sommermånedene - de desidert travleste månedene i året. Bør jeg si fra allerede nå, slik at sjefen får en måned ekstra på å finne løsninger for bedriften, eller skal jeg bare fortsette som vanlig, for så å levere oppsigelsen to uker før jeg drar? Jeg er relativt sikker på at om jeg sier fra nå så vil ikke sjefen komme med en motreaksjon og kreve oppsigelsen allerede nå, men 100% sikker kan jeg jo ikke være. Alle råd tas imot med takk! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Oppsigelsen starter fra 1 i måneden. Sier du opp i midten av mai må du jobbe ut midten av juni. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Har du avtale om prøvetid med 14 dagers oppsigelsestid frå dato til dato? Eg baserer i alle fall svaret mitt på at du har det. Det er i utgangspunktet ingenting i vegen for å seie opp i god tid så lenge du er tydeleg på når oppsigelsestida startar og kva du anser som siste arbeidsdag. (Dette er forholdsvis vanlig der motivet bak å levere oppsigelse er å tvinge fram eit mottilbod frå arbeidsgiver, f.eks. om høgare lønn for at du skal forbli i jobben). Utfordringa med prøvetid er at det også gjer det enklare for arbeidsgiver å begrunne ein oppsigelse. Du kan derfor risikere at ved å signalisere at du vi seie opp i midten av mai så blir du møtt med ein oppsigelse i prøvetida frå dags dato. Det vil sjølvsagt kunne være eit spørsmål om ein slik oppsigelse er sakleg, men faktum er at sjølv om oppsigelsen er usakleg så er det vanskeleg og tidkrevande å vinne fram med dette i arbeidsretten, og resultatet vil i dette tilfellet uansett begrense seg til under ei månedslønn på 75% stilling. Kva som er lurt å gjere må du nesten avgjere sjølv basert på kor godt du kjenner sjefen, og kva samarbeid og relasjon du vil ha med sjefen i ettertid. Du står heilt fritt til å ikkje informere om dine intensjonar om å seie opp jobben før i siste liten slik at sjefen berre får dei avtalte 14 dagane på å omstille seg. Men på den andre sida så er det ryddig og meir hensiktsfult av deg å gi beskjed så raskt som mulig slik at sjefen får mest mulig tid til å omstille seg. 2 Lenke til kommentar
Vargo Hoat Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 Har du avtale om prøvetid med 14 dagers oppsigelsestid frå dato til dato? Eg baserer i alle fall svaret mitt på at du har det. Hei! Glemte å presisere det i innlegget, men heldigvis forstod du det ut ifra resten av posten. Takk for et ryddig og greit svar! Lenke til kommentar
Xzist Skrevet 27. april 2019 Del Skrevet 27. april 2019 Hei! Jeg har en 75% stilling i et service/ reiselivsyrke. Jeg er fortsatt i prøvetiden, og skal si opp. Trenger i den forbindelse råd om fremgangsmåte. For å ha nok penger til å overleve til studiestart i august, skal jeg jobbe ut mai. Jeg kan teknisk sett levere oppsigelsen i midten av mai og gå etter siste arbeidsdag 29. mai. Siden dette er en liten bedrift så vet jeg at et slikt scenario vil skape trøbbel for sjefen i sommermånedene - de desidert travleste månedene i året. Bør jeg si fra allerede nå, slik at sjefen får en måned ekstra på å finne løsninger for bedriften, eller skal jeg bare fortsette som vanlig, for så å levere oppsigelsen to uker før jeg drar? Jeg er relativt sikker på at om jeg sier fra nå så vil ikke sjefen komme med en motreaksjon og kreve oppsigelsen allerede nå, men 100% sikker kan jeg jo ikke være. Alle råd tas imot med takk! Det er gjensidig 2 ukers oppsigelsestid for begge parter, det eneste er at arbeidsgiver ikke kan benytte seg av det uten saklig grunnlag. Dersom du skal ha siste arbeidsdag i slutten av Mai, pass på at du leverer din oppsigelse før 1.Mai dette er fordi en oppsigelse alltid er gylden fra første i måneden. Spesifiser gjerne også til sjefen at du har mulighet til å jobbe ut Mai hvis det er ønskelig. Husk at oppsigelse skal leveres i skiftelig form, her har du også mulighet til å legge frem ditt ønske om å fortsette ut Mai. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå