Gå til innhold

Oljeministeren: – Det vil ikke lønne seg med havvind i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har har jo rett i at havvind sannynligvis alltid vil være dyrere en landvind. Det er jo relativt enkelt å skjønne. Det er lettere å sette opp en mast på land enn å få en mast til å flyte rett vei opp til havs. Men det betyr ikke at ikke havvind har en plass i verdens energimiks eller at vi ikke burde dundre på for å utvikle det. Vi er veldig godt posisjonert for å utvikle denne teknologien og å selge slik teknologi til resten av verden vil trengs når Olje- og energidepartementet en gang skifter navn til bare Energidepartementet.

Det er kanskje ikke slik du tror: at vindkraft på land er billigst.

Grunnen er at flytende vindkraft kan kombineres med fiskeoppdrettsanlegg, som er god butikk i dag.

Vindturbiner på disse anleggene blir en ekstrainntekt, som skaper enda større overskudd.

Lenke til kommentar

På en flytende bøye vil det etablere seg et økosystem med mange forskjellige arter. Fugl kan en se hele veien fra Norge til Island. Men det er som godeste Sturle S sier: Det største problemet er nok trekkrutene (både sesong og daglige trekk). Som et eksempel kan en se lignende "mattrekk" i hekketiden om man bor et sted der det er langgrunt og endel forskjell på flo og fjære. Da kan f.eks ørn "patruljere" fjæra ved hvert lavvann. Samme rute dag ut og dag inn. Slik er det også med sjøfugl ut til matfatene.

Nå er jo vi mennesker eksperter til å sope med oss det meste, og en av årsakene til at det er forholdsvis lite sjøfugl er nok kraftig beskatning av tobis og lodde etc. Småfisken som både fugler og større fisk vil ha. Nå er det krill/plankton som skal til pers.

Flytende bøyer vil nok ikke lage et stort nok øko system til og tiltrekke seg fugl ville jeg dro, med mindre det er snakk om massive saker. og om de gjør dette så ville jeg også tro de hadde klart og tilpasse seg vindturbinene og. Siden de fuglene som dro dit for og fiske aldri kom tilbake. Vi bygger ikke noe nytt inn i demmes habitat, da er dem som tilpasser seg vårt habitat. Og det er litt anderledes. Som feks Duer hadde nok aldri blitt så mange om de ikke hadde utnyttet habitatet menneske laget for enkel tilgang på mat. Tilpassnings dyktige dyr vil som regel finne en vei.

Er de som ikke kan tilpasse seg like godt vi må verne om.

Tviler på ørn er langt ute til havs, kanskje mellom Norge og Island. Men tviler du finner de de nær "Dumshaf plain" som er 3400 meter dypt feks. Ligger midt i mellom ingenting, ca like langt til Norge, som Island og Grønland. Internasjonalt farvann, så gjør vel ting komplisert :p

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Flytende bøyer vil nok ikke lage et stort nok øko system til og tiltrekke seg fugl ville jeg dro, med mindre det er snakk om massive saker. og om de gjør dette så ville jeg også tro de hadde klart og tilpasse seg vindturbinene og. Siden de fuglene som dro dit for og fiske aldri kom tilbake. Vi bygger ikke noe nytt inn i demmes habitat, da er dem som tilpasser seg vårt habitat. Og det er litt anderledes. Som feks Duer hadde nok aldri blitt så mange om de ikke hadde utnyttet habitatet menneske laget for enkel tilgang på mat. Tilpassnings dyktige dyr vil som regel finne en vei.

Er de som ikke kan tilpasse seg like godt vi må verne om.

Tviler på ørn er langt ute til havs, kanskje mellom Norge og Island. Men tviler du finner de de nær "Dumshaf plain" som er 3400 meter dypt feks. Ligger midt i mellom ingenting, ca like langt til Norge, som Island og Grønland. Internasjonalt farvann, så gjør vel ting komplisert :p

Nå brukte jeg dette som et eksempel på at konstruksjoner faktisk endrer miljøet rundt seg, ikke at det nødvendigvis har alvorlige konsekvenser for spesifikke arter. Det var et svar på din påstand om ørken osv.

Mht påvirkning glemte hjernene bak et viktig norsk oljefelt dette. De dimensjonerte vannrenseanlegget i forhold til prøvene som var tatt før utbygging. Det måtte nytt renseanlegg til for å ta hånd om konsekvensene av at platformen faktisk fungerer som et rev, og det medførte en del oppslag om store overskridelser i norsk presse. Det pressen - heldigvis for de ansvarlige - ikke visste var at kostnaden var 10 ggr det beløpet som var kjent.

Dersom det er (hav)ørn du er mest opptatt av, så er nok det et problem for det enkelte individ (og evt kyllinger). Men jeg tror vel ikke det er så veldig mange som mener at havørn er truet lengre. Eneste grunnen jeg ser til at de ikke kan jaktes på er at jegere/bønder ikke har magamål. Åpnes det for jakt gir de seg ikke før den siste fjæra slutter å blafre.

Lenke til kommentar

Nå brukte jeg dette som et eksempel på at konstruksjoner faktisk endrer miljøet rundt seg, ikke at det nødvendigvis har alvorlige konsekvenser for spesifikke arter. Det var et svar på din påstand om ørken osv.

Mht påvirkning glemte hjernene bak et viktig norsk oljefelt dette. De dimensjonerte vannrenseanlegget i forhold til prøvene som var tatt før utbygging. Det måtte nytt renseanlegg til for å ta hånd om konsekvensene av at platformen faktisk fungerer som et rev, og det medførte en del oppslag om store overskridelser i norsk presse. Det pressen - heldigvis for de ansvarlige - ikke visste var at kostnaden var 10 ggr det beløpet som var kjent.

Dersom det er (hav)ørn du er mest opptatt av, så er nok det et problem for det enkelte individ (og evt kyllinger). Men jeg tror vel ikke det er så veldig mange som mener at havørn er truet lengre. Eneste grunnen jeg ser til at de ikke kan jaktes på er at jegere/bønder ikke har magamål. Åpnes det for jakt gir de seg ikke før den siste fjæra slutter å blafre.

Havørn er bare et eksempel. Vi har totalt 77 fugle arter på den røde listen i Norge.

På den listen er blant annet Fiskeørn 150-200 hekkende par I Norge. Trenger vel ikke fortelle at det er veldig lite, i Europas 5 største land i landareal.

Eneste grunn til at vi har den arten i dag er at andre land er flinkere enn oss. Blant annet Sverige og Finland.

Vi står i dag 2019, og faktisk diskurerer om vi skal utrydde ulv eller ikke. Er så på tryne det landet her når det gjelder natur, at det er som gå tilbake i tid.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den listen er blant annet Fiskeørn 150-200 hekkende par I Norge. Trenger vel ikke fortelle at det er veldig lite, i Europas 5 største land i landareal.

Fiskeørn trivs nok best innenlands, så jeg tror nok ikke havvind utenfor vestkysten er et stort problem. Nå kjenner jeg ikke trekkruten fra Finnmark dog....

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Herregud, erre muli. Han sier ikke at "Havvind vil aldri kunne konkurrere med landvind og vannkraft". Han sier at det er dyrere å investere i. Det fordi flytene vindkraft er nyere enn vindkraft på land, og det teknologien er derfor dyrere. Når det derimot kommer til fremtidig energiproduksjon satt opp mot fremtidige kostnader, så er flytende vindkraft absolutt konkurransedyktig, spesielt langs norskekysten hvor det er veldig værhardt.

Lenke til kommentar

Fiskeørn trivs nok best innenlands, så jeg tror nok ikke havvind utenfor vestkysten er et stort problem. Nå kjenner jeg ikke trekkruten fra Finnmark dog....

Det er jeg enig i at knapper/brytere du vet hvor er er mye mer trafikksikkert en at man må flytte øynene ned på en skjerm for og navigere i menyer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...