Gå til innhold

Volkswagen viser frem sin nye syvseters el-SUV for første gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VW vil konkurrere med Tesla? Tesla har 400 000++ helelektriske biler utstyrt med datakraften, sensorpakken og snart også programvaren for full selvkjøring. Ingen andre produsenter har i nærheten av datamengden Tesla har tilgang til gjennom disse. Data er nøkkelen til trygg og effektiv L4/5 full selvkjøring. Det finnes ikke en eneste bilprodusent som engang nærmer seg det Tesla ALLEREDE har på veiene. Tesla er på ingen måte perfekt, men de er i sin egen divisjon på alle felter når det gjelder selvkjøring og fremtidens biler. Selv ikke Googles Waymo er i nærheten. Det er bare å se på fakta for å forstå hvorfor Tesla allerede har vunnet løpet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

VW vil konkurrere med Tesla? Tesla har 400 000++ helelektriske biler utstyrt med datakraften, sensorpakken og snart også programvaren for full selvkjøring. Ingen andre produsenter har i nærheten av datamengden Tesla har tilgang til gjennom disse.

Mener du at grad av selvkjøring er det eneste som betyr noe for hvor konkurransedyktige bilselskaper er mot hverandre anno 2021? Det tror jeg ingenting på.

 

Data er nøkkelen til trygg og effektiv L4/5 full selvkjøring.

Hvordan vet du det?

 

Det finnes ikke en eneste bilprodusent som engang nærmer seg det Tesla ALLEREDE har på veiene.

Både Waymo og Cruise (GM) overgår nok Tesla lett i grad av automasjon selv om ingen av de prøver seg på å påstå at dette er et klart produkt.

 

Det er bare å se på fakta for å forstå hvorfor Tesla allerede har vunnet løpet.

Hvilke fakta?

Endret av sverreb
  • Liker 5
Lenke til kommentar

VW har vel forsket på selvkjøring lenge før Tesla begynte å tenke tanken. Så det er vel få som vet hva de kan rulle ut når det blir aktuelt i fremtiden. Men akkurat nå er det vel Tesla som har kommet lengst med å implementere noe som potensielt kan kjøre selv i biler på det åpne markedet. Denne bilen fra VW hadde nok funka bra her i Norge hvis den kommer med vanlige dører og mulighet for takstativ og hengerfeste. Men vi må nok innse at markedet i Norge blir for lite til at vi blir viet oppmerksomhet når resten av verden også skal ha elbiler om noen år.

Lenke til kommentar

VW har vel forsket på selvkjøring lenge før Tesla begynte å tenke tanken. Så det er vel få som vet hva de kan rulle ut når det blir aktuelt i fremtiden. Men akkurat nå er det vel Tesla som har kommet lengst med å implementere noe som potensielt kan kjøre selv i biler på det åpne markedet. Denne bilen fra VW hadde nok funka bra her i Norge hvis den kommer med vanlige dører og mulighet for takstativ og hengerfeste. Men vi må nok innse at markedet i Norge blir for lite til at vi blir viet oppmerksomhet når resten av verden også skal ha elbiler om noen år.

 

Jepp VW får ufortjent mye oppmerksomhet for sine elbiler når man ikke ser snurten av dem her

Lenke til kommentar

VW vil konkurrere med Tesla? Tesla har 400 000++ helelektriske biler utstyrt med datakraften, sensorpakken og snart også programvaren for full selvkjøring. Ingen andre produsenter har i nærheten av datamengden Tesla har tilgang til gjennom disse. Data er nøkkelen til trygg og effektiv L4/5 full selvkjøring. Det finnes ikke en eneste bilprodusent som engang nærmer seg det Tesla ALLEREDE har på veiene. Tesla er på ingen måte perfekt, men de er i sin egen divisjon på alle felter når det gjelder selvkjøring og fremtidens biler. Selv ikke Googles Waymo er i nærheten. Det er bare å se på fakta for å forstå hvorfor Tesla allerede har vunnet løpet.

 

Hvis du tror Tesla er bare i nærheten av å lansere selvkjørende biler er du alvorlig psyk. PSYK!!!

Lenke til kommentar

 

VW vil konkurrere med Tesla? Tesla har 400 000++ helelektriske biler utstyrt med datakraften, sensorpakken og snart også programvaren for full selvkjøring. Ingen andre produsenter har i nærheten av datamengden Tesla har tilgang til gjennom disse. Data er nøkkelen til trygg og effektiv L4/5 full selvkjøring. Det finnes ikke en eneste bilprodusent som engang nærmer seg det Tesla ALLEREDE har på veiene. Tesla er på ingen måte perfekt, men de er i sin egen divisjon på alle felter når det gjelder selvkjøring og fremtidens biler. Selv ikke Googles Waymo er i nærheten. Det er bare å se på fakta for å forstå hvorfor Tesla allerede har vunnet løpet.

 

Hvis du tror Tesla er bare i nærheten av å lansere selvkjørende biler er du alvorlig psyk. PSYK!!!

https://insideevs.com/musk-announces-april-22-as-start-of-tesla-full-self-driving/

Lenke til kommentar

 

VW vil konkurrere med Tesla? Tesla har 400 000++ helelektriske biler utstyrt med datakraften, sensorpakken og snart også programvaren for full selvkjøring. Ingen andre produsenter har i nærheten av datamengden Tesla har tilgang til gjennom disse. Data er nøkkelen til trygg og effektiv L4/5 full selvkjøring. Det finnes ikke en eneste bilprodusent som engang nærmer seg det Tesla ALLEREDE har på veiene. Tesla er på ingen måte perfekt, men de er i sin egen divisjon på alle felter når det gjelder selvkjøring og fremtidens biler. Selv ikke Googles Waymo er i nærheten. Det er bare å se på fakta for å forstå hvorfor Tesla allerede har vunnet løpet.

 

Hvis du tror Tesla er bare i nærheten av å lansere selvkjørende biler er du alvorlig psyk. PSYK!!!

Selvkjørings-softwaren vil komme gradvis, og er i kontinuerlig utvikling.

 

Så nei, ingen venter på lansering av "lansering selvkjørende biler" i den forstand.

Lenke til kommentar

Litt ugunstig plassering av ladeporten i kombinasjon med de skyvedørene. 

 

Det ender nok med at skyvedørene forsvinner til fordel med vanlige dører. Regner med at de er motoriserte, og da tar ting for lang tid, akkurat som på Model X.

 

Husker Peugeot hadde slik på en av sine biler for noen år siden, tok tid å åpne, og ga dårlige plass for å komme seg inn og ut av baksetet enn med vanlige dører. Samt at de la til enn del vekt.

Lenke til kommentar

VW vil konkurrere med Tesla? Tesla har 400 000++ helelektriske biler utstyrt med datakraften, sensorpakken og snart også programvaren for full selvkjøring. Ingen andre produsenter har i nærheten av datamengden Tesla har tilgang til gjennom disse. Data er nøkkelen til trygg og effektiv L4/5 full selvkjøring. Det finnes ikke en eneste bilprodusent som engang nærmer seg det Tesla ALLEREDE har på veiene. Tesla er på ingen måte perfekt, men de er i sin egen divisjon på alle felter når det gjelder selvkjøring og fremtidens biler. Selv ikke Googles Waymo er i nærheten. Det er bare å se på fakta for å forstå hvorfor Tesla allerede har vunnet løpet.

 

Tesla har ett forsprang, men når f.eks. VAG setter igang så blir de nok hentet kjapt inn. Audi skal produsere minimum 100.000 av E-tron hver år. (Så Fully Charged sin test hvor en av sjefene i Audi ble spurt om hvor mange de skulle produsere pr år, og han ville ikke si ett tall, men la til at alle vet at man ikke tjener penger på å produsene færre enn 100.000 biler), så kommer VW med sin ID sattsning neste år, som nok kommer med langt høyere tall enn det, da første mann ut blir Golf klassen, men langt billigere etter det som sies.

 

Skal Tesla henge med, så må de ikke bare produsere enda flere biler, få ned prisen. Men de må også få opp kvalitetskontrollen. Man vinner dessverre ikke alltid på teknologisk kvalitet (Hilsen Betamax)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har trua på hva VAG gjør kontra Waymo og Tesla, som til nå kun bruker lokal data. Bruk 5G for å overføre data som ikke trenger oppdateres hvert sekund. 

 

Hver lyktestolte, lyskrys etc kan inneholde data som er oppdatert for hver bil som ferdes forbi, som så sendes til nærområdets biler. Både gjennom egne sensorer, og bilenes. Dermed kan man luke ut mye av feilmarginene i tolkningen av data lokalt når bilen faktisk kommer til stedet. Den trenger ikke analysere pixler for å se at en kjegle er en kjegle, når bilene i forkant, samt lyskrysset, lyktestolpet etc har gjort dette fra før. 

Lenke til kommentar

 

VW har vel forsket på selvkjøring lenge før Tesla begynte å tenke tanken. Så det er vel få som vet hva de kan rulle ut når det blir aktuelt i fremtiden. Men akkurat nå er det vel Tesla som har kommet lengst med å implementere noe som potensielt kan kjøre selv i biler på det åpne markedet. Denne bilen fra VW hadde nok funka bra her i Norge hvis den kommer med vanlige dører og mulighet for takstativ og hengerfeste. Men vi må nok innse at markedet i Norge blir for lite til at vi blir viet oppmerksomhet når resten av verden også skal ha elbiler om noen år.

 

Jepp VW får ufortjent mye oppmerksomhet for sine elbiler når man ikke ser snurten av dem her

Hvor mange år hørte du ikke om TM3, før du så snurten den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

VW vil konkurrere med Tesla? Tesla har 400 000++ helelektriske biler utstyrt med datakraften, sensorpakken og snart også programvaren for full selvkjøring. Ingen andre produsenter har i nærheten av datamengden Tesla har tilgang til gjennom disse. Data er nøkkelen til trygg og effektiv L4/5 full selvkjøring. Det finnes ikke en eneste bilprodusent som engang nærmer seg det Tesla ALLEREDE har på veiene. Tesla er på ingen måte perfekt, men de er i sin egen divisjon på alle felter når det gjelder selvkjøring og fremtidens biler. Selv ikke Googles Waymo er i nærheten. Det er bare å se på fakta for å forstå hvorfor Tesla allerede har vunnet løpet.

 

Hvis du tror Tesla er bare i nærheten av å lansere selvkjørende biler er du alvorlig psyk. PSYK!!!

Og ellers da....?

Lenke til kommentar

 

"VW vil konkurrere med Tesla? Tesla har 400 000++ helelektriske biler utstyrt med datakraften, sensorpakken og snart også programvaren for full selvkjøring. Ingen andre produsenter har i nærheten av datamengden Tesla har tilgang til gjennom disse. Data er nøkkelen til trygg og effektiv L4/5 full selvkjøring. Det finnes ikke en eneste bilprodusent som engang nærmer seg det Tesla ALLEREDE har på veiene. Tesla er på ingen måte perfekt, men de er i sin egen divisjon på alle felter når det gjelder selvkjøring og fremtidens biler. Selv ikke Googles Waymo er i nærheten. Det er bare å se på fakta for å forstå hvorfor Tesla allerede har vunnet løpet.

 

Tesla har ett forsprang, men når f.eks. VAG setter igang så blir de nok hentet kjapt inn. "

 

Nei.

 

"Audi skal produsere minimum 100.000 av E-tron hver år. (Så Fully Charged sin test hvor en av sjefene i Audi ble spurt om hvor mange de skulle produsere pr år, og han ville ikke si ett tall, men la til at alle vet at man ikke tjener penger på å produsene færre enn 100.000 biler), så kommer VW med sin ID sattsning neste år, som nok kommer med langt høyere tall enn det, da første mann ut blir Golf klassen, men langt billigere etter det som sies."

 

Men fremdeles langt unna det Tesla gjør idag.

 

"Skal Tesla henge med, så må de ikke bare produsere enda flere biler, få ned prisen. Men de må også få opp kvalitetskontrollen. Man vinner dessverre ikke alltid på teknologisk kvalitet (Hilsen Betamax)"

Du velger(?) å glemme de 400 000 bilene som Tesla allerede har på veiene og som samler inn data de andre produsentene bare kan drømme om. Dette er data fra alle mulige (og umulige) hendelser fra virkeligheten og ikke bare fra svært avgrensede laboratorietester som dem Waymo bygger sine systemer på. Waymo er nok de som er nærmest å konkurrere med Tesla. Spørsmålet er ikke om Tesla kan henge med, det er det åpenbart at de gjør, men om noen av konkurrentene har noen slags mulighet til å ta igjen det teoretiske og praktiske forspranget Tesla allerede har opparbeidet seg. Ingen andre produsenter har sensorpakken, datakraften eller erfaringen Tesla har. Du sier Audi _skal_ produsere x antall biler. Tesla produsere _allerede_ flere biler og vil bare øke produksjonvolumet i tiden fremover. Tesla har heller ingen ICE-arv som må beskyttes, i motsetning til tradisjonelle produsenter som GM og VAG. Man har en svært sterk posisjon når man tilbyr markedets mest attraktive løsninger som ingen konkurrenter kan matche og til en pris markedet åpenbart aksepterer. Tesla dominerer allerede elbil-markedet og har alle forutsetninger for å dominere markedet for selvkjørende biler med sine løsninger som slår det konkurrentene har planer om å lansere i lang tid fremover. Om kort tid vil svært mange Model S, X og 3 få installer de kraftigste datamaskinene som er installert i noen personbil. Da er det bokstavelig talt bare programvareoppdateringer som skal til før Tesla når L4/5. Med fare for igjen og igjen å gjenta meg selv: ingen andre er i nærheten av å ha noe som kan konkurrere med det Tesla allerede har på veiene og ihvertfall ikke når Teslas egenutviklede supercomputere kommer i drift i løpet av kort tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du velger(?) å glemme de 400 000 bilene som Tesla allerede har på veiene og som samler inn data de andre produsentene bare kan drømme om. [...]

Du gjentar igjen dine antagelser om at det bare er selvkjøringsegenskaper som vil telle fremover, og at du mener å vite at tesla kan levere l4 eller l5 selvkjøring i nær fremtid.

 

Du er fortsatt svar skyldig på hvordan du begrunner disse antagelsene. Se forøvrig mitt innlegg #6 i denne tråden som addresserer akkurat de samme punktene du gjentar her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...