Gå til innhold

Listhaug: - Vi ser en gettofisering av Oslo. (Nye tall fra SSB viser at etniske nordmenn flytter i hopetall fra bydeler med mange innvandrere)

Anbefalte innlegg

Oslo by trenger ikke å være hele Oslo-gryta inklusive Asker, Bærum og Lillestrøm. Ingenting av dette taler mot at innvandrere flytter til utkantstrøkene fordi de må, ikke fordi de vil.

Det er flyktelig naivt å tro at vi kan assimilere en familie fra underklassen i "etnisk norske strøk" når det f.eks. koster over 10.000kr/mnd for en leilighet med 2+ soverom på Sagene/Torshov og Gamle Oslo.

Igjen, poenget er at du ikke virker å ha dekning for påstanden om at dette hovedsaklig dreier seg om gentrifisering, når endringen vi i hovedsak ser er at etnisk norske flytter fra disse områdene, innvandrere flytter til å det er netto utflytting av etnisk norske. 

Prøver du å diskutere årsaken eller dokumentere at det skjer? Sosioøkonomiske, kulturelle og rase forskjeller er bare noe få muligheter

Jeg påpeker at bosetningsmønstrene artikkelen peker på ikke i hovedsak virker å skyldes gentrifisering, gitt at det i all hovedsak er snakk om at etnisk norske flytter fra disse områdene og innvandrere til, i mye større grad enn at innvandrergrupper blir presset ut av boligmarkedet og bemidlede nordmenn tar over i andre bydeler. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Igjen, poenget er at du ikke virker å ha dekning for påstanden om at dette hovedsaklig dreier seg om gentrifisering, når endringen vi i hovedsak ser er at etnisk norske flytter fra disse områdene, innvandrere flytter til å det er netto utflytting av etnisk norske.

Poenget mitt er å tilrettelegge for påstanden om at dette er gentrifisering, da dekningen om "gettofisering" er like spekulativ. Netto utflytting kan like godt forklares med sosial mobilisering som det kan forklares med fremmedfrykt og forfallenhet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget mitt er å tilrettelegge for påstanden om at dette er gentrifisering, da dekningen om "gettofisering" er like spekulativ. Netto utflytting kan like godt forklares med sosial mobilisering som det kan forklares med fremmedfrykt og forfallenhet.

Med andre ord innrømmer du å bare slenge ut en påstand om hva som er mekanismen uten å ha dekning for denne? Pent  :fun:

• Liker 5
Lenke til kommentar

Med andre ord innrømmer du å bare slenge ut en påstand om hva som er mekanismen uten å ha dekning for denne? Pent  :fun:

Nei. Jeg dekker opp påstanden min selv. Den er like legitim som påstanden om gettofisering. Forøvrig så kan du spare meg for kvalm og hersketeknikker.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mobilisering og forflytting skjer hele tiden. Folk som flytter til sentrumsnære områder må kommer fra et sted de også, så med den samme logikken så kan du spørre hvorfor etniske nordmenn vil flytte inn i disse områdene om det koster mer.

Fordi området de tidligere bodde i er i ferd med å bli en ufyselig getto? Dette er jo poenget til Listhaug...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Den er like legitim som påstanden om gettofisering

Du har akkurat skrevet at påstanden om gettofisering er spekulativ. Med andre ord er det vanskelig å tolke deg på noen annen måte enn at du slenger ut spekulative påstander du ikke har dekning for når du tross alt selv skriver: 

Poenget mitt er å tilrettelegge for påstanden om at dette er gentrifisering, da dekningen om "gettofisering" er like spekulativ. 

Nei. Jeg dekker opp påstanden min selv. 

Gitt at det ikke virker å være dekning for det i artikkelen eller det som er postet etterpå kan jeg vanskelig se at dette stemmer. 

Endret av herzeleid
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har akkurat skrevet at påstanden om gettofisering er spekulativ. Med andre ord er det vanskelig å tolke deg på noen annen måte enn at du slenger ut spekulative påstander du ikke har dekning for når du tross alt selv skriver: 

Gitt at det ikke virker å være dekning for det i artikkelen eller det som er postet etterpå kan jeg vanskelig se at dette stemmer. 

Spekulativt akkurat som Listhaug. Du har en dobbel standard for hvilke formeninger jeg og Listhaug gjør ut av fakta.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Spekulativt akkurat som Listhaug. 

Med andre ord innrømmer du igjen at du slenger ut spekulative påstander du vet du ikke har dekning for, kanskje uten å forstå det selv?

Du har en dobbel standard for hvilke formeninger jeg og Listhaug gjør ut av fakta.

Jeg har ikke hatt anledning til å diskutere problemstillingen med Listhaug.

Men uansett interessant å se at du tilsynelatende bygger egne standpunkt på hvorvidt andre har like svakt funderte og/eller spekulative standpunkt. Det er nok ikke en helt heldig tilnærming. 

• Liker 4
Lenke til kommentar

Med andre ord innrømmer du igjen at du slenger ut spekulative påstander du vet du ikke har dekning for, kanskje uten å forstå det selv?

Jeg har ikke hatt anledning til å diskutere problemstillingen med Listhaug.

Men uansett interessant å se at du tilsynelatende bygger egne standpunkt på hvorvidt andre har like svakt funderte og/eller spekulative standpunkt. Det er nok ikke en helt heldig tilnærming. 

Jeg har ikke behov for å diskutere med Listhaug for å kunne gjøre opp min egen mening basert på hva jeg ser.

Jeg mistenker at du som misforstår ordet "spekulativt". Det betyr ikke noe annet enn at jeg lager min egen formodning, slik som normal debatt vanligvis foregår, slik som Listhaug gjør i denne saken og slik samfunnsdebatt alltid har fungert.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke behov for å diskutere med Listhaug for å kunne gjøre opp min egen mening basert på hva jeg ser.

Jeg vet ikke hva dette er et svar på.

Jeg mistenker at du som misforstår ordet "spekulativt". Det betyr ikke noe annet enn at jeg lager min egen formodning, slik som normal debatt vanligvis foregår, slik som Listhaug gjør i denne saken og slik samfunnsdebatt alltid har fungert.

Med andre ord slenger du skråsikkert ut egne spekulasjoner, uten å ha dekning for dem. Spørs om du ikke har en liten Listhaug i magen ;) 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Går vi på repeat her? Formodninger er ikke illegitime eller uvanlige. Det er praktisk talt det eneste man kan gjøre med empirisk data når man ikke vil gå gjennom den vitenskaplige metoden.

Dette er støy og brønnpissing.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fordi området de tidligere bodde i er i ferd med å bli en ufyselig getto? Dette er jo poenget til Listhaug...

De fleste jeg kjenner som har flytta fra f.eks groruddalen, flytta pga det var veldig få etnisk norske på skolen, eller som skulle begynne på skolen. Før de får unger, så er det helt topp. Selv i barnehagealder er det topp å bo i groruddalen. I skolealder, så flytter folk med god grunn.

Jeg flytta fra Oslo, fordi jeg ville ikkje ha ungene i nærheten av Osloskolen. Angrer ikkje ett sekund :)

Hvordan det blir i Oslo, kunne ikkje brydd meg mindre :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Går vi på repeat her? Formodninger er ikke illegitime eller uvanlige. Det er praktisk talt det eneste man kan gjøre med empirisk data når man ikke vil gå gjennom den vitenskaplige metoden.

Dette er støy og brønnpissing.

Du må nesten bestemme deg. I sted var du i følge deg selv spekulativ, fordi du mener Listhaug var det samme (uten å underbygge dette ytterligere). Nå baserer du deg etter eget utsagn på empiri. 

Om du har empiri som tyder på at det primært er gentrifisering som driver denne utviklingen så begynne gjerne med å komme med denne. Det er tross alt dette jeg har bedt deg underbygge hele veien. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...