herzeleid Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Du motbeviser ikke poenget mitt om at Oslo sentrum gentrifiseres, og dette derfor fordriver de lavere sosioøkonomiske klassene ut til utkanten og lager "slumstrøk" Igjen ser det ut til at du gikk glipp av poenget, kanskje både ditt og mitt. Du skrev følgende som svar til tråden og artikkelen: Dette kalles for gentrifisering, ikke gettofisering. I den påstanden ligger det at gentrifisering er den primære mekanisme bak utviklingen artikkelen peker på. Men artikkelen viser at det primært er snakk om at entnisk norske flytter fra enkelte bydeler og at dette er den dominerende mekanisme, ikke at bydeler blir gentrifisert, selv om dette også forekommer, men i veldig mye mindre grad. Med andre ord virker påstanden om at det primært er gentrifisering som ligger til grunn å være feil. 4 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Ønsker rike nordmenn å bo blant andre fattige nordmenn uansett hudfarge? Har noen påstått det? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Igjen ser det ut til at du gikk glipp av poenget, kanskje både ditt og mitt. Du skrev følgende som svar til tråden og artikkelen: I den påstanden ligger det at gentrifisering er den primære mekanisme bak utviklingen artikkelen peker på. Men artikkelen viser at det primært er snakk om at entnisk norske flytter fra enkelte bydeler og at dette er den dominerende mekanisme, ikke at bydeler blir gentrifisert, selv om dette også forekommer, men i veldig mye mindre grad. Med andre ord virker påstanden om at det primært er gentrifisering som ligger til grunn å være feil. Flytter fra bydeler inn til andre bydeler. Oslo har som jeg vet ikke noen netto fraflytting så etniske nordmenn må finne seg et sted de også. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Har noen påstått det?Nei, inkl. meg Hvordan skiller du mellom folk som flytter pga sosioøkonomiske forskjeller, kulturelle forskjeller eller rasisme? Jeg flyttet fra et fattig området til et rikere området fordi skolene var mye bedre og barna mine ville få en bedre utdannelse. Faktumet at det fantes mere innvandrere (40%) visste jeg ikke noe om. 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Flytter fra bydeler inn til andre bydeler. Oslo har som jeg vet ikke noen netto fraflytting så etniske nordmenn må finne seg et sted de også. Om du faktisk leser artikkelen vil du se at Oslo har hatt netto fraflytting av folk med norsk bakgrunn: "I samme periode var netto utflytting fra Oslo blant dem med norsk bakgrunn på 5000." Og igjen virker det som du ikke tok poenget. Din påstand var at det heller var gentrifisering som var problemet. Artikkelen viser at den store endringen som pekes på i hovedsak kommer av at etniske nordmenn flytter fra disse områdene, og at innvandrere flytter til. Det er med andre ord dette som virker å være hovedmekanismen som ligger til grunn. 4 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 Oslo har som jeg vet ikke noen netto fraflytting så etniske nordmenn må finne seg et sted de også. Det er mindre etniske nordmenn i Oslo i dag enn for 50 år siden. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Nei, inkl. meg Hvordan skiller du mellom folk som flytter pga sosioøkonomiske forskjeller, kulturelle forskjeller eller rasisme? Jeg flyttet fra et fattig området til et rikere området fordi skolene var mye bedre og barna mine ville få en bedre utdannelse. Faktumet at det fantes mere innvandrere (40%) visste jeg ikke noe om. Jeg vet ikke helt hva du prøver å spørre om. Jeg peker på at den viktigste mekanismen her virker å være at etniske nordmenn flytter fra bydeler med høy innvandrerandel og at etniske nordmenn netto flytter fra byen. Det tyder på at gentrifisering ikke er hovedårsaken til tendensene som pekes på i artikkelen. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Om du faktisk leser artikkelen vil du se at Oslo har hatt netto fraflytting av folk med norsk bakgrunn: "I samme periode var netto utflytting fra Oslo blant dem med norsk bakgrunn på 5000." Og igjen virker det som du ikke tok poenget. Din påstand var at det heller var gentrifisering som var problemet. Artikkelen viser at den store endringen som pekes på i hovedsak kommer av at etniske nordmenn flytter fra disse områdene, og at innvandrere flytter til. Det er med andre ord dette som virker å være hovedmekanismen som ligger til grunn. Oslo by trenger ikke å være hele Oslo-gryta inklusive Asker, Bærum og Lillestrøm. Ingenting av dette taler mot at innvandrere flytter til utkantstrøkene fordi de må, ikke fordi de vil. Det er flyktelig naivt å tro at vi kan assimilere en familie fra underklassen i "etnisk norske strøk" når det f.eks. koster over 10.000kr/mnd for en leilighet med 2+ soverom på Sagene/Torshov og Gamle Oslo. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Det er mindre etniske nordmenn i Oslo i dag enn for 50 år siden. Det visste ikke jeg. Har du en kilde på det? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 (endret) Jeg vet ikke helt hva du prøver å spørre om. Jeg peker på at den viktigste mekanismen her virker å være at etniske nordmenn flytter fra bydeler med høy innvandrerandel og at etniske nordmenn netto flytter fra byen. Det tyder på at gentrifisering ikke er hovedårsaken til tendensene som pekes på i artikkelen.Prøver du å diskutere årsaken eller dokumentere at det skjer? Sosioøkonomiske, kulturelle og rase forskjeller er bare noe få muligheter Endret 16. april 2019 av jjkoggan Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 16. april 2019 Forfatter Del Skrevet 16. april 2019 Det visste ikke jeg. Har du en kilde på det? Nei, jeg ble litt overrasket selv og sikkert mange andre med meg. Det var omtalt i en artikkel i Dag og Tid tidligere i år og jeg antar kilden var SSB. På vei ut døren nå, men kan finne den senere i kveld eller i morgen om du ikke finner det selv i mellomtiden. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Dette kalles for gentrifisering, ikke gettofisering. Hvordan er at etniske Nordmenn flytter ut av en bydel gentrifisering? Har du i det heletatt sett på statistikk som omtales her? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Hvordan er at etniske Nordmenn flytter ut av en bydel gentrifisering? Har du i det heletatt sett på statistikk som omtales her?Gentrifisering fører ofte til gettofisering. Etniske nordmenn kan flytte lettere til gentrifiserte områder Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Hvordan er at etniske Nordmenn flytter ut av en bydel gentrifisering? Har du i det heletatt sett på statistikk som omtales her? Fordi sosial mobilisering, og total forflyttelse. Hvis sentrum består av gamle innvandrere og rike etnisk norske så skjer underklasse-/innvandrerveksten der boliger er billige. Tradisjonelt multikulturelle områder som Gamle Oslo har en innflytting av etnisk norske, fordi boligprisene skyter i været og prosjekter lager hippe urbane strøk. Det betyr at hvis du er en innvandrerfamilie som trenger 2+ soverom, men ikke har råd til 10.000kr++/mnd i leie, så må du til utkanten der andre innvandrerfamilier med dårlig råd bor. Dette kalles gentrifisering. 3 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 (endret) Det var omtalt i en artikkel i Dag og Tid tidligere i år og jeg antar kilden var SSB. På vei ut døren nå, men kan finne den senere i kveld eller i morgen om du ikke finner det selv i mellomtiden. Takk skal du ha. Jeg fant den her: I 1970 utgjorde nordmenn 470.890 av innbyggjarane i Oslo. I 2018 var det same talet 450.626 Nå bruker de riktig nok ikke utrrykket "etniske nordmenn", men.. Endret 16. april 2019 av frohmage 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Så du synes dette er en helt grei utvikling? Hva skal Frp gjøre med det? Subsidiere boligkjøp på andre kanter av byen slik at det ikke blir opphopning i visse områder? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Det er mindre etniske nordmenn i Oslo i dag enn for 50 år siden. Fordi fruktbarhetstallet sank til under 2 (som er nødvendig for å opprettholde en befolkning) Frem til 1960 årene var det 2, ti år senere hadde det allerede falt til 1,5 og har siden vært på minus-siden Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Fordi sosial mobilisering, og total forflyttelse. Hvis sentrum består av gamle innvandrere og rike etnisk norske så skjer underklasse-/innvandrerveksten der boliger er billige. Tradisjonelt multikulturelle områder som Gamle Oslo har en innflytting av etnisk norske, fordi boligprisene skyter i været og prosjekter lager hippe urbane strøk. Det betyr at hvis du er en innvandrerfamilie som trenger 2+ soverom, men ikke har råd til 10.000kr++/mnd i leie, så må du til utkanten der andre innvandrerfamilier med dårlig råd bor. Dette kalles gentrifisering. Tror du etniske Nordmenn flykter fra Nordstrand, Stovner og Alna fordi de har lyst til å betale mer penger for husly? Der de har bodd i alle år er plutselig ikke bra nok for de og de har veldig lys til å svi av 10 000 mer i månen? Du tror altså at Nordmenn har lyst til å betale så mye som mulig for husly sitt? som du sier "områder som Gamle Oslo har en innflytting av etnisk norske, fordi boligprisene skyter i været". De flytter ikke til Gamle Oslos fordi prisene skyter i været, prisene skyter i været fordi DE flytter til Gamle Oslo, ikke motsatt. At innvandrer må bo i utkantstrøk fordi det er hva de har råd til forklarer jo ikke hvorfor etniske Nordmenn flytter derifra, de har jo ingen motivasjon til å oppsøke dyrere strøk. Eller er det kanskje fordi disse områdene gettofiseres som Listhaug påstår og at de ikke vil bo i dårlige nabolag lenger? 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Tror du etniske Nordmenn flykter fra Nordstrand, Stovner og Alna fordi de har lyst til å betale mer penger for husly? Der de har bodd i alle år er plutselig ikke bra nok for de og de har veldig lys til å svi av 10 000 mer i månen? Du tror altså at Nordmenn har lyst til å betale så mye som mulig for husly sitt? som du sier "områder som Gamle Oslo har en innflytting av etnisk norske, fordi boligprisene skyter i været". De flytter ikke til Gamle Oslos fordi prisene skyter i været, prisene skyter i været fordi DE flytter til Gamle Oslo, ikke motsatt. At innvandrer må bo i utkantstrøk fordi det er hva de har råd til forklarer jo ikke hvorfor etniske Nordmenn flytter derifra, de har jo ingen motivasjon til å oppsøke dyrere strøk. Eller er det kanskje fordi disse områdene gettofiseres som Listhaug påstår og at de ikke vil bo i dårlige nabolag lenger? Mobilisering og forflytting skjer hele tiden. Folk som flytter til sentrumsnære områder må kommer fra et sted de også, så med den samme logikken så kan du spørre hvorfor etniske nordmenn vil flytte inn i disse områdene om det koster mer. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 16. april 2019 Del Skrevet 16. april 2019 Ingen har spurt de som flytter på seg, om årsak.. Det er bare Frp som påberoper seg å vite grunnen. Hvis de virkelig ville vite, hvorfor sørget de ikke for å kartlegge det, i den undersøkelsen de selv bestilte? For egen del kjenner jeg 3 husholdninger som har flyttet ut av Oslo, og 1 som flyttet internt. Ingen av de har oppgitt gettofisering som grunn. Derimot (forbedrede økonomiske anliggender) 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå