Gå til innhold

Helikopterpilot i "voksen" alder


Mephisto-

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet siv.ing. Etter at oljebransjen gikk heidundras har jeg slitt med å finne meg tilrette. Er i bygg og anleggsbransjen nå etter et forsøk i oppdrettsnæringa. Kjeder meg rett og slett.

 

Jeg titter konstant etter nye jobber, men jeg finner ut at jeg ser på nokså like jobber som ingeniør, bare i andre firma. Det er egentlig ikke dette jeg ønsker. 

 

Begynte å tenke utenfor boksen, og har alltid vært fascinert og lidenskapelig rundt helikopter. Drømmen har bare aldri vært oppnåelige. 

 

Vurderer nå å spare til å ta kommersiell helikoptersertifikat. Det står jo en del informasjon på nettet om dette, men lurer på om noen som har gått gjennom dette kan fortelle hva dem måtte legge seg opp av midler, utfordringer og evt. hvordan jobbmarkedet egentlig er. 

 

Forstår at man må starte som lastemann, det virker jo også ganske interessant for en periode. Så det byr meg ikke i mot. Jeg er jo ganske etablert, så spørsmålet er om man må flytte på seg, eller kan man jobbe fra hvor som helst i landet? Er det vanlig med turnus?

 

Andre tanker og innspill er også interessant. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har jeg fått med meg via instagram at jørgen nilsen(fra skal vi danse) under brukernavn jrgnnilsen er helikopterpilot student, og du kan jo ta å sende han en melding på instagram og se om du får svar:)

Det må jeg si var et uforventa hold å få tips fra... Haha! Men ja, det skal jeg gjøre!

Lenke til kommentar

Prøvde å sette meg litt inn i det selv for noen år siden, da det virker som en veldig morsom jobb. Har også lidenskap for helikoptre, synes de er fantastiske underverk av ingeniørkunst. Mener jeg fant ut at det koster et par hundre tusen å ta slikt sertifikat fullt ut. Et helikopter i seg selv koster millioner på millioner.

 

Men fant også ut som deg at det er vanskelig å finne ut av arbeidsmarkeder. Mener jeg fant ut:

 

- Militæret

- Helsesektor

- Olje/Offshore

- Private kunder, private turer

 

Det finnes sikkert andre markeder jeg ikke vet om også.

 

Mener jeg fant ut at det går an å ta denne utdannelsen i militæret. Hvordan man går frem for å få til det, har jeg ikke tenkt på.

Lenke til kommentar

Prøvde å sette meg litt inn i det selv for noen år siden, da det virker som en veldig morsom jobb. Har også lidenskap for helikoptre, synes de er fantastiske underverk av ingeniørkunst. Mener jeg fant ut at det koster et par hundre tusen å ta slikt sertifikat fullt ut. Et helikopter i seg selv koster millioner på millioner.

 

Men fant også ut som deg at det er vanskelig å finne ut av arbeidsmarkeder. Mener jeg fant ut:

 

- Militæret

- Helsesektor

- Olje/Offshore

- Private kunder, private turer

 

Det finnes sikkert andre markeder jeg ikke vet om også.

 

Mener jeg fant ut at det går an å ta denne utdannelsen i militæret. Hvordan man går frem for å få til det, har jeg ikke tenkt på.

 

Har brukt mye tid i det siste for å finne ut. Økonomisk sett ser det sånn her ut:

 

I 2020, koster CPL (Kommersiell pilot) 750 000,- + kost, losji osv. Man får dekt ca. 650 000,- av lånekassen (lån). 

Deretter kan man starte som lastemann, lønn varierer en del, men vi snakker rundt 300 000,- i året. 2-8 år som dette, før man kan starte som trainee/pilot. Da med ca. 400 000,-.

 

Altså, ikke veldig gunstig om man skal tenke fornuft, men er ikke akkurat derfor man vurderer noe slikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...