Gå til innhold

Tesla varsler «betydelig» prisøkning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Alt er mulig.

Hvis alt er mulig, er det også mulig å konstruere et problem som ikke er mulig å løse ;)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Fint for oss som allerede har kjøpt bil men planlegger å selge igjen senere, men jeg håper ikke det blir så dyrt at folk ikke kjøper det.

 

Problemet er vel heller at det ikke er mulig å få til.

Hvorfor er det ikke mulig? Du klarer jo kanskje å kjøre bil, hvorfor skal ikke en bil som kan få en god del mer sanseinntrykk enn oss klare det samme etterhvert?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke mulig? Du klarer jo kanskje å kjøre bil, hvorfor skal ikke en bil som kan få en god del mer sanseinntrykk enn oss klare det samme etterhvert?

Fly har hatt muligheten i 50 år, av sikkerhetsmessige årsaker blir det fortsatt ikke benyttet fullt ut,der passering med 400 meters avstand blir omtalt som nesten-ulykker. Jeg regner med at du vet passeringsavstand i biltrafikken?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er faktisk så vanskelig at ingen er i nærheten av å klare det.

Det er forskjell på "ingen er i nærheten av å klare det" til at det er tilgjengelig for kommersielt bruk. Din definisjon av "nærheten" er tydeligvis litt merkelig. Waymo og Tesla og NVIDIA og Uber har biler som kan gjøre det, det er bare ikke noe som er tilgjengelig eller lovlig enda.

Lenke til kommentar

Waymo og Tesla og NVIDIA og Uber har biler som kan gjøre det, det er bare ikke noe som er tilgjengelig eller lovlig enda.

Det disse har er både tilgjengelig og lovlig, det bare virker ikke noe videre. Derfor opererer de bare med sjåfør ombord i spesiellt utvalgte steder hvor trafikken er enkel og hvor det er greit at det går veldig tregt.

 

Se f.eks: https://www.cnbc.com/2018/08/28/locals-reportedly-frustrated-with-alphabets-waymo-self-driving-cars.html

 

Waymos ledelse sier også selv at det vil ta lang tid:

https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2018/07/20/waymo-ceo-tells-governors-av-time-will-be-longer-than-you-think/#608ec8a5d7da

 

Og dette er fra de som er ute å selger autonomi som konsept.

 

Vi må nok ta inn over oss at vi ikke engang vet at de teknikkene vi bruker for delvis autonomi i dag i hele tatt vill kunne være i stand til å implementere full autonomi.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er det ikke mulig? Du klarer jo kanskje å kjøre bil, hvorfor skal ikke en bil som kan få en god del mer sanseinntrykk enn oss klare det samme etterhvert?

Fly har hatt muligheten i 50 år, av sikkerhetsmessige årsaker blir det fortsatt ikke benyttet fullt ut,der passering med 400 meters avstand blir omtalt som nesten-ulykker. Jeg regner med at du vet passeringsavstand i biltrafikken?

Autopilot på fly er på ingen måte selvflygene og har ikke i over 50 år hatt muligheten til slikt. Det er ikke før de siste 10 årene vi kan ha begynt å snakke om selvkjørende pga. AI og datakraft.

 

Jeg vet sånn ca. avstand til bilene som jeg møter og kjører bak, en datamaskin med de riktige sensorene vet avstanden helt ned til en cm og har en reaksjonstid jeg ikke kan måle meg med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel egentlig forståelig at de må øke prisen dersom de setter inn langt kraftigere hardware. Dersom det er dette som må til for å få selvkjøring til å virke. Dersom de går for ARM basert hardware vil trolig prisene gå ned igjen ganske raskt ?

 

Angående selvkjøringen vi har i dag så er det bare nesten autonom. Kjenner ikke til at noen systemer viker 100% uten menneskelig inngripen og kan kjøre på alle veier.

 

Egentlig synes jeg selvkjøring er ganske meningsløst enn sålenge man fremdeles nå holde hendene på rattet og hele tiden passe på at bilen ikke gjør feil. Da kan man like gjerne kjøre selv. Men når vi kommer dit at man bare kan lene seg tilbake og slappe av, da får det stor verdi!

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig forståelig at de må øke prisen dersom de setter inn langt kraftigere hardware. Dersom det er dette som må til for å få selvkjøring til å virke. Dersom de går for ARM basert hardware vil trolig prisene gå ned igjen ganske raskt

 

Angående selvkjøringen vi har i dag så er det bare nesten autonom. Kjenner ikke til at noen systemer viker 100% uten menneskelig inngripen og kan kjøre på alle veier.

 

Egentlig synes jeg selvkjøring er ganske meningsløst enn sålenge man fremdeles nå holde hendene på rattet og hele tiden passe på at bilen ikke gjør feil. Da kan man like gjerne kjøre selv. Men når vi kommer dit at man bare kan lene seg tilbake og slappe av, da får det stor verdi!

Syntes de hjelpemiddlene som er allerede er deilige og ha, spesielt adaptive cruise control. Før var cruise control noe jeg bare brukte på motorvei. Men denne adaptive saken er veldig fin og bruke hele tiden, spesielt når du har noen som kjører i ujevn hastighet før deg på veien. Slipper du og irritere deg, bare la "datan" ta seg av det :p

 

Jeg setter bilen på en hastighet den skal prøve og holde, om det er bil forran slakker den av og følger den.

 

De gangene det har nesten gått galt for meg i trafikken, er da folk skal svinge av veien men ikke blinker. Eller ikke har bremselys etc.

Bilen jeg har nå bremser opp om jeg ikke følger med, noe den har gjort 2 ganger alt. Det hadde sikkert gått greit med min reaksjonsevne og, men skal jaggu si bilen er kvikkere til og oppfatte enn meg. Selv om jeg ikke har kjørt inn i ræva på noen enda, såmå jeg si Etron gjør det så si umulig.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk forventer ofte nivå 5 (feks sove i baksete), men selvkjøring kommer først i nivå 3 og 4. Med de nivåene må fører være beredt til å ta over og visse strekninger i nivå 4 kan være fullt autonome. Men så har man da visse tilfeller hvor man må ta over.

 

Men med nivå 5 er vi nok langt inn i fremtiden, der skal man i praksis kunne sove i baksetet.

Lenke til kommentar

Når det kommer til autopilot, og alle disse som hyler og stoler blindt på hva bilen fanger opp. Personlig så mener jeg mange av disse ikke skulle hatt lappen.

 

Tar du en titt på bulkestatistikken fra slutten av 2018 og frem til i dag, så ser du at innraporterte skader fra parkeringsplasser og småkollisjoner, så er det elbilister som bulker aller mest. Det er bekymringsverdig da fossilparken består av langt flere biler. Nå har parkeringsassistenter og alt mulig eksistert i mange år før diverse elbiler poppet opp, og er i alle nye biler uansett energikilde. Men elbilparken består jo kun av relativt "nye" biler med mange hjelpemidler. Alikavel bulker de mest. Hva sier det egentlig om flertallet av sjåførene i slike biler?

Endret av SunZeeker
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det kommer til autopilot, og alle disse som hyler og stoler blindt på hva bilen fanger opp. Personlig så mener jeg mange av disse ikke skulle hatt lappen.

 

Tar du en titt på bulkestatistikken fra slutten av 2018 og frem til i dag, så ser du at innraporterte skader fra parkeringsplasser og småkollisjoner, så er det elbilister som bulker aller mest. Det er bekymringsverdig da fossilparken består av langt flere biler. Nå har parkeringsassistenter og alt mulig eksistert i mange år før diverse elbiler poppet opp, og er i alle nye biler uansett energikilde. Men elbilparken består jo kun av relativt "nye" biler med mange hjelpemidler. Alikavel bulker de mest. Hva sier det egentlig om flertallet av sjåførene i slike biler?

 

At elbiler bulker mye har vært skrevet om før. Det handler jo om at elbilene akselererer raskere i lave hastigheter enn det folk flest er vant med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folk forventer ofte nivå 5 (feks sove i baksete), men selvkjøring kommer først i nivå 3 og 4. Med de nivåene må fører være beredt til å ta over og visse strekninger i nivå 4 kan være fullt autonome. Men så har man da visse tilfeller hvor man må ta over.

 

Men med nivå 5 er vi nok langt inn i fremtiden, der skal man i praksis kunne sove i baksetet.

Både nivå 4 og 5 tisier at man ikke trenger en ansvarlig fører om bord. Begge nivå kan t.o.m. akseptere at ting som ratt og pedaler ikke engang er installert. Forskjellen mellom 4 og 5 er at 4 kan stille vilkår for når systemet skal virke. En SAE level 4 bil kan ikke forvente at det er en fører ombord som kan ta over.

 

se: https://www.sae.org/news/press-room/2018/12/sae-international-releases-updated-visual-chart-for-its-“levels-of-driving-automation”-standard-for-self-driving-vehicles

 

På nivå 3 skal det være en sjåfør som er klar til å ta over til enhver tid.

 

En kan tenke seg en level 4 bil som brukes autonomt på bare en del av reisen, men da må den kunne komme seg til en trygg posisjon og avvente om det likevel ikke er en fører klar til å overta når den kommer dithen i reisen at den ikke lenger er godkjent for full autonomi. Den kan ikke feile katastrofalt om en fører ikke er i stand til å overta i fart.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Selvkjøring er vanskelig, men ikke sååå vanskelig som enkelte skal ha det til.

Det henges for mye opp i disse nivå 3, 4 og 5 -begrepene, som igjen sier lite/ingenting om de tekniske milepælene.

 

Ser for meg denne sjekklista:

- Lyskryss

- Diverse plasseringer av stolpene.

- Med piler

- Blinkende oransj

- Rundkjøringer

- Ett felt

- To felter, ++. merket og umerket

- 1,5 felt

- Avkjøringer med flere felter.

- Kryss

- Uten skilt, høyreregel

- Ikke-kryss, men av-/innkjørsel

- Kryss med skilt.

- Feltplassering

- Fletting

- Menneskelig adferd ved fotgjengerfelt

- Parasitter/syklister

 

Og så var det alt dette under rush/kø.

 

Om bilen kan frakte meg A til B, er jeg veldig fornøyd. Bruker den korteste vei? Eller må den ta diverse omveier fordi korteste vei er for "vanskelig"? Samma det, A -> B er selvkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...